Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, discutam despre o societate comerciala care trece de la neplatitor de TVA la platitor de TVA, pentru a stabili care sunt inregistrarile contabile in ceea ce priveste TVA pentru stocuri, altele decat bunurile de capital.
De exemplu, la data de 01.05.2015 are urmatoarele solduri in balanta: cont 301=2154 lei, cont 303=5654 lei, cont 371=11995 lei, cont 378 = 10529 lei (sold creditor), cont 381=134 lei.
Vom vedea cum se face ajustarea TVA deductibila pentru acestea.
Dreptul la ajustarea TVA de care beneficiaza o intreprindere mica ca urmare a inregistrarii in scop de TVA,ca urmare a depasirii plafonului de scutire, se regaseste la art. 152 alin. (6) si (9) din Codul fiscal, la pct. 61 alin. (10) - (12) din Normele de aplicare, art. 148 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal si pct. 53 alin. (2) - (4) si (7) din Normele de aplicare.
Daca societatea dvs a devenit platitoare de TVA incepand cu data de 01.05.2015, are urmatorele obligatii:
- se efectueaza inventarierea bunurilor aflate in stoc, a activelor fixe si a serviciilor neutilizate la momentul trecerii la platitor de TVA (in cazul dvs, la data de 30.04.2015);
- se ajusteaza dreptul de deducere in favoarea societatii pentru bunurile si activele aflate in stoc si sa fie destinate operatiunilor care dau drept de deducere si sa fi fost achizitionate de la furnziorinregistrati in scop de TVA (nu de la neplatitori);
- pentru bunurile de capital sa nu fi expirat perioada de ajustare, conform art. 149 din codul fiscal;
-pentru mijloacele fixe care nu sint considerate bunuri de capital (adica sint achizitionate inainte de 01.01.2007 sau au durata de functionare stabilita pentru amortizarea fiscala mai mica de 5 ani), ajustarea se face la valoarea ramasa de amortizat la data de 30.04.2015, utilizind cota de TVA in vigoare la data achizitiei miloclui fix care nu este bun de capital aplicata la valoarea ramasa;
Cartea verde a contabilitatii 2026
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- pentru bunurile de capital (adica cele care au fost achizitionate dupa data de 01.01.2007 si au o durata de functionare pentru stabilirea amortizarii fiscale mai mare sau egala cu 5 ani), ajustarea TVA in favoarea societatii se face in conformitate cu prevederile art. 149 din Codul fiscal si ale punctului 54 din normele date in aplicarea acestuia.
- deducerea TVA se declara in primul decont de Tva cod 300, care trebuie depus de societate dupa inregistrarea in scop de TVA
- Inregistrarile contabile in cazul dat, presupunand ca achizitiile le-ai efectuat numai de la platitori de TVA cu cota de TVA 24% si facturile au fost achitate sunt:
Materii prime = 2154 lei
301= 401 – 267,10 lei (2154 x 24/124)
4426 = 401 267, 10
2) Pentru obiectele de inventar, se va proceda la ajustarea TVA in favoarea societatii doar daca acestea se afla in soldul contului 303 (adica nu au fost date in folosinta).
Obiecte de inventar aflate in sold = 5654 lei
303 = 401 –1094,32 lei (5654 x 24/124)
Valoarea este cu semnul minus
4426=401 1094.32 lei
3) Stoc marfa cu amanuntul :371=11995 (sold debitor),ct. 378=10529(sold creditor), presupunand ca pretul de vanzare ramane neschimbat:
TVA neexigibila aferenta intregului stoc de marfa este de 2321.61 lei (11995 lei X 24 / 124)
371 =% - 11995 lei
401 - 1466 lei
378 - 10529 lei
Valorile sunt cu semnul minus.
Si
371 = % 11995 lei
401 1182.26 lei (1466 – 1466 x24/124)
378 8491,13 lei (10529 – 10529 x24/124)
4428 2321.61 lei
4426 = 401 283.74 (1466 x 24/124)
4)Ambalaje cont 381 = 134 lei
Numai daca ati dedus TVA la achizitia lor trebuie sa ajustati TVA, pentru ambalajele aflate in stoc:
381 = 401 =-25.94 lei
4426= 401 = 25.94 lei
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Corectarea facturilor. Analiza expertuluiSume prescrise. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Tratamentul TVA aplicat facturilor de leasing. Monografie contabilaDEDUCERE TVA si venituri din drepturi de proprietate intelectuala. Cum gestionam corect situatia?Obligatia ajustarii TVA la anularea din oficiu a codului de TVA. Cum procedam?Ultimele articole
[GHID] DEDUCERE TVA si cheltuieli cu combustibilul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitateDreptul de DEDUCERE TVA: Ce faci daca organele fiscale iti refuza acest drept?DEDUCERE TVA in 2026. Speta utila privind REFUZUL dreptului de deducereTVA la incasare, cod TVA anulat. Ce se intampla cu deducerea TVA?Foaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursArticole similare
Ajustare TVA mijloc fix achizitionat in leasing la momentul devenirii neplatitorAJUSTAREA TVA la retragerea optionala. Cum procedam?Documentar fiscal: TVA la transferul de activeAJUSTAREA TVA pentru valoarea neamortizata a unei constructii.Ce metoda de calcul aplicamVanzarea unui teren. Care este tratamentul TVA?Ultimele articole
Cum se realizeaza AJUSTAREA TVA la trecerea unui cabinet medical SRL la regimul normal de TVAAjustarea (regularizarea) TVA in cazul unor rabaturi acordate pentru livrari intracomunitare si interne de bunuriAJUSTAREA TVA pentru creante neincasate in cazul intrarii in faliment a beneficiaruluiCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + AJUSTAREA TVA-uluiVenituri sub plafonul de TVA. 2 conditii pentru a iesi din evidenta TVA in 2025Articole similare
Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?PFA care a beneficiat de somaj tehnic si de plata a 41,5% din salariu. In acest caz se mai pot accesa microgranturi de 2000 de euro?Cum devine microINTREPRINDEREa platitoare de impozit pe profitTot ce trebuie sa stii despre baza impozabila a veniturilor unei microintreprinderi in 2020Contract de colaborare cu o organizatie nonprofit. Aspecte contabile si fiscaleUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Publicitate pe Facebook si Instagram: ce obligatii are o microINTREPRINDERE neplatitoare de TVA atunci cand cumpara servicii de la MetaMicroINTREPRINDERE. Conditii micro in 2026 + EXEMPLU concret privind intreprinderile legateSchimbarea perioadei de TVA in 2026. Cand devine OBLIGATORIU trimestrulCasa de marcat refiscalizata cu TVA. De cand trebuie emise bonurile fiscale + cum sa tratati diferenta de TVAArticole similare
Care sunt operatiunile impozabile?Obligatii privind TVA cu privire la avansurile incasate pentru exporturiMentenanta pe teritoriul Romaniei pentru client din afara Comunitatii. Care va fi regimul TVA?Venituri din activitati independente. Inregistrare in scopuri de TVADeclaratii fiscale cu termen-limita pana la 17 noiembrieUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de SCUTIRE/micro si obligativitate casa de marcat/POSVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



