Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: O societate comerciala (societatea B), nou infiintata ca urmare a divizarii unei alte societati comerciale (societatea A), dobandeste un imobil prin divizare. Precizam ca divizarea a avut loc in iunie 2008 iar la societatea divizata (societatea A) imobilul a intrat in patrimoniu inainte de 01.01.2007.
Va rugam sa ne precizati daca la vanzarea imobilului de catre societatea nou infiintata in urma divizarii (societatea B) va fi necesara ajustarea TVA-ului aferent imobilului sau daca imobilul intrand in patrimoniu in urma divizarii, data intrarii este considerata data intrarii in patrimoniul societatii divizate (societatea A) iar intrarea fiind inainte de 01.01.2007 nu mai este necesata ajustarea.
Raspuns:
Practic, prin divizare a avut loc un transfer de active intre doua persoane impozabile, inregistrate in scopuri de TVA, motivi pentru care operatiunea nu a reprezentat o livrare de bunuri. In situatia transferului de active, nu se emite factura, dar se emite un document intocmit de catre cedent si cesionar. Acest document nu este un formular tipizat, dar intocmirea acestuia trebuie sa aiba in vedere inserarea urmatoarelor informatii obligatorii pentru identificarea operatiunii:
- un numar de ordine secvential
- data emiterii documentului;
- data efectuarii transferului;
- denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA atat pentru cedent cat si pentru primitorul de active;
- descrierea detaliata a operatiunii;
- valoarea transferului.

Cartea Verde a Contabilitatii

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Acest fapt este reglementat prin articolul 128, alineatul 7 din Codul fiscal si punctul 6, alineatul 6 din normele de aplicare ale Codului fiscal "Transferul tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active sau, dupa caz, si de pasive, indiferent daca este realizat ca urmare a vanzarii sau ca urmare a unor operatiuni precum divizarea, fuziunea ori ca aport in natura la capitalul unei societati, nu constituie livrare de bunuri daca primitorul activelor este o persoana impozabila".
Referitor la ajustarea dreptului de deducere, din art. 128, alineatul 7 rezulta faptul ca primitorul activelor este considerat succesorul cedentului.
Astfel, primitorul activelor este obligat sa intocmeasca documentul de evidenta fiscala denumit "Registru al bunurilor de capital". Prin completarea acestui registru trebuie asigurata furnizarea urmatoarelor informatii obligatorii:
- data achizitiei, finalizarii constructiei;
- data transformarii/modernizarii bunurilor primite ulterior datei de 1 ianuarie 2007;
- data primirii bunurilor;
- valoarea (baza de impozitare) a bunului de capital;
- taxa deductibila aferenta lucrarilor de transformare/modernizare a bunului de capital;
- taxa dedusa;
- eventualele ajustari efectuate.
Pentru organizarea acestei evidente, firma beneficiara trebuie sa solicite informatiile necesare firmei cedente. Aceste informatii pot fi completate in anexele protocolului de predare-primire a activelor.
Daca bunul imobil respectiv nu a mai suportat lucrari de modernizare si transformare ulterior datei de 1 ianuarie 2007 pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, vanzarea imobilului in anul 2012 reprezinta operatiune scutita fara drept de deducere a TVA in conformitate cu prevederile art. 141 alin. (2) lit. f) fara obligatia de ajustare a sumei TVA deduse de catre cedent la momentul constructiei sau achizitiei bunului imobil, anterior date de 1 ianuarie 2007. Practic, pentru bunurile imobile achizitionate/construite anterior datei de 1 ianuarie 2007, ajustarea trebuia efectuata in cadrul perioada de ajustare de 5 ani in cadrul careia a fost dobandit bunul imobil. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 161 din Codul fiscal de la alin. si pct. 83 din normele de aplicare ale acestui articol unde se regaseste si un exemplu.
Tratamentul fiscal al bunurilor imobile este reglementat si prin circulara M.F.P. nr.
52657-13.09.07.
In concluzie, trebuie sa verificati daca bunul imobil respectiv a mai suportat lucrari de modernizare si transformare ulterior datei de 1 ianuarie 2007 astfel incat sa existe obligatia ajustarii sumei TVA deduse pe parcursul efectuarii acestor lucrari.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ajustare TVA si vanzare apartament. Care e procedura conform noului Cod fiscal?Schimbare utilizare autoturism. Cum facem ajustarea de TVA?Inregistrarea TVA si anularea codului de TVA. Cum procedam?REMINDER (ANAF): 27 mai, termenul limita pentru depunerea mai multor declaratii fiscale, intre care Formularul 112 si Declaratia 100Atentie la cum completati Formularul 394 incepand cu luna octombrie!Ultimele articole
E-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat? Control antifrauda in 2025: TVA nedeductibil si obligatii suplimentare pentru firmeCadouri de Paste in 2025. Platiti CAS, CASS si impozit pe venit pentru aceste cheltuieli?E-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVATVA imobiliare. Ce cota TVA trebuie aplicata la vanzarea imobilelor catre persoane fiziceArticole similare
Preluare TVA de rambursat raportata de societate absorbitaTitlul II Captitolul II partea a III-aEste OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)Noile decizii privind procedura de achizitii pentru beneficiarii privati ai PNDR 2020Transmiterea declaratiilor ANAF dupa instalarea aparatului de marcatUltimele articole
Din 23 iulie 2023 se aplica modificarile aduse Legii Societatilor nr. 31/1990 prin Legea 222/2023Microintreprindere in lichidare voluntara. Termenul de la care devine platitoare de impozit pe profitIn iunie vor fi lansate trei programe de sprijin financiar pentru IMM-uri: Start-up Nation, Microindustrializare si Comert si ServiciiTermen limita situatii financiare. Cand se depun documentele in cazul operatiunilor de fuziune?Declaratia F4109. Termen depunere si instructiuni de completare
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"