Tags: ordinul 577/2021, rezidenta fiscala, persoane juridice straine
Ordinul nr. 577/2021 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor juridice straine a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 520 din 19 mai 2021.
Astfel, persoana juridica straina este rezidenta in Romania daca locul de exercitare a conducerii efective este in Romania, realizand operatiuni care corespund unor scopuri economice, reale si de substanta si unde este indeplinita cel putin una dintre conditiile:
a) deciziile economico-strategice necesare pentru conducerea activitatii persoanei juridice straine in ansamblul sau se iau in Romania de catre directorii executivi/membrii consiliului de administratie; sau
b) cel putin 50% din directorii executivi/membrii consiliului de administratie ai persoanei juridice straine sunt rezidenti.
In vederea verificarii indeplinirii conditiilor prevazute mai sus, organul fiscal central este indreptatit sa aprecieze, in limitele atributiilor si competentelor ce ii revin, relevanta starii de fapt fiscale potrivit prevederilor art. 6 si 7 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Extras din Ordin:
Art. 1. -
Se aproba formularistica elaborata pentru aplicarea prevederilor art. 7 pct. 18 si 37, art. 81 si art. 230 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri, prevazuta in anexele nr. 1 si 2, care fac parte integranta din prezentul ordin, dupa cum urmeaza:
a) Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei juridice straine cu locul conducerii efective in Romania (anexa nr. 1);
b) Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta potrivit prevederilor art. 7 pct. 18 si 37 din Codul fiscal de catre persoana juridica straina (anexa nr. 2).
Art. 2. -
Formularul prevazut la art. 1 lit. a), la care se anexeaza documentele prevazute la art. 81 alin. (2) din Codul fiscal, se depune de catre solicitant la registratura organului fiscal central definit potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare organ fiscal central, sau se transmite prin posta, cu confirmare de primire, ori prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.
Art. 3. -
Formularul prevazut la art. 1 lit. a) transmis de solicitant prin mijloace electronice de transmitere la distanta se depune in format PDF cu XML atasat, la care se anexeaza o arhiva ZIP, care nu poate depasi 5 MB si care contine documentele prevazute la art. 81 alin. (2) din Codul fiscal, in formatele "PDF", "JPEG" sau "TIFF".
Art. 4. -
(1) Formularul prevazut la art. 1 lit. b) se completeaza, se semneaza si se elibereaza/se comunica in trei exemplare de catre organul fiscal central, fiind semnat de conducatorul unitatii fiscale, potrivit competentelor sau cu semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat, dupa caz. Un exemplar se transmite persoanei juridice straine, prin posta sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii. Un exemplar se arhiveaza la organul fiscal central care a emis notificarea si un exemplar se transmite organului fiscal central la care persoana juridica straina cu locul conducerii efective in Romania se inregistreaza fiscal potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Codul de inregistrare fiscala emis de organul fiscal central persoanei juridice straine cu locul conducerii efective in Romania se comunica si organului fiscal central care a emis notificarea.
Art. 5. -
(1) Potrivit art. 7 pct. 18 si 37 din Codul fiscal, persoana juridica straina este rezidenta in Romania daca locul de exercitare a conducerii efective este in Romania, realizand operatiuni care corespund unor scopuri economice, reale si de substanta si unde este indeplinita cel putin una dintre conditiile:
a) deciziile economico-strategice necesare pentru conducerea activitatii persoanei juridice straine in ansamblul sau se iau in Romania de catre directorii executivi/membrii consiliului de administratie; sau
b) cel putin 50% din directorii executivi/membrii consiliului de administratie ai persoanei juridice straine sunt rezidenti.
(2) in vederea verificarii indeplinirii conditiilor prevazute la alin. (1) organul fiscal central este indreptatit sa aprecieze, in limitele atributiilor si competentelor ce ii revin, relevanta starii de fapt fiscale potrivit prevederilor art. 6 si 7 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6. -
(1) Organul fiscal central analizeaza indeplinirea conditiilor de rezidenta in functie de situatia concreta a persoanei juridice straine, luand in considerare prevederile Codului fiscal, documentatia prezentata si datele inscrise in formularul prevazut la art. 1 lit. a).
(2) Organul fiscal central, in urma analizei efectuate, stabileste si notifica persoana juridica straina, in termen de 30 de zile de la depunerea formularului prevazut la art. 1 lit. a), daca indeplineste sau nu conditia de rezidenta potrivit locului conducerii efective in Romania.
Art. 7. -
Persoana juridica straina notificata ca indeplineste conditiile de rezidenta potrivit locului conducerii efective in Romania are obligatia sa se inregistreze la organul fiscal central in termen de 30 de zile de la data comunicarii notificarii, potrivit formularului 016 "Declaratie de inregistrare fiscala/declaratie de mentiuni/declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania", aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.725/2017 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal.
Art. 8. -
Persoana juridica straina este considerata rezidenta in Romania potrivit locului de exercitare a conducerii efective de la data inregistrarii fiscale la organul fiscal central.
Art. 9. -
(1) Formularul prevazut la art. 1 lit. a) se corecteaza/se modifica de catre contribuabilul rezident din proprie initiativa, ori de cate ori informatiile/documentele actuale nu corespund celor din chestionarul depus anterior, prin depunerea unui chestionar rectificativ.
(2) Chestionarul rectificativ se completeaza inscriindu-se toate datele si informatiile supuse rectificarii, inclusiv cele care nu difera fata de chestionarul initial/anterior.
(3) Organul fiscal central competent emite, in baza chestionarului rectificativ, o notificare rectificata numai in situatia in care sunt modificate datele inscrise in notificarea initiala/anterioara.
(4) Emiterea unei notificari rectificate de catre organul fiscal central nu genereaza obligatie de inregistrare fiscala pentru contribuabilul rezident, potrivit formularului 016 "Declaratie de inregistrare fiscala/declaratie de mentiuni/declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania".
Art. 10. -(1) Persoana juridica straina inregistrata cu locul conducerii efective in Romania pana la data de 31 decembrie 2020 inclusiv are obligatia ca pana la data de 30 iunie 2021 inclusiv sa depuna la organul fiscal central competent formularul prevazut la art. 1 lit. a) si sa anexeze documentele prevazute la art. 81 alin. (2) din Codul fiscal, in vederea clarificarii situatiei concrete a contribuabilului in ceea ce priveste rezidenta fiscala in Romania.
(2) Persoana juridica straina inregistrata cu locul conducerii efective in Romania in perioada cuprinsa intre data de 1 ianuarie 2021 si data intrarii in vigoare a prezentului ordin are obligatia ca pana la data de 30 iunie 2021 inclusiv sa depuna la organul fiscal central competent formularul prevazut la art. 1 lit. a) si sa anexeze documentele prevazute la art. 81 alin. (2) din Codul fiscal.
Art. 11. -
Organul fiscal central instiinteaza persoana juridica straina mentionata la art. 10 cu privire la obligativitatea depunerii formularului prevazut la art. 1 lit. a) si a documentelor prevazute la art. 81 alin. (2) din Codul fiscal, in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentului ordin.
Art. 12. -
Organul fiscal central notifica persoana juridica straina mentionata la art. 10 daca indeplineste rezidenta potrivit locului conducerii efective in Romania de la data inregistrarii fiscale in Romania.
Art. 13. -
Directia generala de legislatie fiscala si reglementari vamale si contabile si Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor, Directia generala de asistenta pentru contribuabili, Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, precum si directiile generale regionale ale finantelor publice si unitatile fiscale subordonate din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 14. -
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intreprinderi legate
Intrebare:
Doi soti detin fiecare cate o societate in care sunt actionari cu 100% din partile sociale, si mai detin in comun o societate fiecare cate 50% din partile sociale. Pentru a determina conditia de aplicare a impozitului pe venitului microintreprinderilor se considera grup doua cate doua sau toate trei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Popriri din dividende
Intrebare:
Puteti sa ne ajutati intr-o speta legata de poprirea unor venituri din dividende, debitorul persoana fizica, actionar al societatii, asupra caruia s-au infiintat initial o poprire BEJ pentru creante comerciale si ulterior o poprire ANAF pentru creante stabilite de instantele penale?
Veniturile au fost realizate intre cele doua popriri (data comunicarii), dar nu au fost inca distribuite.
De asemenea, trebuie sa mentionez ca virarea sumei catre BEJ nu a fost...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA achizitie intracomunitara de bunuri cumparator persona impozabila
Intrebare:
Firma platitoare de tva trimestrial a facut o achizitie de bunuri de pe platforma EMAG de la un furnizor din Olanda cu cod de tva intracomuntar. Pe factura bunurile apar cu cota de tva din Romania si valoare la tva. Intrebari: 1) cum se inregistreaza aceasta factura in contabilitate - ca si taxare inversa in conditiile in care are tva pe factura? si 2) este obligatorie modificarea perioadei fiscale de la tva trimestrial la TVA lunar? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Corectie nota contabila - valori eronate
Intrebare:
In luna Iulie 2025 societatea a emis o factura catre un partener extern cu taxare inversa in valoare de 24217.87 euro. Dintr-o eroare umana aceasta factura a fost inregistrata la noi in contabilitate cu valoarea de 25074.76 euro. Diferenta intre noi si partener este de 856.89 euro.
Factura de storno nu se poate face pentru ca a fost emisa corect factura catre client in valoare de 24217.87 euro.
Cum se procedeaza in aceasta situatie pentru a corecta eroarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raspuns la notificare de conformare
Intrebare:
Am primit notificare de conformare Ro e-TVA. La randul 9.1 din decontul firmei noastre, depus pentru luna septembrie, avem stornari de avansuri, cu cota de 19% TVA. In decontul precompletat de ANAF, aceste sume nu sunt cuprinse deloc.
Ce avem de raspuns in acest caz si cum se conlucreaza cu ANAF pentru a clarifica diferenta si a avea aceleasi sume colectate la TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Venituri agricole neimpozabile
Intrebare:
Sunt salariat la o companie, in paralel detin un certificat de producator pentru exploatarea unei suprafete de 0.3 ha arbusti fructiferi. In anul 2024 am obtinut venituri din salarii, dar si venituri in suma de 10000 lei din vanzarea fructelor rezultate. Care sunt obligatiile declarative si de plata catre bugetul de stat pentru activitatea din exploatarea arbustilor?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<