Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Vanzare conctructie si cota TVA. Cum tratam incasarile in numerar?

de InfoTva.ro la 05 Aug. 2014 Exclusiv
Tags: cota tva, numerar, plafon, evaziune fiscala, bunuri, diurna

In randurile de mai jos, pornim de la situatia in care societatea care are ca obiect de activitate secundar constructia de case pasive doreste sa le vanda cu cota redusa de 5% (se indeplinesc criteriile din Codul Fiscal). In data de 08.07.2014, se incheie antecontractul de vanzare-cumparare pentru una din case, aceasta fiind si data la care cumparatorul ne achita in numerar un avans de 11.900 lei. Pentru aceasta suma se taie chitanta.



Vom vedea daca este corect, cand se va factura avansul primit si cu ce cota.

Se mentioneaza ca declaratia cumparatorului cum ca nu a detinut nicio locuita achizitionata cu cota de 5% s-a intocmit la notar cateva zile mai tarziu de la data incasarii avansului, dar tot in luna iulie.

Vom vedea care sunt notele contabile corecte, cu mentiunea ca vanzarea efectiva va avea loc in cursul lunii august.

La comisiile permanente ale Senatului se afla in lucru Proiectul de lege pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata.
 
La aceasta data sunt inca in vigoare prevederile OG 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, cu modificarile si completarile ulterioare.   Potrivit art. 5 din Ordonanta, pentru intarirea disciplinei financiare si evitarea evaziunii fiscale, operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plata fara numerar.
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii



Prin exceptie de la aceste prevederi persoanele juridice pot efectua plati in numerar in urmatoarele cazuri:

   a) plata salariilor si a altor drepturi de personal;
   b) alte operatiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice;
   c) plati catre persoane juridice in limita unui plafon zilnic maxim de 10.000  lei, platile catre o singura persoana juridica fiind admise in limita unui plafon zilnic in suma de 5.000 lei. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei. Se admit plati catre o singura persoana juridica in limita unui plafon zilnic in numerar in suma de 10.000 lei, in cazul platilor catre retelele de magazine de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre astfel de magazine, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 10.000 lei. De la aceste prevederi sunt exceptate urmatoarele operatiuni:
   - depunerile in conturile persoanelor juridice, deschise la societatile comerciale bancare, care pot fi facute si de alte persoane juridice, neplafonat;

   - cheltuielile de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a indemnizatiei si a cazarii pe timpul deplasarii, precum si a cheltuielilor neprevazute, efectuate in acest sens;
   - cheltuielile de protocol ocazionate de organizarea de conferinte, de simpozioane si de alte asemenea actiuni, in conditiile baremurilor stabilite de normele legale in vigoare.

La acordarea avansurilor spre decontare, in scopul efectuarii de plati catre persoane juridice, se vor respecta cerintele prevazute la lit. c).

Este interzisa acordarea unor facilitati de pret clientilor, persoane juridice, care efectueaza plata in numerar.

Subunitatile economice ale persoanelor juridice care au cont intr-o societate comerciala bancara si casierie pot aplica in mod corespunzator prevederile acestui articol.
Asadar, conform prevederilor in vigoare in prezent operatiunile de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice nu sunt plafonate.
 
Conform normelor metodologice date in aplicarea art. 140 din Codul fiscal, persoanele impozabile care livreaza locuinte vor aplica cota de 5% inclusiv pentru avansurile aferente acestor livrari, daca din contractele incheiate rezulta ca la momentul livrarii vor fi indeplinite toate conditiile impuse de art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal si sunt in posesia declaratiei prevazute la alin. (10). In situatia in care avansurile au fost facturate prin aplicarea cotei de 19% ori, dupa caz, de 24%, datorita neprezentarii de catre cumparator a declaratiei prevazute la alin. (10) sau din alte motive obiective, la livrarea bunului imobil se pot efectua regularizarile prevazute la art. 140 alin. (4) din Codul fiscal in vederea aplicarii cotei de 5%, daca toate conditiile impuse de art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum sunt detaliate si de normele metodologice, sunt indeplinite la data livrarii.
 
In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (15) din Codul fiscal, societatea trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu livrarea de bunuri cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile.

Daca la data emiterii facturii cumparatorul prezinta declaratia pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca sunt indeplinite conditiile stabilite la art. 140 alin. (21) lit. c) pct. 1 si 2 din Codul fiscal, factura se emite cu TVA 5%.

In situatia in care avansul a fost facturat  prin aplicarea cotei de 24%, datorita neprezentarii de catre cumparator a declaratiei pe proprie raspundere sau din alte motive obiective, la livrarea bunului imobil se pot efectua regularizarile prevazute la art. 140 alin. (4) din Codul fiscal
in vederea aplicarii cotei de 5%, daca toate conditiile impuse de art. 140 alin. (21) lit. c) din Codul fiscal, astfel cum sunt detaliate si de normele metodologice, sunt indeplinite la data livrarii.
 
Inregistrari contabile:
 
1. Inregistrarea avansului de la client:

 
                        4111                =                      419
Clienti                            Clienti – creditori
 
                        4111                =                      4427
Clienti                               TVA colectata
 
                        5311                =                      4111
          Casa in lei                                   Clienti
 
2. Vanzarea constructiei si descarcarea din gestiune:
 
                        4111                =                      701
          Clienti                        Venituri din vanzarea
                                                               produselor finite
 
711                   =                      345
     Venituri aferente costurilor   Produse finite
       stocurilor de produse
 
3. Regularizarea avansului:
           
                        419                  =                      4111
            Clienti - creditori                                 Clienti
 
                        4427                =                      4111
                 TVA colectata                              Clienti


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Vanzare conctructie si cota TVA. Cum tratam incasarile in numerar?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016