In peisajul ultra-competitiv al retailului, in care clientii pot compara preturi si produse in cateva secunde de pe telefon, avantajul strategic al unui magazin fizic nu mai consta doar in produsul de la raft. Valoarea reala, cea care aduce clienti inapoi si construieste loialitate, este experienta umana: sfatul unui angajat bine pregatit, o recomandare pertinenta, o interactiune pozitiva.
Cu toate acestea, in multe afaceri, potentialul echipei este sufocat de sarcini repetitive, cu valoare adaugata scazuta. Angajatii isi petrec o mare parte din timp nu cu clientii, ci cu activitati administrative, gestionand stocuri, printand si schimband etichete de pret sau operand lent la casa de marcat. Acest model operational nu este doar ineficient, ci si depasit. Managerii moderni inteleg ca tehnologia poate prelua aceste sarcini de rutina, eliberand resursa cea mai de pret – timpul uman – pentru a fi reinvestita acolo unde conteaza cu adevarat: in consultanta oferita clientilor.
Identificarea si automatizarea sarcinilor cu valoare adaugata scazuta
Primul pas in acest proces de transformare este sa analizezi obiectiv cum este folosit timpul in magazinul tau. O mare parte din activitatile zilnice, desi necesare, sunt pur executorii si nu necesita gandire strategica sau interactiune umana complexa.
-
Receptia marfii si managementul stocurilor: Procesul manual de a bifa fiecare produs de pe o factura este lent si predispus la erori. Scanarea codurilor de bare la receptie si integrarea cu un software de gestiune automatizeaza acest proces.
-
Operatiunile la punctul de vanzare (POS): Un sistem POS modern si rapid, cu un scanner performant, reduce timpul de asteptare si elibereaza casierul pentru a avea o interactiune mai pozitiva cu clientul.
-
Actualizarea preturilor la raft: Schimbarea manuala a etichetelor de hartie este, probabil, una dintre cele mai mari consumatoare de timp si mai putin productive activitati.
Eliberarea timpului angajatilor prin tehnologii specifice
Pentru fiecare sarcina repetitiva, exista o solutie tehnologica. Sa luam exemplul managementului preturilor, o activitate critica, mai ales in perioade de promotii frecvente. Ore intregi de munca sunt alocate de personal pentru a printa, taia si inlocui sute sau mii de etichete la raft. In acest timp, clientii din magazin nu au cui sa adreseze o intrebare.
O solutie tehnologica de impact in acest sens o reprezinta implementarea de
etichete electronice. Acestea permit actualizarea instantanee a preturilor in intregul magazin, dintr-un singur click, eliminand complet orele de munca manuala alocate printarii si inlocuirii etichetelor de hartie. Timpul astfel economisit este considerabil si poate fi reinvestit direct in interactiunea cu clientii.
Reinvestirea timpului: Training pentru vanzare consultativa
Odata ce ai eliberat angajatii de sarcinile repetitive, urmatorul pas este sa le oferi instrumentele necesare pentru a excela in noul lor rol de consultanti. Acest lucru necesita o investitie in training si dezvoltare.
-
Cunoasterea aprofundata a produselor: Organizeaza sesiuni regulate de training in care sa explici beneficiile si caracteristicile produselor. Un angajat care intelege ce vinde poate oferi recomandari valoroase.
-
Tehnici de comunicare si vanzare: Invata-ti echipa sa asculte activ, sa puna intrebarile potrivite pentru a intelege nevoia reala a clientului si sa ofere solutii personalizate, nu doar sa indice un produs pe raft.
-
Rezolvarea problemelor: Ofera-le angajatilor autonomia de a rezolva mici probleme ale clientilor pe loc, fara a necesita aprobarea unui superior. Acest lucru creste satisfactia clientului si sentimentul de responsabilitate al angajatului.
Masurarea performantei si crearea unei culturi centrate pe client
Schimbarea rolului angajatului trebuie sustinuta si de o schimbare a modului in care masori si recompensezi performanta. Daca indicatorii tai de succes raman legati doar de viteza de scanare la casa de marcat, angajatii nu vor fi motivati sa petreaca timp suplimentar oferind consultanta.
-
Introdu noi indicatori de performanta (KPIs): Urmareste si recompenseaza aspecte precum valoarea medie a bonului, rata de conversie sau recenziile pozitive primite de la clienti.
-
Incurajeaza initiativa: Creeaza un mediu in care angajatii sunt incurajati sa vina cu propuneri pentru imbunatatirea experientei clientilor.
-
Comunica viziunea: Asigura-te ca intreaga echipa intelege noua directie strategica: scopul vostru nu este sa miscati produse de la raft in cos, ci sa ajutati clientii sa faca cea mai buna alegere.
In retailul viitorului, tehnologia si oamenii nu sunt in competitie, ci colaboreaza. Tehnologia preia sarcinile repetitive, plictisitoare si predispuse la erori, in timp ce oamenii se concentreaza pe ceea ce fac cel mai bine: empatie, creativitate si construirea de relatii. Ca manager, rolul tau este sa orchestrezi aceasta tranzitie. Investind in tehnologii care iti elibereaza echipa, ii oferi sansa de a se transforma dintr-o serie de executori intr-o adevarata forta de consultanti, capabila sa ofere o experienta memorabila, pe care niciun magazin online nu o poate replica.
Sursa foto: Freepik

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Investitii in unitati de fond
Intrebare:
O societate are ca obiect de activitate este 6420 Activitati ale holdingurilor. Activitatea acestei societati este de a face investitii printr-un fond de investitii. Disponibilul initial provine prin imprumut asociat unic in eur, ulterior in martie 2025 a mai investit inca o suma in eur. Pentru evidentiarea trazactiilor efectuate, ni s-a furnizat extras de cont (in euro) unde se regasesc platile catre acest fond, nicio incasare.
Societatea este infiintata in octombrie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Garantie cesiune contract de inchiriere
Intrebare:
Societatea A a incheiat un contract de inchiriere pentru un spatiu, in contract era stipulata garantie cf contract chirie, pe care societatea A a platit o la societatea B,dupa o perioada contractul de chirie se cesioneaza la societatea C, garantia la societatea A a ramas in contul 2678 unde a fost inregistrata cand s-a achitat.societatea A a cerut sa se returneze banii pe garantie si sa plateasca garantia societatea B dar Societatea C (cel care a inchiriat spatiul) sustine ca daca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie servicii de proiectare si implementare a extinderii automatizarii software
Intrebare:
Am rugamintea sa ma ajutati cu opinia dvs.privind necesitatea/sau nu, a retinerii la sursa a impozitului (inclusiv cota de impozit) pentru un serviciu prestat de un nerezident din Germania, de la care am obtinut certificat de rezidenta fiscala valabil in anul prestarii.
Prestatorul din Germania a proiectat extinderea automatizarii softului utilizat in productie si a implementat solutia propusa, pentru a obtine parametrii de performanta superiori in activitatea curenta,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Neplatitor de TVA prestari servicii legate de imobile pe teritoriul Italiei
Intrebare:
In cazul unei pers j RO - neplatitoare de TVA, care executa lucrari de reparatii/lucrari constructii, constructii/partiale aferente unor bunuri imobile in Italia, va rog sa-mi spuneti care este regimul dpdv TVA:
1. PJ RO are obligatia de a avea cod de TVA sau poate presta aceste servicii fara vreo obligatie fata de TVA?
2. Ce obligatii are dpdv ale informatiilor care trebuiesc trecute pe factura intocmita: gen: Neimpozabil in RO, etc
3. Care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare active. Plafon microintreprindere
Intrebare:
Doresc sa cumpar apartamentul care exista pe societate si valoarea lui de vanzare este de aproximativ 65000 de euro.Vreau sa stiu daca pierd statutul de microintreprindere prin aceasta operatie de vanzare, tinand cont ca pe anul 2025 am deja o cifra de afaceri de aprox 200.000 lei pana la data vanzarii ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<