Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O societate comerciala (societatea B), nou infiintata ca urmare a divizarii unei alte societati comerciale (societatea A), dobandeste un imobil prin divizare. Precizam ca divizarea a avut loc in iunie 2008 iar la societatea divizata (societatea A) imobilul a intrat in patrimoniu inainte de 01.01.2007.
Va rugam sa ne precizati daca la vanzarea imobilului de catre societatea nou infiintata in urma divizarii (societatea B) va fi necesara ajustarea TVA-ului aferent imobilului sau daca imobilul intrand in patrimoniu in urma divizarii, data intrarii este considerata data intrarii in patrimoniul societatii divizate (societatea A) iar intrarea fiind inainte de 01.01.2007 nu mai este necesata ajustarea.
Raspuns:
Practic, prin divizare a avut loc un transfer de active intre doua persoane impozabile, inregistrate in scopuri de TVA, motivi pentru care operatiunea nu a reprezentat o livrare de bunuri. In situatia transferului de active, nu se emite factura, dar se emite un document intocmit de catre cedent si cesionar. Acest document nu este un formular tipizat, dar intocmirea acestuia trebuie sa aiba in vedere inserarea urmatoarelor informatii obligatorii pentru identificarea operatiunii:
- un numar de ordine secvential
- data emiterii documentului;
- data efectuarii transferului;
- denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA atat pentru cedent cat si pentru primitorul de active;
- descrierea detaliata a operatiunii;
- valoarea transferului.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Acest fapt este reglementat prin articolul 128, alineatul 7 din Codul fiscal si punctul 6, alineatul 6 din normele de aplicare ale Codului fiscal "Transferul tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active sau, dupa caz, si de pasive, indiferent daca este realizat ca urmare a vanzarii sau ca urmare a unor operatiuni precum divizarea, fuziunea ori ca aport in natura la capitalul unei societati, nu constituie livrare de bunuri daca primitorul activelor este o persoana impozabila".
Referitor la ajustarea dreptului de deducere, din art. 128, alineatul 7 rezulta faptul ca primitorul activelor este considerat succesorul cedentului.
Astfel, primitorul activelor este obligat sa intocmeasca documentul de evidenta fiscala denumit "Registru al bunurilor de capital". Prin completarea acestui registru trebuie asigurata furnizarea urmatoarelor informatii obligatorii:
- data achizitiei, finalizarii constructiei;
- data transformarii/modernizarii bunurilor primite ulterior datei de 1 ianuarie 2007;
- data primirii bunurilor;
- valoarea (baza de impozitare) a bunului de capital;
- taxa deductibila aferenta lucrarilor de transformare/modernizare a bunului de capital;
- taxa dedusa;
- eventualele ajustari efectuate.
Pentru organizarea acestei evidente, firma beneficiara trebuie sa solicite informatiile necesare firmei cedente. Aceste informatii pot fi completate in anexele protocolului de predare-primire a activelor.
Daca bunul imobil respectiv nu a mai suportat lucrari de modernizare si transformare ulterior datei de 1 ianuarie 2007 pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, vanzarea imobilului in anul 2012 reprezinta operatiune scutita fara drept de deducere a TVA in conformitate cu prevederile art. 141 alin. (2) lit. f) fara obligatia de ajustare a sumei TVA deduse de catre cedent la momentul constructiei sau achizitiei bunului imobil, anterior date de 1 ianuarie 2007. Practic, pentru bunurile imobile achizitionate/construite anterior datei de 1 ianuarie 2007, ajustarea trebuia efectuata in cadrul perioada de ajustare de 5 ani in cadrul careia a fost dobandit bunul imobil. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 161 din Codul fiscal de la alin. si pct. 83 din normele de aplicare ale acestui articol unde se regaseste si un exemplu.
Tratamentul fiscal al bunurilor imobile este reglementat si prin circulara M.F.P. nr.
52657-13.09.07.
In concluzie, trebuie sa verificati daca bunul imobil respectiv a mai suportat lucrari de modernizare si transformare ulterior datei de 1 ianuarie 2007 astfel incat sa existe obligatia ajustarii sumei TVA deduse pe parcursul efectuarii acestor lucrari.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Factura pe alt nume in export. Cum obtii scutirea de TVA + documente necesareCodul Fiscal: Faptul generator si exigibilitatea TVAPrestari servicii. Avansuri facturate. Cifra de afaceri depasire plafon TVANu uitati ca se apropie termenul-limita de 25 martie 2016 pentru unele declaratiiAlte state privesc insolventa diferitUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Achizitie intracomunitara. In ce conditii se face transferul de active?Documentar fiscal: Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutarZoom fiscal: Fuziuni, divizari totale sau partiale, transferuri de active si achizitii de titluri in Legea 227/2015In Monitorul Oficial a fost publicat Ordinul privind stabilirea termenului de declarare si de plata pentru sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugataRegimul pierderilor fiscale. Prevederile actuale pentru recuperarea pierderilorUltimele articole
DIVIZARE cu transfer de active: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale ajustarii TVADin 23 iulie 2023 se aplica modificarile aduse Legii Societatilor nr. 31/1990 prin Legea 222/2023Microintreprindere in lichidare voluntara. Termenul de la care devine platitoare de impozit pe profitIn iunie vor fi lansate trei programe de sprijin financiar pentru IMM-uri: Start-up Nation, Microindustrializare si Comert si ServiciiTermen limita situatii financiare. Cand se depun documentele in cazul operatiunilor de fuziune?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



