Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unei societati care are ca obiect de activitate comert cu ridicata de produse electronice.Este inregistrata in scop de TVA din luna ianuarie 2012 si este inregistrata in Registrul Operatorilor Intracomunitari. In lunile ianuarie si februarie 2012 a facut achizitii intracomunitare de marfa, pentru care s-a aplicat taxarea inversa. Din luna martie si pana in prezent societatea nu a mai desfasurat activitate, s-au depus deconturi de TVA cu 0.Toate marfurile au ramas in stoc. Ca urmare a depunerii de deconturi de TVA cu 0 societatii i s-a anulat codul de inregistrare in scop de TVA incepand cu luna septembrie 2012. Vom vedea astfel daca pentru marfa existenta in stoc, achizitionata cu taxare inversa, societatea are obligatia de a ajusta TVA.
Solutia consultantului:
Ajutarea TVA la bunurile mobile din patrimoniu, la data anularii din declararea din oficiu a codului de TVA este prevazuta expres in normele de aplicare pentru art. 148 din Codul fiscal , regasite la pct. 53 alin. (7) din HG 44/2004 , cu modificari ulterioare. Ajutarea trebuie reflectata in ultimul decont de TVA dedus, inainte de anularea codului de TVA de catre autoritatile fiscale.
Din descrierea intrebarii deducem faptul ca nu a fost efectuata ajustarea TVA, pentru achizitiile la care taxa a fost dedusa, in ultimul decont depus inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA . Prin urmare, dupa cum precizeaza norma metodologica, aveti obligatia sa completati formularul 307 „Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata" si sa platiti sumele rezultate din ajustarea taxei, potrivit procedurii stabilite prin OPANAF 640/2012.
In situatia in care stocul de marfa va fi vandut de catre dvs in perioada de anulare a codului de TVA, aveti in continuare obligatia sa colectati TVA, conform art. 11 alin. (1^3) din Codul fiscal , fara sa aveti dreptul la deducerea TVA.
Pentru a realiza colectarea si plata TVA veti avea obligatia sa depuneti declaratia 311" Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul fiscal ". Termenul de declarare si de plata a taxei la buget este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata, potrivit procedurii stabilite prin OPANAF 418/2012.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Astfel, desi nu veti avea drept de deducere pentru taxa aferenta stocului achizitionat,veti avea in continuare obligatia de a colecta TVA in eventualitatea livrarii marfurilor.
De mentionat faptul ca societatea dvs. are posibilitatea de a solicita sa devina din nou platitoare de TVA, primind un nou certificat, la data incetarii perioadei de suspendare activitate, conform art. 153 alin. (9^1) Codul fiscal.
La reluarea activitatii societatea are posibilitatea de a exercita dreptul de deducere pentru bunurile de natura stocurilor, si sa-l evidentieze in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea (reluarea ativitatii) sau intr-un decont de taxa ulterior, in baza prevederilor art. 148 lit. a) din Codul Fiscal si a pct. 53 din HG 44/2004.
Operatiunea este imaginea in oglinda a ajustarii efectuate la anularea codului de TVA si se ajusteaza in favoarea societatii, inclusiv TVA aferente bunurilor daja vandute.
Procedura prin care se pot reinregistra in scopuri de TVA persoanele impozabile carora li s-a suspendat dreptul de a fi platitor de TVA este prevazuta de OPANAF 700/2012, coroborat cu reglementarile date de Codul fiscal. Pentru situatia in care motivul a fost reprezentat de faptul ca in declaratiile depuse la termenul legal nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/ prestari de servicii, realizate in cursul perioadelor de raportare, persoana impozabila are obligatia de a depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii.Organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.
Solicitarea reinregistrarii in scopuri de TVA va fi facuta pe baza unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte ca vor fi desfasurate activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care solicita inregistrarea in scopuri de TVA.
De asemenea, trebuie sa completati si sa depuneti formularul 099 „Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art.153 alin.(9^1) lit. b) – d) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare", potrivit OPANAF 1436/2012.
Informatiile prezentate in documentatia inaintata organelor fiscale trebuie sa fie corecte si complete, iar temeiul legal al solicitarii de reinregistrare in scopuri de TVA trebuie sa corespunda motivului care a dus la anularea codului de TVA initial.
In situatia transmiterii de date incomplete, incorecte, sau necorelate, solicitantului va primi o notificare prin care va fi informat despre erorile constatate. In termen de 15 zile, persoana impozabila trebuie sa corecteze eventualele erori, iar daca nu respecta acest termen cererea sa de reinregistrare in scopuri de TVA va fi respinsa.
In situatia transmiterii unor date conforme cerintelor in vigoare, compartimentul de specialitate din partea organului fiscal competent intocmeste un referat prin care propune inregistrarea in scopuri de TVA sau respingerea cererii de inregistrare, precum si o decizie de inregistrare in scopuri de TVA sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA. Documentele trebuie aprobate de conducatorul unitatii fiscale, dupa ce au fost verificate si avizate de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale.
Ulterior, decizia de inregistrare in scopuri de TVA sau de respingere a cererii de inregistrare se comunica si persoanei impozabile. Termenul pentru care se poate formula contestatie impotriva documentului este de maxim 30 de zile de la data comunicarii.
Inregistrarea in scopuri de TVA va fi operata in Registrul contribuabililor si se va emite un nou certificat . Acest nou certificat de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrisa data inregistrarii, va fi comunicat persoanei impozabile.
Portivit art. 4 din OPANAF 700/2012, inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile se considera valabila incepand cu:
" a) data reactivarii contribuabilului prin decizie a organului fiscal competent;
b) data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind reluarea activitatii;
c) data comunicarii deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, pentru alte situatii decat cele prevazute la lit. a) si b)."
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Marfa deteriorata si degradata. Cum procedam la scoaterea din gestiune?Ajustarea TVA la anularea calitatii de platitorExport echipamente. Tratament TVACum procedam la ajustarea TVA pentru vanzarea unui mijloc fix?AJUSTARE TVA deductibila. Cum procedam si care sunt implicatiile TVA?Ultimele articole
Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAMasina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Articole similare
Ajustare TVA ca urmare a iesirii din evidenta platitorilor de TVA. Cum procedam?Ajustare TVA si STOC DE MARFA. Care e monografia si cand ajustam TVA-ul?Ajustarea TVA ca urmare a inregistrarii societatii in scop de TVA. Cum procedam?Autofacturare reducere comerciala la achizitie intracomunitara de bunuri. Ce regim TVA se aplica?Renuntare la calitatea de platitor de TVA. Pana cand poti anula inregistrareaUltimele articole
Impozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAInventarierea stocului de marfa: Inregistrari contabile la ajustarea TVA. Completare D300Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA la retragerea optionala. Efecte fiscaleScoaterea din evidentele platitorilor de TVA. Studiu de cazArticole similare
Analiza zilei: Atentie la cifra de afaceri pentru depasirea plafonului pentru aplicarea regimului de scutire de TVAMicrointreprindere. Venituri din consultanta realizate in cursul anului. Cum se plateste impozitul?Ce obligatii apar la inregistrarea contractelor de leasing incheiate cu nerezidenti?Exercitarea dreptului de deducere dupa inregistrarea in scopuri de TVA. Care e tratamentul fiscal?Util pentru societati: Ce scutiri aplicam in traficul international de bunuriUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"