Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
O societate doreste sa deschida un magazin pentru comert cu amanuntul. Din depozit firma va face transfer cu bon de transfer. Evidenta gestiunii se va tine cantitativ-valoric.
Stabilim daca este obligatoriu ca pe NIR sa fie pretul de vanzare si in contabilitate firma sa aiba contul 348 daca gestiunea se tine cantitativ-valoric.
Orice control doreste sa vada pe NIR pretul de vanzare. Vom vedea cum intocmim monografia contabila pentru magazin comert cu amanuntul si evidenta gestiunii cantitativ-valoric.
Nu este obligatoriu ca pe NRCD sa apara pretul de vanzare – conform instructiunilor de completare a acestui formular (14-3-1) din OMFP 3512/2008:
"5. Continutul minimal obligatoriu de informatii al formularului este urmatorul:
- denumirea unitatii;
- denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii formularului;
- numarul facturii/avizului de insotire al marfii etc., dupa caz;
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
- numarul curent; denumirea bunurilor receptionate; U/M; cantitatea conform documentelor insotitoare; cantitatea receptionata, pretul unitar de achizitie si valoarea, dupa caz;
- numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie, in conditiile in care se face receptia marfii primite direct de la furnizor sau data primirii in gestiune si semnatura gestionarului in situatia in care apar diferente;
- pretul de vanzare si valoarea la pret de vanzare, dupa caz, pentru unitatile cu amanuntul.
In conditiile in care nu se inscriu datele valorice in Nota de receptie si constatare de diferente, este obligatoriu ca aceste date sa se regaseasca intr-un alt document justificativ care sta la baza inregistrarii in contabilitate a valorii bunurilor."
Deci trebuie sa puteti prezenta o lista de preturi – pe care oricum o aveti pentru ca produsele sunt introduse in casa de marcat sau in programul informatic daca utilizati o casa de marcat care functioneaza ca o imprimanta fiscala cu pretul lor de vanzare.
Conform OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile:
"30. Contabilitatea analitica a bunurilor se poate tine pe baza uneia dintre urmatoarele metode: operativ-contabila, cantitativ-valorica, global-valorica.
(…)
Metoda cantitativ-valorica se poate folosi pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor, animalelor si ambalajelor."
33. Metoda cantitativ-valorica pentru materii prime, materiale consumabile, materiale de natura obiectelor de inventar in depozit, semifabricate, produse finite, produse reziduale, marfuri, animale si ambalaje consta in tinerea evidentei cantitative pe feluri de stocuri in cadrul fiecarei gestiuni, iar in contabilitate a celei cantitativ-valorice. Conturile sintetice care reflecta stocurile de valori materiale se desfasoara in analitic pe gestiuni. Verificarea exactitatii inregistrarilor din evidenta de la locurile de depozitare si din contabilitate se efectueaza prin punctajul periodic dintre cantitatile operate in fisele de magazie si cele din fisele de cont analitic din contabilitate.
In metoda cantitativ-valorica se pot folosi urmatoarele formulare:
-Fisa de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a, dupa caz);
-Fisa de cont pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22 si 14-6-22/a);
-Balanta analitica a stocurilor (cod 14-6-30/c).
Evidenta cantitativa a materialelor se tine la gestiune cu ajutorul fiselor de magazie, care se tin in ordinea fiselor de cont analitic din contabilitate. In fisele de magazie, inregistrarile se fac zilnic, de catre gestionar sau de catre persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare si de iesire a materialelor. Dupa inregistrare, documentele respective se predau la contabilitate pe baza de borderou. In contabilitate, documentele se inregistreaza in fisele de cont analitic pentru valori materiale si se stabilesc stocurile si soldurile, dupa ce in prealabil s-a verificat modul de emitere si completare a documentelor privind miscarea materialelor. De asemenea, pe baza acelorasi
documente, se intocmesc situatiile centralizatoare privind intrarile si iesirile de materiale, pentru inregistrare in contabilitatea sintetica.
Controlul inregistrarilor din conturile sintetice si cele analitice ale stocurilor se asigura cu ajutorul balantei de verificare analitice, intocmita separat pentru fiecare cont de stoc.
In vederea intocmirii balantei de verificare este necesar sa se efectueze controlul asupra concordantei stocurilor scriptice din fisele de magazie cu cele din fisele de cont analitic pentru valori materiale.
In cazul institutiilor publice cu mai multe gestiuni distincte, precum si in cazul institutiilor care au subunitati cu una sau mai multe gestiuni, dar care nu au compartimente proprii de contabilitate, contabilitatea analitica a stocurilor se poate asigura, in cadrul compartimentului
financiar-contabil al institutiei al carei conducator are calitatea de ordonator de credite, cu ajutorul Fisei de evidenta a materialelor si a materialelor de natura obiectelor de inventar pe locuri de folosinta (cod 14-3-9)."
Nu exista niciun fel de restrictie referitor la metoda de contabilitate aleasa.
Conform OMFP 1802/2014 :
"60. ‐ (1) Politicile contabile reprezinta principiile, bazele, conventiile, regulile si practicile specifice aplicate de o entitate la intocmirea si prezentarea situatiilor financiare anuale.
(2) Exemple de politici contabile sunt urmatoarele: (…) alegerea metodei de evaluare a
stocurilor; contabilitatea stocurilor prin inventarul permanent sau intermitent etc."
"270. ‐ (1) Activele circulante trebuie evaluate la costul de achizitie sau costul de productie, dupa caz, cu respectarea prevederilor alin. (2)."
"286. - (8) In comertul cu amanuntul poate fi utilizata metoda pretului cu amanuntul, pentru a
determina costul stocurilor de articole numeroase si cu miscare rapida, care au marje similare si pentru care nu este practic sa se foloseasca alta metoda.
In aceasta situatie, costul bunurilor vandute se calculeaza prin deducerea valorii marjei brute din pretul de vanzare al stocurilor. Orice modificare a pretului de vanzare presupune recalcularea marjei brute."
"289. ‐ Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea
inventarului permanent sau a inventarului intermitent."
Deci decizia de a tine contabilitatea socurilor la cost istoric (de achizitie) si nu la pret de vanzare cu amanuntul tine de politicile contabile pe care doriti sa le aplicati si nimeni nu va poate obliga sa alegeti o anumita politica.
Folosirea pretului de vanzare cu amanuntul pentru evidenta stocului de marfa este doar convenabila atunci cand este vorba de sortimente multe si este greu sa se tina evidenta iesirii lor bucata cu bucata. Aceasta metoda nu este in niciun caz obligatorie.
Schematic, monografia contabila a vanzarii bunurilor a caror gestiune se tine la cost de achizitie este urmatoarea :
Se achizitioneaza marfa de la furnizor pe baza de factura. Se receptioneaza in unitate intocmindu-se NRCD si Fisa de magazie pentru fiecare sortiment in forma in care vor fi vandute (Fisele de cont pot fi intocmite in sistem informatic si listate la cererea organelor de control)
% = 401 305 lei
371.zahar 50 kg x 2 lei/kg = 100 lei
371.orez 30 pachete a 500 de grame x 1,5 lei/pachet = 45 lei
371.branza 20 kg x 8 lei/kg = 160 lei
Receptionati branza la kilogram – modul in care o veti vinde - chiar daca pe factura apar 2 putine de branza x 10 kg/putina.
Se vinde marfa la pret de vanzare :
4111 = 707 3 kg zahar x 4 lei/kg = 12 lei
4111 = 707 10 pachete de orez x 3 lei/pachet = 30 lei
4111 = 707 5,5 kg branza x 12 lei/kg = 66 lei
Se descarca din gestiune la cost de achizitie:
607 = 371.zahar 3 kg zahar x 2 lei/kg = 6 lei.
607 = 371.orez 10 pachete x 1,5 lei/pachet = 15 lei
607 = 371.branza 5,5 kg x 8 lei/kg = 44 lei
In Fisa contului 371.zahar mai aveti 50 kg – 3 kg = 47 kg x 2 lei/kg = 94 lei
In Fisa contului 371.orez mai aveti 30 de pachete–10 pachete=20 pachete x 1,5 lei/pachet=30 lei
In Fisa contului 371.branza mai aveti 20 kg – 5,5kg = 14,5kg x 8 lei/kg = 116 lei
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov, expert contabil
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Factura separata de transport primita de la un furnizor intracomunitar. Declaram in D 390?Achizitii intracomunitare mostre. Cum facem inregistrarea facturii?Aplicarea facilitatilor in constructii - conditii care trebuie indepliniteSolutii pentru problemele fiscale generate de schimbarile legislative in vigoare de la 1 ianuarieProiect de ordin – implementarea prevederilor privind repartizarea trimestriala a dividendelorUltimele articole
Cheltuieli deplasare nejustificate. Tratament fiscalDividendele in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiRectificarea impozitului pe veniturile microintreprinderilorPrevederi fiscale privind acordarea abonamentelor sportive in 2024, in contextul aparitiei OUG 115/2023Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVAArticole similare
Contabilitatea Institutiilor Publice in 2016. Noutatile Codului fiscal 2016Impozit pe venit microintreprinderi. Reglementari contabile si fiscaleEvaluare obiecte de inventar achizitionate pe factura cu discount suta la suta. Cum facem inregistrarile?Contabilitatea Institutiilor Publice in 2015: Tot ce trebuie sa stii!Legea contabilitatiiUltimele articole
Studiu de caz: Situatii problematice la inventariere si procesul-verbal de aprobareArticole similare
Insolventa, lichidare si suspendarea activitatii: 47 de studii de caz!Achizitii intracomunitare mostre. Cum facem inregistrarea facturii?Cum se scad din evidenta creantele neincasateCheltuieli cu chiria si TVA pentru un spatiu inchiriat. Cum procedam?Despagubiri pe baza Hotararii judecatoresti. Cum procedam?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Modificare destinatie imobil. Recunoastere in STOCURIBaza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Ce includem in baza?Evidentierea taxarii inverse pentru servicii intracomunitare. Inregistrare import in contabilitateCe se modifica la depasirea plafonului de 100.000 euro18 proceduri contabile pentru societati comerciale, in format editabil!Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVARadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasCalendar ANAF: 3 declaratii importante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialeArticole similare
Metoda de contabilitate utilizata in comertul cu amanuntul. Ce optiuni avem?PRET DE VANZARE produse din stoc sub pretul de productieCum se stabileste dreptul la ajustarea TVA pentru marfurile aflate in stoc?Situatiile in care este obligatorie intocmirea NIR-uluiVanzarile prin consignatie. Ce este consignatia si studii de caz utileUltimele articole
Factura de achizitie care acopera 100% contravaloarea bunurilor. Cum se inregistreaza in contabilitateAchizitie autoturisme de la persoane fizice in vederea revanzarii. Tratament TVAANPC: Sanctiuni de peste 2,5 milioane de lei pentru comerciantii de bauturi racoritoare si apa imbuteliataInventarierea stocului de marfa: Inregistrari contabile la ajustarea TVA. Completare D300A fost aprobata eliberarea Certificatului de inregistrare a Valorilor MobiliareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"