Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, pornim de la cazul unei societati care a facut investitii intr-o cladire inchiriata(modernizari). Vom vedea care este tratamenul contabil si cine are obligativitatea de declarare la Finante. De asemenea, stabilim in ce cont se inregistreaza la chirias aceste investitii si daca e obligat chiriasul sa informeze proprietarul asupra modificarilor aduse.
Modernizarea si transformarea unei cladiri se refera, de exemplu, la inlocuirea tamplariei, a gresiei, a usilor, a instalatiilor sanitare si a instalatiilor electrice, dar nu se refera la lucrarile de amenajare si igienizare a spatiului. Valoarea lucrarilor de modernizare a cladirii inchiriate se inregistreaza in evidenta contabila si fiscala a locatarului (chiriasul), pe baza facturilor primite de la prestatorul de servicii, emise pe numele sau. Pe parcursul efectuarii acestor lucrari de modernizare, valoarea lucrarilor se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:
% = 404
231 " Furnizori de imobilizari..
"Imobilizari corporale in
curs de executie"
4426
"TVA deductibila"
Lucrarile astfel efectuate se receptioneaza conform Procesului verbal de receptie finala care reprezinta document justificativ pentru inregistrarea imobilizarii in evidenta contabila:
212 = 231

Agenda Fiscala a Contabilului 2023

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
"Constructii" "Imobilizari corporale in
curs de executie"
Valoarea modernizarii, exclusiv TVA, se recupereaza de chirias prin cheltuieli de amortizare inregistrate lunar, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare celei in care modernizarea a fost receptionata, pe intreaga perioada de derulare a contractului de inchiriere. In situatia in care valoarea modernizarii conduce la cresterea valorii de intrare a bunului imobil cu 20%, investitia reprezinta pentru locatar un bun de capital. Astfel, din punctul de vedere al TVA, trebuie sa retineti urmatoarele aspecte fiscale:
- chiriasul are drept de deducere a sumei TVA aferenta investitiei efectuate, dar numai daca imobilul respectiv este destinat realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile conform prevederilor art. 145 alin. 2 din Codul fiscal;
- la momentul expirarii valabilitatii contractului de inchiriere inainte de expirarea perioadei de 20 de ani, chiriasul este obligat fie sa vanda investitia, fie sa efectueze ajustarea sumei TVA deduse. In situatia in care investitia este pusa la dispozitia proprietarului, cu titlu gratuit, se considera ca acel bun de capital isi inceteaza existenta in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile care a utilizat acel bun si ajustarea se efectueaza in baza prevederilor articolului 149 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal.
Ajustarea sumei TVA pentru bunuri imobile se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 149 din Codul fiscal pentru o perioada de 20 ani si se stabileste pentru perioada ramasa de neutilizare a bunului de capital, de exemplu de pentru perioada de 15 ani. In acest caz, ajustarea deducerii se efectueaza pentru suma totala aferenta perioadei ramase din perioada de ajustare, inclusiv anul in care bunul imobil este restituit proprietarului. Modalitatea de ajustare este cea reglementata prin articolul 149 alin. (5) lit. c). Ajustarea nu se mai efectueaza daca valoarea lucrarilor respective se factureaza proprietarului.
Astfel, daca urmare raportului de evaluare se constata ca valoarea modernizarilor depaseste 20% din valoarea bunului modernizat, investitia este de natura unui bun de capital, caz in care, valoarea acesteia se inscrie si in Registrul bunurilor de capital, document de evidenta fiscala organizat din punctul de vedere al TVA.
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, asa cum se prevede la pct. 54 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 253 din Codul fiscal, in categoria lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se incadreaza doar lucrarile care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. In acest caz, din punctul de vedere al TVA, lucrarile de modernizare si transformare sunt de natura bunurilor de capital la persoana care le efectueaza.
Valoarea lucrarilor efectuate trebuie comunicata proprietarului in termen de 30 de zile de la terminarea lucrarilor, obligatie reglementata in mod expres prin art. 253 alin. (3^1) din Codul fiscal "In cazul cladirii la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.". Totusi, aceste prevederi cu caracter general trebuie coroborate cu cele de la pct. 54 alin. (1^1) si (1^2) din Normele metodologice de aplicare a acestui articol prin care se reglementeaza in mod expres ca:
- locatarul nu are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere in situatia in care valoarea acestora nu depaseste 25% din valoarea cladirii;
- daca in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25% /an, locatarul este obligat sa comunice locatorului valoarea totala a lucrarilor , in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest plafon.
Din punctul de vedere al impozitului pe cladiri, asa cum se prevede la pct. 54 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 253, in categoria lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se incadreaza doar lucrarile care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. Astfel, pentru a respecta aceste prevederi, trebuie sa cunoasteti valoarea cladirii inchiriate. Noua valoare dupa modernizare se stabileste de catre un evaluator specializat.
In concluzie, pentru aplicarea corecta a prevederilor legale prezentate anterior, este recomandabil ca, dupa terminarea lucrarilor, sa dispuneti efectuarea unei evaluari a cladirii pentru stabilirea valorii acesteia dupa modernizare, astfel incat aplicarea celor 2 procente diferite (20% TVA si 25% impozit pe cladiri) sa se efectueze la o baza determinata corect, de un evaluator specializat.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 4 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Actele administrative si notificarile ANAF vor fi lipite pe usa de domiciliu a contribuabililorCe crede Crin Antonescu despre plata TVA la incasareDividende estimate in anul 2020. Depunere declaratie unica. Studiu de cazGhidul aferent actiunii de sprijin pentru IMM-uri in vederea depasirii crizei economice, publicat de Ministerul Fondurilor EuropeneCifra de afaceri a IMM-urilor s-a redusUltimele articole
Principalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Venituri din mai multe surse in 2022. In aceasta situatie se calculeaza CASS?Declaratia 205: Cum a fost modificat formularul prin Ordinul 18/2023MONOGRAFIE contabila pentru achizitiile auto cu prima de casareDeclaratia Unica in 2023: 4 modificari importante introduse in noul formular prin OG 16/2022 si OG 2/2022Articole similare
Transformarea unei creante in imprumut. Cum procedam?Achizitii intracomunitare mostre. Cum facem inregistrarea facturii?Leasing operational si financiar. Norme deducere TVA si cheltuieliContul contabil care poate fi folosit pentru inregistrarea facturilor de gaze naturale in 2022Achizitie autoturism in baza unui contract de leasing financiar. Cum inregistram?Ultimele articole
Achizitie intracomunitara de bunuri fara factura. Tratament contabil si fiscalMONOGRAFIE contabila pentru grantul de capital de lucru IMM AGRI FOODCum se scad din evidenta creantele neincasateDin 1 ianuarie 2022 limita de deducere a ajustarilor pentru deprecierea creantelor este de 50%. INREGISTRARI CONTABILEInregistrare in scopuri de TVA. Cum se face ajustarea taxei deductibile?Articole similare
Achizitie combustibil: Exercitarea dreptului de deducere pe baza bonului fiscalCe declaratii depunem pana la 25 octombrie?TVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiCe consecinte fiscale negative apar la achizitii de la furnizor cu codul TVA anulat din oficiu?Compensarea obligatiilor reciproceUltimele articole
Care este regimul fiscal pentru acordarea facilitatilor in constructii in 2023?Anunt MFP: Dobanzi de pana la 8% pentru noua emisiune de titluri de stat TEZAURContribuabilii au la dispozitie 15 zile pentru a depune Notificarea privind intentia de mediere in cazul executarii silitePrincipalele modificari aduse Codului Fiscal incepand cu 1 ianuarie 2023Venituri din mai multe surse in 2022. In aceasta situatie se calculeaza CASS?Articole similare
FURNIZORIi de servicii postale vor declara serviciile de trimitere contra ramburs prin F395. Instructiuni de completareO societate doreste sa acorde avantaje in natura salariatilor. Sunt cheltuieli deductibile? Se deduce TVA?Codul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XII - Regimuri specialeFonduri europene pentru societati comerciale si PFAIn toamna lui 2017, bate vantul schimbarii in fiscalitatea romaneascaUltimele articole
Reminder ANAF! 31 ianuarie 2023 este termenul limita pentru depunerea formularului 395Declaratia Intrastat: Normele pentru completarea declaratiei au fost aprobate prin Ordinul 1623/2022Persoanele vulnerabile si pensionarii vor primi 1.400 lei de la stat in 2023 pentru plata facturilor la energiePlati in numerar si plafoanele stabilite prin Legea 70/2015Legea 128/2022: Utilitatile, taxele si impozitele vor putea fi platite cu cardul si ONLINE, nu doar in mod fizic, la casierieArticole similare
Vanzare CLADIRE in stadiu de investitie in curs de executie. De ce nu se incadreaza la constructii si cum se face vanzarea?Ajustare negativa TVA pentru vanzare bun imobil in regim de scutire TVAInfografic: Elemente de noutate in forma finala a Codului fiscalInchiriere locuinta pentru punct de lucru societate. Impozit pe cladiri. Modificari aduse prin O.G. nr. 16/2022Documentar fiscal: Sediu permanent. Ce aspecte sunt importante?Ultimele articole
Modul de calcul pentru impozitul pe cladiri si terenuri va fi schimbat de la anul, iar anumite termene vor fi prorogatePlanul de conturi pentru institutiile publice a fost modificat (Ordinul 27/2021)Ordinul nr. 1082/2020: Noi masuri si reguli in domeniul transporturilor pe perioada starii de alertaGhid pentru revenirea la munca in conditii de siguranta pentru angajati si angajatori( Ministerul Muncii)OUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termene
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA în 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"