Tags: lichidare microinteprindere, aspecte juridice, fiscale, contabile
O societate platitoare de TVA, impozit micro si asociat persoana juridica din Cipru (LTD) doreste dizolvarea societatii astfel:
1. Valoare teren Ron 800.000 (terenul a fost achizitionat cu TVA);
2. Pierdere contabila Ron 200.000;
3. Imprumut asociat Ron 1 mil;
4. Maresc capitalul social cu imprumutul care este egal cu terenul si pierderea contabila;
5. Repartizare bunuri (teren) cu inchiderea capitalului social de Ron 800.000;
6. Inchidere pierdere contabila cu capitalul social de Ron 200.000;
7. Inregistrare asociatul persoana juridica (LTD ul) ca
platitor de TVA in Romania;
8. Aplicare taxare inversa privind terenul si LTD ul merge mai departe din punct de vedere al TVA-ului.
Se impoziteaza cu impozit micro ceva?
Alte aspecte fiscale?
Daca societatea incepe dizolvarea simpla, fara lichidator in anul 2020 si intra in anul 2021, societatea se transforma in impozit pe profit?
Atunci la repartizare bunuri (teren, apartament, etc.), veniturile sunt egale cu cheltuile privind aceasta repartizare si nu mai rezulta impozit datorat! Dar daca dizolvarea se finalizeza in 2020 se plateste impozit micro?
Va rugam clarificari din acest punct de vedere si varianta cea mai optima!
Multumim anticipat!
Raspunsul consultantului fiscal Dana Hristu:
Lichidarea societatilor comerciale se realizeaza conform prevederilor de la art. 237 din Legea nr. 31/1990 a societatilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Reflectarea in contabilitate a operatiunilor legate de lichidarea societatilor comerciale se efectueaza potrivit prevederilor din OMFP nr. 897/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru lichidarea societatilor comerciale se parcurg urmatoarele etape:
• Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie;
• Intocmirea situatiilor financiare in formatul prevazut de reglementarile contabile
• Stabilirea operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate in numele societatii comerciale;
• Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
• Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
• Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere), intocmindu-se contul de profit si pierdere in formatul prevazut de reglementarile contabile aplicabile;
• Intocmirea bilantului, rezultat in urma lichidarii ce sta la baza efectuarii partajului si calculul impozitelor datorate potrivit legii.
Conform prevederilor de la art. 47 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, daca microintreprinderea se afla afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, in anul 2021 se va inregistra ca platitoare de impozit pe profit, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.
Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1¹) din Legea 82/1991 a contabilitatii, precum si in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 a societatilor cu modificarile si completarile ulterioare societatea are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia lichidarii.
In cazul lichidarii se datoreaza impozit pe venitul din lichidare iar, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice sau din reducerea capitalului social, potrivit legii, care nu reprezinta distributii in bani sau in natura ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi se impun cu o cota de 10%, impozitul fiind final.
Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.
Potrivit art. 223 alin (1) lit. o) din Codul fiscal sunt venituri impozabile obtinute de nerezidenti din Romania veniturile realizate de nerezidenti din lichidarea unei persoane juridice romane. Venitul brut realizat din lichidarea unei persoane juridice romane reprezinta suma excedentului distributiilor in bani sau in natura care depaseste aportul la capitalul social al persoanei fizice/juridice beneficiare. Se considera venituri din lichidarea unei persoane juridice, din punct de vedere fiscal, si veniturile obtinute in cazul reducerii capitalului social, potrivit legii, altele decat cele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturi. Venitul impozabil reprezinta diferenta dintre distributiile in bani sau in natura efectuate peste valoarea fiscala a titlurilor de valoare.
Cota de impozitare este de 16%
Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului, se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine, se declara si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, pentru ziua in care se efectueaza plata venitului catre nerezidenti.Impozitul se declara prin formularul 207” Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti” pana pe data de 25 Ianuarie a anului urmator.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<