Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
ORDIN nr. 1.746 din 16 decembrie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA Publicat ...
ORDIN nr. 1.746 din 16 decembrie 2008
pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata"
Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 864 din 22 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza persoanele impozabile inregistrate ca platitori de TVA.
Important!
Persoanele impozabile care conduc evidenta contabila, potrivit legii, pentru operatiunile realizate pe baza de contract de asociere in participatiune declara inclusiv datele si informatiile privind taxa pe valoarea adaugata rezultate din astfel de operatiuni.
Formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" se depune la organul fiscal competent, la urmatoarele termene: Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
a) lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este luna calendaristica, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
b) trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din trimestrul urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 din Codul fiscal;
c) semestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni din semestrul urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice de aplicare a prevederilor titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare Norme metodologice;
d) anual, pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1561 alin. (7) din Codul fiscal si ale pct. 80 alin. (2) din Normele metodologice.
ATENTIE!
Nu se inscriu in decont:
- taxa pe valoarea adaugata din facturile de executare silita, de catre persoanele abilitate prin lege sa efectueze vanzarea bunurilor supuse executarii silite;
- diferentele de taxa pe valoarea adaugata de plata constatate de organele de inspectie fiscala, pentru care nu este reglementata includerea in decont;
- documentele neevidentiate in jurnalele pentru cumparari sau vanzari, constatate de organele de inspectie fiscala;
- taxa pe valoarea adaugata pentru care se afla in derulare o inlesnire la plata.
=====================================================
ORDIN nr. 3.687 din 17 decembrie 2008
privind nivelul accizei minime pentru tigarete
Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 20 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza agentii economici care comercializeaza tigarete.
Important!
Semestrial, prin ordin al ministrului, Ministerul Finantelor Publice va stabili nivelul accizei minime in functie de evolutia accizei aferente tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta.
Nivelul accizei minime pentru tigarete in perioada 1 ianuarie-30 iunie 2009 inclusiv este de 44,64 euro/1.000 tigarete, respectiv de 166,79 lei/1.000 tigarete.
Acciza specifica se calculeaza in echivalent euro pe 1.000 de tigarete.
Acciza ad valorem se calculeaza prin aplicarea procentului legal stabilit, asupra pretului maxim de vanzare cu amanuntul.
Pretul maxim de vanzare cu amanuntul este pretul la care produsul este vandut altor persoane decat comercianti si care include toate taxele si impozitele.
Pretul maxim de vanzare cu amanuntul pentru orice marca de tigarete se stabileste de catre persoana care produce tigaretele in Romania sau care importa tigaretele si este adus la cunostinta publica in conformitate cu cerintele prevazute de norme.
Este interzisa vanzarea, de catre orice persoana, a tigaretelor pentru care nu s-au stabilit si declarat preturi maxime de vanzare cu amanuntul.
Este interzisa vanzarea de tigarete, de catre orice persoana, la un pret ce depaseste pretul maxim de vanzare cu amanuntul, declarat.
=====================================================
HOTARARE nr. 1.697 din 17 decembrie 2008
privind aprobarea nivelurilor impozitului pe mijloacele de transport prevazute la art. 263 alin. (4) si (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aplicabile in
anul fiscal 2009
Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 873 din 23 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza intreprinderile si operatorii de transport rutier care au obligatia sa declare pe propria raspundere, pana la data de 31 martie 2009, daca vehiculul a efectuat sau urmeaza sa efectueze in cursul anului 2009 cel putin o operatiune de transport rutier international.
Important!
1. Nivelurile impozitului pe mijloacele de transport prevazute la art. 263 alin. (4) din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile
ulterioare, aplicabile in anul fiscal 2009
*T*
=====================================================
ORDIN nr. 1.748 din 16 decembrie 2008
privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 986/2008 pentru aprobarea procedurii privind stabilirea taxei pe poluare pentru autovehicule
Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL I nr. 874 din 23 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza contribuabilii care au de achitat sau de incasat o diferenta de taxa de poluare pentru autovehicule, precum si organele fiscale care emit decizii in acest sens.
Important!
Se aproba modelul si continutul urmatoarelor formulare:
a) "Referat de calcul al taxei pe poluare pentru autovehicule", prevazut in anexa nr. 2;
b) "Decizie de calcul al taxei pe poluare pentru autovehicule", cod 14.13.02.50, prevazuta in anexa nr. 3;
c) “Decizie de calcul al taxei pe poluare pentru autovehiculele care fac obiectul contractelor de leasing”, cod 14.13.02.50/1, prevazuta in anexa nr. 4.
d) "Decizie de stabilire a diferentelor de taxa pe poluare pentru autovehicule", cod 14.13.02.50/d, prevazuta in anexa nr. 5."
In temeiul dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabileste diferenta de taxa de poluare pentru autovehicule, pozitiva/negativa, in suma de: ......., calculata ca diferenta intre:
- taxa pe poluare pentru autovehicule datorata potrivit legii, in suma de: .........;
- taxa pe poluare pentru autovehicule stabilita prin Decizia nr. ...... de calcul a taxei pe poluare pentru autovehicule in suma de: ............ .
Prezenta decizie reprezinta titlu de creanta si constituie instiintare de plata conform legii.
Prezenta decizie poate fi contestata in termen de 30 de zile de la data comunicarii, sub sanctiunea decaderii, potrivit art. 207 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la organul fiscal competent, potrivit art. 209 alin. (1) din acelasi act normativ.
=====================================================
HOTARARE nr. 1.648 din 10 decembrie 2008
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind accesul la profesia de expert contabil si de contabil autorizat, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 227/2008
Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 856 din 19 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza persoanele care doresc sa obtina calitatea de expert contabil sau de contabil autorizat.
Important!
Contabilii autorizati, membri activi ai Corpului, care ulterior indeplinesc conditia de studii pentru a accede la profesia de expert contabil, sustin examenul de admitere la stagiu la disciplinele: contabilitate, audit, evaluarea economica si financiara a intreprinderilor si expertiza contabila.
Pentru situatia prevazuta mai sus durata pentru elaborarea raspunsurilor este de 4 ore.
=====================================================
HOTARARE nr. 1.618 din 4 decembrie 2008
pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004
Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 865 din 22 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes general, prevazand modificari in ceea ce priveste normele de aplicare a Codului fiscal.
Important!
Cota redusa de 9% prevazuta la art. 140 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se aplica pentru livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, inclusiv pentru cele inregistrate pe suport electromagnetic sau pe alte tipuri de suporturi. Cartile si manualele scolare sunt tipariturile care au cod ISBN, indiferent de suportul pe care sunt livrate. Ziarele si revistele sunt orice tiparituri care au cod ISSN, indiferent de suportul pe care sunt livrate. Nu se aplica cota redusa a taxei pe valoarea adaugata pentru livrarea de carti, ziare si reviste care sunt destinate in principal sau exclusiv publicitatii. Prin in principal se intelege ca mai mult de jumatate din continutul cartii, ziarului sau revistei este destinat publicitatii.
Cota redusa de taxa de 9% prevazuta la art. 140 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal se aplica pentru protezele medicale si accesoriile acestora, exclusiv protezele dentare care sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata in conditiile prevazute la art. 141 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Proteza medicala este un dispozitiv medical care amplifica, restabileste sau inlocuieste zone din tesuturile moi ori dure, precum si functii ale organismului uman; acest dispozitiv poate fi intern, extern sau atat intern, cat si extern.
Accesoriul unei proteze este un articol care este prevazut in mod special de catre producator pentru a fi utilizat impreuna cu proteza medicala.
In sensul art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, in cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea conform art. 153 din Codul fiscal, in termenul prevazut de lege, organele fiscale competente vor proceda dupa cum urmeaza:
a) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata de organele fiscale competente inainte de inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, acestea vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data identificarii nerespectarii prevederilor legale. Totodata, organele de control vor inregistra din oficiu aceste persoane in scopuri de taxa conform art. 153 alin. (7) din Codul fiscal;
b) in cazul in care nerespectarea prevederilor legale este identificata dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, organele fiscale competente vor solicita plata taxei pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze daca ar fi fost inregistrata normal in scopuri de taxa conform art. 153 din Codul fiscal, pe perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data la care a fost inregistrata.
Achizitionarea produselor energetice de natura celor prevazute la art. 175 alin. (2) din Codul fiscal, in vederea utilizarii in unul dintre scopurile prevazute la art. 1754 alin. (1) pct. 2 lit. a), b) si e) din Codul fiscal, se poate efectua in regim de exceptare de la plata accizelor numai de operatorii economici care detin autorizatii de utilizator final.
Autorizatiile de utilizator final se elibereaza de autoritatea fiscala teritoriala, la cererea scrisa a operatorilor economici, modelul autorizatiilor fiind prevazut in anexa nr. 20.
Cererea pentru obtinerea autorizatiei de utilizator final se intocmeste conform modelului prevazut in anexa nr. 30 si va fi insotita de documentele prevazute expres in aceasta.
Autoritatea fiscala competenta elibereaza autorizatia de utilizator final daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) au fost prezentate certificatul constatator, eliberat de oficiul registrului comertului, din care sa rezulte: capitalul social, asociatii, obiectul de activitate, administratorii, punctele de lucru in care urmeaza a se realiza receptia, productia si comercializarea produselor, precum si o copie de pe certificatul de inmatriculare sau certificatul de inregistrare, dupa caz;
b) solicitantul nu are datorii inscrise in certificatul de atestare fiscala;
c) solicitantul nu are inscrise date in cazierul fiscal;
d) administratorul solicitantului nu are inscrise date in cazierul judiciar;
e) solicitantul detine utilajele, terenurile si cladirile in proprietate, in baza contractului de inchiriere sau a contractului de leasing;
f) solicitantul depune copii ale licentelor, autorizatiilor sau avizelor cu privire la desfasurarea activitatii, dupa caz;
g) solicitantul fundamenteaza cantitatile de produse energetice ce urmeaza a fi achizitionate, pentru fiecare produs, identificat prin codul NC, in functie de capacitatea de productie, de depozitare si de caracteristicile procesului de fabricatie;
h) solicitantul a utilizat produsele energetice achizitionate anterior in scopul pentru care a obtinut autorizatie de utilizator final.
Pentru produsele supuse accizelor armonizate, returnate in antrepozitele fiscale de productie in vederea reciclarii, reconditionarii sau distrugerii, accizele platite ca urmare a eliberarii in consum a acestor produse pot fi restituite la cererea antrepozitarului autorizat care a eliberat pentru consum produsele respective.
Antrepozitarul autorizat care solicita restituirea accizei va depune cererea de restituire la autoritatea fiscala teritoriala unde este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, inainte ca produsele accizabile sa fie returnate in antrepozitul fiscal de productie.
Cererea de restituire va fi insotita de urmatoarele documente, vizate de autoritatea vamala teritoriala:
a) o nota justificativa privind cauzele si cantitatile de produse accizabile care fac obiectul returului in antrepozitul fiscal de productie;
b) documentele care justifica faptul ca produsele respective au fost realizate de antrepozitul fiscal de productie;
c) documentul care atesta ca accizele au fost platite de antrepozitul fiscal care solicita restituirea accizelor.
Autoritatea fiscala teritoriala va analiza cererea si documentatia depusa de antrepozitul fiscal si va decide asupra restituirii accizelor.
Pentru produsele accizabile eliberate pentru consum in Romania de un antrepozit fiscal, un operator inregistrat sau un operator neinregistrat si returnate antrepozitului fiscal din alt stat membru, de unde au fost achizitionate, accizele pot fi restituite la cererea acestuia, cerere care se va depune la autoritatea fiscala teritoriala unde este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, inainte ca produsele accizabile sa fie returnate.
Autoritatea fiscala teritoriala emitenta poate anula autorizatia de utilizator final in urmatoarele situatii:
a) operatorul economic a comis fapte repetate ce constituie contraventii la regimul produselor accizabile, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) operatorul economic nu a justificat legal destinatia cantitatii de alcool si produse alcoolice achizitionate;
c) operatorul economic a utilizat alcoolul sau produsul alcoolic achizitionat altfel decat in scopul pentru care a obtinut autorizatie de utilizator final.
=====================================================
ORDIN nr. 1.754 din 17 decembrie 2008
pentru aprobarea Deciziei Comisiei de proceduri fiscale nr. 2/2008
Emitent: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 864 din 22 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul prezinta interes general aducand cateva lamuriri in ceea ce priveste aplicarea legislatiei fiscale.
Important!
1. In aplicarea art. 231 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:
Termenele in curs la data intrarii in vigoare a Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se calculeaza dupa normele legale in vigoare la data cand acestea au inceput sa curga. Intreruperea si/sau suspendarea termenului de prescriptie se supun/supune normelor in vigoare la data cand acestea s-au produs.
2. In aplicarea art. 219 alin. (6), a art. 221 alin. (2) coroborat cu art. 223 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si a prevederilor art. 8 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare:
Sumele reprezentand amenzi contraventionale aplicate entitatilor definite la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoane fizice autorizate, intreprinderile individuale si Intreprinderile familiale si/sau alte entitati stabilite potrivit legii, in conformitate cu legislatia in vigoare, se fac venit integral la bugetul de stat, cu exceptia celor aplicate, potrivit legii, de autoritatile administratiei publice locale si amenzilor privind circulatia pe drumurile publice, care se fac venit integral la bugetele locale.
3. In aplicarea art. 149 alin. (12) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu art. 150 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare:
Sumele datorate autorilor de catre debitorul poprit, ca urmare a utilizarii operelor lor, nu sunt exceptate de la masura indisponibilizarii prevazuta de art. 149 alin. (12) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. In aplicarea prevederilor art. 141 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu odificarile si completarile ulterioare:
Pentru sumele care nu reprezinta venituri proprii ale institutiilor publice finantate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, dupa caz, recuperarea prin executare silita se efectueaza in baza titlurilor executorii obtinute ca urmare a unor actiuni la instantele judecatoresti competente, care urmeaza a fi transmise spre executare organului fiscal competent.
=====================================================
ORDONANTA DE URGENTA nr. 219 din 17 decembrie 2008
privind prorogarea termenelor de aplicare a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 135/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2008 privind masuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici
Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 858 din 19 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza organele de conducere ale operatorilor economici, respectiv consiliul de administratie si directorii generali sau directorii societatilor comerciale care beneficiaza de remuneratie.
Important!
Contractul de mandat este acordul de vointa incheiat intre operatorul economic, reprezentat de consiliul de administratie, si directorul general/directorul operatorului economic, care are ca obiect indeplinirea unor obiective si criterii de performanta aprobate de catre actionari, in cazul societatilor/companiilor nationale si societatilor comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic sau majoritar, respectiv de catre conducerea ministerelor, autoritatilor publice centrale sau locale in subordinea, coordonarea sau autoritatea carora se afla, in cazul regiilor autonome.
Contractele de mandat se modifica in mod corespunzator, astfel incat sa intre in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2009.
Directorul general/directorul beneficiaza de o remuneratie lunara acordata prin contractul de mandat, compusa din:
a) o suma fixa egala cu indemnizatia lunara acordata prin lege pentru functia de subsecretar de stat;
b) o suma acordata in functie de importanta activitatii, responsabilitatea functiei si nivelul subventiilor, transferurilor, inclusiv al celor de capital, rambursarilor de credite acordate, aprobata prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerelor, autoritatilor publice centrale, sau, dupa caz, prin hotarari ale autoritatilor publice locale.
Directorul general/directorul beneficiaza prin contractul de mandat de concediu de odihna anual si indemnizatia aferenta, diurna si cheltuieli de delegare in interesul serviciului, concediu medical conform legii si zile libere platite pentru sarbatorile legale, zile festive specifice, casatorie, nasterea unui copil sau in caz de deces al unui membru de familie, acordate prin similitudine cu cele din contractul colectiv de munca aplicabil unitatii respective.
Remuneratia lunara a directorului general/ directorului stabilita prin contractul de mandat in conditiile art. 31 alin. (1) este unica forma de recompensare in bani a activitatii depuse de persoana respectiva.
Directorului general/directorului nu i se pot acorda prin contractul de mandat alte beneficii, de orice forma, in afara celor prevazute la art. 31 alin. (2).
Contractele incheiate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta isi pastreaza valabilitatea pana la data modificarii acestora, dar nu mai mult de 31 decembrie 2008.
Termenele prevazute la articolul III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 135/2008 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2008 privind masuri economico-financiare la nivelul unor operatori economici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 728 din 28 octombrie 2008, se proroga pana la 31 martie 2009.
=====================================================
HOTARARE nr. 1.677 din 10 decembrie 2008
pentru modificarea si completarea anexei la Hotararea Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului
Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 857 din 19 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza personalul din cadrul autoritatilor si institutiilor publice, care primesc drepturi banesti pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in cadrul localitatii, in interesul serviciului.
Important!
Persoana aflata in delegare sau detasare intr-o localitate situata la o distanta mai mare de 5 km de localitatea in care isi are locul permanent de munca primeste o indemnizatie zilnica de delegare sau de detasare de 13 lei, indiferent de functia pe care o indeplineste si de autoritatea sau institutia publica in care isi desfasoara activitatea.
Numarul zilelor calendaristice in care persoana se afla in delegare sau detasare se socoteste de la data si ora plecarii pana la data si ora inapoierii mijlocului de transport din si in localitatea unde isi are locul permanent de munca, considerandu-se fiecare 24 de ore cate o zi de delegare sau detasare.
Pentru delegarea cu o durata de o singura zi, precum si pentru ultima zi, in cazul delegarii de mai multe zile, indemnizatia se acorda numai daca durata delegarii este de cel putin 12 ore.
Persoana care in perioada delegarii sau detasarii isi pierde temporar capacitatea de munca beneficiaza, pe timpul incapacitatii, pe langa indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, atat de indemnizatie de delegare sau detasare, cat si de decontarea cheltuielilor de cazare. Persoana respectiva nu primeste aceste drepturi in cazul internarii in spital sau al parasirii localitatii, cu exceptia celei detasate, care isi pastreaza dreptul de cazare si pe timpul spitalizarii.
Se deconteaza drept cheltuieli de transport si:
a) cheltuielile pentru transportul efectuat cu mijloacele de transport in comun la si de la aeroport, gara, autogara sau port, in cazul in care acestea sunt situate in alta localitate;
b) cheltuielile de transport efectuate in localitatea unde se executa delegarea sau detasarea, cu mijloacele de transport in comun, dus-intors, pe distanta dintre gara, aerogara, autogara sau port si locul delegarii sau detasarii ori locul de cazare;
c) cheltuielile efectuate cu mijloacele de transport in comun, pe distanta dintre locul de cazare si locul delegarii sau detasarii.
d) taxele pentru trecerea podurilor;
e) taxele de traversare cu bacul;
f) taxele de aeroport, gara, autogara sau port;
g) alte taxe privind circulatia pe drumurile publice, prevazute de dispozitiile legale in vigoare.
Persoana trimisa in delegare intr-o localitate situata la o distanta mai mare de 50 km de localitatea in care isi are locul permanent de munca si in care nu se poate inapoia la sfarsitul zilei de lucru are dreptul la decontarea cheltuielilor de cazare efectuate, pe baza documentelor justificative, in cazul cazarii in structurile de primire turistice, pentru o camera cu pat individual sau, in cazul in care unitatea nu dispune de o astfel de camera, pentru o camera cu doua paturi, a caror clasificare este de maximum 3 stele sau flori.
=====================================================
HOTARARE nr. 1.622 din 10 decembrie 2008
pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 246/2007 privind metodologia de reinnoire a avizelor de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite
Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 862 din 20 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza angajatorii care incadreaza personal in locuri de munca in conditii deosebite, precum si inspectoratul teritorial de munca care reinnoieste avizul pentru incadrarea in astfel de locuri de munca.
Important!
Incepand cu data de 1 ianuarie 2009, avizele de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite acordate, valabile pana la data de 31 decembrie 2008 inclusiv, pot fi reinnoite potrivit metodologiei stabilite in cuprinsul prezentei hotarari.
Prevederile prezentei hotarari se aplica numai angajatorilor care detin la data de 31 decembrie 2008 avizul de reinnoire si care nu au realizat pana la aceasta data masurile necesare in vederea normalizarii conditiilor de munca.
Perioada de valabilitate a avizelor reinnoite potrivit prezentei hotarari nu poate depasi data de 31 decembrie 2009.
Angajatorii vor raporta lunar inspectoratelor teritoriale de munca in a caror raza isi desfasoara activitatea respectiva stadiul realizarii masurilor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c).
Perioada cuprinsa intre 31 decembrie 2008 si data reinnoirii avizului de incadrare a locurilor de munca in conditii deosebite constituie stagiu de cotizare in conditii deosebite de munca, pentru care angajatorii datoreaza, dupa caz, diferenta dintre cota de contributie de asigurari sociale pentru conditii deosebite de munca si cea declarata de catre acestia.
Locurile de munca, activitatile si categoriile profesionale incadrate in grupele I si a-II-a de munca pana la data de 1 aprilie 2001 sunt considerate activitati desfasurate in conditii deosebite, cu exceptia celor care, conform prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt prevazute ca fiind activitati desfasurate in locuri de munca in conditii speciale.
=====================================================
HOTARARE nr. 1.669 din 10 decembrie 2008
privind modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 731/2007
Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 858 din 19 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul se adreseaza detinatorilor de bunuri care au obligatia sa declare bunurile intrate in proprietatea privata a statului directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti ori administratiilor finantelor publice de sector din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti.
Important!
Bunurile intrate in proprietatea privata a statului, care nu indeplinesc conditiile de comercializare catre populatie, ca atare, dar pot face obiectul unor prelucrari ulterioare al caror rezultat poate fi comercializat, nu se distrug, sunt considerate apte a fi valorificate si se declara organelor de valorificare, in conditiile alin. (1).
In termen de 10 zile de la data declararii, detinatorii au obligatia de a preda, iar directiile generale ale finantelor publice judetene, a municipiului Bucuresti sau administratiile finantelor publice de sector din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, dupa caz, au obligatia de a prelua bunurile intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, cu exceptia bunurilor prevazute la art. 6 alin. (6) din ordonanta. Predarea bunurilor are loc la organele de valorificare.
Cu exceptia situatiilor prevazute la art. 13 alin. (2) si (3), bunurile prevazute la art. 6 alin. (6) din ordonanta se predau de catre detinatori, imediat dupa intrarea in proprietatea privata a statului, persoanelor juridice specializate sau persoanelor fizice autorizate pentru comercializarea acestora catre populatie si se declara catre organul de valorificare, pentru a urmari incasarea contravalorii acestora.
Mijloacele de plata in valuta liber convertibila intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului se depun de catre detinatorii acestora, in termen de 48 de ore de la ridicare, in conturile in valuta deschise pe seama organelor de valorificare la bancile comerciale selectate de acestea si se declara organelor de valorificare in cadrul aceluiasi termen, impreuna cu o copie a actului de confiscare sau intrare in proprietatea privata a statului. Selectarea bancilor se face de catre organele de valorificare, in functie de facilitatile oferite, care vor fi stabilite prin protocol.
Bunurile imobile intrate in proprietatea privata a statului, pentru care la data intrarii in proprietatea privata a statului exista un contract de inchiriere in vigoare, pot fi valorificate prin vanzarea directa catre chiriasi, daca ofera cel putin pretul stabilit de comisia de evaluare pe baza raportului de expertiza tehnica sau de evaluare, in termen de 30 de zile de la data notificarii in acest sens de catre organele de valorificare, si achita integral suma in termen de 60 de zile de la data depunerii ofertei de cumparare.
In cazul in care chiriasii aflati in situatia prevazuta la alin. (8) nu isi exprima oferta de cumparare sau nu achita suma datorata in termenele precizate la alin. (8), se procedeaza la valorificarea bunurilor prin licitatie publica. In acest caz, termenul prevazut la alin. (2) lit. b) curge de la data la care se trece la valorificarea prin licitatie publica.
Restituirea mijloacelor in lei intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului se face de catre organele de valorificare, in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si irevocabile sau a unei ordonante emise de procuror, insotite de o cerere de restituire depusa la organul de valorificare in contul caruia detinatorii au depus sumele care urmeaza a fi restituite si de certificatul de atestare fiscala din care sa rezulte ca persoana fizica sau juridica de la care s-a dispus confiscarea nu are obligatii bugetare neachitate.
Drepturile de import aferente bunurilor necomunitare intrate in proprietatea privata a statului, inclusiv cele aplicate in cazul bunurilor atribuite cu titlu gratuit, potrivit art. 11 alin. (4) din ordonanta, intra in categoria cheltuielilor de valorificare si se platesc din contul 50.85 "Disponibil din valorificarea bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului".
=====================================================
ORDIN nr. 1.607 din 17 decembrie 2008
privind modificarea si completarea Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
Emitent: MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 864 din 22 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza contribuabilii care trebuie sa declare si sa plateasca contributii si taxe la Fondul pentru mediu.
Important!
Sunt obligati la plata contributiei de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, precum si a bunurilor destinate dezmembrarii detinatorul deseurilor, respectiv detinatorul bunurilor, persoana fizica sau juridica, care nu are calitatea de colector si/sau valorificator, autorizat in conditiile legii.
Contributia de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, precum si a bunurilor destinate dezmembrarii se retine prin stopaj la sursa de catre operatorii economici colectori si/sau valorificatori, autorizati potrivit legislatiei in vigoare privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu.
Vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, precum si a bunurilor destinate dezmembrarii, de catre detinatorii de astfel de deseuri, persoane juridice, catre operatorii economici valorificatori, autorizati in conditiile legii, se face pe baza de factura, cu evidentierea distincta si cu retinerea contributiei de 3%.
Vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, precum si a bunurilor destinate dezmembrarii, de catre detinatorii de astfel de deseuri, persoane fizice, catre operatorii economici colectori, autorizati in conditiile legii, se face pe baza de adeverinta de primire si plata la achitarea in numerar a sumei cuvenite vanzatorului de deseuri, retinandu-se contributia de 3%.
Baza de calcul la care se aplica contributia de 3% reprezinta valoarea de vanzare a deseurilor metalice feroase si neferoase, precum si a bunurilor destinate dezmembrarii, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Obligatia de a calcula si de a plati contributia de 100 lei/tona revine autoritatilor administratiei publice locale, in cazul neindeplinirii obiectivului anual de diminuare cu 15% a cantitatilor de deseuri municipale si asimilabile, colectate si incredintate spre eliminare finala.
Contributia prevazuta la art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se plateste anual numai in cazul neindeplinirii obiectivului anual de diminuare cu 15% a cantitatilor de deseuri municipale si asimilabile, colectate si incredintate spre eliminare finala.
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia:
a) sa stabileasca pentru anul precedent cantitatile de deseuri municipale si asimilabile colectate, cantitatile incredintate spre valorificare, in special prin incinerare cu recuperare de energie si reciclare, cantitatile eliminate, precum si obiectivul anual de diminuare a cantitatilor incredintate spre eliminare finala;
b) sa calculeze, sa declare si sa plateasca anual, pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator celui in care s-a desfasurat activitatea, suma datorata pentru neindeplinirea obiectivului anual de diminuare cu 15% a cantitatilor de deseuri municipale si asimilabile, colectate si incredintate spre eliminare finala.
=====================================================
HOTARARE nr. 1.682 din 10 decembrie 2008
pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.025/2006
Emitent: GUVERNUL ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 872 din 23 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza persoanele care beneficiaza de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului.
Important!
Incepand cu luna ianuarie 2009, indemnizatia pentru cresterea copilului se acorda in cuantum de 600 lei sau, optional, in cuantum de 85% din media veniturilor profesionale realizate in ultimele 12 luni din ultimul an anterior datei nasterii copilului sau, dupa caz, datei de la care s-a incredintat copilul in vederea adoptiei, s-a adoptat copilul ori s-a luat copilul in plasament sau in plasament in regim de urgenta, precum si datei de la care persoana a fost numita tutore, potrivit legii.
Veniturile din salarii, din activitati independente si din activitati agricole prevazute la art. 1 alin. (3) din ordonanta de urgenta, denumite in continuare venituri, sunt cele definite la art. 55 alin. (1) si (2), art. 46 alin. (1)-(4) si la art. 71 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si reprezinta valoarea obtinuta dupa aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit.
Actele doveditoare privind realizarea de venituri, precum si nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de autoritatile competente, sunt, dupa caz, urmatoarele:
a) dovada eliberata de angajator sau alt platitor, din care sa rezulte ca persoana indreptatita a realizat timp de 12 luni in ultimul an anterior nasterii copilului venituri din salarii, sau, dupa caz, de autoritatea competenta, in caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciara a angajatorului;
b) dovada privind veniturile realizate in anul fiscal anterior celui in care s-a nascut copilul si/sau, dupa caz, dovada privind venitul calculat in vederea platii anticipate a impozitului, precum si copia deciziei de impunere, eliberate de autoritatile competente, in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si/sau din activitati agricole. In situatia in care una dintre aceste dovezi nu poate fi eliberata, persoana indreptatita prezinta o declaratie pe propria raspundere privind realizarea acestor venituri, in conditiile prevazute de Codul penal;
c) dovada eliberata de autoritatile competente, in cazul persoanelor care realizeaza venituri profesionale neimpozabile;
d) dovada eliberata de autoritatile competente, in cazul asociatilor unici, privind veniturile realizate de acestia;
e) adeverinta eliberata de platitorul indemnizatiei de maternitate, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile ulterioare, de angajator sau, dupa caz, de casa teritoriala de asigurari de sanatate ori de agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca, pentru aplicarea art. 8 alin. (1) lit. d) din ordonanta de urgenta;
f) dovada eliberata de autoritatile competente, de angajatori sau, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte data de la care solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului;
g) copia contractului de munca sau, dupa caz, dovada eliberata de angajatori ori de autoritatile competente straine sau romane, tradusa si legalizata, care sa ateste realizarea de venituri profesionale pe baza unor contracte individuale de munca in strainatate, potrivit acordurilor guvernamentale bilaterale incheiate de Romania cu alte state, sau, dupa caz, realizarea de venituri profesionale dobandite in urma activitatilor salariale ori independente totalizate in baza prevederilor Regulamentului CEE 1.408/71 privind aplicarea regimurilor de securitate sociala lucratorilor salariati, lucratorilor independenti si membrilor familiilor lor care se deplaseaza in interiorul Comunitatii.
La stabilirea bazei de calcul a indemnizatiei pentru cresterea copilului se iau in considerare toate veniturile realizate de persoana indreptatita, obtinute in conditiile art. 5, precum si veniturile aferente perioadelor asimilate prevazute la art. 4 alin. (7).
Baza de calcul a indemnizatiei pentru cresterea copilului stabilita potrivit alin. (1), se determina ca suma totala a veniturilor realizate in ultimele 12 luni anterior datei nasterii copilului si impartita la 12.
Cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului se calculeaza prin aplicarea cotei de 85% asupra bazei de calcul stabilite potrivit alin. (2).
Pentru luna in care s-a nascut copilul se ia in calcul venitul realizat in luna anterioara celei in care s-a nascut copilul.
In situatia in care cele 12 luni anterioare datei nasterii copilului se constituie numai din perioadele asimilate prevazute la art. 4 alin. (7) in care nu sunt realizate venituri, cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului este de 600 lei. Daca persoana realizeaza venituri o perioada de cateva luni in interiorul celor 12 luni, baza de calcul pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea copilului este reprezentata de suma totala a veniturilor realizate in aceste luni, impartita la 12.
Dreptul la indemnizatia pentru cresterea copilului in cuantumul prevazut la art. 2 alin. (4) se acorda incepand cu luna ianuarie 2009 si persoanelor care, la data de 1 ianuarie 2009, se aflau in una dintre urmatoarele situatii:
a) in plata indemnizatiei pentru cresterea copilului;
b) in plata indemnizatiei pentru cresterea copilului in conditiile prevazute la art. 8 alin. (1);
c) in plata stimulentului lunar;
d) in concediu de maternitate si in plata indemnizatiei aferente;
e) ar fi fost indreptatite sa beneficieze de indemnizatia pentru cresterea copilului sau de stimulentul lunar si nu au solicitat acest drept;
f) cererile privind acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului nu au fost solutionate pana la data de 31 decembrie 2008 inclusiv.
=====================================================
ORDIN nr. 3.604 din 9 decembrie 2008
privind modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobata cu modificari prin Legea nr. 201/2003, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
1.235/2003
Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 874 din 23 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza institutiile publice care efectueaza operatiunile de incasari si plati prin unitatile trezoreriei statului in a caror raza sunt inregistrate fiscal.
Important!
Incasarile efectuate de catre institutiile publice prin casieria proprie, reprezentand venituri ale bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale sau veniturile proprii, se depun in conturile corespunzatoare de venituri ale bugetelor respective sau in conturile de disponibilitati, dupa caz, deschise la unitatile trezoreriei statului, in prima zi lucratoare de la incasare, cu exceptia institutiilor publice care nu se afla in aceeasi localitate cu unitatea trezoreriei statului la care sunt arondate, pentru care termenul de depunere este de doua zile lucratoare.
Veniturile bugetare pot fi incasate in numerar prin institutii de credit, pe baza de conventii incheiate in acest scop cu institutiile publice care gestioneaza bugetele carora le sunt cuvenite sumele respective, cu conditia asigurarii fondurilor Necesare achitarii comisioanelor stabilite pentru efectuarea acestor operatiuni in bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora."
Pe numele beneficiarilor de fonduri externe nerambursabile postaderare, indiferent de forma de organizare a acestora, cu exceptia persoanelor fizice, pot fi deschise la unitatile trezoreriei statului conturi de disponibilitati pentru gestionarea sumelor provenite din credite externe nerambursabile, inclusiv a sumelor aferente finantarii nationale, in cazul in care prin reglementarile specifice gestionarii fondurilor respective se prevede astfel. Sumele incasate in aceste conturi vor fi utilizate pe raspunderea titularilor de cont, in conformitate cu contractele de finantare incheiate, numai pentru operatiuni efectuate prin virament.
Efectuarea de plasamente prin operatiuni specifice la institutii de credit si alte institutii financiare autorizate sa efectueze astfel de operatiuni, garantate de acestea cu active eligibile, fara a fi afectate obiectivele politicii monetare adoptate de Banca Nationala a Romaniei, se realizeaza astfel:
Conform art. 7 alin. (2) lit. c) din ordonanta de urgenta, plasamentele financiare se efectueaza la institutiile financiare autorizate sa efectueze astfel de operatiuni, care indeplinesc criteriile de eligibilitate pentru a efectua operatiuni pe piata monetara, stabilite prin Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei nr. 1/2000 privind operatiunile de piata monetara efectuate de Banca Nationala a Romaniei si facilitatile permanente acordate de aceasta participantilor eligibili, republicat.
Avand in vedere prevederile pct. 4.1.c) din Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, cu modificarile ulterioare, plasamentele colateralizate pot fi realizate de catre Ministerul Economiei si Finantelor, prin directia de specialitate, doar in conditiile in care la momentul anuntului licitatiei soldul contului curent general al trezoreriei statului este de cel putin 1.000 de milioane lei. Sumele care depasesc aceasta valoare minima pot fi investite, tinand cont de siguranta, lichiditatea si rentabilitatea fondurilor, in aceasta ordine de prioritate.
Plasamentele in valuta sunt efectuate de directia de specialitate din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, cu respectarea reglementarilor in vigoare si pe baza principiilor consacrate in practica internationala, respectiv siguranta investitiei, lichiditatea portofoliului si performanta investitiei. Siguranta investitiei, respectiv a plasamentului in valuta se realizeaza avand in vedere limitarea urmatoarelor categorii de riscuri:
Riscul de credit - riscul nerespectarii de catre partener/emitent a obligatiilor de plata asumate prin contract, in sumele si la termenele stabilite.
Prevenirea si limitarea riscului de credit se realizeaza prin:
a) investirea numai in instrumentele eligibile ale entitatilor, care au fost analizate si clasificate de cel putin una dintre urmatoarele agentii de rating in categoriile de risc de credit minim sau zero: Standard & Poor's - cel putin AA pentru investitii pe termen lung, respectiv A1 pe termen scurt; Moody's - cel putin Aa3 pentru investitii pe termen lung, respectiv P1 pe termen scurt;
b) stabilirea de limite maxime de expunere pe emitenti (limite pentru riscul de tara) pentru cei care au fost clasificati cu un rating mai mic de AAA (Standard & Poor's), respectiv Aaa (Moody's);
c) stabilirea de limite maxime de expunere pe fiecare instrument de investire, respectiv 10% din volumul oricarei emisiuni, indiferent de ratingul atribuit emitentului.
=====================================================
ORDIN nr. 3.689 din 17 decembrie 2008
privind modificarea Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind efectuarea operatiunilor necesare pentru finantarea de la bugetul de stat in cazul indisponibilitatii temporare a contributiei financiare a Comunitatii Europene si in cazul compensarilor efectuate de Comisia Europeana, precum si pentru tratamentul dobanzii acumulate in conturile bancare ale Fondului National in cadrul programelor ISPA, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 296/2007
Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 864 din 22 decembrie 2008
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza Oficiul de Plati si Contractare PHARE (OPCP), Autoritatea de Certificare si Plata, precum si celelalte autoritati implicate in implementarea programelor ISPA.
Important!
In situatia in care, din cauza indisponibilitatii fondurilor ex-ISPA, Oficiul de Plati si Contractare PHARE (OPCP)/ Agentia de implementare se afla in imposibilitate de a onora obligatiile de plata catre contractori, poate accesa fondul de indisponibilitati temporare ISPA in baza unor solicitari exprese care trebuie sa respecte formatul stabilit de Autoritatea de Certificare si Plata si sa cuprinda: nota explicativa, tabelul "Situatie privind platile efectuate si de efectuat de catre Agentia de implementare" si documente-suport: certificat interimar de plata/factura, reconciliere bancara, extrase de cont.
Aceste solicitari exprese pot fi transmise Autoritatii de Certificare si Plata de catre Autoritatea de Management Ex-ISPA (AM Ex-ISPA)/ agentiile de implementare pentru o anumita masura numai o singura data pe luna. In mod exceptional, in cadrul unei luni, pot fi transmise Autoritatii de Certificare si Plata doua solicitari exprese pentru o singura
masura, in cazul in care neonorarea platii de catre beneficiar poate avea drept consecinta rezilierea contractelor.
AM Ex-ISPA/Agentia de implementare poate solicita Autoritatii de Certificare si Plata, in mod exceptional fata de prevederile subpct. 2.2.1, sume din fondul de indisponibilitati temporare, in situatia in care trebuie sa onoreze plata catre contractori a unei facturi cu scadenta imediata, iar aceasta operatiune ar presupune depasirea sumei solicitate prin cererea intermediara de fonduri/declaratia de cheltuieli. Autoritatea de Certificare si Plata va stabili si transfera, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea respectivei solicitari, sumele de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitati temporare.
In situatia in care AM Ex-ISPA/agentiile de implementare acceseaza fondul de indisponibilitati temporare conform prevederilor paragrafului 1 al prezentului subpct., acestea se obliga ca in termen de 45 de zile lucratoare de la momentul transmiterii catre Autoritatea de Certificare si Plata a dovezii privind utilizarea sumelor solicitate din fondul de indisponibilitati temporare (maximum 10 zile lucratoare de la data alimentarii subconturilor ISPA), sa inainteze acesteia o cerere intermediara de fonduri/declaratie de cheltuieli, insotita de rapoartele de verificare la fata locului ale AM Ex-ISPA/Ministerul Transporturilor, in vederea transmiterii acesteia Comisiei Europene.
In cazul masurilor ex-ISPA pentru care nu exista o cerere intermediara de fonduri/declaratie de cheltuieli, ulterior notificarii Autoritatii de Certificare si Plata de catre AM Ex-ISPA cu privire la:
- primirea proiectului cererii intermediare de fonduri/ declaratiei de cheltuieli in scopul efectuarii misiunilor de verificare la fata locului;
- suma solicitata de catre beneficiarii finali/agentiile de implementare, aceasta transfera OPCP/agentiilor de implementare, in baza unor solicitari exprese primite de la acestea, sume de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitati temporare, aferente unui procent de 85% din contributia comunitara solicitata de AM Ex-ISPA/agentiile de implementare in proiectul cererilor intermediare de fonduri/declaratiilor de cheltuieli, fara a conditiona aceasta operatiune de transmiterea aplicatiei de plata la Comisia Europeana.
Astfel, ulterior transmiterii de catre AM Ex-ISPA/agentiile de implementare a unor solicitari exprese, in completarea informatiilor din ultimul raport lunar de progres, Autoritatea de Certificare si Plata va stabili si transfera, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea acestor solicitari, sumele de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitati temporare.
Autoritatea de Certificare si Plata stabileste si transfera OPCP/agentiilor de implementare, in baza unor solicitari exprese ale AM Ex-ISPA/agentiilor de implementare, sume de la bugetul de stat din fondul de indisponibilitati temporare si in urmatoarele situatii:
1. in cazul neindeplinirii conditionalitatilor prevazute la art. 8 din memorandumul de finantare, cu conditia ca, ulterior indeplinirii conditionalitatilor prevazute la art. 8 din memorandumul de finantare, AM Ex-ISPA/agentiile de implementare sa transmita Autoritatii de Certificare si Plata, in termen de 10 zile lucratoare, cererea de avans si, in termen de 45 de zile lucratoare, cererea intermediara de fonduri/declaratia de cheltuieli; accesarea fondului de indisponibilitati temporare in situatia neindeplinirii conditionalitatilor aferente cererilor pentru a doua transa de avans si pentru prima cerere intermediara de fonduri, stabilite in cadrul memorandumurilor de finantare, este posibila pana la sfarsitul lunii martie 2009.
Ulterior acestei date, AM Ex-ISPA poate solicita sume din fondul de indisponibilitati temporare in baza acestei prevederi numai cu obtinerea prealabila a acordului Guvernului, in sensul continuarii finantarii masurii in cauza cu fonduri de la bugetul de stat;
Articol realizat in colaborare cu CTCE Piatra Neamt - www.ctce.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Noutati LEGISLATIE FISCALA 02-08 iunie 2008 - Monitorul OficialORDIN Nr. 3.387 din 2009 al ministrului finantelor pentru aprobarea Normelor metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 2009Noutati LEGISLATIE FISCALA 22-26 iunie 2009 - Monitorul OficialImpozitul pe profit nu te lasa sa dormi noaptea? Trateaza-ti insomnia cu CD-ul Consilier Impozitul pe profitNoutati LEGISLATIE FISCALA 16-20 februarie 2009 - Monitorul OficialUltimele articole
Evitati amenzi de pana la 4.000 lei! 36 de proceduri contabile de actualitate va salveaza la orice control ANAFCum poate fi REFUZATA in mod legal primirea unei facturi?Ce taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETANoutati fiscale! Au fost reglementate anumite aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor juridice straineMonitorul Contabil: au aparut ultimele modificari contabileArticole similare
Noutati legislatie Fiscala 2-5 februarie 2009 - Monitorul OficialDocumentele necesare pentru justificarea scutirii de TVA la exporturiNoutati legislatie fiscala 7-11 iunie - Monitorul OficialNoutati legislatie Fiscala 20-24 octombrie 2008 - Monitorul OficialBuletin informativ ANAF: NOUTATI LEGISLATIVE cu incidenta fiscala in perioada 11-17 septembrie 2017Ultimele articole
NOUTATI LEGISLATIVE referitoare la casele de marcat, conform OUG 69/2024ANAF ofera contribuabililor 4 tipuri de servicii electroniceScutirea de taxa pe valoarea adaugata. Cand se aplica si reguli generale de aplicareLegea 114/2023. NOUTATI LEGISLATIVE aprobate in cazul acordarii alocatiei pentru copiiAchizitia intracomunitara: ce inseamna, NOUTATI LEGISLATIVE si documente necesare pentru scutirea de TVAArticole similare
Termene limita pentru depunerea situatiilor financiare in 2021. In ce caz se depune doar o declaratie pe propria raspundere?Ialomitianu avertizeaza: Aplicarea masurilor propuse de opozitie ar duce Romania in blocaj financiarDobanzile datorate nerezidentilor. Cum se impoziteaza?Obligatii fiscale scadente la final de august 2022Editorial: Drumul pavat cu intentii bune si mandria de a lua bacul din a doua incercareUltimele articole
Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAPosta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Calendar ANAF: Declaratii scadente in 7 octombrie 2024Facturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVANotificarea de conformare RO e-TVA: pentru ce tipuri de diferente va fi transmisaArticole similare
Declaratia privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venitCe e nou privind cazierul fiscal. Vezi legea aparuta in MonitorCodul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul VI - Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitatePropunere pentru formularul de notificare privind aplicarea sistemului TVA la incasareRegulament BNR nr. 2/2016 privind operatiunile de transfer credit si debitare directaUltimele articole
Proiect OUG: Va fi introdusa Declaratia Unica precompletata de ANAF. Cine primeste formularulCum a fost modificat Ordinul 3044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVAPrin Ordinul 6330/2024 a fost introdus noul model al D112. Cum arata formularulLegea 254/2024. Modificari asupra cotei de TVA de 9% aplicate din anul 2025Sistemul RO e-TVA: Noul regim al amenzilor in sistemul E-TVAArticole similare
Calendar ANAF: Pana cand se depun declaratiile pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareNoutati Legislatie Fiscala 27-30 aprilie 2009 - Monitorul OficialANAF aproba un nou formular pentru declararea livrarilor si a achizitiilorCota redusa la TVA pentru anumite serviciiReducerea TVA – repercusiuniUltimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAImpozitare autoturisme de lux si completarea Declaratiei 216Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaCalendar ANAF: 3 declaratii importante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"