Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Ordonanta nr. 22/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 806/29.08.2025, aduce schimbari importante atat pentru locul prestarii serviciilor, cat si pentru regimul de scutire aplicabil intreprinderilor mici. Noile reguli intra in vigoare chiar din aceasta toamna si vizeaza atat modul in care se determina persoana obligata la plata TVA, cat si pragurile financiare la care o societate devine platitoare.
Pe langa majorarea plafonului de scutire si redefinirea procedurilor legate de inregistrarea in scopuri de TVA, actul normativ introduce si dispozitii tranzitorii cu impact imediat asupra companiilor care se afla in pragul schimbarii regimului de taxare.
Cuprins
1. Modificari privind locul prestarii serviciilor (in functie de care se stabileste persoana obligata la plata TVA)
1.1. In cazul serviciilor prestate catre persoane neimpozabile, locul prestarii este:
locul in care activitatile se desfasoara efectiv, in cazul serviciilor principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv in cazul serviciilor prestate de organizatorii acestor activitati, altele decat cele transmise pe internet sau puse la dispozitie printr-o alta modalitate virtuala, prestate catre persoane neimpozabile.
locul unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita, pentru serviciile principale si auxiliare legate de activitati culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau de activitati similare, cum ar fi targurile si expozitiile, inclusiv serviciile prestate de organizatorii acestor activitati, care se refera la activitati care sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispozitie printr-o alta modalitate virtuala, prestate catre o persoana neimpozabila.
1.2. In cazul serviciilor prestate catre persoane impozabile, locul prestarii este:
locul in care evenimentele se desfasoara efectiv, pentru serviciile legate de acordarea accesului la evenimente culturale, artistice, sportive, stiintifice, educationale, de divertisment sau alte evenimente similare, cum ar fi targurile si expozitiile, precum si pentru serviciile auxiliare legate de acordarea acestui acces, altele decat cele la care prezenta este virtuala, prestate unei persoane impozabile.
2. Modificari privind plafonul de scutire TVA pentru intreprinderi mici
2.1. De la 1 septembrie 2025 se majoreaza la 395.000 lei, plafonul de scutire pentru intreprinderile mici (vechiul plafon - 300.000 lei).
Persoana impozabila stabilita in Romania, a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, nu depaseste plafonul de 395.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire.
2.2. Se modifica data la care trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVA in cazul depasirii plafonului, precum si data aplicarii regimului normal de taxare.
Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri depaseste plafonul de scutire) trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, cel tarziu la data depasirii plafonului. Regimul normal de taxare se aplica din data depasirii plafonului, incepand cu tranzactia care conduce la depasirea plafonului.
Persoana impozabila poate aplica regimul normal de taxare si pentru operatiunile anterioare tranzactiei care a condus la depasirea plafonului de scutire, realizate in data in care plafonul de scutire este depasit.
2.3. Se stabileste procedura de urmat de catre societatea care nu a solicitat sau a solicitat inregistrarea cu intarziere in scopuri de TVA.
Daca persoana impozabila constata ca nu a solicitat sau a solicitat inregistrarea cu intarziere, procedeaza dupa cum urmeaza:

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
a) solicita inregistrarea in scopuri de TVA de la data depasirii plafonului sau, in cazul in care aceasta este deja inregistrata, solicita modificarea datei inregistrarii in scopuri de TVA, astfel incat data inregistrarii in scopuri de TVA sa fie data depasirii plafonului;
b) calculeaza taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, in perioada in care ar fi avut obligatia sa aplice regimul normal de taxare, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, sau dupa caz;
c) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca si taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi avut obligatia sa aplice regimul normal de taxare, daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata.
Sumele determinate se inscriu in primul decont depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, dupa modificarea datei de inregistrare ori intr-un decont ulterior.
2.4. Se stabilesc dispozitii tranzitorii privind noul plafon de TVA!
2.4.1. Persoanele impozabile care au depasit in luna august 2025 plafonul de scutire pentru intreprinderile mici de 300.000 de lei, nu trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA decat la depasirea plafonului anual de scutire de 395.000 lei. Daca in luna august 2025 a fost depasit si plafonul de 395.000 lei, persoana impozabila trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA cel tarziu in data de 10 septembrie 2025 si sa aplice regimul normal de taxare incepand cu aceasta data. Inregistrarea in scopuri de TVA a respectivei persoane se va considera valabila incepand cu data de 10 septembrie 2025.
2.4.2. Persoanele impozabile infiintate anterior anului 2025, care s-au inregistrat in scopuri de TVA pana la data de 1 septembrie 2025 inclusiv, ca urmare a depasirii plafonului de scutire de 300.000 lei, pot solicita, incepand cu data de 1 septembrie 2025, scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului special de scutire, daca nu au depasit plafonul de scutire de 300.000 lei din anul precedent, respectiv anul 2024, si daca pana la data solicitarii scoaterii din evidenta nu au depasit plafonul de 395.000 lei.
2.4.3. Persoanele impozabile infiintate in anul 2025, care s-au inregistrat in scopuri de TVA pana la data de 1 septembrie 2025 inclusiv, ca urmare a depasirii plafonului de scutire de 300.000 lei, pot solicita, incepand cu data de 1 septembrie 2025, scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului special de scutire, daca pana la data solicitarii scoaterii din evidenta nu au depasit plafonul de 395.000 lei.
2.5. Reguli pentru persoanele impozabile cu sediul activitatii economice in Romania care aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici in alte state membre
O persoana impozabila stabilita in Romania poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici in alte state membre daca indeplineste urmatoarele conditii:
a) cifra de afaceri anuala la nivelul Uniunii Europene a respectivei persoane impozabile nu depaseste 100.000 euro in anul in care solicita acordarea scutirii si in anul calendaristic precedent;
b) valoarea livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate in statul membru in care persoana impozabila intentioneaza sa aplice scutirea nu depaseste plafonul de scutire aplicabil persoanelor impozabile care aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici, stabilite in acel stat membru.
Cifra de afaceri anuala la nivelul Uniunii Europene inseamna valoarea totala anuala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii, exclusiv TVA, efectuate de o persoana impozabila pe teritoriul Uniunii Europene in decursul unui an calendaristic.
Persoana impozabila care intentioneaza sa aplice regimul special de scutire in unul sau mai multe state membre are obligatia sa depuna la organele fiscale competente o notificare prealabila, care include cel putin urmatoarele informatii:
a) codul de identificare fiscala, denumirea/numele, domeniul de activitate, forma juridica si domiciliul fiscal ale persoanei impozabile;
b) statul membru sau statele membre in care intentioneaza sa beneficieze de scutire si, dupa caz, codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit de acestea;
c) valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii efectuate in Romania si in fiecare dintre celelalte state membre;
d) valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii efectuate in Romania si in fiecare dintre celelalte state membre in anul calendaristic in curs, inainte de notificare.
Organul fiscal competent atribuie persoanei prevazute mnai sus un cod individual de identificare in acest scop, care poate fi codul de inregistrare in scopuri de TVA deja atribuit persoanei impozabile in Romania sau, dupa caz, codul de identificare fiscala, la care se adauga sufixul «EX».
2.6. Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici aplicat in Romania de persoane impozabile cu sediul activitatii economice in alte state membre
O persoana impozabila care are sediul activitatii economice intr-un alt stat membru poate aplica regimul special de scutire pentru mici intreprinderi in Romania pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in Romania, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) cifra de afaceri anuala la nivelul Uniunii Europene nu depaseste 100.000 euro, in anul in care solicita acordarea scutirii si in anul calendaristic precedent;
b) valoarea livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate in Romania nu depaseste plafonul de scutire de TVA , in anul in care solicita acordarea scutirii si in anul calendaristic precedent.
Persoana impozabila aplica regimul special de scutire pentru intreprinderi mici in Romania daca a notificat statul membru de stabilire ca intentioneaza sa aplice scutirea in Romania, dupa cum urmeaza:
a) de la data la care statul membru de stabilire i-a comunicat codul individual de identificare, in cazul notificarii prealabile;
b) de la data la care statul membru de stabilire i-a confirmat persoanei impozabile ca aceasta poate utiliza in Romania, ca urmare a actualizarii notificarii prealabile, codul individual de identificare deja atribuit.
Alte noutati - sistemul RO e-TVA
Se suspenda pana la data de 31 decembrie 2025 obligatia persoanelor impozabile (inclusiv a celor care aplica sistemul TVA la incasare) de a raspunde la notificarile de conformare transmise de ANAF, in cazul in care sunt identificate diferente semnificative intre decontul precompletat (P 300) si cel transmis de contribuabili (D 300). Tot pana la aceasta data se suspenda si aplicarea sanctiunilor contraventionale pentru aceasta fapta, precum si incadrarea in categoria entitatilor cu risc fiscal.
Raspuns oferit in luna SEPTEMBRIE 2025 de Ionut Jinga, specialist al site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
e-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025Articole similare
Cele mai importante MODIFICARI TVA din Codul fiscal de la 1 februarie 2013Se modifica regimul de TVA prin noul proiect MFP! Codul fiscal cu noile propuneriIn vigoare din 2013: modificari privind raspunderea individuala si in solidar pentru plata TVACe schimbari mai sufera TVA in 2013Modificari aduse TVA care se aplica de la 1 ianuarie 2023Ultimele articole
Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAMODIFICARI TVA 2024. TOT trebuie sa stiiModificari importante aduse TVA care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2023Cum a fost modificat regimul TVA de OG 8/2021Modificari legislative privind TVA - Raspunsuri si explicatii, direct de la specialistArticole similare
Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilorDepasire PLAFON TVA. Ce implicatii fiscale apar?Depasire plafon micorintreprindere in trimestrul II 2019Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAObligatii fiscale aferente inchiderii exercitiului din punct de vedere al TVAUltimele articole
PLAFON TVA de 300.000 lei depasit. Trebuie facuta trecerea la platitor de TVA?Comert online prin Trendyol: Obligatiile de TVA pentru PFA-uri in 2025Neplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulCifra de afaceri. TVA lunar devine OBLIGATORIU daca ai depasit 100.000 euroPLAFON TVA. Sumele din vanzarea autoturismelor intra in plafonul de 300.000 lei?Articole similare
Servicii intocmire declaratii beneficiar din Romania. Cum procedam privind scutirea pentru serviciile aferente exportului?Inregistrare ROI: In ce conditii ajustam TVA pentru bunurile de capital existente?Achizitie bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare. Care va fi tratamentul fiscal?ANAF: Precizari referitoare la Decontul precompletat RO E-TVATVA la incasare. Ce presupune evidenta ANAF?Ultimele articole
E-TVA. Raspunsul la Notificare NU mai e obligatoriu pana la final de 2025Prevederile privind Notificarea de conformare RO E-TVA, SUSPENDATE pana la 31 decembrie 2025E-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareE-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiE-TVA: Exista un formular tipizat pentru raspuns la Notificarea de conformare?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"