Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In randurile de mai jos, discutam despre situatia in care, cu ocazia inventarierii, s-a constatat ca exista in stoc un numar de dispozitive publicitare care nu mai corespund scopului. La inceputul anului au fost dezmembrate si materialul a fost valorificat. Materialul feros s-a vandut ca deseu, iar materialul plastic sau electric a fost predat la firme specializate cu colectarea acestor materiale pe baza de proces-verbal de predare-primire.
Vom stabili daca la inregistrarea cheltuielilor din luna decembrie 2015 prin constituirea de provizioane nedeductibile de depreciere, acestea vor fi reluate ca venituri neimpozabile in luna ianuarie 2016 si se va face trecerea pe cheltuieli deductibile a materialelor in luna ianuarie 2016, alaturi de constituirea de venituri impozabile din valorificarea materialului feros sau daca vor fi inregistrate cheltuielile doar la momentul dezmembrarii (luna ianuarie 2016).Exista proces-verbal de constatare intocmite de catre comisia de inventariere si propunerea acesteia. Vom vedea astfel si care este monografia contabila.
La punctul 42 din Normele din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prim OMFP 2861/2009, sunt memntionate elementele ce trebuie inscrise in Procesul Verbal priviond rezultatele inventarierii, de catre comisia de inventariere, cum ar fi:
- data intocmirii
- numele si prenumele membrilor comisiei de inventariere
- numarul si data deciziei de numire a comisiei de inventariere
- gestiunea/gestiunile inventariata/inventariate
- data inceperii si terminarii operatiunii de inventariere
- rezultatele inventarierii
- concluziile si propunerile comisiei cu privire la cauzele plusurilor si ale lipsurilor constatate si persoanele vinovate, precum si propuneri de masuri in legatura cu acestea,

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
- volumul stocurilor depreciate, fara miscare, cu miscare lenta, greu vandabile, fara desfacere asigurata si propuneri de masuri in vederea reintegrarii lor in circuitul economic
- propuneri de scoatere din functiune a imobilizarilor corporale, respectiv din evidenta a imobilizarilor necorporale
- propuneri de scoatere din uz a materialelor de natura obiectelor de inventar si declasare sau casare a unor stocuri
- constatari privind pastrarea, depozitarea, conservarea, asigurarea integritatii bunurilor din gestiune
- precum si alte aspecte legate de activitatea gestiunii inventariate.
La punctul 38 din norme, se prevede faptul ca, pentru elementele de natura activelor la care s-au constatat deprecieri, pe baza listelor de inventariere intocmite, comisia de inventariere face propuneri de ajustari pentru depreciere sau ajustari pentru pierdere de valoare.
Asadar, la data de 31 decembrie 2015, comisia de inventariere constata elementele de activ depreciate, degradate, propune efectuarea de ajustari de valoare, precum si modalitatea de scoatere din evidenta a acestora, fie prin vanzare directa, fie prin dezmembrare si vanzarea componentelor, fie prin predare directa catre firme specializate in colectare, ca deseuri sau ca atare.
In aceste conditii, este evident faptul ca scoaterea efectiva din gestiune si din evidenta a activelor degradate si depreciate nu se poate face data de 31 decembrie 2015, ci ulterior acestei date, insa, dupa cum specifica si norma, la data de 31 decembrie trebuie evidentiate ajustarile de valoare pentru activele respective.
La data de 31 decembrie, se constituie ajustarile de valoare, in proportie de 100% din valoarea bunurilor respective:
6814 = 39x
Cheltuiala cu ajustarea este nedeductibila fiscal, deoarece acest tip de ajustare nu se regseste intre cele deductibile prevazute la art. 22 din codul fiscal
valabil pana la 31 decembrie 2015.
In perioada urmatoare (ianuarie 2016), pentru scoaterea din evidenta a bunurilor (declasarea lor), dezmembarea si obtinerea unor componente, se intocmeste Procesul verbal de Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (cod 14-2-3/aA), prevazut in OMFP 2634/2015.
In luna ianuarie 2016:
- scoaterea din evidenta a bunurilor ce vor fi dezmembrate:
6xx = 311
- dezmembrarea lor si obtinea unor deseruri, dupa natura, la o valoare justa (in practica, valoarea justa a unor astfel de bunuri este egala cu valoarea lor de vanzare):
346 = 711
- vanzarea deseului feros - cu intocmirea facturii in regim de taxare inversa:
4111 = 703
- concomitent cu descarcarea gestiunii:
711 = 346
Suma inregistrata in debitul contului 711 reprezinta cheltuiala deductibila, deoarece este aferenta venitului impozabil din contul 703.
- predarea celuilat tip de deseu pe baza de PV de predare-primire si aviz de insotire intocmit de dvs:
711 = 346
Incepand cu luna ianuarie 2016 (odata cu intrarea in vigoare a noului cod fiscal), conform art. 25 alin. (4) lit. c) din codul fiscal, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta sunt deductibile, daca se face dovada distrugerii.
Punctul 17 alin. (3) din normele de aplicare prevad faptul ca, in sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate.
Asadar, daca bunurile respective sunt predate la firme specializate pe baza de PV, dupa cum mentionati ca ati procedat, atunci cheltuiala din debitul contului 711 este deductibila fiscal.
- reluarea la venituri neimpozabile a ajustarii contsituite in decembrie 2015:
39x = 7814.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ajustarea favorabila a dreptului de deducere pentru achizitii efectuate anterior inregistrarii TVA . Care e procedura?Scaderea din evidenta contabila a datoriilor prescrise ori anulateTVA gresit. Corectarea erorilor constatate la eliberarea bonurilor fiscale emise de casa de marcat fiscala. Cum rezolvam?Societate in faliment: inregistrarea evaluarii activelor si scutirea/ajustarea TVAInregistrarea in scopuri de TVA a societatilor cu sediul activitatii economice in Romania(Legea societatilor nr. 31/1990)Ultimele articole
Majorare cota TVA: Cum afecteaza gestiunea stocurilor majorarea din 1 august 2025Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAArticole similare
Depasire plafon micorintreprindere in trimestrul II 2019Cunatumul primei transe a impozitului minimLegislatie contabila, modificari majore: Ordinul 3.055 si 1.752Cum se inregistreaza si cum de declara aceste impozite?Scoatere din evidenta clienti incerti. Decont TVAUltimele articole
Impozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimMicrointreprinderi in 2023. Cum se calculeaza plafonul de 500.000 euro?Ajustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliImpozit micro vs. impozit pe profit. Ce este mai bine sa alegeti din 2023 pentru firme?Cum se scad din evidenta creantele neincasateArticole similare
Achizitie autoturism din alt stat UE cu TVA. Consideram achizitie intracomunitara?Ce INREGISTRARI CONTABILE facem pentru corectia de achizitie combustibili?Contabilitatea biletelor la ordin si a gajarii efectelor de comertAvansuri incasate pentru o livrare intracomunitara de bunuri. Cum declaram?Cheltuieli servicii avocat pentru reprezentare in instanta. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Ultimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaArticole similare
TVA - Corectarea documentelorAjustarea TVA in conditiile anularii inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 148 - Cod FiscalZoom fiscal: Declararea contribuabililor inactivi si implicatiile fiscaleCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaTotul despre Balanta Contabila. Chei de verificare, sfaturi practice, exempleUltimele articole
Stocuri si TVA majorat. Cum modifici gestiuneaActivitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!Esalonare clasica la plata in 2025: ANAF simplifica proceduraAchizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Ajustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingArticole similare
Documentar fiscal: Taxare inversa in cazul masurilor de simplificareMasuri de simplificare la TVA. Ce categorii de operatiuni exista?Procedeul rambursarii TVA catre persoane inregistrate in scopuri de taxa in RomaniaFonduri europene pentru proiecte de inovare sociala. Noile cai de crestere propuseStudiu de caz: Regimul TVA in cazul colectarii si valorificarii DESEURIlorUltimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliDeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATECheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?D394 in 2024. In formular se declara contractele de sponsorizare, asigurarea privata de sanatate si asigurarile RCA/Casco?Sprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererile
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"