Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin Ordinul 114/2025 Ministerul Finantelor a modificat si completatOrdinul 3044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit si de societatile detinute integral de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa conform art.294 alin.(5) lit. a) - b^1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofit
Asa cum a fost precizat in Referatul de aprobare a Proiectului de Ordin, prin Legea nr. 88/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost completat art. 294 din Codul fiscal, in sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate catre entitati nonprofit inscrise in Registrul public organizat de ANAF, daca acestea sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de entitatea nonprofit sau celor din reteaua publica de stat, dupa caz.
In vederea asigurarii unui tratament al TVA similar pentru achizitiile efectuate de societatile detinute integral de entitati nonprofit cu cel aplicabil achizitiilor efectuate direct de entitatile nonprofit, in masura in care achizitiile efectuate au aceeasi destinatie, prin OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, a fost extinsa scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal si pentru achizitiile efectuate de aceste societati.
Procedura de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit si de societatile detinute integral de entitatile nonprofit pentru care se aplica scutirea de taxa mentionata mai sus a fost aprobata prin OMF nr. 3044/2024.
Prin Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost modificate conditiile pe care societatile detinute integral de entitatile nonprofit trebuie sa le indeplineasca pentru aplicarea scutirii in cazul in care achizitiile efectuate sunt destinate unitatilor spitalicesti detinute si exploatate de catre acestea. Totodata, la art. II din Legea nr. 204/2024, au fost introduse noi prevederi care reglementeaza restituirea TVA catre societatile detinute integral de entitatile nonprofit inclusiv pentru operatiunile a caror exigibilitate a TVA a intervenit inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 204/2024, precum si conditiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
Prin art. III din Legea nr. 313/2024 privind aprobarea OUG nr. 78/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, art. II din Legea nr. 204/2024 a fost modificat in sensul introducerii si a entitatilor nonprofit, inscrise in Registrul public organizat de ANAF, in categoria persoanelor care beneficiaza de restituirea TVA pentru operatiunile a caror exigibilitate a taxei a intervenit inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 204/2024. Totodata, au fost modificate si conditiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
Astfel, a fost publicat in Monitorul Oficial Ordinul 114/2025 care modifica si completeaza Ordinul 3044/2024.
Extras din Ordinul 114/2025
Ordinul ministrului finantelor nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit si de societatile detinute integral de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa conform art. 294 alin. (5) lit. a)-b^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 12 iulie 2024, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. In preambul, primul paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins:
In baza prevederilor art. 294 alin. (5) lit. a)-b^1) si alin. (6) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. II din Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile ulterioare,
2. In anexa, la articolul 2, litera i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
i) documente din care rezulta ca achizitiile de servicii prevazute la art. 294 alin. (5) lit. a) si a^1) din Codul fiscal, pentru care se solicita restituirea TVA, efectuate de catre entitatile nonprofit, precum si de catre societatile detinute integral de acestea, anterior datei de intrare in vigoare a Legii nr. 204/2024pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile ulterioare, si a caror exigibilitate a intervenit intr-un termen de cel mult 5 ani inainte de data intrarii in vigoare a Legii nr. 204/2024, cu modificarile ulterioare, sunt aferente unor lucrari in curs de executie de natura investitiilor la unitati spitalicesti, la data intrarii in vigoare a Legii nr. 204/2024, cu modificarile ulterioare;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
3. In anexa, la articolul 2, dupa litera i) se introduce o noua litera, lit. i^1), cu urmatorul cuprins:
i^1) documente din care rezulta ca achizitiile de servicii prevazute la art. 294 alin. (5) lit. a) si a^1) din Codul fiscal, pentru care se solicita restituirea TVA, efectuate de catre entitatile nonprofit, precum si de catre societatile detinute integral de acestea, anterior datei de intrare in vigoare a Legii nr. 204/2024, cu modificarile ulterioare, si a caror exigibilitate a intervenit intr-un termen de cel mult 3 ani inainte de data receptiei la terminarea lucrarilor, sunt aferente unor lucrari a caror receptie la terminarea lucrarilor a avut loc cu cel mult 2 ani inainte de data intrarii in vigoare a Legii nr. 204/2024, cu modificarile ulterioare;
4. In anexa, la articolul 2, litera j) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
j) documente din care rezulta ca achizitiile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (5) lit. b) si b^1) din Codul fiscal, a caror exigibilitate a intervenit, similar lucrarilor, in termenele prevazute la art. II alin. (2) lit. a) din Legea nr. 204/2024, cu modificarile ulterioare, pentru care se solicita restituirea TVA, sunt efectuate de catre entitatile nonprofit, precum si de catre societatile detinute integral de acestea, anterior datei de intrare in vigoare a Legii nr. 204/2024, cu modificarile ulterioare;
5. In anexa, articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Articolul 4
Prin exceptie de la prevederile art. 3, ale art. II din Ordinul ministrului finantelor nr. 6.251/2024 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit si de societatile detinute integral de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa conform art. 294 alin. (5) lit. a)-b^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, si ale art. II din Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finantelor, nr. 114/2025 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit si de societatile detinute integral de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa conform art. 294 alin. (5) lit. a)-b^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in situatia in care entitatile nonprofit, respectiv societatile detinute integral de entitatea/entitatile nonprofit nu au depus in termen cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata si/sau documentatia aferenta, la solicitarea acestora, directorul general al directiei generale regionale a finantelor publice poate aproba efectuarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, daca cererea este depusa in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituirea taxei. In acest sens, pe baza documentelor prevazute la art. 2, depuse de solicitanti, autoritatea fiscala competenta va intocmi un referat semnat de conducatorul acesteia, din care sa rezulte ca, desi cererile de restituire au fost depuse cu intârziere fata de termenul prevazut la art. 3, la art. II din Ordinul ministrului finantelor nr. 6.251/2024 si la art. II din Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice, nr. 114/2025, sunt indeplinite conditiile pentru acordarea restituirii taxei pe valoarea adaugata, care va fi inaintat directorului general al directiei generale regionale a finantelor publice, pentru aprobarea efectuarii restituirii taxei pe valoarea adaugata.
Articolul II
Prin exceptie de la prevederile art. 3 din anexa la Ordinul ministrului finantelor nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofit si de societatile detinute integral de entitatile nonprofit, pentru care se aplica scutirea de taxa conform art. 294 alin. (5) lit. a)-b^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru achizitiile de bunuri/servicii prevazute la art. II din Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile ulterioare, efectuate anterior datei de intrare in vigoare a Legii nr. 204/2024, cu modificarile ulterioare, de catre entitatile nonprofit, precum si de catre societati detinute integral de entitatea/entitatile nonprofit, acestea pot solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF a colectat venituri bugetare colectate in suma de 23,10 miliarde de lei. Prioritatea Agentiei: rambursarea sumelor cuvenite din TVARESTITUIRE TVA catre cumparatori persoane fizice pentru bunuri transportate in afara UE. Ce obligatii fiscale are magazinul tax free?Proiect MFP: Procedura de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofitProcedura legala de RESTITUIRE TVA platitPlafon privind restituirea de TVA in numerar cumparatorilor persoanelor fizice nerezidenteUltimele articole
RESTITUIRE TVA prin sistemul tax free. Model monografie contabilaNoua procedura de primire a cererilor de rambursare a TVAANAF a publicat un nou proiect referitor la cererile de restituire a TVA-uluiRestituirea TVA din ultimul decont ca urmare a anularii inregistrarii. Ce solutii avem?Expertii la tine acasa: catalog al unor instrumente de top in domeniul financiar-contabilArticole similare
Sistemul TVA la incasare: inregistrarea platii la cursul valutar al furnizorului si la data platiiAchizitie matrite pe teritoriul comunitar. Cum facturam si cum se poate recupera TVA-ul?Ce documente noi puteti transmite electronic in 2017?Regimul special de TVA pentru bunurile second handReprezentant fiscal. Cum procedam privind raportarea fiscala, informativa si statistica?Ultimele articole
Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateDeducere TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiCum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVAAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVASAF-T: Care sunt codurile de taxa in cazul firmelor care aplica TVA nedeductibil si pro-rata?Articole similare
Pana cand mai poti redirectiona 2 la suta din impozitul pe venitCum arata regimul de scutire de TVA pentru intreprinderile miciMarti, 25 iulie 2023, termenul de depunere a 10 declaratii fiscale importanteProiect MFP: Procedura de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofitPlafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici - documentar fiscal (partea 1)Ultimele articole
Operatiuni scutite de TVA, reglementate de art. 294 din Legea 227/2015Informare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVAModificari TVA 2024. TOT trebuie sa stiiModificari importante privind TVA ce intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2024Declaratia 300 in 2023: A fost publicat noul model al formularului 300, conform Ordinului 1176/2023Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"