Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analiza urmatoare are la baza o societate care a achizitionat la 18.02.2011 un autoturism BMW X6 din Germania, in valoare de 215.096 lei, fiind inregistrat in contabilitate astfel: 2133-404;4426-4427 48358.24. Autoturismul a fost utilizat de agentul de vanzari si toate cheltuielile s-au introdus ca deductibile 100%, amortizarea in valoare de 4519 lei luna inregistrandu-se deductibila, cu exceptia perioadei 01.02.2013-31.05.2013, cand s-a considerat doar 1.500 lei valoare deductibila, amortizarea fiind liniara stabilita pentru 4 ani. Stabilim care sunt inregistrarile contabile ce trebuie facute, daca de la 01.07.2014 autoturismul va fi incadrat la deductibilitate de 50%, si cum se va calcula si inregistra ajustarea de TVA, tinand cont ca mai sunt 8 luni de amortizare, iar valoarea ramasa de amortizat este 36.155 lei.
Intrucat durata normala de utilizare stabilita pentru amortizarea fiscala este mai mica de 5 ani ajustarea taxei deduse la achizitie se efectueaza conform art. 148 din Codul fiscal. Ajustarea se efectueaza chiar daca la achizitie s-a aplicat taxare inversa, taxa considerandu-se dedusa.
Conform art. 148 alin. (1) din Codul fiscal, in conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri:
a) deducerea este mai mare sau mai mica decat cea pe care persoana impozabila avea dreptul sa o opereze;
(....)
c) persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, in baza art. 148 alin. (1) lit. a) si c) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa ajusteze, la data modificarii intervenite, taxa deductibila aferenta bunurilor de natura stocurilor, serviciilor neutilizate, activelor corporale fixe in curs de executie, activelor corporale fixe, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal, in situatia in care persoana impozabila pierde dreptul de deducere a taxei. Ajustarea reprezinta in aceasta situatie anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse initial si se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea. Persoana impozabila realizeaza aceste ajustari ca urmare a unor situatii cum ar fi:
a) modificari legislative;
b) modificari ale obiectului de activitate;
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
c) alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si ulterior alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere. Se includ in aceasta categorie si vehiculele pentru care nu a fost limitat dreptul de deducere conform art. 1451, in situatia in care are loc o modificare de destinatie, respectiv sunt utilizate pentru activitati care impun limitarea dreptului de deducere la 50%, conform art. 1451 din Codul fiscal;
d) bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal. In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei.
In cazul activelor corporale fixe, care nu sunt amortizate integral, altele decat cele care sunt considerate bunuri de capital conform art. 149 din Codul fiscal, ajustarea taxei conform art. 148 din Codul fiscal se face pentru valoarea ramasa neamortizata. Ajustarea se efectueaza in functie de cota de taxa in vigoare la data achizitiei activului corporal fix. In sensul acestor norme, prin valoare ramasa neamortizata se intelege valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila.
Asadar, in cazul autoturismului pentru care nu a fost limitat dreptul de deducere conform art. 145 indice 1, in situatia in care acesta este utilizat pentru activitati care impun limitarea dreptului de deducere la 50%, conform art. 145 indice 1 din Codul fiscal se efectueaza ajustarea taxei deduse. Ajustarea se face pentru valoarea ramasa neamortizata. Astfel, se ajusteaza 50% din taxa pe valoare adaugata aferenta valorii ramase neamortizate. Ajustarea se inregistreaza prin formula contabila:
635 = 4426
"Cheltuieli cu alte impozite, "TVA deductibila"
taxe si varsaminte asimilate"
In ceea ce priveste inregistrarea cheltuielilor aferente autoturismelor a caror deductibilitate este limitata la 50%, acestea se vor inregistra in conturile corespunzatoare (611 - Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile, 6022 - Cheltuieli privind combustibilii s.a.). Aceste conturi se pot dezvolta pe analitice distincte, astfel: 611.1 - Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile -deductibile, 611.2 - Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile - nedeductibile.
Aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente taxei pe valoarea adaugata, respectiv aceasta se aplica si asupra taxei pe valoarea adaugata pentru care nu s-a acordat drept de deducere din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata.
In ceea ce priveste amortizarea fiscala, conform art. 24 alin. (11 indice 1) si (11 indice 2) din Codul fiscal introduse incepand cu 01.06.2013, pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna. Sunt exceptate situatiile in care mijloacele de transport respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchiriere catre alte persoane, transmiterea dreptului de folosinta, in cadrul contractelor de leasing operational sau pentru instruire de catre scolile de soferi.
Aceste prevederi se aplica inclusiv pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, achizitionate/produse anterior datei de 1 februarie 2013, pentru cheltuielile cu amortizarea stabilite in baza valorii fiscale ramase neamortizate la aceasta data.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzare cladiri vechi. E obligatorie ajustarea TVA?Recuperare TVA platita la bugetul de statCasare marfuri si produse finite. Cand se pot deduce cheltuielile si cum procedam la ajustarea TVA?AJUSTARE TVA pentru bunuri lipsa, imputate. Ce cota de TVA se foloseste la ajustare?Marfuri lipsa din gestiune neimputabile. Cum ajustam TVA-ul si cum inregistram in contabilitate?Ultimele articole
AJUSTARE TVA vanzare autoturism. Calcul si monografie contabilaMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + ajustarea TVA-uluiPlatitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVAAJUSTARE TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Articole similare
Depasire cheltuieli de protocol | Calcul plafon pentru TVAReminder ANAF! 4 declaratii fiscale importante au ca termen limita data de 30 iunie 2023Noile reguli TVA valabile de la 1 decembriePana pe 20 martie 2024 trebuie depuse declaratiile pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareFacturarea serviciilor fara TVA necesita justificarea persoanei impozabileUltimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectRegimul fiscal de TVA la inchirierea unui spatiu comercial catre un locatar (persoana juridica) din alt stat membruArticole similare
Calendar fiscal complet: Obligatii declarative cu termene in luna mai 2013AJUSTAREa bazei de impozitare a TVA in cazul declararii in stare de faliment a cumparatoruluiAJUSTARE TVA la scoaterea unei investitii in curs. Cum se procedeaza?Codul fiscal din ianuarie 2014: Cum arata noile reguli privind TVA?Noi prevederi privind TVA 2011 - Masuri de ordin tehnicUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiInregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeSalariu compensatoriu acordat sub forma de bunuri: AJUSTARE negativa de TVA sau autocolectare prin autofactura?Regimul TVA al aportului in natura cu teren construibil la capitalul social al unei alte societatiDivizare cu transfer de active: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale ajustarii TVAArticole similare
Codul fiscal – noi modificariCorectare valoare achizitie intracomunitara de bunuri din an precedentFactura emisa in ianuarie si incasata in februarie. In ce luna se trece in declaratia 394?Raportarea facturilor primite dupa depunerea decontului de TVA si a declaratiei 394Sistemul TVA la incasare si anularea inregistrarii in scopuri de TVA din oficiu. Ce solutii are societatea?Ultimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiTAXA logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAArticole similare
Desfasurarea controlului financiar preventiv. Ce etape include?OUG 40/2015 privind gestionarea financiara a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020Obligativitatea procedurilor contabile. Modificari legislative 2016Care este procedura de scoatere din evidenta a persoanelor platitoare de TVA?Ce acte va lipi ANAF pe usa contribuabilului datornic?Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareTaxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreTVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corect
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



