Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: Societatea X achizitioneaza mobilier din Ungaria. Furnizorul si beneficiarul sunt inregistrati in scop de TVA. Furnizorul presteaza si transportul, intocmeste factura inclusiv transportul ...
Intrebare:
Societatea X achizitioneaza mobilier din Ungaria. Furnizorul si beneficiarul sunt inregistrati in scop de TVA. Furnizorul presteaza si transportul, intocmeste factura inclusiv transportul cu TVA, ulterior vireaza TVA societatea maghiara in contul beneficiarului cu OP.
In decont si declaratia 390, in baza de calcul se include si TVA maghiar? Cum se inregistreaza in contabilitate TVA virat de furnizor?
Solutie oferita de Serviciul de Consultanta al Consilier TVA
In situatia in care furnizorul a reconsiderat aplicarea regimului de taxare a operatiunii efectuate, aveti obligatia sa va adresati partenerului extern pentru a emite o factura de stornare a facturii initiale emisa cu cota TVA aplicabila pe teritoriul national al Ungariei si emiterea unei noi facturi, fara TVA, prin care face dovada faptului ca reconsidera operatiunea drept o livrare intracomunitara de bunuri scu-tita cu drept de deducere a TVA in Ungaria.
In aceste conditii, daca nu primiti aceasta noua factura de la partenerul extern, va recomand intocmirea unei autofacturi prin care considerati operatiunea o achizitie intracomunitara de bunuri.
Daca initial nu ati raportat prin declaratia 390 operatiunea drept o achi-zitie intracomunitara, raportati achizitia prin declaratia 390 din perioada fiscala in care s-a primit o noua factura de la furnizor sau s-a emis autofactura. Daca operatiunea a fost raportata initial prin declaratia 390 (de exemplu in luna ianuarie 2010 cu termen de depunere 15.02.2010), in luna martie 2010 cand primiti factura sau emiteti autofactura, raportati regularizarea cu semnul minus. Semnul minus se refera doar la valoarea TVA restituita de catre partenerul extern.
Prin intrebarea formulata nu ati precizat daca la receptia bunurilor ati reintregit costul de achizitie cu valoarea TVA facturata de catre partenerul extern. Daca receptia bunurilor s-a efectuat la valoarea totala, inclusiv TVA, trebuie sa anulati nota de receptie initiala si sa emiteti o noua nota, la valoarea exclusiv TVA. Regularizarea operatiunii se efectueaza si d.p.d.v. contabil prin corectarea operatiunilor inregistrate initial. Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF Examen Consultant Fiscal 2025 Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Deci, in valoarea bunurilor, in jurnalele de TVA , in decontul de TVA si in declaratia cod 390 nu se ia in calcul suma TVA facturata initial de catre furnizorul din Ungaria.
De asemenea, avand in ve-dere faptul ca pentru firma dvs. operatiunea este o achizitie intracomunitara de bunuri, trebuie sa aplicati si regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427 doar asupra bazei de impozitare inscrisa in factura furnizorului, fara a lua in calcul si TVA colectata de catre furnizorul din Ungaria.
Pentru exemplificarea inregistrarilor contabile am in vedere urmatorul exemplu ipotetic prin care furnizorul din Ungaria a efectuat o livrare intracomunitara de bunuri, respectiv mobilier in valoare de 8.000 euro pentru care colectat TVA in suma de 1.600 euro la o cota standard aplicabila in Ungaria de 20%. In aceasta situatie, factura emisa in data de 02.03.2010 are o valoare totala de 9.600 euro.
Initial, ati efectuat urmatoarele inregistrari contabile la un curs valutar de 4,1054 lei/euro valabil in data emiterii facturii de catre furnizorul extern ca data a exigibilitatii TVA:
* receptia bunurilor la valoarea totala, inclusiv TVA:
(9.600 euro x 4,1054 lei/euro = 39.412 lei)
214 = 404 39.412
“Mobilier” “Furnizori din imobilizari”
* taxarea operatiunii:
( 39.412 lei x 19% = 7.488 lei)
4426 = 4427 7.488
“TVA deductibila” “TVA colectata”
* plata furnizorului in data de 4.03.2010:
(9.600 euro x 4,1049 lei/euro = 39.407 lei)
404 = 5124 39.407
“Furnizori din imobilizari” “Conturi la banci in valuta”
* diferente favorabile de curs valutar:
(39.412 lei – 39.407 lei = 5 lei)
404 = 765 5
“Furnizori din imobilizari” “Venituri din diferente de curs valutar”
Ulterior, dupa primirea corectiei de la furnizor, efectuati stornarea operatiunilor inregistrate initial.
Daca nu primiti si factura de stornare, va recomand emiterea unei autofacturi cu semnul minus pentru factura initiala emisa cu TVA colectata. In baza acestei autofacturi se storneaza operatiunile efectuate initial in data de 02.03.2010.
404 = 214 39.412
“Furnizori din imobilizari” “Mobilier”
4427 = 4426 7.488
“TVA colectata” “TVA deductibila”
Dupa stornare, efectuati urmatoarele inregistrari contabile:
* primirea facturii corecte de la furnizor in data de 25.03.2010 pentru suma de 8.000 euro:
(8.000 euro x 4,1825 lei/euro = 33.460 lei)
214 = 404 33.460
“Mobilier” “Furnizori din imobilizari”
* taxarea operatiunii:
( 33.460 lei x 19% = 6.357 lei)
4426 = 4427 6.357
“TVA deductibila” “TVA colectata”
* incasarea de la furnizor in data de 24.03.2010 a sumei de 1.600 euro reprezentand contra-valoarea TVA incasata eronat:
(1.600 euro x 4,1790 lei/euro = 6.686 lei)
5124 = 404 6.686
“Conturi la banci in valuta”
* inregistrarea unei diferente favorabile de curs valutar determinata astfel:
- din stornarea valorii initiale a facturii si inregistrarea facturii corectate rezulta o diferenta de 5.052 lei (39.412 lei – 33.460 lei = 5.952 lei
- incasarea sumei TVA s-a efectuat la valoarea de 6.696 lei, fata de suma de 5.952 lei cat reprezinta soldul debitor al contului 404 inainte de incasarea sumei TVA (6.686 lei – 5.952 lei = 734 lei):
404 = 765 734
“Furnizori din imobilizari” “Venituri din diferente de curs valutar”
D.p.d.v. fiscal, procedati astfel:
- inregistrati prin jurnalele de TVA cele trei documente primite de la partenerul extern: factura initiala, factura de stornare si factura corecta);
- raportati operatiunea in suma de 33.460 lei prin declaratia 390 cu simbolul A, completata si depusa pentru luna martie 2010, cu termen 15 aprilie 2010;
- declarati operatiunea prin decontul de TVA la urmatoarele randuri:
= randul 5 denumit “Achizitii de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)” cu preluarea sumei la randul 5.1 denumit “ “Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)” si la randul 5.1.1 daca furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara. Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 404 “Furnizori din imobilizari”, respectiv suma 33.460 lei. iar suma TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 4427, respectiv suma de 6.686 lei;
= randul 17 cu preluarea acelorasi sume la randul 17.1 si 17.1.1.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzare accelerata marfuri perisabile. Ce documente intocmim pentru a nu genera ajustare TVA la diferenta de pret?Factura de reparatii achitata de asigurator. Inregistrari contabile. TVAMajorare TVA din 1 august 2025. 4 schimbari care afecteaza firmeleDeductibilitate cheltuieli aferente autovehiculelor. Caz practicImpozit nerezidenti | Certificat de rezidenta fiscala si document portabil A1Ultimele articole
Energie electrica. Ce cota de TVA se aplica in cazul refacturariiPanourile fotovoltaice. Ce cota TVA se aplica la instalarea lor in 2025Firme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroControale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectDepasire plafon TVA de 395.000 lei. Termen limita pentru solicitarea inregistrarii in scop TVAArticole similare
ACHIZITII INTRACOMUNITARE de servicii. Cod special de TVA si depunere D3890Regimul facturilor fiscale in 2013. Care sunt conditiile de emitere a facturilor?ORDIN Nr. 3.417 din 2009 al ministrului finantelor publiceAtentie! Declaratia 092 se depune pana la 7 iunieCodul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul V - Locul operatiunilor cuprinse in sfera de aplicare a taxeiUltimele articole
Firme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700e-Transport in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAArticole similare
Societate neinregistrata in scopuri de TVA. Achizitii si livrari intracomunitare. Obligatii TVANontransferuri. Bunuri date in comodat. Ce regim TVA se aplica?Factura fiscala: evidentiere in Declaratia 394Tratament TVA. Ce obligatii declarative avem la o livrare intracomunitara scutita de TVA?Riscul neinscrierii in Registrul operatorilor intracomunitariUltimele articole
Inchiriere auto. Obligatii de declarare prin D301 pentru firmele neplatitoare de TVADECLARATIA 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVADECLARATIA 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UEDECLARATIA 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"