Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Supunem analizei specialistilor nostri cazul unei societati cu activitatea suspendata si cu mijloace fixe care trebuie casate si predate la un centru de colectare fier vechi. Vom vedea astfel daca societatea poate emite factura pentru valorificarea acelor mijloace fixe trimise la dezmembrare, ca urmare a deteriorarii lor prin neutilizare.
Solutia consultantului:Conform art 237 alin (2) din Legea 31/1990 , suspendarea temporara de activitate trebuie inscrisa in Registrul comertului si anuntata ulterior organelor fiscale. Durata inactivitatii nu poate depasi 3 ani.
Pentru suspendarea activitatii, Oficiul Registrul Comertului nu solicita nici un document de la organul fiscal, suspendarea efectuandu-se numai prin hotararea asociatului unic, al asociatilor societatii sau a adunarii generale a actionarilor.
In legislatia actuala nu sunt definite clar conditii de acordare si mentinere a inactivitatii temporare (suspendarii activitatii).
Opinia mea este ca suspendarea activitatii inseamna ca firma nu mai poate desfasura activitati economice, dar nu interzice incasarea creantelor sau decontarea datoriilor (ex plata contabilului, plata utilitatilor, a personalului de paza etc).
Ulterior inscrierii suspendarii la Oficiul Registrul Comertului, firma poate solicita organului fiscal competent aplicarea regimului de declarare derogatoriu, conform OMFP 1221/2009 , in cazul in care indeplineste conditiile prevazute la punctul 3 din procedura prevazuta de acest act legislativ si anume:
"a) sa nu desfasoare niciun fel de activitate;
b) sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
c) sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
d) sa figureze, in evidenta fiscala, cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;
e) sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
f) sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala, in curs de derulare;
g) sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor declarati inactivi;
h) in cazul contribuabililor, persoane juridice, infiintati in baza Legii 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inactivitatea temporara sa fie inscrisa in registrul comertului, conform prevederilor art. 237 din legea mentionata"
Asadar, suspendarea activitatii este o conditie de obtinere a regimului de declarare obligatoriu prevazut de Ordinul 1221/2009 , regim care interzice insa desfasurarea oricarei activitati si obtinerea de venituri de orice natura.
Potrivit prevederilor art 153 alin 9 lit b din Legea 571/2003 privind Codul fiscal :
"Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului".
Conform art 11 alin (1^3) - (1^4) din Codul fiscal :
"(1^3) Contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva.
(1^4) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita. "
Avand in vedere aceste prevederi legale,rezulta ca societatea nu are dreptul de a desfasura activitati economice pe perioada suspendarii activitatii (inactivitatii temporare). Avand in vedere inactivitatea temporara inscrisa in registrul comertului, societatii i s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, drept urmare va fi obligata la plata taxei pe valoarea adaugata colectate, iar beneficiarii nu vor avea drept de deducere a TVA.
Concluzie: Se poate emite facturi pentru valorificarea fierului vechi,cu conditia ca firma sa solicita reactivarea (reluarea activitatii) la Oficiul Registrul Comertului si reinregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Regimul derogatoriu pentru o societate cu activitatea suspendata. Depunerea situatiei financiare anualeArticole similare
Tratamentul fiscal pentru casarea mijloacelor fixeProcedura CASARE MIJLOACE FIXEArticole similare
ANAF publica ordinul pentru aprobarea formularului 096. Vezi noua declaratieAnulare inregistrare in scopuri de TVA. Ce ajustari efectuam?Anulare inregistrare in scopuri de TVA de catre organul fiscalAnunt ANAF iunie: Aspecte cu privire la inregistrarea si anularea, din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVAAnularea inregistrarii in scopuri de TVA: depuneti declaratia la 10 aprilie!Ultimele articole
Ajustare TVA stocuri la anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Cum procedam?Sinteza Formular 096: Declaratie de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVAAnularea inregistrarii in scopuri de TVA: cazuri in care se anuleaza codul de TVAAchizitii intracomunitare: Cum se face inregistrarea in scop de TVA?Atentie! Cand poate fi anulata inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
ANAF: O noua sesiune de asistenta online pentru completarea Declaratiei UniceEmiterea ulterioara a facturii, in baza bonului fiscal. Situatii de care firmele se pot lovi in aplicarea legiiImprumut intre doua firme. Care vor fi inregistrarile contabile?Evidentierea platilor efectuate de PFA. Cum se determina pierderea fiscala?Cum inregistram corect venitul si TVA-ul?Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiDistrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESSchema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"