Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, pornim de la situatia in care societatea care are ca obiect de activitate secundar constructia de case pasive doreste sa le vanda cu cota redusa de 5% (se indeplinesc criteriile din Codul Fiscal). In data de 08.07.2014, se incheie antecontractul de vanzare-cumparare pentru una din case, aceasta fiind si data la care cumparatorul ne achita in numerar un avans de 11.900 lei. Pentru aceasta suma se taie chitanta.
Vom vedea daca este corect, cand se va factura avansul primit si cu ce cota.
Se mentioneaza ca declaratia cumparatorului cum ca nu a detinut nicio locuita achizitionata cu cota de 5% s-a intocmit la notar cateva zile mai tarziu de la data incasarii avansului, dar tot in luna iulie.
Vom vedea care sunt notele contabile corecte, cu mentiunea ca vanzarea efectiva va avea loc in cursul lunii august.
La comisiile permanente ale Senatului se afla in lucru Proiectul de lege pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata.
La aceasta data sunt inca in vigoare prevederile OG 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art. 5 din Ordonanta, pentru intarirea disciplinei financiare si evitarea evaziunii fiscale, operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plata fara numerar.
Prin exceptie de la aceste prevederi persoanele juridice pot efectua plati in numerar in urmatoarele cazuri:
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Cartea verde a contabilitatii 2026
Cartea verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
a) plata salariilor si a altor drepturi de personal;
b) alte operatiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice;
c) plati catre persoane juridice in limita unui plafon zilnic maxim de 10.000 lei, platile catre o singura persoana juridica fiind admise in limita unui plafon zilnic in suma de 5.000 lei. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei. Se admit plati catre o singura persoana juridica in limita unui plafon zilnic in numerar in suma de 10.000 lei, in cazul platilor catre retelele de magazine de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre astfel de magazine, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 10.000 lei. De la aceste prevederi sunt exceptate urmatoarele operatiuni:
- depunerile in conturile persoanelor juridice, deschise la societatile comerciale bancare, care pot fi facute si de alte persoane juridice, neplafonat;
- cheltuielile de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute, efectuate in acest sens;
- cheltuielile de protocol ocazionate de organizarea de conferinte, de simpozioane si de alte asemenea actiuni, in conditiile baremurilor stabilite de normele legale in vigoare.
La acordarea avansurilor spre decontare, in scopul efectuarii de plati catre persoane juridice, se vor respecta cerintele prevazute la lit. c).
Este interzisa acordarea unor facilitati de pret clientilor, persoane juridice, care efectueaza plata in numerar.
Subunitatile economice ale persoanelor juridice care au cont intr-o societate comerciala bancara si casierie pot aplica in mod corespunzator prevederile acestui articol.
Asadar, conform prevederilor in vigoare in prezent operatiunile de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice nu sunt plafonate.
Conform normelor metodologice date in aplicarea art. 140 din Codul fiscal, persoanele impozabile care livreaza locuinte vor aplica cota de 5% inclusiv pentru avansurile aferente acestor livrari, daca din contractele incheiate rezulta ca la momentul livrarii vor fi indeplinite toate conditiile impuse de art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal si sunt in posesia declaratiei prevazute la alin. (10). In situatia in care avansurile au fost facturate prin aplicarea cotei de 19% ori, dupa caz, de 24%, datorita neprezentarii de catre cumparator a declaratiei prevazute la alin. (10) sau din alte motive obiective, la livrarea bunului imobil se pot efectua regularizarile prevazute la art. 140 alin. (4) din Codul fiscal in vederea aplicarii cotei de 5%, daca toate conditiile impuse de art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum sunt detaliate si de normele metodologice, sunt indeplinite la data livrarii.
In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (15) din Codul fiscal, societatea trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu livrarea de bunuri cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile.
Daca la data emiterii facturii cumparatorul prezinta declaratia pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca sunt indeplinite conditiile stabilite la art. 140 alin. (21) lit. c) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, factura se emite cu TVA 5%.
In situatia in care avansul a fost facturat prin aplicarea cotei de 24%, datorita neprezentarii de catre cumparator a declaratiei pe proprie raspundere sau din alte motive obiective, la livrarea bunului imobil se pot efectua regularizarile prevazute la art. 140 alin. (4) din Codul fiscal
in vederea aplicarii cotei de 5%, daca toate conditiile impuse de art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum sunt detaliate si de normele metodologice, sunt indeplinite la data livrarii.
Inregistrari contabile:
1. Inregistrarea avansului de la client:
4111 = 419
Clienti Clienti – creditori
4111 = 4427
Clienti TVA colectata
5311 = 4111
Casa in lei Clienti
2. Vanzarea constructiei si descarcarea din gestiune:
4111 = 701
Clienti Venituri din vanzarea
produselor finite
711 = 345
Venituri aferente costurilor Produse finite
stocurilor de produse
3. Regularizarea avansului:
419 = 4111
Clienti - creditori Clienti
4427 = 4111
TVA colectata Clienti
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declaratia 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilTVA apartamente. COTA TVA pentru vanzarea de apartamente in 2025Plata in numerar. Ce facilitati se aplica de la 1 august 2016?COTA TVA aplicabila in 2024 in cazul vanzarii de imobileDin 1 ianuarie 2024 se majoreaza cota de TVA pentru livrarea locuintelor, conform Legii 296/2023Ultimele articole
Vanzare si TVA apartamente in 2026. Clarificari privind aplicarea cotei TVA de 9%COTA TVA si codurile NC incadrate gresit. Recomandarile specialistuluiCOTA TVA in 2026, in functie de cand intervine faptul generator: INAINTE sau DUPA 1 august 2025TVA locuinte 2026. Ce trebuie sa stii despre avansuri si cota redusa TVA de 9%Factura storno in NOIEMBRIE 2025. Ce COTA TVA se aplica?Articole similare
Descarcati ultima versiune: CEC pentru ridicare NUMERAR multipluImpozitul pe profit, asa cum a fost modificat de OUG nr. 125Infiintarea unei subunitati pe teritoriul unui alt statInfiintare fundatie si OG 26/2000. Cum procedam?Studiu de caz: Monografie cheltuiala si TVA combustibil. Deductibilitate partiala si TVA la incasareUltimele articole
Import din China urmat de livrare in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorIncasari si plati in NUMERAR 2026: reguli, plafoane si greseli frecvente pe care trebuie sa le evitiLegea 239/2025: PFA-urile si II-urile au OBLIGATIA de a accepta si alte sisteme de plata, nu doar POSDiurna. Documente justificative pentru firmele care acorda diurna angajatilorSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Repartizarea DIVIDENDELOR. Declaratia rectificativa 710 si 205. Completarea Declaratiei Unice (Studiu de caz)Contract de know-how. Ce impozit si contributii se platesc?Operatiuni impozabile: Cesionare drepturi de autor pentru studii de cercetare (speta ANAF)Modificari pe capitole in Noul Cod fiscal 2016Cum sa iesi din sistemul TVA la incasare daca ai depasit PLAFONul de 4.500.00 leiUltimele articole
[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul PLAFON de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in PLAFONul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru PLAFONul de TVA aferent anului 2026?Depasirea PLAFONului de scutire TVA. Facturarea tranzactiei prin care se depaseste PLAFONul si regularizarea avansurilor platite inainte de depasire PLAFONArticole similare
Procedura de inregistrare si utilizare E-Factura pentru firmele care comercializeaza confectii textile cu ridicata si cu amanuntulDe ce ar putea fi inchise unele banciMinistrul Finantelor: O solutie pentru reducerea evaziunii ar fi vamuirea la destinatieBlejnar risca sa plece de la ANAF?Impozitul minim a trimis 56.000 de oameni in somajUltimele articole
Evaziunea fiscala. Ce este, tipuri si exemple de evaziune + SANCTIUNISesizari catre ANAF privind evaziunea fiscala: metode, pasi si recomandariControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleANAF a publicat ghidul explicativ DAC7Noutati privind combaterea evaziunii fiscale aduse de Legea 126/2024Articole similare
Cota de TVA aplicabilaNou comunicat privind decontul de TVA incepand cu 1 ianuarie 2013Scutiri de TVA pentru operatiuni din interiorul tariiOperatiuni triunghiulare. Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA?Achizitie intracomunitara de BUNURI. Cum raportam in Declaratia 390?Ultimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Import din China urmat de livrare in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorLivrarea BUNURIlor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVAAchizitii intracomunitare de BUNURI receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in Romania
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



