Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, pornim de la situatia in care societatea care are ca obiect de activitate secundar constructia de case pasive doreste sa le vanda cu cota redusa de 5% (se indeplinesc criteriile din Codul Fiscal). In data de 08.07.2014, se incheie antecontractul de vanzare-cumparare pentru una din case, aceasta fiind si data la care cumparatorul ne achita in numerar un avans de 11.900 lei. Pentru aceasta suma se taie chitanta.
Vom vedea daca este corect, cand se va factura avansul primit si cu ce cota.
Se mentioneaza ca declaratia cumparatorului cum ca nu a detinut nicio locuita achizitionata cu cota de 5% s-a intocmit la notar cateva zile mai tarziu de la data incasarii avansului, dar tot in luna iulie.
Vom vedea care sunt notele contabile corecte, cu mentiunea ca vanzarea efectiva va avea loc in cursul lunii august.
La comisiile permanente ale Senatului se afla in lucru Proiectul de lege pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata.
La aceasta data sunt inca in vigoare prevederile OG 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, cu modificarile si completarile ulterioare. Potrivit art. 5 din Ordonanta, pentru intarirea disciplinei financiare si evitarea evaziunii fiscale, operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plata fara numerar.
Prin exceptie de la aceste prevederi persoanele juridice pot efectua plati in numerar in urmatoarele cazuri:
Manual de politici contabile - Stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
a) plata salariilor si a altor drepturi de personal;
b) alte operatiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice;
c) plati catre persoane juridice in limita unui plafon zilnic maxim de 10.000 lei, platile catre o singura persoana juridica fiind admise in limita unui plafon zilnic in suma de 5.000 lei. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei. Se admit plati catre o singura persoana juridica in limita unui plafon zilnic in numerar in suma de 10.000 lei, in cazul platilor catre retelele de magazine de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre astfel de magazine, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 10.000 lei. De la aceste prevederi sunt exceptate urmatoarele operatiuni:
- depunerile in conturile persoanelor juridice, deschise la societatile comerciale bancare, care pot fi facute si de alte persoane juridice, neplafonat;
- cheltuielile de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute, efectuate in acest sens;
- cheltuielile de protocol ocazionate de organizarea de conferinte, de simpozioane si de alte asemenea actiuni, in conditiile baremurilor stabilite de normele legale in vigoare.
La acordarea avansurilor spre decontare, in scopul efectuarii de plati catre persoane juridice, se vor respecta cerintele prevazute la lit. c).
Este interzisa acordarea unor facilitati de pret clientilor, persoane juridice, care efectueaza plata in numerar.
Subunitatile economice ale persoanelor juridice care au cont intr-o societate comerciala bancara si casierie pot aplica in mod corespunzator prevederile acestui articol.
Asadar, conform prevederilor in vigoare in prezent operatiunile de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice nu sunt plafonate.
Conform normelor metodologice date in aplicarea art. 140 din Codul fiscal, persoanele impozabile care livreaza locuinte vor aplica cota de 5% inclusiv pentru avansurile aferente acestor livrari, daca din contractele incheiate rezulta ca la momentul livrarii vor fi indeplinite toate conditiile impuse de art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal si sunt in posesia declaratiei prevazute la alin. (10). In situatia in care avansurile au fost facturate prin aplicarea cotei de 19% ori, dupa caz, de 24%, datorita neprezentarii de catre cumparator a declaratiei prevazute la alin. (10) sau din alte motive obiective, la livrarea bunului imobil se pot efectua regularizarile prevazute la art. 140 alin. (4) din Codul fiscal in vederea aplicarii cotei de 5%, daca toate conditiile impuse de art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum sunt detaliate si de normele metodologice, sunt indeplinite la data livrarii.
In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (15) din Codul fiscal, societatea trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu livrarea de bunuri cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile.
Daca la data emiterii facturii cumparatorul prezinta declaratia pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca sunt indeplinite conditiile stabilite la art. 140 alin. (21) lit. c) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, factura se emite cu TVA 5%.
In situatia in care avansul a fost facturat prin aplicarea cotei de 24%, datorita neprezentarii de catre cumparator a declaratiei pe proprie raspundere sau din alte motive obiective, la livrarea bunului imobil se pot efectua regularizarile prevazute la art. 140 alin. (4) din Codul fiscal
in vederea aplicarii cotei de 5%, daca toate conditiile impuse de art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum sunt detaliate si de normele metodologice, sunt indeplinite la data livrarii.
Inregistrari contabile:
1. Inregistrarea avansului de la client:
4111 = 419
Clienti Clienti – creditori
4111 = 4427
Clienti TVA colectata
5311 = 4111
Casa in lei Clienti
2. Vanzarea constructiei si descarcarea din gestiune:
4111 = 701
Clienti Venituri din vanzarea
produselor finite
711 = 345
Venituri aferente costurilor Produse finite
stocurilor de produse
3. Regularizarea avansului:
419 = 4111
Clienti - creditori Clienti
4427 = 4111
TVA colectata Clienti
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noi produse pentru care se aplica cota redusa TVA 9%. Ce presupune trecerea la aceasta COTA TVAStudiu de caz: Facturi primite, emise de furnizor ca urmare a inspectiei fiscale privind TVACOTA TVA cereale in 2017 si taxare inversa. Ce inscriem in Declaratia 394?COTA TVA aplicabila in 2024 in cazul vanzarii de imobilePNL si PSD vor vota impotriva OUG privind majorarea TVA si finantele localeUltimele articole
Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVALegea 254/2024. Modificari asupra cotei de TVA de 9% aplicate din anul 2025Cotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaTVA locuinte 2024: Studii de caz utileArticole similare
Plafon TVA. Care sunt limitele in 2024 si obligatii la depasirea lorLegea 296/2023. Vezi TOATE modificarile aduse plafoanelor de incasari si plati in NUMERARObligativitate utilizare AMEF in cazul livrarii bunurilor si incasarii lor la domiciliul persoanelor fiziceUn nou proiect propus de MFP aduce modificari in ce priveste implementarea sistemului TVA la incasare.Repartizarea dividendelor. Ce conditii impune Legea 70/2015?Ultimele articole
Livrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalPlafon de 50.000 lei in casierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?Posta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Neconcordante la verificarea e-TVA privind casele de marcat. Cum trebuie sa procedatiCase de marcat electronice dotate cu POS. ONG-urile au aceasta obligatie?Articole similare
PLAFONul pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul intreprinderilor individualeIncasari in numerar de la persoane fizice. Care este limita PLAFONuluiANAF: Procedura de inregistrare si radiere din Registrul persoanelor impozabile care aplica TVA la incasareBeneficiarii primei sesiuni a Masurii 1 trebuie sa returneze grantul pentru a solicita din nou finantareaAnaliza zilei: Atentie la cifra de afaceri pentru depasirea PLAFONului pentru aplicarea regimului de scutire de TVAUltimele articole
Cheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?Achizitii intracomunitare peste PLAFONul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?PFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Sponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitCe modificari au fost aduse contributiilor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Articole similare
Masuri asiguratorii. Organizarea ANAF si noile modificariMinistrul Finantelor: O solutie pentru reducerea evaziunii ar fi vamuirea la destinatieActiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei Noutati legislatie Fiscala 23-27 martie 2009 - Monitorul OficialGhiduri practice pentru PFAUltimele articole
ANAF a publicat ghidul explicativ DAC7Noutati privind combaterea evaziunii fiscale aduse de Legea 126/2024e-Factura: Ghid Complet pentru 2024Registrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Articole similare
Materiale achizitionate pe teritoriul unui stat membru pentru servicii prestate. Ce regim fiscal se aplica operatiunii?Ordinul 2229/2016 de aplicare a prevederilor art. 55 alin. (3)-(17) din Ordonanta Guvernului nr. 14/2016Proiect OUG: Finantele propun noi exceptii de la obligativitatea utilizarii caselor de marcat electoniceAutoturism cu durata de amortizare 6 ani. Cum facem ajustarea dreptului de deducere a TVA?Noutati TVA: Scutire pentru transportul international de BUNURI plasate in zone libere sau antrepozite libereUltimele articole
Procedura de inregistrare a contractelor de inchiriere va fi modificata incepand cu 2025E-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITFurnizori care NU transmit factura. Cum trebuie emisa autofactura de catre firmeE-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Nou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"