Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, pornim de la cazul unei societati care a facut investitii intr-o cladire inchiriata(modernizari). Vom vedea care este tratamenul contabil si cine are obligativitatea de declarare la Finante. De asemenea, stabilim in ce cont se inregistreaza la chirias aceste investitii si daca e obligat chiriasul sa informeze proprietarul asupra modificarilor aduse.
Modernizarea si transformarea unei cladiri se refera, de exemplu, la inlocuirea tamplariei, a gresiei, a usilor, a instalatiilor sanitare si a instalatiilor electrice, dar nu se refera la lucrarile de amenajare si igienizare a spatiului. Valoarea lucrarilor de modernizare a cladirii inchiriate se inregistreaza in evidenta contabila si fiscala a locatarului (chiriasul), pe baza facturilor primite de la prestatorul de servicii, emise pe numele sau. Pe parcursul efectuarii acestor lucrari de modernizare, valoarea lucrarilor se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:
% = 404
231 " Furnizori de imobilizari..
"Imobilizari corporale in
curs de executie"
4426
"TVA deductibila"
Lucrarile astfel efectuate se receptioneaza conform Procesului verbal de receptie finala care reprezinta document justificativ pentru inregistrarea imobilizarii in evidenta contabila:
212 = 231
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
"Constructii" "Imobilizari corporale in
curs de executie"
Valoarea modernizarii, exclusiv TVA, se recupereaza de chirias prin cheltuieli de amortizare inregistrate lunar, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care modernizarea a fost receptionata, pe intreaga perioada de derulare a contractului de inchiriere. In situatia in care valoarea modernizarii conduce la cresterea valorii de intrare a bunului imobil cu 20%, investitia reprezinta pentru locatar un bun de capital. Astfel, din punctul de vedere al TVA, trebuie sa retineti urmatoarele aspecte fiscale:
- chiriasul are drept de deducere a sumei TVA aferenta investitiei efectuate, dar numai daca imobilul respectiv este destinat realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile conform prevederilor art. 145 alin. 2 din Codul fiscal;
- la momentul expirarii valabilitatii contractului de inchiriere inainte de expirarea perioadei de 20 de ani, chiriasul este obligat fie sa vanda investitia, fie sa efectueze ajustarea sumei TVA deduse. In situatia in care investitia este pusa la dispozitia proprietarului, cu titlu gratuit, se considera ca acel bun de capital isi inceteaza existenta in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile care a utilizat acel bun si ajustarea se efectueaza in baza prevederilor articolului 149 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal.
Ajustarea sumei TVA pentru bunuri imobile se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 149 din Codul fiscal pentru o perioada de 20 ani si se stabileste pentru perioada ramasa de neutilizare a bunului de capital, de exemplu de pentru perioada de 15 ani. In acest caz, ajustarea deducerii se efectueaza pentru suma totala aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, inclusiv anul in care bunul imobil este restituit proprietarului. Modalitatea de ajustare este cea reglementata prin articolul 149 alin. (5) lit. c). Ajustarea nu se mai efectueaza daca valoarea lucrarilor respective se factureaza proprietarului.
Astfel, daca urmare raportului de evaluare se constata ca valoarea modernizarilor depaseste 20% din valoarea bunului modernizat, investitia este de natura unui bun de capital, caz in care, valoarea acesteia se inscrie si in Registrul bunurilor de capital, document de evidenta fiscala organizat din punctul de vedere al TVA.
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, asa cum se prevede la pct. 54 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 253 din Codul fiscal, in categoria lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se incadreaza doar lucrarile care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. In acest caz, din punctul de vedere al TVA, lucrarile de modernizare si transformare sunt de natura bunurilor de capital la persoana care le efectueaza.
Valoarea lucrarilor efectuate trebuie comunicata proprietarului in termen de 30 de zile de la terminarea lucrarilor, obligatie reglementata in mod expres prin art. 253 alin. (3^1) din Codul fiscal "In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.". Totusi, aceste prevederi cu caracter general trebuie coroborate cu cele de la pct. 54 alin. (1^1) si (1^2) din Normele metodologice de aplicare a acestui articol prin care se reglementeaza in mod expres ca:
- locatarul nu are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere in situatia in care valoarea acestora nu depaseste 25% din valoarea cladirii;
- daca in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25% /an, locatarul este obligat sa comunice locatorului valoarea totala a lucrarilor , in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest plafon.
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, asa cum se prevede la pct. 54 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 253, in categoria lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se incadreaza doar lucrarile care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. Astfel, pentru a respecta aceste prevederi, trebuie sa cunoasteti valoarea cladirii inchiriate. Noua valoare dupa modernizare se stabileste de catre un evaluator specializat.
In concluzie, pentru aplicarea corecta a prevederilor legale prezentate anterior, este recomandabil ca, dupa terminarea lucrarilor, sa dispuneti efectuarea unei evaluari a cladirii pentru stabilirea valorii acesteia dupa modernizare, astfel incat aplicarea celor 2 procente diferite (20% TVA si 25% impozit pe cladiri) sa se efectueze la o baza determinata corect, de un evaluator specializat.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Zoom fiscal: Cum tratam fiscal achizitiile de la persoane fiziceAsociere participatiune. Ce probleme apar la deducerea TVA-ului?Zoom fiscal: ANAF informeaza cu privire la impozitarea veniturilor din dividende in anul 2016Amanarea la plata a ratelor de leasing. Cum se face inregistrarea dobanzilor capitalizate conform OUG 37/2020?Noi masuri bugetare. Cum arata cel mai nou proiect de ordonanta de urgenta emis de MFPUltimele articole
Declaratia Unica in 2024. Cand se depune declaratia pentru dividendele din 2023?Ultimul pas pentru operationalizarea IMM Plus, indeplinit. Cum se acorda sprijinul pentru firmeCalculul impozitului pe dividende: ghid completCum sa gestionezi profitul obtinut prin PFA, pentru un viitor financiar mai sigurCum sa gestionezi profitul obtinut prin PFA, pentru un viitor financiar mai sigurArticole similare
Premii acordate in vederea stimularii vanzarilor. TVA. INREGISTRARI CONTABILEModificare destinatie imobil. Recunoastere in stocuriStudiu de caz - Operatiuni intracomunitare. INREGISTRARI CONTABILETaxa de poluare. INREGISTRARI CONTABILEAjustare TVA stocuri la anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Cum procedam?Ultimele articole
Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleMONOGRAFIE contabila pentru abonamentele de sport platite angajatilorSistemul de Garantie-Returnare (SGR) Romania. 2 studii de caz importanteCesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscaleRegimul special pentru agricultori - spete utileArticole similare
Un nou brand pentru protectia produselor romanesti. Avantaje pentru producatori?MONOGRAFIE contabila pentru concediile medicale suportate atat din FNUASS, cat si de firmaAchizitie intracomunitara autoturism Regim TVAMai multe acte s-au modificat pentru a putea plati taxele si amenzile cu cardul sau in onlinePrestari servicii. Avansuri facturate. Cifra de afaceri depasire plafon TVAUltimele articole
Pensiile aferente lunii mai se platesc inaintea sarbatorilor pascaleDin 1 octombrie 2024 este OBLIGATORIE dotarea cu aparate de marcat electronice si in cazul automatelor comercialeTratamentul fiscal al chiriei platite in 2023 pentru 2024Ultimul pas pentru operationalizarea IMM Plus, indeplinit. Cum se acorda sprijinul pentru firmeJoi, 25 aprilie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleArticole similare
Cum e conditionata factura in cazul transportului de marfa?Cum putem redirectiona sume din impozitul pe venit aferent anului 2019 – Formularul 23015.575 de insolvente noi in primele noua luni ale anuluiConsiliul de Administratie BNR a emis noi reguli pentru platile in valutaTVA: Vanzari la distanta din Romania in alte state UE – precizari oficiale ANAFUltimele articole
Intregul sistem de asistenta sociala va fi reformat. 7 schimbari importanteTVA Intracomunitar: ghidul completANAF deruleaza un program de conformare voluntara in domeniul serviciilor de infrumusetareTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleModificari in privinta TVA aduse prin Legea 33/2024Articole similare
Impozit cladiri cand nu se pot identifica suprafetele folosite in scopuri diferiteStudiu de caz: Rezolutiunea in cazul achizitiei unui sediu socialVanzare teren si CLADIRE de catre persoana fizica. Regim TVAAjustarea TVA in conditiile anularii inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 149 - Cod FiscalIncheierea din oficiu a regimului de antrepozit vamal (oficial ANAF)Ultimele articole
Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVATVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliImobilizarile corporale. Ce documente se utilizeaza pentru evidenta lorInchiriere locuinta pentru punct de lucru societate. Impozit pe cladiri. Modificari aduse prin O.G. nr. 16/2022Modul de calcul pentru impozitul pe cladiri si terenuri va fi schimbat de la anul, iar anumite termene vor fi prorogateAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"