Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

TVA si asocierea in participatiune

de Infotva.ro la 02 Oct. 2008
Tags: tva, asociere in participatiune

Intrebare: In cazul asocierii in participatiune intre o persoana juridica si o persoana fizica contabilitatea asocierii fiind tinuta de persoana juridica, TVA la cumparari ( se construieste un ...

Intrebare:  
In cazul asocierii in participatiune intre o persoana juridica si o persoana fizica contabilitatea asocierii fiind tinuta de persoana juridica, TVA la cumparari ( se construieste un imobil) se deduce la firma care tine contabilitatea ? Cheltuielile se colecteaza in contul 231?

Raspuns:
Asocierea in participatiune este reglementata prin articolele 251 256 din Codul comercial si se constituie doar pe baza contractului in forma scrisa incheiat intre asociati persoane fizice sau persoane juridice.

Contractul trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele clauze:

1. partile contractante;

2. obiectul de activitate si sediul asociatiei;

3. contributia fiecarui asociat in bunuri si bani;

4. drepturile si obligatiile fiecarui asociat;

5. cota procentuala de participare a fiecarui asociat la veniturile sau pierderile din cadrul asocierii in functie de contributia fiecarui asociat;

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri
Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri

Vezi detalii

Totul despre controlul TVA
Totul despre controlul TVA

Vezi detalii

6. desemnarea asociatului care raspunde pentru indeplinirea obligatiilor asociatiei fata de autoritatile publice;

7. conditiile de incetare a asocierii.

Asocierea naste obligatii doar pentru impozitul pe profit si taxa pe valoarea adaugata.
Asa cum rezulta din Codul fiscal, articolul 28, alineatul 4, in cadrul unei asocieri dintre o cu persoane fizica romana si o persoana juridica romana, persoana juridica este aceea care indeplineste obligatiile care ii revin fata de bugetul statului.

Astfel, in baza contractului incheiat, persoana juridica romana organizeaza atat evidenta contabila a veniturilor si cheltuielilor rezultate din activitatea pentru care s-a asociat cu persoana fizica romana, cat si evidenta fiscala a operatiunilor economice realizate.

Evidenta fiscala consta in organizarea jurnalelor specifice de TVA in baza carora intocmeste si depune la organul fiscal competent decontul de TVA.

In situatia in care este inregistrata in scopuri de TVA, persoana juridica romana este aceea care isi exercita dreptul de deducere a TVAaferenta achizitiilor de bunuri si servicii necesare pentru desfasurarea operatiunilor economice in cadrul asocierii.

Persoana juridica romana calculeaza si vireaza la bugetul de stat impozitul pe profit rezultat din asociere si datorat de persoana fizica asociata.

Deoarece d.p.d.v. juridic asocierea are drept scop desfasurarea in comun a unei activitati economice aducatoare de profit, taxa pe valoarea adaugata nu priveste si pe asociatul persoana fizica. D.p.d.v. al TVA, in cadrul asocierii, persoana fizica nu are nici drepturi, nici obligatii. Sumele repartizate intre asociati nu intra in sfera de aplicare a TVA. Deci, pentru sumele repartizate intre asociati nu se intocmesc facturi deoarece operatiunea de decontare care are loc nu reprezinta o operatiune economica de prestare de servicii sau de livrare de bunuri.

Referitor la TVA, asa cum se precizeaza in titlul VI, articolul 127, alineatul 10 din Codul fiscal, asocierile in participatiune nu dau nastere unei persoane impozabile separate. Acesta este si motivul pentru care asocierea in participatiune intre doua sau mai multe persoane juridice romane nu se inregistreaza fiscal astfel incat sa primeasca in mod distinct un cod de identificare fiscala al asocierii.

In cadrul asocierii, asociatul persoana juridica actioneaza in nume propriu fata de terti (furnizori, clienti, debitori, creditori etc.), motiv pentru care:

- facturile de achizitii bunuri si prestari de servicii sunt emise de furnizori pe numele sau. In baza acestor documente isi exercita integral dreptul de deducere a TVA in cadrul asocierii.

- emite facturile de livrari de bunuri si servicii in numele sau, fara sa faca vreo
mentiune referitoare la asociere.

Spre deosebire de impozitul pe profit, caz in care obligatia fiscala privind calcularea, declararea si virarea impozitului pe profit revine fiecarui asociat in parte, in cazul taxei pe valoarea adaugata obligatiile fiscale revin doar partii contractante care si-a asumat responsabilitatea organizarii evidentei contabile si fiscale a documentelor emise pentru activitatea economica din cadrul asocierii.

Referitor la TVA, asociatul desemnat prin contract sa contabilizeze veniturile si cheltuielile aferente operatiunilor economice derulate in cadrul asocierii are urmatoarele obligatii legale:

 urmatoarele drepturi fiscale:

1. sa isi exercite dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor de bunuri si prestarilor de servicii efectuate in numele asocierii, dar pe numele sau;

2. sa solicite rambursarea TVA pentru operatiunile economice aferente asocierii in situatia in care inregistreaza un sold negativ in decontul de TVA intocmit si depus pentru intreaga activitate economica desfasurata, inclusiv activitatea din cadrul asocierii.

 urmatoarele obligatii fiscale:

1. sa colecteze TVA pentru operatiunile taxabile;

2. sa emita in nume propriu facturi catre cumparatorul de bunuri sau beneficiarul prestarilor de servicii efectuate in cadrul asocierii;

3. sa organizeze pe baza de jurnale, atat evidenta facturilor primite cat si a facturilor emise;

4. sa depuna un singur formular de raportare fiscala, pe codul sau de inregistrare in scopuri de TVA, pentru activitatile economice desfasurate atat ca persoana juridica autorizata, cat si ca asociat desemnat responsabil de catre ceilalti asociati:

 Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 300;

 Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, cod 394;

 Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri, cod 390.

Pe parcursul construirii blocului, consider ca este obligatorie si organizarea contabilitatii de gestiune in baza prevederilor O.M.F.P. nr. 1826 din 22 decembrie 2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune.

Inregistrarea contabila care se efectueaza pe masura construirii blocului este:

                            %                                                          404 
                            231                                           "Furnizori din investitii"
"Imobilizari corporale in curs de executie" 
                            4426
                 "TVA deductibila"

Dupa cum se poate constata, pentru bunurile achizitionate, persoana juridica asociata are posibilitatea sa isi exercite dreptul de deducere a TVA pe baza facturilor emise de furnizori, cu o singura conditie: cladirea sa fie destinata utilizarii pentru realizarea de operatiuni economice generatoare de TVA colectata.

In situatia in care cladirea va fi utilizata pentru realizarea de operatiuni economice scutite fara drept de deducere, de exemplu inchirierea de spatii (operatiune scutita optional) , veti avea obligatia sa ajustati dreptul de deducere a TVA dedusa pe parcursul realizarii obiectivului de constructie.

Receptia lucrarilor de investitii finalizate urmeaza a se inregistra prin formula contabila:

                            212                              =                              231
                      "Constructii"                                     "Imobilizari corporale
                                                                              in curs de executie"

Documentul justificativ de inregistrare in evidenta contabila a lucrarilor de constructie si a receptiei definitive a cladirii este procesul-verbal de receptie, din care va puteti alege unul din urmatoarele tipuri care se regasesc in O.M.F.P. nr. 1850/2004:

 proces-verbal de receptie, cod 14-2-5;

 proces-verbal de receptie provizorie, cod 14-2-5/a;

 proces-verbal de punere in functiune, cod 14-2-5/b.

Aceste documente se utilizeaza obligatoriu pentru:

- inregistrare in evidenta operativa si in contabilitate;

- consemnarea stadiului in care se afla obiectivul de investitii;

- apreciere a calitatii lucrarilor privind obiectivul de investitii;

- aprobare a receptiei (cod 14-2-5);

- constatare a indeplinirii conditiilor de receptie provizorie a obiectivului de investitii (cod 14-2-5/a);

- aprobare a receptiei provizorii a obiectivului de investitii (cod 14-2-5/a);

- punere in functiune a obiectivului de investitii (cod 14-2-5/b).

Dupa punerea in functiune a investitiei, daca blocul respectiv este destinat inchirierii, se calculeaza amortizarea liniara si se inregistreaza lunar in evidenta contabila prin formula: 

                            6811                                                          281
                      "Cheltuieli de                              "Amortizari privind imobilizarile
                exploatare privind corporale"              analitic "
amortizarea imobilizarilor"


Sursa: Raspuns primit de abonati in cadrul Serviciului de Consultanta Gratuita oferit de Consilier TVA .



Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "TVA si asocierea in participatiune":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016