Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, pornim de la cazul unei societati care a facut investitii intr-o cladire inchiriata(modernizari). Vom vedea care este tratamenul contabil si cine are obligativitatea de declarare la Finante. De asemenea, stabilim in ce cont se inregistreaza la chirias aceste investitii si daca e obligat chiriasul sa informeze proprietarul asupra modificarilor aduse.
Modernizarea si transformarea unei cladiri se refera, de exemplu, la inlocuirea tamplariei, a gresiei, a usilor, a instalatiilor sanitare si a instalatiilor electrice, dar nu se refera la lucrarile de amenajare si igienizare a spatiului. Valoarea lucrarilor de modernizare a cladirii inchiriate se inregistreaza in evidenta contabila si fiscala a locatarului (chiriasul), pe baza facturilor primite de la prestatorul de servicii, emise pe numele sau. Pe parcursul efectuarii acestor lucrari de modernizare, valoarea lucrarilor se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:
% = 404
231 " Furnizori de imobilizari..
"Imobilizari corporale in
curs de executie"
4426
"TVA deductibila"
Lucrarile astfel efectuate se receptioneaza conform Procesului verbal de receptie finala care reprezinta document justificativ pentru inregistrarea imobilizarii in evidenta contabila:
212 = 231
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
"Constructii" "Imobilizari corporale in
curs de executie"
Valoarea modernizarii, exclusiv TVA, se recupereaza de chirias prin cheltuieli de amortizare inregistrate lunar, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care modernizarea a fost receptionata, pe intreaga perioada de derulare a contractului de inchiriere. In situatia in care valoarea modernizarii conduce la cresterea valorii de intrare a bunului imobil cu 20%, investitia reprezinta pentru locatar un bun de capital. Astfel, din punctul de vedere al TVA, trebuie sa retineti urmatoarele aspecte fiscale:
- chiriasul are drept de deducere a sumei TVA aferenta investitiei efectuate, dar numai daca imobilul respectiv este destinat realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile conform prevederilor art. 145 alin. 2 din Codul fiscal;
- la momentul expirarii valabilitatii contractului de inchiriere inainte de expirarea perioadei de 20 de ani, chiriasul este obligat fie sa vanda investitia, fie sa efectueze ajustarea sumei TVA deduse. In situatia in care investitia este pusa la dispozitia proprietarului, cu titlu gratuit, se considera ca acel bun de capital isi inceteaza existenta in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile care a utilizat acel bun si ajustarea se efectueaza in baza prevederilor articolului 149 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal.
Ajustarea sumei TVA pentru bunuri imobile se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 149 din Codul fiscal pentru o perioada de 20 ani si se stabileste pentru perioada ramasa de neutilizare a bunului de capital, de exemplu de pentru perioada de 15 ani. In acest caz, ajustarea deducerii se efectueaza pentru suma totala aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, inclusiv anul in care bunul imobil este restituit proprietarului. Modalitatea de ajustare este cea reglementata prin articolul 149 alin. (5) lit. c). Ajustarea nu se mai efectueaza daca valoarea lucrarilor respective se factureaza proprietarului.
Astfel, daca urmare raportului de evaluare se constata ca valoarea modernizarilor depaseste 20% din valoarea bunului modernizat, investitia este de natura unui bun de capital, caz in care, valoarea acesteia se inscrie si in Registrul bunurilor de capital, document de evidenta fiscala organizat din punctul de vedere al TVA.
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, asa cum se prevede la pct. 54 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 253 din Codul fiscal, in categoria lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se incadreaza doar lucrarile care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. In acest caz, din punctul de vedere al TVA, lucrarile de modernizare si transformare sunt de natura bunurilor de capital la persoana care le efectueaza.
Valoarea lucrarilor efectuate trebuie comunicata proprietarului in termen de 30 de zile de la terminarea lucrarilor, obligatie reglementata in mod expres prin art. 253 alin. (3^1) din Codul fiscal "In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.". Totusi, aceste prevederi cu caracter general trebuie coroborate cu cele de la pct. 54 alin. (1^1) si (1^2) din Normele metodologice de aplicare a acestui articol prin care se reglementeaza in mod expres ca:
- locatarul nu are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere in situatia in care valoarea acestora nu depaseste 25% din valoarea cladirii;
- daca in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25% /an, locatarul este obligat sa comunice locatorului valoarea totala a lucrarilor , in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest plafon.
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, asa cum se prevede la pct. 54 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 253, in categoria lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se incadreaza doar lucrarile care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. Astfel, pentru a respecta aceste prevederi, trebuie sa cunoasteti valoarea cladirii inchiriate. Noua valoare dupa modernizare se stabileste de catre un evaluator specializat.
In concluzie, pentru aplicarea corecta a prevederilor legale prezentate anterior, este recomandabil ca, dupa terminarea lucrarilor, sa dispuneti efectuarea unei evaluari a cladirii pentru stabilirea valorii acesteia dupa modernizare, astfel incat aplicarea celor 2 procente diferite (20% TVA si 25% impozit pe cladiri) sa se efectueze la o baza determinata corect, de un evaluator specializat.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Comisia Europeana cere Romaniei sa recupereze ajutoarele de stat incompatibile acordate drept despagubiriDepunere situatii financiare. Firmele care nu desfasoara activitate economica mai depun bilantul?Noutati legislatie Fiscala 15-19 decembrie 2008 - Monitorul OficialAjustarea favorabila a dreptului de deducere pentru achizitii efectuate anterior inregistrarii TVA . Care e procedura?Noua politica a UE privind infrastructura de transport. Un raport care anunta masuri noiUltimele articole
Precizari ANAF referitoare la Registrul RO e-Factura optionalSalariat cu venituri din chirii si dividende. Se mai plateste CAS sau CASS?Salariul minim european, o garantie ca salariile mici din tara vor creste odata cu dezvoltarea economicaINVESTITII record de peste 3,23 miliarde de lei in cadrul FIDELIS IV din 2024D212 in 2024: Cum se completeaza formularul daca dividendele depasesc 24 salarii minimeArticole similare
Asigurare impotriva insolventei (II) - Studiu de cazInchiriere spatiu si refacturare utilitati. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?Persoane afiliate. Aplicam sistemul TVA la incasareFactura de reparatii achitata de asigurator. INREGISTRARI CONTABILE. TVAStudiu de caz: Operatiunile de vanzare a bunurilor second-hand in UEUltimele articole
Registrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorCum se ajusteaza taxa deductibila dupa achizitionarea unui autoturismCum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleArticole similare
Sponsorizare. Tratament TVAProiect de lege: Retinerea impozitului pentru fiecare unitate in parteModificari LEGISLATIVE pentru Kurzarbeit. Indemnizatia de 75% din salariul de baza poate fi suplimentata de angajatorA fost modificat din nou Programul IMM Invest (Hotararea 828/2021)PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiUltimele articole
Cum se completeaza D100 pentru a declara impozitul retinut la sursa in cazul veniturilor din chiriiNoutati privind combaterea evaziunii fiscale aduse de Legea 126/2024Indemnizatii de delegare. In ce luna se declara diurna in D112Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleInvestitii record de peste 3,23 miliarde de lei in cadrul FIDELIS IV din 2024Articole similare
Operatiuni triunghiulare in 2020Cheltuieli sociale vs avantaje in bani si natura. Cum se delimiteazaFirme care fac autofacturi pentru transporturi efectuate. Monografie contabila necesaraCand nu se aplica masura exigibilitatii TVA la incasare?Codul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XIII - ObligatiiUltimele articole
RO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateInformare ITM: Clauze specifice ce pot fi prevazute in CIMDepunere declaratii online. Cum se poate achizitiona semnatura electronicaE-Factura: Din 1 iulie 2024 au obligatia utilizarii sistemului si persoanele fizice?Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura executari siliteArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul IXNoutati: Taxarea inversa se aplica pentru noi operatiuni din 2016Investitii efectuate asupra unui imobil. Care sunt aspectele fiscale si contabile de care tinem cont?Vanzare imobil. Regim TVAVanzare CLADIRE. FacturareUltimele articole
D216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVATVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliImobilizarile corporale. Ce documente se utilizeaza pentru evidenta lorInchiriere locuinta pentru punct de lucru societate. Impozit pe cladiri. Modificari aduse prin O.G. nr. 16/2022Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"