Tags: oug 193/2002, restituire tva, persoane nerezidente
O SRL cu sediul in Bucuresti este inregistrata in scopuri de TVA si are autorizatie de restituire a TVA-ului cumparatorilor persoane fizice care au rezidenta in afara UE, pentru marfurile cumparate din magazinul propriu situat in Bucuresti. Conform prevederilor legale din Romania restituirea TVA-ului se realizeaza in baza documentului de restituire a TVA stampilat de vama si a copiei facturii de vanzare stampilata de vama pe unde persoana respectiva a parasit UE.
Restituirea TVA catre cetatenii nerezidenti in UE, pentru bunurile cumparate din magazin, se efectueaza in numerar sau prin virament bancar, dupa caz.
Sunt numeroase cazurile in care cetatenii straini au TVA de rambursat este mai mare de 10.000 lei si declara ca nu au un cont bancar in care sa le fie restituita suma respectiva drept pentru care solicita restituirea acesteia in numerar.
Va rog sa ne comunicati daca societatea Chrono SRL, poate restitui in mod legal, catre cetateni straini nerezidenti in UE, sume in numerar reprezentand TVA-ul aferent bunurilor cumparate, care depasesc valoarea de 10.000 lei, pe baza declaratiei pe propria raspundere semnata de cetateanul respectiv, ca nu detine un cont bancar in care sa-I fie restituita suma respectiva.
Prin procedura utilizata de societatea respectiva societatea se incadreaza in prevederile Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea OUG nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, care prevede ca operatiunile de incasari si plati efectuate de PJ, PFA, II, IF, liber profesionisti, PF care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar?
In cazul in care societatea nu trebuie sa restituie in numerar sume ce depasesc 10.000 lei catre cetatenii straini nerezidenti UE, ce procedura ar trebui sa urmeze in situatia expusa mai sus, cand persoana respectiva declara ca nu detine un cont bancar?
Raspunsul specialistului
Conform Ordinului 101 din 22 ianuarie 2016 pentru aprobarea Normelor privind restituirea taxei pe valoarea adaugata cumparatorilor, persoane fizice, care nu sunt stabiliti in Uniunea Europeana este reglementata restituirea in numerar a TVA:
Articolul 4
(4) Magazinele autorizate si unitatile specializate pot restitui taxa pe valoarea adaugata cumparatorilor nestabiliti in Uniunea Europeana in numerar, prin mandat postal sau prin transfer bancar intr-un cont indicat de cumparator.
Insa trebuie sa aveti in vedere ca suma care se restituie in numerar sa nu depaseasca valoarea de 10.000 euro in conformitate cu prevederile LEGII nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. Prevederile legii le prevaleaza pe cele ale ordinului.
Ati putea insa sa va prevalati de art. 9 din aceasta lege si sa le asimilati situatiei dumneavoastra:
Articolul 9
(2) In cazul returnarii de bunuri de catre persoanele fizice si, respectiv, neprestarii de servicii catre persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuata in numerar in limita a 10.000 lei, sumele care depasesc acest plafon putand fi restituite numai prin instrumente de plata fara numerar. Prin exceptie, in cazul in care, la data restituirii, persoanele fizice declara pe propria raspundere ca nu mai detin cont bancar, restituirea se poate face integral in numerar, indiferent de nivelul sumei care trebuie restituita.
Insa exista riscul ca in cazul unui control sa nu fie luata in considerare aceasta asimilare. Legiuitorul, cand a emis aceasta lege nu a avut in vedere si situatia societatilor de tipul societatii dumneavoastra de exceptie, asa cum nu a luat in considerare initial situatia organizatorilor de nunti si botezuri, care a fost reglementata ulterior ( la 30-06-2016, Art. 4 1 a fost introdus de pct. 1 al art. IV din ORDONANTA DE URGENTA nr. 32 din 28 iunie 2016, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 488 din 30 iunie 2016.) la solicitarea fundamentata a acestor organizatori:
Lg. 70/2015: Articolul 4 1(1) Organizatorii de nunti si botezuri, pentru operatiunile de incasari in numerar pe zi, de la persoane fizice, pentru serviciile legate de aceste evenimente, pot solicita organului fiscal central competent in administrarea obligatiilor lor fiscale, in cazul in care acestia prezinta organului fiscal informatii din care rezulta ca incasarile de la persoane fizice generate de organizarea de astfel de evenimente depasesc plafonul prevazut la art. 4, aprobarea unui alt plafon de incasari decat cel stabilit la art. 4.(2) La stabilirea plafonului, organul fiscal va avea in vedere incasarile pe care organizatorii de nunti si botezuri le-au avut anterior din astfel de evenimente.(3) Organul fiscal dispune cu privire la cererea depusa, potrivit alin. (1), printr-o decizie in termen de cel mult 15 zile de la data depunerii cererii. Decizia are valabilitate un an de la data comunicarii.(4) Decizia poate fi reinnoita sau modificata la cererea solicitantului. Dispozitiile alin. (1)-(3) sunt aplicabile in mod corespunzator.(5) Procedura de aplicare a prevederilor prezentului articol se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
Astfel prin art. 1 din ORDIN nr. 1.265 din 2 august 2016 privind aprobarea Procedurii de aplicare a prevederilor art. 4 1 din Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata s-a aprobat procedura stabilirii plafonului de incasari organizatorilor de nunti si botezuri:
Articolul 1
Se aproba Procedura de aplicare a prevederilor art. 4 1 din Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Va rugam sa ne prezentati monografia contabila cu privire la activitatea de prosumator de energie electrica, respectiv inregistrarea productiei, a vanzarilor in retea catre furnizorul nostru de energie electrica si a consumului propriu efectuat din productia obtinuta.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Marfa X urmeaza sa fie vanduta, iar o componenta a acesteia este defecta si nu se afla pe stoc.<br />
Componenta respectiva descompleteaza marfa Y si este montata pe marfa X.<br />
Piesa este pusa pe marfa Y la o data ulterioara (in momentul in care se face achizitia).<br />
Care sunt documentele necesare pentru asemenea operatii si care este monografia contabila?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Un ONG inregistreaza venituri din donatii/ sponsorizari de la persoane fizice/ juridice si ONG-uri straine.<br />
Aceste sume sunt disponibile in conturile bancare o perioada de timp pana la utilizarea lor.<br />
Se doreste valorificarea lor prin constituirea de depozite bancare la termen.<br />
Am dori un punct de vedere in privinta legalitatii constituirii acestor depozite purtatoare de dobanda si folosirea dobanzii in desfasurarea activitatii curente ale...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Societatea A (absorbanta) fuzioneaza cu societatea B (absorbita). Ambele societati au acelasi asociat unic si administrator, astfel incat fuziunea are loc fara emiterea de noi parti sociale. Situatiile financiare preliminare fuziunii sunt intocmite la data de 31.03.2024. Proiectul de fuziune a fost depus si publicat in Monitorul Oficial, implinindu-se termenul de minim 30 zile de la publicare. Situatiile financiare nu au fost inca depuse la ANAF.<br />
<br />
1....
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Referitor la ''Scutirea profitului reinvestit", conform OG 16/2022 si OMFP 4636/29.12.2022, societatea, firma de distributie, are in constructie hale de depozitare marfuri pentru activitatea comerciala. Intrebarea este daca aceste bunuri sunt eligibile pentru aplicarea scutirii si la ce clasa am putea sa le incadram? Cum s-ar putea face un calcul partial in conditiile in care nu este terminata constructia?<br />
Daca am putea aplica aceasta...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Avem un trasport de bunuri cu risc din Italia care este achizitionat de la mai multi furnizori, are o valoare peste 10.000 lei si o greutate peste 500 kg, masina depasete 2.5 t. Fiecare factura nu depaseste 10.000 lei si este sub 500 kg, este emisa de catre un furnizor diferit. Este necesar sa scoatem cod UIT?</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<