Tags: societate inactivitate temporara, formular 162, suspendare activitate
In situatia in care o societate comerciala si-a suspendat activitatea pentru o perioada de 3 ani (fiind facute toate demersurile la Oficiul Registrului Comertului), cum se procedeaza in 2019, pentru depunerea bilantului pe anul 2018? La aceasta intrebare va raspunde expertul nostru.
Datele situatiei analizate:
Societatea a inchis si ultimul contract de munca si a inregistrat si aceasta mentiune la vectorul fiscal (societatea nu mai are salariati). Firma nu e
platitoare de TVA, singura declaratie care ar mai trebui depusa trimestrial (cu zero) este D100.Ar trebui solicitat regim derogatoriu de la ANAF? Ce pasi trebuie urmati in acest sens? Cine intocmeste bilantul daca firma nu mai are contabil angajat?
Raspunsul specialistului
In cadrul regimului de declarare derogatoriu, pe perioada de inactivitate societatea va putea sa nu depuna declaratiile fiscale D100, pe langa nedepunerea declaratiilor D101, D112 sau D300, in temeiul prevederilor art. 101 alin. 4 din Codul de procedura fiscala.
Pentru a beneficia de acest regim, societatea trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute in Procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu, aprobat prin OMFP nr. 889/2016, respectiv:
- sa nu desfasoare niciun fel de activitate,sa nu obtina venituri din exploatare,venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor, sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
- sa figureze in evidenta fiscala cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite si sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
- sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala in curs de derulare;
- sa nu fie inscrisa in lista contribuabililor/platitorilor declarati inactivi, mai putin pentru cauza de inactivitate temporara inscrisa la registrul comertului;
- inactivitatea temporara sa fie inscrisa in registrul comertului.
In vederea obtinerii regimului de declarare deorgatoriu, societatea trebuie sa depuna o cerere insotita de dovada inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, respectiv de o copie a extrasului de registru emis de catre oficiul registrului comertului privind starea societatilor,referitoare la suspendarea temporara a activitatii acestora.
Regimul de declarare derogatoriu se obtine in baza deciziei de aprobare a regimului, emisa de organul fiscal competent in administrarea societatii - formular 162.
In privinta situatiei financiare anuale/bilantului,acesta trebuie depus in 2019 pentru anul 2018, avand in vedere ca societatea a desfasurat activitate pana in momentul activitatii temporare a activitatii.Conform art. 28 alin. (10) din Legea nr. 82/1991 aceasta se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, deci de persoana abilitata sa conduca compartimentul de contabilitate ori de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.In cazul prezentat, situatia financiara anuala va fi intocmita si semnata de un membru CECCAR, pe baza unui contract de prestari de servicii incheiat cu societatea aflata deja in inactivitate temporara.Cum membrul CECCAR nu este angajatul societatii si nici nu se datoreaza vreun impozit/contributie cu regim de retinere la sursa (membrul CECCAR este inregistrat la organele fiscale ca desfasurand o activitate independenta - profesie libera, iar societatea in calitate de platitor de venit nu trebuie sa faca nicio retinere la sursa),rezulta ca regimul de declarare derogatoriu nu va fi incalcat (societatea va inregistra doar cheltuieli).
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
TVA contracte de inchiriere
Intrebare:
Va rog sa aratati cadrul legal si sa imi spuneti daca se poate ca o societate cu cod CAEN 6820 - Inchiriere bunuri imobile - 3 apartamente - care are sediul intr-o locatie, iar apartamentele sunt situate la alta adresa, ca atunci cand va inchiria aceste apartamente, unele catre persoane fizice, altele catre persoane juridice, sa factureze chiria - pentru persoane fizice fara tva, iar pentru persoane juridice cu TVA? Poate alege orice modalitate daca se depune totusi notificare pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare cheltuieli cu educatia timpurie a copilului salariatului
Intrebare:
Salariatul unei societati are inscris copilul la o gradinita de stat. Lunar prezinta catre contabilitate o chitanta POS de plata pentru masa servita de catre copil la gradinita. Plata este facuta din cardul personal al salariatului.
Mentionez ca salariatul este si asociatul societatii si isi deconteaza sumele achitate de catre el din contul personal, o data la 3-4 luni (cand isi aminteste).
Care este monografia contabila si cum se declara aceste sume in D...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Servicii de cazare si masa oferite gratuit
Intrebare:
O societate din domeniul HORECA platitoare de impozit pe profit a incheiat un contract de donatie cu o asociatie din Ungaria, reprezentand cazare si masa (mic dejun, pranz, cina) pentru 2 persoane pentru 4 zile. Ce documente se ataseaza langa contract? Ce implicatii fiscale are contractul din punct de vedere al impozitului pe profit si a TVA-ului? Se va declara in D177 in anul urmator?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Coasigurat. Persoana in intretinere
Intrebare:
Am discutat si cu alti colegi in legatura cu deducerea personala pentru soti, de la 01.08.2025; si parerile sunt impartite, iar eu nu sunt lamurit. Stim ca sotii aflati in intretinerea angajatului nu mai poate fi asigurat, dar unde este mentionat ca nu se mai calculeaza deducerea personala pentru soti? Sau aceasta deducere a ramas in continuare?
Pana la urma de la 01.08.2025 pentru sotii aflati in intretinere mai calculam deducerea personala sau nu?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie de la unitati protejate
Intrebare:
In luna septembrie 2025, am achizitionat produse de la o unitate protejata in valoare de 17.049,90 Ron fara TVA. Fondul de handicap constituit in luna septembrie este in valoare de 50.000 Ron. Va rog sa ma ajutati cu monografia contabila si cat ar trebuie sa platesc la bugetul de stat ca fond de handicap.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<