Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In randurile de mai jos, discutam despre situatia in care, cu ocazia inventarierii, s-a constatat ca exista in stoc un numar de dispozitive publicitare care nu mai corespund scopului. La inceputul anului au fost dezmembrate si materialul a fost valorificat. Materialul feros s-a vandut ca deseu, iar materialul plastic sau electric a fost predat la firme specializate cu colectarea acestor materiale pe baza de proces-verbal de predare-primire.
Vom stabili daca la inregistrarea cheltuielilor din luna decembrie 2015 prin constituirea de provizioane nedeductibile de depreciere, acestea vor fi reluate ca venituri neimpozabile in luna ianuarie 2016 si se va face trecerea pe cheltuieli deductibile a materialelor in luna ianuarie 2016, alaturi de constituirea de venituri impozabile din valorificarea materialului feros sau daca vor fi inregistrate cheltuielile doar la momentul dezmembrarii (luna ianuarie 2016).Exista proces-verbal de constatare intocmite de catre comisia de inventariere si propunerea acesteia. Vom vedea astfel si care este monografia contabila.
La punctul 42 din Normele din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prim OMFP 2861/2009, sunt memntionate elementele ce trebuie inscrise in Procesul Verbal priviond rezultatele inventarierii, de catre comisia de inventariere, cum ar fi:
- data intocmirii
- numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere
- numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere
- gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate
- data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere
- rezultatele inventarierii
- concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea,
- volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic
- propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale
- propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri
- constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune
- precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
La punctul 38 din norme, se prevede faptul ca, pentru elementele de natura activelor la care s-au constatat deprecieri, pe baza listelor de inventariere intocmite, comisia de inventariere face propuneri de ajustari pentru depreciere sau ajustari pentru pierdere de valoare.
Asadar, la data de 31 decembrie 2015, comisia de inventariere constata elementele de activ depreciate, degradate, propune efectuarea de ajustari de valoare, precum si modalitatea de scoatere din evidenta a acestora, fie prin vanzare directa, fie prin dezmembrare si vanzarea componentelor, fie prin predare directa catre firme specializate in colectare, ca deseuri sau ca atare.
In aceste conditii, este evident faptul ca scoaterea efectiva din gestiune si din evidenta a activelor degradate si depreciate nu se poate face data de 31 decembrie 2015, ci ulterior acestei date, insa, dupa cum specifica si norma, la data de 31 decembrie trebuie evidentiate ajustarile de valoare pentru activele respective.
La data de 31 decembrie, se constituie ajustarile de valoare, in proportie de 100% din valoarea bunurilor respective:
6814 = 39x
Cheltuiala cu ajustarea este nedeductibila fiscal, deoarece acest tip de ajustare nu se regseste intre cele deductibile prevazute la art. 22 din codul fiscal
valabil pana la 31 decembrie 2015.
In perioada urmatoare (ianuarie 2016), pentru scoaterea din evidenta a bunurilor (declasarea lor), dezmembarea si obtinerea unor componente, se intocmeste Procesul verbal de Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (cod 14-2-3/aA), prevazut in OMFP 2634/2015.
In luna ianuarie 2016:
- scoaterea din evidenta a bunurilor ce vor fi dezmembrate:
6xx = 311
- dezmembrarea lor si obtinea unor deseruri, dupa natura, la o valoare justa (in practica, valoarea justa a unor astfel de bunuri este egala cu valoarea lor de vanzare):
346 = 711
- vanzarea deseului feros - cu intocmirea facturii in regim de taxare inversa:
4111 = 703
- concomitent cu descarcarea gestiunii:
711 = 346
Suma inregistrata in debitul contului 711 reprezinta cheltuiala deductibila, deoarece este aferenta venitului impozabil din contul 703.
- predarea celuilat tip de deseu pe baza de PV de predare-primire si aviz de insotire intocmit de dvs:
711 = 346
Incepand cu luna ianuarie 2016 (odata cu intrarea in vigoare a noului cod fiscal), conform art. 25 alin. (4) lit. c) din codul fiscal, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta sunt deductibile, daca se face dovada distrugerii.
Punctul 17 alin. (3) din normele de aplicare prevad faptul ca, in sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.
Asadar, daca bunurile respective sunt predate la firme specializate pe baza de PV, dupa cum mentionati ca ati procedat, atunci cheltuiala din debitul contului 711 este deductibila fiscal.
- reluarea la venituri neimpozabile a ajustarii contsituite in decembrie 2015:
39x = 7814.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si consultant fiscal
Autor: Redactia Infotva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Declasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?":
Rating:
Nota: 4 din 5 din 3 voturi
Rating:
Nota: 4 din 5 din 3 voturi
Articole similare
Modificarile Codului fiscal aplicabile de la 5 august 2013: TVA-ul si contribuabilii inactiviCea mai utila lucrare pentru contabilii din institutiile publice!Inchidere cont 4423. Cum procedam in ce priveste decontul de TVA?Un adevarat compendiu care explica prevederile Noului Cod fiscal 2016Ultimele articole
Unde verde la CONTABILITATE fara erori si fara amenziBeneficiile microintreprinderilor in contextul repartizarii trimestriale a dividendelorContabilitate si Monografii contabile. Portite legale in plina CRIZALichidare microintreprindere. Aspecte juridice, contabile si fiscaleRegistrul Jurnal si Registrul Inventar. Este obligatorie completarea formularelor tipizate?
Mai multe articole despre inventariere
Articole similare
Vanzare reviste cota diminuata si conditii microintreprindere. Cum deducem TVA?Impozitul pe profitPROVIZIOANE garantii. Cum se pot constitui si cum deducem?TVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiUltimele articole
Tratament contabil privind anularea obligatiilor fiscale accesorii. Analiza cu Ionut JingaMicrointreprinderea in 2021. Venituri care se exclud din baza de impozitareCheltuieli deductibile VS. Cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil in 2021Regimul fiscal-contabil al microintreprinderilor in 2021- explicat prin exemple practice. Ce noutati au aparut?Planul de conturi pentru institutiile publice a fost modificat (Ordinul 27/2021)
Mai multe articole despre provizioane
Articole similare
Plata factura cu card de catre persoana fizica. Ce conditii exista?Leasing financiar. Regim TVA. Cheltuieli deductibileInchidere contract leasing financiar. Ce INREGISTRARI CONTABILE facem?Plati in favoarea asociatilor. Cum facem monografia utilitatilor in baza contractului de comodat?Implicatia TVA asupra vanzarii de terenuri si constructiiUltimele articole
Unde verde la CONTABILITATE fara erori si fara amenziTratament CONTABIL si FISCAL pentru acordarea voucherelor de vacanta, pensia facultativa si asigurarile voluntare de sanatateAchizitie teste rapide Covid-19 si testare angajati. Regim fiscal-contabil si documente justificativeAjustarea TVA in cazul clientilor in falimentContabilitate si Monografii contabile. Portite legale in plina CRIZA
Mai multe articole despre inregistrari contabile
Articole similare
Sub ce plafon poti deveni neplatitor de TVAAjustarea TVA in cazul clientilor incertiScoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVAMarfuri lipsa din gestiune neimputabile. Cum ajustam TVA-ul si cum inregistram in contabilitate?Debitarea contului de TVA. Explicatii MFPUltimele articole
Cum a fost modificata taxa pe valoarea adaugata in 2021 de Legea 296/2020Ajustare TVA colectata. MONOGRAFIE contabila si tratament fiscalOperatiuni de fuziune intre doua SRL-uri. Aspecte contabilePrescriere creante in cazul sistemului TVA la incasare. Inchidere cont 4428. Analiza cu Ionut JingaMicrointreprinderea in 2021. Venituri care se exclud din baza de impozitare
Mai multe articole despre ajustari
Articole similare
Analiza comparativa pentru titlul VI - TAXA PE VALOAREA ADAUGATA - URMARE A MODIFICARILOR ADUSE DE OG nr. 30/2011Castigul salarial mediu lunar net a crescut cu 14,3% in 2017Noutati case de marcat si modificarile aduse de OUG 57/2015Marfuri expirate. Ce tratament fiscal aplicam?Scoatere din gestiune marfa degradata. Cum procedam?Ultimele articole
Calculul procentual al bonusului de vanzari. TAXA VERDE trebuie sau nu inclusa?Marfa expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareRegimul TVA in cazul produselor expirate si degradate. Studiu de cazGhid pentru revenirea la munca in conditii de siguranta pentru angajati si angajatori( Ministerul Muncii)Noi reguli pentru angajatorii si salariatii din sectorul public si din privat care se reintorc la munca. Masuri speciale
Mai multe articole despre deseuri

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"