Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


In contextul extinderii comertului electronic prin platforme internationale precum Trendyol, persoanele fizice autorizate (PFA) din Romania trebuie sa acorde o atentie deosebita obligatiilor fiscale, in special celor legate de TVA. In continuarea acestui articol vom vedea o analiza clara si actualizata a reglementarilor aplicabile in 2025 pentru PFA-urile care desfasoara vanzari online, cu accent pe pragurile de inregistrare in scopuri de TVA si implicatiile livrarilor intracomunitare.
Avem acest caz. Persoana fizica autorizata desfasoara activitate de comert online catre clienti din Romania prin platforma Trendyol. Valoarea vanzarilor este sub plafonul de 300.000 lei. Are obligatia de a se inregistra ca platitor de TVA sau doar dupa ce atinge pragul de 300.000 lei?
Cuprins
Plafon inregistrare in scopuri de TVA de 300.000
Plafonul reglementat la art. 310 din Codul fiscal privind obligatia inregistrarii in scopuri de TVA este de 300.000 lei.
Bine de stiut! Exista un proiect de lege prin care se prevede cresterea plafonului de TVA de la 300.000 lei, la 395.000 lei, insa inca nu a fost adoptat.
Vanzari intracomunitare de bunuri la distanta catre clienti UE
Cu toate acestea, avand in vedere ca platforma Trendyol este o platforma online ce aduna clienti din mai multe tari, va recomand sa aveti mare grija la vanzari intracomunitare de bunuri la distanta.
Din datele spetei, inteleg ca societatea livreaza bunurile doar catre clienti din Romania, insa daca pe viitor va avea si clienti nerezidenti din UE, este important de avut in vedere urmatoarele:

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Daca societatea realizeaza livrari intracomunitare catre persoanele fizice din alte state membre UE, atunci este vorba de vanzari intracomunitare de bunuri la distanta definite la art. 266 alin. 1 pct. 35 din Codul fiscal, pentru care locul livrarii este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre clientii persoane fizice neimpozabile conform art. 275 alin. 2 din Codul fiscal.
Prin exceptie, locul livrarii acestor bunuri poate fi locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul conform art. 275 alin. 1 lit. a din Codul fiscal, daca valoarea totala, fara TVA, a acestor livrari nu depaseste plafonul anual de 10.000 euro (46.337 lei), in baza prevederilor derogatorii de la art. 278 1 din Codul fiscal.
Cand se modifica locul livrarii
Dupa atingerea plafonului de 46.337 lei (10.000 euro), locul livrarii bunurilor nu mai este in Romania, ci in statele membre unde bunurile sunt livrate clientilor persoane neimpozabile, respectiv in alte state membre UE considerate state membre de consum. Operatiunea de vanzare intracomunitara de bunuri la distanta nu va mai fi impozabila/taxabila in Romania prin neindeplinirea conditiei de la art. 268 alin. 1 lit. b din Codul fiscal coroborata cu dispozitiile art. 275 alin. 2 si art. 278 1 alin. 1 lit. b din Codul fiscal, ci in celelalte state membre unde sunt stabiliti clientii persoane neimpozabile.
Obligatia colectarii si achitarii TVA in alte state membre UE
Obligatia colectarii si achitarii TVA in alte state membre UE poate fi indeplinita de societatea romaneasca in doua modalitati:
- fie prin inregistrarea directa in scopuri de TVA in alte state membre UE ca state membre de consum, unde sunt expediate/transportate bunurile catre clientii persoane fizice, cu respectarea prevederilor legislatiei fiscale de TVA din aceste state (emitere facturi cu TVA si colectare TVA straina, depunere declaratii/deconturi de TVA etc.);
- fie prin inregistrarea in sistemul OSS (regimul special UE) in Romania, in conformitate cu prevederile art. 315 din Codul fiscal si ale Procedurii aprobate prin OPANAF 1387/2021, cu emiterea (optionala) de facturi si colectarea de TVA aplicabila din statele membre UE unde bunurile sunt expediate clientilor si declararea si plata trimestriala a TVA astfel colectata prin intermediul declaratiei speciale de TVA D398 (VAT Return One Stop Shop).
Inregistrarea in sistemul OSS (regimul special UE) nu este obligatorie pentru societatea vanzatoare (se poate inregistra direct in celelalte state), ci este doar o masura de simplificare (facilitate) acordata furnizorilor care realizeaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta, in sensul de a putea achita TVA datorata in alte state membre UE, fara a fi nevoiti sa se inregistreze in scopuri de TVA in alte state membre, ci doar printr-o inregistrare speciala in propriul stat membru in care sunt stabiliti.
In lipsa inregistrarii in sistemul OSS, societatea vanzatoare din Romania va fi nevoita sa se inregistreze in scopuri de TVA in fiecare stat membru UE unde este considerat locul livrarii bunurilor conform art. 275 alin. 2 din Codul fiscal.
Cand poate opta societatea sa se inregistreze in scopuri de TVA
Astfel, dupa atingerea plafonului de 46.337 lei (10.000 euro), societatea trebuia sa opteze fie pentru inregistrarea in scopuri de TVA in statele membre UE unde sunt stabiliti clientiii, fie pentru inregistrarea in regim special UE (regim OSS).
Inregistrare in sistemul OSS
Pentru inregistrarea in sistemul OSS societatea trebuie sa respecte conditiile prevazute si in Procedura aprobata prin OPANAF 1387/2021 si sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii, care se transmite prin intermediul aplicatiei OSS disponibila pe pagina de internet a ANAF (unde se afla si un ghid de utilizare a aplicatiei OSS - a se vedea pct. 5).
Dupa primirea si procesarea cererii, societatea va primi tot electronic si decizia de acceptare/aprobare a cererii de inregistrare pentru utilizarea regimului special si data acestei decizii, urmand sa aplice regimul UE (regimul OSS) incepand cu prima zi a trimestrului calendaristic urmator transmiterii declaratiei de incepere a activitatii, corect completata (a se vedea pct. 17 alin. 1 din procedura).
Prin exceptie, in cazul in care prima livrare de bunuri, care ar putea face obiectul aplicarii regimului regimului UE, este efectuata inainte de prima zi a trimestrului calendaristic urmator transmiterii declaratiei de incepere a activitatii, regimul special se aplica incepand cu data primei livrari, cu conditia ca persoana impozabila sa notifice organul fiscal cu privire la inceperea activitatilor sale care pot face obiectul regimului special, pana pe data de 10 a lunii urmatoare primei livrari.
Notificarea se face prin depunerea, in format electronic, a declaratiei de incepere a activitatii (pct. 17 alin. 2 din procedura).
Cand si cum se va depune D398
Din acest moment societatea va aplica si colecta TVA pe baza cotelor de TVA din statele membre UE unde sunt stabiliti clientii cumparatori, va tine evidenta speciala pentru aceste vanzari, va completa in euro si va depune trimestrial, pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic, declaratia speciala de TVA D398 (cu defalcare pe fiecare stat) si va achita contravaloarea taxei astfel colectate intr-un cont special de TVA conform indicatiilor referitoare la plata existente pe site-ul ANAF (sectiunea Servicii online/One Stop Shop).
Calitatea de persoana impozabila care utilizeaza aceste regimuri speciale nu anuleaza obligatiile de declarare si plata a taxei rezultate din calitatea de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA art. 317 din Codul fiscal, aspect precizat sa pct. 16 alin. 5 din procedura amintita.
Raspuns oferit in luna AUGUST 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Prestare servicii intracomunitare. Ce implicatii fiscale apar in ce priveste TVA-ul?Un nou formular 300 - Decontul de TVAAtentie! OMFP 102/2016 modifica regulile din domeniul TVAPFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunereZoom fiscal: Formularele 319 si 318 in format nou. Anunt ANAFUltimele articole
Venituri din chirii peste plafonul de 300.000 lei. Persoana trebuie sa treaca la plata TVA?Persoane fizice care au terenuri de vanzare. Cum se calculeaza plafonul TVA de 300.000 leiCod TVA anulat, firma reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii aparPlafon TVA. Calculare plafon 300.000 lei in cazul facturilor stornoPlafon TVA depasit de PFA-uri. Se inregistreaza in scopuri de TVA?Articole similare
Depasirea plafonului de TVA si influentele la stocuriMajorarea plafonului TVA la 220.000 lei. Efecte asupra firmelorPFA neplatitoare de TVA. Depasire PLAFON TVAFirme care depasesc plafonul de 300.000 lei. De cand trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVACum procedam cand e inregistrata eronat factura care conduce la depasire PLAFON TVA?Ultimele articole
Neplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulCifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroPLAFON TVA. Sumele din vanzarea autoturismelor intra in plafonul de 300.000 lei?PLAFON TVA. Cum se calculeaza plafonul daca ai activitati scutite fara drept de deducerePLAFON TVA. Calculare plafon 300.000 lei in cazul facturilor storno
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"