keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Cum se inregistreaza in contabilitate TVA virat de furnizor?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 16 Mar. 2010
Tags: tva, achizitii intracomunitare, declaratia 390

Intrebare: Societatea X achizitioneaza mobilier din Ungaria. Furnizorul si beneficiarul sunt inregistrati in scop de TVA. Furnizorul presteaza si transportul, intocmeste factura inclusiv transportul ...

Intrebare:
Societatea X achizitioneaza mobilier din Ungaria. Furnizorul si beneficiarul sunt inregistrati in scop de TVA. Furnizorul presteaza si transportul, intocmeste factura inclusiv transportul cu TVA, ulterior vireaza TVA societatea maghiara in contul beneficiarului cu OP.

In decont si declaratia 390, in baza de calcul se include si TVA maghiar? Cum se inregistreaza in contabilitate TVA virat de furnizor?

Solutie oferita de Serviciul de Consultanta al Consilier TVA

80,7% din modificarile Codului fiscal "lovesc" TVA-ul!
Aflati cum sa rezolvati rapid, clar si perfect legal orice problema de TVA ... detalii aici

In situatia in care furnizorul a reconsiderat aplicarea regimului de taxare a operatiunii efectuate, aveti obligatia sa va adresati partenerului extern pentru a emite o factura de stornare a facturii initiale emisa cu cota TVA aplicabila pe teritoriul national al Ungariei si emiterea unei noi facturi, fara TVA, prin care face dovada faptului ca reconsidera operatiunea drept o livrare intracomunitara de bunuri scu-tita cu drept de deducere a TVA in Ungaria.

In aceste conditii, daca nu primiti aceasta noua factura de la partenerul extern, va recomand intocmirea unei autofacturi prin care considerati operatiunea o achizitie intracomunitara de bunuri.

Daca initial nu ati raportat prin declaratia 390 operatiunea drept o achi-zitie intracomunitara, raportati achizitia prin declaratia 390 din perioada fiscala in care s-a primit o noua factura de la furnizor sau s-a emis autofactura. Daca operatiunea a fost raportata initial prin declaratia 390 (de exemplu in luna ianuarie 2010 cu termen de depunere 15.02.2010), in luna martie 2010 cand primiti factura sau emiteti autofactura, raportati regularizarea cu semnul minus. Semnul minus se refera doar la valoarea TVA restituita de catre partenerul extern.

Prin intrebarea formulata nu ati precizat daca la receptia bunurilor ati reintregit costul de achizitie cu valoarea TVA facturata de catre partenerul extern. Daca receptia bunurilor s-a efectuat la valoarea totala, inclusiv TVA, trebuie sa anulati nota de receptie initiala si sa emiteti o noua nota, la valoarea exclusiv TVA. Regularizarea operatiunii se efectueaza si d.p.d.v. contabil prin corectarea operatiunilor inregistrate initial.


Deci, in valoarea bunurilor, in jurnalele de TVA , in decontul de TVA si in declaratia cod 390 nu se ia in calcul suma TVA facturata initial de catre furnizorul din Ungaria.

De asemenea, avand in ve-dere faptul ca pentru firma dvs. operatiunea este o achizitie intracomunitara de bunuri, trebuie sa aplicati si regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 doar asupra bazei de impozitare inscrisa in factura furnizorului, fara a lua in calcul si TVA colectata de catre furnizorul din Ungaria.

Pentru exemplificarea inregistrarilor contabile am in vedere urmatorul exemplu ipotetic prin care furnizorul din Ungaria a efectuat o livrare intracomunitara de bunuri, respectiv mobilier in valoare de 8.000 euro pentru care colectat TVA in suma de 1.600 euro la o cota standard aplicabila in Ungaria de 20%. In aceasta situatie, factura emisa in data de 02.03.2010 are o valoare totala de 9.600 euro.

Initial, ati efectuat urmatoarele inregistrari contabile la un curs valutar de 4,1054 lei/euro valabil in data emiterii facturii de catre furnizorul extern ca data a exigibilitatii TVA:

* receptia bunurilor la valoarea totala, inclusiv TVA:
(9.600 euro x 4,1054 lei/euro = 39.412 lei)

           214            =               404                  39.412
          “Mobilier”         “Furnizori din imobilizari”

* taxarea operatiunii:

( 39.412 lei x 19% = 7.488 lei)

          4426            =             4427                   7.488
“TVA deductibila”               “TVA colectata”

* plata furnizorului in data de 4.03.2010:

(9.600 euro x 4,1049 lei/euro = 39.407 lei)

         404              =               5124                     39.407
 “Furnizori din imobilizari”  “Conturi la banci in valuta”

* diferente favorabile de curs valutar:

(39.412 lei – 39.407 lei = 5 lei)

         404             =                 765                              5
“Furnizori din imobilizari” “Venituri din diferente de curs valutar”

Ulterior, dupa primirea corectiei de la furnizor, efectuati stornarea operatiunilor inregistrate initial.

Daca nu primiti si factura de stornare, va recomand emiterea unei autofacturi cu semnul minus pentru factura initiala emisa cu TVA colectata. In baza acestei autofacturi se storneaza operatiunile efectuate initial in data de 02.03.2010.

              404             =                214                      39.412
“Furnizori din imobilizari”         “Mobilier”

               4427         =                      4426                   7.488
    “TVA colectata”                    “TVA deductibila”

Dupa stornare, efectuati urmatoarele inregistrari contabile:

* primirea facturii corecte de la furnizor in data de 25.03.2010 pentru suma de 8.000 euro:

(8.000 euro x 4,1825 lei/euro = 33.460 lei)
           214             =                   404                         33.460
        “Mobilier”                    “Furnizori din imobilizari”

* taxarea operatiunii:
  ( 33.460 lei x 19% = 6.357 lei)

            4426        =                    4427                           6.357

“TVA deductibila”                   “TVA colectata”

* incasarea de la furnizor in data de 24.03.2010 a sumei de 1.600 euro reprezentand contra-valoarea TVA incasata eronat:
(1.600 euro x 4,1790 lei/euro = 6.686 lei)

               5124      =                       404                         6.686

“Conturi la banci in valuta”

* inregistrarea unei diferente favorabile de curs valutar determinata astfel:

- din stornarea valorii initiale a facturii si inregistrarea facturii corectate rezulta o diferenta de 5.052 lei (39.412 lei – 33.460 lei = 5.952 lei
- incasarea sumei TVA s-a efectuat la valoarea de 6.696 lei, fata de suma de 5.952 lei cat reprezinta soldul debitor al contului 404 inainte de incasarea sumei TVA (6.686 lei – 5.952 lei = 734 lei):

            404          =                      765                           734
“Furnizori din imobilizari” “Venituri din diferente de curs valutar”

D.p.d.v. fiscal, procedati astfel:

- inregistrati prin jurnalele de TVA cele trei documente primite de la partenerul extern: factura initiala, factura de stornare si factura corecta);
- raportati operatiunea in suma de 33.460 lei prin declaratia 390 cu simbolul A, completata si depusa pentru luna martie 2010, cu termen 15 aprilie 2010;
- declarati operatiunea prin decontul de TVA la urmatoarele randuri:

= randul 5 denumit “Achizitii de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)” cu preluarea sumei la randul 5.1 denumit “ “Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)” si la randul 5.1.1 daca furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara. Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 404 “Furnizori din imobilizari”, respectiv suma 33.460 lei. iar suma TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 4427, respectiv suma de 6.686 lei;

= randul 17 cu preluarea acelorasi sume la randul 17.1 si 17.1.1.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016