Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In ce priveste sistemul TVA la incasare, aplicabilitatea este obligatorie pentru urmatoarele categorii de persoane:
* Persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 Cod Fiscal, cu sediul activitatii in Romania si cifra de afaceri in anul precedent mai mica de 2.250.000 lei. Cifra de afaceri pentru calculul plafonului este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si prestarile de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere precum si operatiunile pentru care locul livrarii/prestarii se considera a fi in strainatate conform art. 132 si 133 Cod Fiscal. Data aplicarii - prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul urmator.
* Persoanele impozabile cu sediul in Romania care se inregistreaza ca platitoare de TVA in cursul anului. Data aplicarii - data inregistrarii in scopuri de TVA.
Atentie!
La data depasirii plafonului cifrei de afaceri, in anul curent, sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care s-a depasit.
Sistemul se aplica numai de persoanele inregistrate pe art. 153 Cod Fiscal si care au sediul activitatii in Romania.
Exigibilitate
Calendarul contabilului vesel 2026
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Exigibilitatea taxei aferente contravalorii neincasate intervine:
- in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, calculate conform dispozitiilor Codului de Procedura Civila;
- in cea de-a 90-a zi calendaristica de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii, calculata conform dispozitiilor Codului de Procedura Civila.
Prin incasarea contravalorii livrarii sau prestarii se intelege orice modalitate prin care furnizorul/prestatorul obtine contrapartida pentru aceste operatiuni de la beneficiar sau de la un tert precum plata in bani, plata in natura, compensarea, cesiunea de creante, utilizarea unor instrumente de plata.
Exceptii de la aplicare:
- persoanele care fac parte dintr-un grup fiscal unic - art. 127 alin. (8) Cod Fiscal;
- operatiuni pentru care locul livrarii sau prestarii nu se considera a fi in Romania;
- persoanele nestabilite in Romania chiar daca sunt inregistrate in scopuri de TVA in Romania (direct sau prin reprezentant fiscal);
- persoanele impozabile care au sediul activitatii in afara Romaniei dar sunt stabilite in Romania prin sediu fix conform art. 125^1 alin. (2) lit. b) Cod Fiscal.
Operatiuni exceptate:
- livrari/prestari pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata TVA;
- livrari/prestari scutite de TVA;
- livrari/prestari cu incasare in numerar;
- operatiuni supuse regimurilor speciale (art. 152^1 Regimul special pentru agentiile de turism; art. 152^2 Regimuri speciale pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati; art. 152^3 Regimul special pentru aurul de investitii);
- livrari/prestari catre beneficiari persoane afiliate (art. 7 Cod Fiscal).
Reguli pentru facturi emise inainte de intrarea in sistem:
- nu se aplica sistemul pentru facturile pentru contravaloarea totala a livrarilor/prestarilor emise inainte de data intrarii in sistem (indiferent daca sunt sau nu incasate) daca faptul generator intervine dupa intrarea in sistem;
- pentru facturi reprezentand contravaloarea partiala a livrarilor/prestarilor emise inainte de intrarea in sistem (indiferent daca au fost sau nu incasate) pentru care faptul generator intervine dupa data intrarii in sistem - se aplica sistemul numai pentru diferentele ce vor fi facturate dupa intrarea in sistem.
Reguli pentru facturi emise inainte de iesirea din sistem:
- pentru facturi reprezentand contravaloarea totala a livrarilor/prestarilor emise inainte de data iesirii din sistem (indiferent daca au fost sau nu incasate) pentru care faptul generator intervine dupa iesirea din sistem - se aplica sistemul (exigibilitatea intervine la incasare);
- pentru facturi reprezentand contravaloarea partiala a livrarilor/prestarilor emise inainte de data iesirii din sistem pentru care faptul generator intervine dupa data iesirii se aplica sistemul numai pentru taxa aferenta contravalorii partiale a livrarii/prestarii facturate inainte de iesirea din sistem.
Determinarea taxei aferente incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii/prestarii
Fiecare incasare (totala sau partiala) se considera ca include si TVA - TVA colectata se determina prin aplicarea sutei majorate (24; 9; 5 x 100/124, 109, 105).
Procedura deducerii
Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila de la o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau.
Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau, chiar daca o parte din operatiunile realizate de persoana impozabila sunt excluse de la aplicarea sistemului TVA la incasare.
Alte reglementari
- inscrierea pe facturi a mentiunii "TVA la incasare" este obligatorie pentru operatiunile pentru care contribuabilii sunt obligati sa aplice sistemul;
- in situatia in care furnizorul/prestatorul este inscris in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare la data emiterii unei facturi, dar omite sa inscrie mentiunea "TVA la incasare", desi operatiunea nu este exceptata de la aplicarea sistemului de TVA la incasare, beneficiarul are obligatia sa exercite dreptul de deducere la data platii facturii;
- determinarea cifrei de afaceri pentru plafon se face potrivit bazei de impozitare inscrisa in Decont, formular 300, pe randurile corespunzatoare operatiunilor taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, inclusiv operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera a fi in strainatate plus randurile de regularizari corespunzatoare;
- pentru inregistrarea in sistem pentru 1.01.2013 - cifra de afaceri se calculeaza pentru perioada 1.10.2011 - 30.09.2012 se declara pana la 25.10.2012 prin formularul 097. Atentie! Cei care nu au solicitat inregistrarea in sistem vor fi inregistrati din oficiu de organele fiscale!;
- in situatia in care cifra de afaceri in perioada 1.10.2011-30.09.2012 este mai mica decat 2.250.000, dar, la 31.12.2012, societatea are codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, nu va fi inregistrata in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, sau va fi radiata daca a fost inregistrata;
- persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA in perioada 30.09. - 31.12.2012 si care au cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei aplica sistemul incepand cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din 2013 - trebuie sa depuna notificarea pana la 25.01.2013. Daca nu depun notificarea vor fi luate in evidenta din oficiu. In acest caz, nu beneficiaza de dreptul de deducere pentru achizitii decat ulterior platii facturilor si colecteaza TVA conform regulilor generale - la facturare - art. 156^3 alin. (11) Cod Fiscal;
- persoanele impozabile care aplica sistemul si depasesc in cursul anului plafonul de 2.250.000 lei aplica sistemul pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit - depun notificarea pana la 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale in care au depasit plafonul - daca nu au depus notificarea sunt radiate din oficiu de organele fiscale din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. In acest caz, intre data la care persoana impozabila avea obligatia de a nu mai aplica sistemul si data radierii din oficiu, deduce TVA la achizitii la data platii facturilor si colecteaza la facturare (nu la incasare) - art. 156^3 alin. (12) Cod Fiscal;
ANAF a organizat Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. Registrul este public si a fost publicat pe siteul ANAF, la adresa www.anaf.ro. Inscrierea si radierea in/din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare se face de catre organul fiscal competent, pe baza notificarilor depuse de persoanele impozabile sau din oficiu.
- persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care aplica sistemul TVA la incasare au obligatia sa mentioneze in jurnalele pentru vanzari facturile emise pentru livrari de bunuri/prestari de servicii pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca exigibilitatea taxei nu intervine in perioada fiscala in care a fost emisa factura. In plus, in jurnalele pentru vanzari se inscriu si urmatoarele informatii in cazul acestor operatiuni:
- numarul si data documentului de incasare sau, dupa caz, data la care a expirat termenul-limita de 90 de zile prevazut la art. 134^2 alin. (5) Cod Fiscal;
- valoarea integrala a contravalorii livrarii de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
- baza impozabila si TVA aferenta;
- valoarea incasata, inclusiv TVA, precum si baza impozabila si TVA exigibila corespunzatoare sumei incasate sau, dupa caz, la expirarea termenului-limita de 90 de zile prevazut la art. 134^2 alin. (5) Cod Fiscal se evidentiaza daca exista diferente de sume neincasate, care devin exigibile, precum si baza impozabila si TVA exigibila corespunzatoare sumei respective;
- diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.
Baza legala: Ordonanta Guvernului nr. 15/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal; Hotararea Guvernului nr. 1.071/2012 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Incasare marfa in avans de la client extern si facturare cu TVA. Cum se procedeaza?Continut factura. Mentiunea TVA la incasareCe obligatii privind TVA apar la achizitiile intracomunitare?Cum aplicam sistemul de TVA la incasare in 2015?Primire avans marfa. Regim TVAUltimele articole
Examenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVALivrarea bunurilor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVAPrimesti factura pana pe 15 ale lunii urmatoare? Afla cand devine TVA exigibil si in ce luna inregistrezi venitul, ca sa nu platesti penalitatiEXIGIBILITATEA TVA la achizitia intracomunitara cu plata in avans: Cum se trateaza corectAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Masuri de simplificare la aplicarea TVA - taxarea inversaCe e nou in 2012 in Titlul VI privind taxa pe valoarea adaugataTVA in cazul tranzactiilor cu instrumente financiare. Obligatii cu privire la inregistrarea in scopuri de TVADEDUCEREa taxei pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabilaStornare servicii facturare in aprilie 2007. Cota de TVAUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de DEDUCERE a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiDEDUCEREa TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei impozabile a TVARaportare ANAF prin Declaratia 394, in cazul incasarii prin bon fiscal cu emitere de factura.Facturare avans. Se pot emite fara sa se incaseze avansul la momentul emiterii?Utilizare curs valutar in cazul stornarii partiale. Cum se va proceda?Cifra de afaceri luata in calcul la stabilirea plafonului pentru microintreprinderi. Care va fi tratamentul fiscal?Ultimele articole
Cheltuieli deductibile si limita de 5% la impozit. Se aplica pentru fiecare cheltuiala in parte?Taxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorImpozit Microintreprindere 2025: Conditii, Cote si DeclaratiiDepunere Declaratia Unica in 2025. Ce obligatii CAS si CASS are un PFA cu CIMSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Leasing operational si financiar. Norme deducere TVA si cheltuieliSchimbarea cotei de TVA. Care sunt implicatiile fiscale si contabile?Cum stabilim corect data de iesire din sistemul de TVA LA INCASARE?Formularul 097. Notificarea privind aplicarea sau incetarea aplicarii sistemului TVA LA INCASARE in 2015Deducere TVA pentru bonuri de combustibil mai mari de 100 euroUltimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareTVA LA INCASARE: reguli de exigibilitate si deducere in livrarile dintre societati afiliate si neafiliateFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaFacturile in sistemul TVA LA INCASARE: cand colectezi, cand deduci si cum raportezi CORECTRadierea din sistemul TVA LA INCASARE. Procedura completaArticole similare
Refacturare costuri. Ce regim TVA se aplica?Export servicii catre o societate impozabila din SUA. Tratament TVAServicii de transport marfa efectuate intr-un stat UE. Factura fara TVARefacturare taxa salubritate. Regim TVADonatii si TVA dedus. In ce conditii se emite autofactura?Ultimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva ore
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



