keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Proiect: Anumite firme care platesc impozit pe profit vor avea reguli speciale de impozitare

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 20 Sep. 2023
Proiect: Anumite firme care platesc impozit pe profit vor avea reguli speciale de impozitare
Tags: impozit pe profit, reguli speciale de impozitare

Recent a fost pus n dezbatere publica de Ministerul Finan?elor noul Proiect de Lege care contine masurile fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung. Anumite firme care pl?tesc impozit pe profit vor avea reguli speciale de impozitare. Este vorba despre companiile care au o cifra de afaceri mare.

Astfel, se introduc urmatoarele:

1. Contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit prevederilor alin. (3), sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile. In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).

In situatia in care rezultatul fiscal cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscala sau profit impozabil, inainte de recuperarea pierderii fiscale din anii precedenti, potrivit art. 31, contribuabilul determina impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit alin. (3); 

2. Prin exceptie de la art. 181, institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea unei cote de 1% asupra cifrei de afaceri. 

Pentru aplicarea prevederilor de mai sus, cifra de afaceri cuprinde: 

a) venituri din dobanzi;
b) venituri din dividende;
c) venituri din taxe si comisioane; 

d) castiguri (pierderi) din derecunoasterea activelor si datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net; 

e) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare detinute in vederea tranzactionarii, net; 

f) castiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzactionarii, evaluate obligatoriu la valoarea justa prin profit sau pierdere, net; 

g) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net; 

h) castiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire, net;
i) diferente de curs de schimb (castig sau pierdere), net;
j) castiguri sau pierderi din derecunoasterea activelor nefinanciare, net; k) alte venituri din exploatare. 

 

Extras din Lege:

„Art. 181 - Impozit minim
(1) Contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 15, care inregistreaza in anul 

precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, si care in anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit prevederilor alin. (3), sunt obligati la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro a cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile. in sensul prezentului alineat, cifra de afaceri reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs), astfel cum sunt definite la alin.(3). 

(2) in situatia in care rezultatul fiscal cumulat la sfarsitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscala sau profit impozabil, inainte de recuperarea pierderii 

fiscale din anii precedenti, potrivit art. 31, contribuabilul determina impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit alin. (3); 

(3) Impozitul minim pe cifra de afaceri se determina astfel:
IMCA = 1% x (VT – Vs – I - A), unde indicatorii au urmatoarea semnificatie:
IMCA = impozit minim pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la inceputul 

anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul. VT = venituri totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului 

fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul, dupa caz;
Vs = venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de 

calcul, dupa caz, reprezentand:
(i) veniturile neimpozabile prevazute la art. 23 si 24;
(ii) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
(iii) veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
(iv) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale, care nu sunt 

cuprinse in indicatorul I;
(v) veniturile din subventii;
(vi) veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de 

asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii; 

I = valoarea achizitiei/productiei de active efectuata in trimestru/anul de calcul, incepand cu anul fiscal 2024, respectiv cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2024; in cazul in care activele se realizeaza pe parcursul mai multor ani consecutivi, valoarea luata in calcul pentru determinarea acestui indicator este cea inregistrata in evidenta contabila aferenta trimestrului/anului de calcul, dupa caz; 

A = amortizarea contabila a activelor achizitionate/produse inainte de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care incepe in anul 2024. 

(4) in aplicarea prevederilor alin. (3), in cazul in care din aplicarea formulei de calcul pentru determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri rezulta o valoare negativa, impozitul minim este zero. 

(5) In sensul prezentului articol, pentru efectuarea comparatiei potrivit alin. (1), impozitul pe profit trimestrial/anual reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor potrivit legii, ajustat astfel: din acest impozit pe profit se scad sumele reprezentand sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, precum si reducerea conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, dupa caz, si nu se scad sumele reprezentand creditul fiscal extern, impozitul pe profit scutit potrivit art. 22 si impozitul pe profit scutit potrivit Legii cooperatiei agricole nr. 566/2004, dupa caz. 

(6) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1) - (5) se aplica pentru trimestrele I, II si III ale fiecarui an fiscal/an fiscal modificat, prin compararea impozitului minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), cu platile anticipate, urmand ca definitivarea impozitului pe profit anual sa se efectueze pana la termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit. Comparatia se efectueaza astfel: 

a) pentru trimestrul I, impozit minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), se compara cu plata anticipata aferenta acestui trimestru; 

b) pentru trimestrul II, impozit minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I si II; 

c) pentru trimestrul III, impozit minim pe cifra de afaceri, determinat potrivit alin. (3), se compara cu suma platilor anticipate aferente trimestrului I, II si III. 

(7) In cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, prevederile alin. (1) - (5) se aplica pentru determinarea impozitului pe profit anual. 

(8) In cazul grupului fiscal, prevederile alin. (1) – (7), (9) si (10) se aplica in mod corespunzator de catre membrii/persoana juridica responsabila avand in vedere si urmatoarele reguli: 

a) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza, trimestrial/anual, dupa caz, impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit formulei de calcul prevazuta la alin. (3), in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; 

b) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata cu efectuarea de plati anticipate, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza trimestrial impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit formulei de calcul prevazuta la alin. (3), in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; pentru definitivarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit formulei de calcul prevazute la alin. (3), in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; 

c) in cazul in care grupul fiscal aplica sistemul anual de plata fara efectuarea de plati anticipate, pentru determinarea impozitului pe profit anual, fiecare membru al grupului fiscal calculeaza impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit formulei de calcul prevazute la alin. (3), in functie de situatia individuala, si il comunica persoanei juridice responsabile; 

d) persoana juridica responsabila compara impozitul pe profit trimestrial/anual determinat la nivelul grupului, respectiv platile anticipate, dupa caz, cu valoarea insumata a impozitelor minime pe cifra de afaceri transmise de membrii grupului fiscal, urmand sa aplice prevederile alin. (1) coroborate cu cele ale alin. (5)-(7) si (9). in cazul in care, rezultatul fiscal al grupului este pierdere fiscala, impozitul grupului se datoreaza la nivelul valorii insumate a impozitelor minime pe cifra de afaceri transmise de membrii grupului. 

(9) In cazul in care contribuabilul datoreaza impozit minim pe cifra de afaceri din acesta nu se scad sumele reprezentand impozitul pe profit scutit sau redus, sponsorizare/mecenat, alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare, precum si reducerea conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative. 

(10) Activele luate in calcul, data intarii acestora in patroimoniu pentru determinarea indicatorilor I si A prevazuti la alin. (3) sunt cele stabilite prin ordin al ministrului finantelor. Ordinul ministrului finantelor se emite in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi. 

(11) Pentru contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. 16 alin.(5), prevederile prezentului articol se aplica incepand cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2024. 

Art. 182 - Impozit suplimentar pentru institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine 

(1) Prin exceptie de la art. 181, institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea unei cote de 1% asupra cifrei de afaceri. 

(2) Pentru aplicarea alin. (1), cifra de afaceri cuprinde: a) venituri din dobanzi;
b) venituri din dividende;
c) venituri din taxe si comisioane; 

d) castiguri (pierderi) din derecunoasterea activelor si datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net; 

e) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare detinute in vederea tranzactionarii, net; 

f) castiguri sau pierderi aferente activelor financiare nedestinate tranzactionarii, evaluate obligatoriu la valoarea justa prin profit sau pierdere, net; 

g) castiguri sau pierderi aferente activelor si datoriilor financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justa prin profit sau pierdere, net; 

h) castiguri sau pierderi din contabilitatea de acoperire, net;
i) diferente de curs de schimb (castig sau pierdere), net;
j) castiguri sau pierderi din derecunoasterea activelor nefinanciare, net; k) alte venituri din exploatare. 

(3) Impozitul pe cifra de afaceri se calculeaza, declara si plateste trimestrial, astfel: 

a) pentru trimestrele I - III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata; 

b)pentru trimestrul IV, pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator. 

(4) Pentru determinarea rezultatului fiscal, impozitul pe cifra de afaceri reprezinta cheltuiala nedeductibila. 

(5) Impozitul pe cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determina ca diferenta intre impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal si impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioara celei de calcul. 

(6) in cazul grupului fiscal, prevederile alin.(1)-(5) se aplica in mod corespunzator de catre membri, in functie de situatia individuala. 

(7) Modelul si continutul declaratiei impozitului suplimentar se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se emite in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi. 

(8) Impozitul suplimentar reprezinta venit la bugetul de stat si se administreaza de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.” 



Sursa: MFP
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016