Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza urmatoare, pornim de la cazul unei societati care a facut investitii intr-o cladire inchiriata(modernizari). Vom vedea care este tratamenul contabil si cine are obligativitatea de declarare la Finante. De asemenea, stabilim in ce cont se inregistreaza la chirias aceste investitii si daca e obligat chiriasul sa informeze proprietarul asupra modificarilor aduse.
Modernizarea si transformarea unei cladiri se refera, de exemplu, la inlocuirea tamplariei, a gresiei, a usilor, a instalatiilor sanitare si a instalatiilor electrice, dar nu se refera la lucrarile de amenajare si igienizare a spatiului. Valoarea lucrarilor de modernizare a cladirii inchiriate se inregistreaza in evidenta contabila si fiscala a locatarului (chiriasul), pe baza facturilor primite de la prestatorul de servicii, emise pe numele sau. Pe parcursul efectuarii acestor lucrari de modernizare, valoarea lucrarilor se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:
% = 404
231 " Furnizori de imobilizari..
"Imobilizari corporale in
curs de executie"
4426
"TVA deductibila"
Lucrarile astfel efectuate se receptioneaza conform Procesului verbal de receptie finala care reprezinta document justificativ pentru inregistrarea imobilizarii in evidenta contabila:
212 = 231

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Examen Consultant Fiscal 2025

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
"Constructii" "Imobilizari corporale in
curs de executie"
Valoarea modernizarii, exclusiv TVA, se recupereaza de chirias prin cheltuieli de amortizare inregistrate lunar, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care modernizarea a fost receptionata, pe intreaga perioada de derulare a contractului de inchiriere. In situatia in care valoarea modernizarii conduce la cresterea valorii de intrare a bunului imobil cu 20%, investitia reprezinta pentru locatar un bun de capital. Astfel, din punctul de vedere al TVA, trebuie sa retineti urmatoarele aspecte fiscale:
- chiriasul are drept de deducere a sumei TVA aferenta investitiei efectuate, dar numai daca imobilul respectiv este destinat realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile conform prevederilor art. 145 alin. 2 din Codul fiscal;
- la momentul expirarii valabilitatii contractului de inchiriere inainte de expirarea perioadei de 20 de ani, chiriasul este obligat fie sa vanda investitia, fie sa efectueze ajustarea sumei TVA deduse. In situatia in care investitia este pusa la dispozitia proprietarului, cu titlu gratuit, se considera ca acel bun de capital isi inceteaza existenta in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile care a utilizat acel bun si ajustarea se efectueaza in baza prevederilor articolului 149 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal.
Ajustarea sumei TVA pentru bunuri imobile se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 149 din Codul fiscal pentru o perioada de 20 ani si se stabileste pentru perioada ramasa de neutilizare a bunului de capital, de exemplu de pentru perioada de 15 ani. In acest caz, ajustarea deducerii se efectueaza pentru suma totala aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, inclusiv anul in care bunul imobil este restituit proprietarului. Modalitatea de ajustare este cea reglementata prin articolul 149 alin. (5) lit. c). Ajustarea nu se mai efectueaza daca valoarea lucrarilor respective se factureaza proprietarului.
Astfel, daca urmare raportului de evaluare se constata ca valoarea modernizarilor depaseste 20% din valoarea bunului modernizat, investitia este de natura unui bun de capital, caz in care, valoarea acesteia se inscrie si in Registrul bunurilor de capital, document de evidenta fiscala organizat din punctul de vedere al TVA.
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, asa cum se prevede la pct. 54 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 253 din Codul fiscal, in categoria lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se incadreaza doar lucrarile care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. In acest caz, din punctul de vedere al TVA, lucrarile de modernizare si transformare sunt de natura bunurilor de capital la persoana care le efectueaza.
Valoarea lucrarilor efectuate trebuie comunicata proprietarului in termen de 30 de zile de la terminarea lucrarilor, obligatie reglementata in mod expres prin art. 253 alin. (3^1) din Codul fiscal "In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.". Totusi, aceste prevederi cu caracter general trebuie coroborate cu cele de la pct. 54 alin. (1^1) si (1^2) din Normele metodologice de aplicare a acestui articol prin care se reglementeaza in mod expres ca:
- locatarul nu are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere in situatia in care valoarea acestora nu depaseste 25% din valoarea cladirii;
- daca in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25% /an, locatarul este obligat sa comunice locatorului valoarea totala a lucrarilor , in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest plafon.
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, asa cum se prevede la pct. 54 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 253, in categoria lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se incadreaza doar lucrarile care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. Astfel, pentru a respecta aceste prevederi, trebuie sa cunoasteti valoarea cladirii inchiriate. Noua valoare dupa modernizare se stabileste de catre un evaluator specializat.
In concluzie, pentru aplicarea corecta a prevederilor legale prezentate anterior, este recomandabil ca, dupa terminarea lucrarilor, sa dispuneti efectuarea unei evaluari a cladirii pentru stabilirea valorii acesteia dupa modernizare, astfel incat aplicarea celor 2 procente diferite (20% TVA si 25% impozit pe cladiri) sa se efectueze la o baza determinata corect, de un evaluator specializat.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Premierul Dacian Ciolos s-a intalnit cu reprezentanti ai administratiei SUA pentru consolidarea parteneriatului economicVanzare imobil de catre o persoana fizica. Regim TVAPartidul Miscarea Populara cere respingerea introducerii de noi taxe si impoziteMADR: Fermierii pot obtine finantare nerambursabila pentru asigurarea culturilorTVA pentru amenajare cladire in contract de comodatUltimele articole
PFA inregistrat in 2025. Va mai depune Declaratia Unica?Distribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitSchema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Articole similare
Reduceri financiare. Reglementari contabile si TVARetinere impozit pe nerezidenti de catre client. Creditul fiscal. INREGISTRARI CONTABILEInchiriere spatiu si refacturare utilitati. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?Manualul Contabilului Incepator: exemple de situatii practice cu care se confrunta un contabil in orice firmaMonografie deductibilitate cheltuieli si TVA aferente utilizarii unor autoturismeUltimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Articole similare
Cum procedam la modificarea din oficiu a vectorului fiscal la TVA?Inchiderea exercitiului financiar - alte noutati de la 01.01.2011Situatii in care formularul „Declaratie privind obligatiile la Fondul pentru Mediu” trebuie sa fie depus pe zeroSe modifica impozitul pentru veniturile din pariuri in cota fixaCe tratament fiscal aplicam veniturilor din publicitate obtinute de o asociatie?Ultimele articole
Trecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursTVA in era digitala. Ce formalitati fiscale vor fi ELIMINATE prin ViDACum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
Cum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/2023Ce avize sunt necesare pentru executarea constructiilor sau desfiintarea lor?Noutati legislatie Fiscala 08-12 decembrie 2008 - Monitorul Oficial26 de companii risca sa fie amendate de Consiliul ConcurenteiDin 1 ianuarie 2024 facturile emise catre nerezidenti se vor transmite tot prin SPV?Ultimele articole
Firme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESSemnatura electronica: Care sunt FURNIZORIi autorizati pentru semnatura electronicaSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorObligatii fiscale TVA. Ce sa faci daca ai fost sanctionat abuziv de ANAFFacturare amenda. Se factureaza cu sau fara TVA?Articole similare
Scutiri de impozite si taxe locale pentru veterani de razboi si vaduve de razboiCe regim TVA se aplica vanzarii de apartamente noi catre persoane fizice/juridice?Ajustarea sumei TVA deduse la retragerea optionala. Cum procedam?Schimbul de bunuri. Cum gestionam cheltuielile si deducerea de TVA?Codul fiscal 2008 - Capitolul XIV. Dispoziti finale - art. 295-296Ultimele articole
TVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentSchimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700D216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVACesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscale
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"