Tags: mijloace fixe, tva, omfp 3512/2008, omfp 2861/2009, hg 831/2004
O societate care nu a mai desfasurat activitate o perioada de peste 4 ani are in balanta stocuri de produse alimentare pe care ar vrea sa le inchida. Acestea sunt expirate si fizic aruncate. Va vom arata, in continuare, care este modalitatea corecta de a le scoate din gestiune cu costuri minime in ceea ce priveste taxele si impozitele.
Calcul de perisabilitati
Pentru a beneficia de cheltuiala deductibila cu scaderea din gestiune a marfurilor degradate, deterioarate etc, precum si de a nu ajusta TVA, se poate proceda la calcul de perisabilitati.
Acestea sunt reglementate de HG 831/2004 , pentru aprobarea Normei privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare.
Din aceasta reglementare, pe scurt, rezulta urmatoarele:
- perisabilitatile se aplica de catre societatile platitoare de impozit pe profit;
- periabilitatile sunt scazaminte care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, farimitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica);
- in cadrul perisabilitatilor nu se includ pierderile incluse in normele de consum tehnologic, precum si cele produse prin neglijenta, sustrageri si cele produse din alte cauze imputabile persoanelor vinovate sau cele determinate de cauze de forta majora;
- perisabilitatile se calculeaza numai dupa efectuarea inventarierii, prin verificarea faptica a cantitatilor de produse existente in magazin, stabilite prin cintarire, numarare, masurare si prin alte procedee. Inventarierea trebuie efectuata conform Ordinul 2861/2009 ;
- limitele maxime de perisabilitati, pentru activitatea dvs, s-ar regasi in Anexa 1, colona 5 (daca aveti comert cu amanuntul) sau coloana 4 (daca aveti comert engros) si se vor aplica, deci, la valoarea de inregistrare a marfurilor vindute intre doua inventare;
- perisabilitatile se aproba de administratorul firmei, odata cu inventarierea marfurilor.
Inventarierea
Rezulta, asadar, ca primul pas este efectuarea inventarului, care trebuie consemnat in listele de inventariere. Comisia de inventariere stabileste rezultatele inventarierii prin compararea datelor inscrise in listele de inventar cu datele din evidenta tehnico-operativa si din contabilitate (plusuri, minusuri, marfa degradata etc) si le consemneaza in procesul verbal de inventariere. Elementele pe care trebuie sa le contina acest proces verbal sunt stipulate la art. 42 din Nrmele din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009. In acest proces verbal, comisia propune modalitatile de valorificare a rezultatelor inventarierii. Procesul verbal de inventariere se prezinta, in termen de 7
zile lucratoare de la data inchiderii operatiunii de inventariere, administratorului firmei in vederea aprobarii propunerilor comisiei de inventar.
Dupa aprobarea de catre administratorul firmei a modalitatilor de rezolvare a rezultatelor inventarierii, se intocmeste Procesul-Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasarea unor bunuri materiale(Cod 14-2-3/aA) - prevazut de OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.
Apoi se procedeaza la valorificarea inventarului astfel:
- se compenseaza plusurile cu minusurile, la produsele fungibile (usor de confundat);
- se verifica daca minusurile pot fi 2634/2015;
- se verifica daca minusurile / produsele degradate se incadreaza in normele de consum tehnologic sau sunt determinate de cauze de forta majora;
- apoi se determina minusul de inventar rezultat dupa eliminarea tuturor cauzelor de mai sus;
- se determina perisabilitatile, prin aplicarea procentului prevazut in Anexa 1 la valoarea de inregistrare a marfurilor vindute intre doua inventare.
Daca valoarea minusurilor este mai mica decit valoarea perisabilitatilor, atunci acest minus va fi scazut din gestiune si din contabilitate, generind o cheltuiala deductibila si fara a se ajusta TVA.
Daca valoarea minusului este mai mare decat valoarea perisabilitatilor, in contabilitate se va evidentia scaderea marfii cu intreaga valoare a minusului, dar deductibila va fi doar cheltuiala aferenta valorii perisabilitatilor. Pentru diferenta, cheltuiala este nedeductibila si se ajusteaza TVA.
Nota contabila
Nota contabila pentru reflectarea descarcarii din gestiune a marfurilor lipsa (perisabilitati) este cea aferenta oricarei iesiri de marfa la un magazin de desfacere cu amanuntul:
% = 371
607
378
4428
Pentru contul 607, din punct de vedere fiscal, se poate tine o evidenta extracontabila sau se vor crea doua analitice: pentru partea deductibila - care se incadreaza in perisabilitati - si pentru partea nedeductibila - care nu se incadreaza in perisabilitati si pentru care se va ajusta tva.
TVA-ul se inregistreaza:
635 = 4426
Daca activitatea este de comert engros, atunci inregistrarea scaderii din gestiune va fi:
607 = 371
tinindu-se cont de partea deductibila (aferenta perisabilitatilor) din contul 607.
La partea nedeductibila se va colecta TVA.
Despre conditia stocurilor
Insa, asa cum reiese si din conditiile de aplicare a perisabilitatilor, daca stocurile respective sunt de foarte mult timp nedescarcate, nevalorificate etc nu se mai poate pune problema calculul perisabilitatilor, intrucat nu sunt indeplinite conditiile stabilite la art. (1) din Norma: "Prin perisabilitati, in sensul prezentelor norme, se intelege scazamintele care se produc in timpul transportului, manipularii, depozitarii si desfacerii marfurilor, determinate de procese naturale cum sunt: uscare, evaporare, volatilizare, pulverizare, hidroliza, racire, inghetare, topire, oxidare, aderare la peretii vagoanelor sau ai vaselor in care sunt transportate, descompunere, scurgere, imbibare, ingrosare, imprastiere, faramitare, spargere, inclusiv procese de fermentare sau alte procese biofizice, in procesul de comercializare in reteaua de distributie (depozite cu ridicata, unitati comerciale cu amanuntul si de alimentatie publica)". Acestea s-ar incadra la art. 2: "Nu constituie perisabilitati pierderile incluse in normele de consum tehnologic, precum si cele produse prin neglijenta, sustrageri si cele produse din alte cauze imputabile persoanelor vinovate sau cele determinate de cauze de forta majora."
Deci, stocurile avand o vechime foarte mare, acest lucru poate fi inclus in cauze de natura neglijentei sau imputabile (nu s-au luat masuri la momentul respectiv pentru valorificarea stocurilor a caror perioada de valabilitate se apropia de final sau nu au fost depozitate / tinute in conditii optime). Ca urmare, opinez ca nu se pot determina perisabilitati pentru aceste stocuri foarte vechi.
Avand in vedere faptul ca din ceea ce mentionati rezulta ca marfurile nu mai exista fizic, nu se pot aplica prevederile art. 304 alin. (2) din Codul fiscal, in sensul neajustarii TVA, respectiv prevederile art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3, in sensul acordari deductibilitate la calculul impozitului pe profit, deoarece nu sunt indeplinite conditiile mentionate la aceste articole si in normele metodologice, respectiv:
”(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:(10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
(…)
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;”
”(3) In sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate”.
Concluzii finale
Ca urmare, descarcarea lor din gestiune, pe baza de inventar va genera cheltuiala nedeductibila (contul 607) conform art. 25 alin. (4) litera c) din Codul fiscal (nefiind aplicabila exceptia de la pct. 3) si ajustare de TVA (635 = 4426, cheltuiala nedeductibila), conform art. 304 alin. (1) lit. c) din codul fiscal (situatia expusa neregasindu-pe printre situatiile exceptate la alin. (2) al acestui articol).
![Irina Dumitrescu](https://infotva.manager.ro/images/autori//irina-dumitrescuautor_avatar.jpg)
de
Irina DumitrescuEconomist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societatea X a achizitionat, in contul unor creante pe care trebuia sa le incaseze de la o firma in insolventa, anumite mijloace fixe cu intentia de a le vinde sau inchiria ulterior. Inregistrandu-le ca mijloace fixe societatea a calculat amortizare contabila pe care a considerat-o insa ca deductibila fiscal, desi mijloacele fixe sunt neutilizate intrucat pana in prezent nu s-a gasit o modalitate de valorificare a acestora. In conditiile date este amortizarea calculata pentru aceste mijloace...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am preluat acum 2 ani contabilitatea unei firme care avea in contul 105 o suma considerabila care provenea din reevaluarea unei singure cladiri facuta acum 8 ani. Nu era contabilizata nici o suma pe contul 1175. Atunci m-am gandit ca legislatia permite si acest tratament, ca valoarea din reevaluare sa fie contabilizat ca rezultat realizat numai la valorificarea imobilizarii. Nu demult am participat la o pregatire CECCAR unde am auzit ca chiar daca nu se contabilizeaza 105 = 1175 suma cu care s-a...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate detine doua cladiri reprezentand spatii comerciale, pentru care s-a facut reevaluarea la 31.12.2023, pentru actualizarea in contabilitate la nivel de piata. Valorile initiale in contabilitate si in imobilizari sunt: - cladirea 1 = 597.886 lei; Amortizare pana la 31.12.2023 = 98.402; - cladirea 2 = 706.500 lei; Amortizare pana la 31.12.2023 = 12.879. Valorile noi in urma reevaluarii sunt: - cladirea 1 = 569.800 lei; -cladirea 2 = 979.700 lei. Care este monografia contabila? Ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea detine o cladire achizionata in anul 2023, cladire pe care doreste sa o modernizeze in vederea inchirierii. In momentul de fata suntem in stadiul in care obtinem toate autorizatiile si studiile geotehnice necesare demararii lucrarilor. Va rog sa imi spuneti daca cheltuiala cu amortizarea este deductibila fiscal pentru aceasta perioada cat si pentru perioada in care se desfasoara lucrarile de modernizare. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firma semneaza in august 2023 un acord de finantare (mijloace fixe si cheltuieli) (este corect 4452 = 4752 in acest caz?) Firma contracteaza in incaseaza in cont un credit punte il incaseaza in noiembrie 2023 (5121=5191) Pana la 31.12.2023 subventia nu este incasat, cheltuielile au fost efectute PARTIAL (mijloace fixe, obiecte de inventar, consultant) in anul 2023. Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila in acest sens in special daca in anul 2023 fac notele 4752 = 7584 pentru cheltuielile...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am primit o factura cu deviz pe care scrie: Bransament apa si racord canalizare. Avand in vedere ca valoarea este mica, deoarece conductele de racord au fost aproape de perimetrul societatii, factura se inregistreaza pe imobilizari sau pe cheltuieli? Devizul contine: - Sapatura manuala si mecanizata; - Umplutura cu pamant in straturi uniforme - Realizare strapungere prin fundatie gard; - Teava PVC; - Cot; - Camin racord canalizare; - Piesa bransare pe colector. Acum astept un aviz de la firma de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<