Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Stimate coleg contabil,
V-am pregatit un produs de exceptie: un ghid 100% practic ce limpezeste toate nelamuririle legate de inregistrarea in scopuri de TVA!
Lucrarea Procedura inregistrarii in scopuri de TVA ofera raspunsuri clare si la obiect pentru cele mai frecvente 21 de intrebari cu care se confrunta mediul fiscal-contabil, mai ales in contextul in care Codul fiscal a fost modificat recent prin Ordinul ANAF nr. 239.
Va reamintim, inregistrarea in scopuri de TVA se face:
a) daca firma declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de 300.000 lei sau daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara acestui plafon, dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa;
b) daca in cursul unui an calendaristic firma atinge sau depaseste plafonul de 300.000 lei, in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins sau a depasit acest plafon;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T Ghid de raportare corecta
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
c) daca cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de 300.000 lei, dar firma opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.
Aflati din ghidul Procedura inregistrarii in scopuri de TVA ce aspecte sensibile apar si care este modul corect de gestionare. Va atragem atentia ca simpla nedepunere a declaratiei de inregistrare fiscala/de mentiuni constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 500 si 1000 lei, conform Codului de procedura fiscala!
Extras din ghidul Procedura inregistrarii in scopuri de TVA:
Care sunt avantajele inregistrarii in scopuri de TVA?
Avantajul 1
Daca majoritatea partenerilor comerciali ai firmei sunt platitori de TVA, atunci cu siguranta vor putea sa isi deduca TVA-ul din facturile furnizate de respectiva firma (inregistrata in scopuri de TVA). Aceasta inseamna ca o companie ce devine platitoare de TVA prin optiune sau la depasirea plafonului va realiza pe viitor o consolidare a parteneriatului cu furnizorii si clientii.
Avantajul 2
Unele domenii beneficiaza de o cota de TVA redusa, astfel ca o societate ce devine platitoare de TVA va colecta TVA redus (9% sau 5%), dar va putea deduce TVA-ul aferent facturilor de la furnizori (19%, 9% sau 5%).
Avantajul 3
Inregistrarea in scopuri de TVA este benefica pentru cash-flow, in cazul contribuabililor platitori de TVA care solicita rambursare de TVA de la buget. Acestia nu mai trebuie sa astepte finalizarea inspectiei fiscale pentru a beneficia de suma de rambursat.
Dezavantajul ar fi ca, multumiti de faptul ca primesc suma de rambursat, contribuabilii trec pe plan secund pregatirea documentelor pe care ar trebui sa le puna la dispozitia organelor de control (ei amana obtinerea documentelor pana la momentul cand incepe inspectia).
Iar daca nu detin suficiente documente care sa justifice fie dreptul de deducere a TVA, fie aplicarea scutirilor cu drept de deducere (exporturi, livrari intracomunitare de bunuri), ei risca sa li se stabileasca sume suplimentare de plata de TVA, precum si dobanzi/penalitati de intarziere/penalitati de nedeclarare.
Astfel, desi initial rambursarea s-a dovedit a fi avantajoasa, exista cazuri in care acest mecanism de rambursare a avut un efect de bumerang pentru contribuabili.
Cele 21 de intrebari la care raspunde ghidul Procedura inregistrarii in scopuri de TVA
1. Care sunt avantajele inregistrarii in scopuri de TVA?
2. Care este baza legala a inregistrarii in scopuri de TVA?
3. Cand se solicita inregistrarea in scopuri de TVA?
4. Ce documente se depun pentru inregistrarea in scopuri de TVA?
5. Care sunt pasii dupa depunerea declaratiei D700?
6. Care este procedura comunicarii certificatului de inregistrare in scop de TVA?
7. Cum se opereaza inregistrarea in registrul persoanelor impozabile?
8. Ce presupune inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune?
9. Cum trebuie sa procedeze contribuabilul daca depaseste plafonul de 300.000 lei cifra de afaceri?
10. Ce reprezinta sistemul TVA la incasare?
11. Ce beneficii ofera aplicarea sistemului TVA la incasare?
12. Care sunt elementele esentiale ale sistemului TVA la incasare?
13. Ce persoane juridice sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare?
14. Cum se calculeaza cifra de afaceri aferenta plafonului de 4.500.000 lei?
15. Cand nu mai este o persoana juridica impozabila eligibila sa aplice sistemul TVA la incasare?
16. Cum se face ajustarea TVA dupa inregistrarea in scopuri de TVA?
17. Cand poate dobandi contribuabilul dreptul la ajustare?
• Inregistrare in scopuri de TVA. Ajustarea TVA in cazul cheltuielilor inregistrate in avans
• Este obligatoriu sa ajustez pozitiv TVA aferenta bunurilor de capital dupa dobandirea codului de TVA?
• Perioada de ajustare a bunurilor de capital
• Ajustarea taxei deductibile aferente bunurilor de capital
• Ajustare pozitiva. Ajustare negativa
• Ajustare TVA pentru stocuri si mijloace fixe
18. Cum se obtine anularea codului de TVA pentru operatiuni interne?
19. Cum se obtine codul special de TVA?
20. Ce trebuie sa stiti despre inregistrarea speciala in scopuri de TVA anterior prestarii de servicii intracomunitare?
21. Ce trebuie sa stiti despre inregistrarea speciala in scopuri de TVA in cazul achizitiei intracomunitare de bunuri?
Nu uitati!
Problematica inregistrarii in scopuri de TVA beneficiaza de o legislatie foarte stricta. Puteti comite foarte usor erori, iar singura modalitate de a va proteja este o intelegere exacta a problemelor care pot aparea. Lucrarea noastra va ajuta in acest sens, garantandu-va accesul atat la subtilitatile acestui subiect, cat si la solutiile optime. Este o lucrare de baza pentru o relatie fara probleme cu ANAF!
Comandati chiar acum lucrarea Procedura inregistrarii in scopuri de TVA»
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Servicii de transport persoaneLivrare intracomunitara de bunuri. Cum justificam scutirea de TVA?Livrare intracomunitara de bunuri. Regim TVAStudiu de caz: Regimul TVA in cazul unei livrari intracomunitareCe declaratii depunem pana la 25 octombrie?Ultimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"