Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Utilizarea semnaturii electronice nu doar ca ajuta la confirmarea identitatii persoanei care a semnat un document electronic, dar asigura si integritatea actului respectiv, protejandu-l impotriva oricaror modificari neautorizate. Aceasta semnatura este echivalentul digital al semnaturii de mana, fiind utilizata pentru a semna diverse acte in format electronic.
Pentru a obtine o semnatura electronica valida, cetatenii si companiile pot apela la furnizori autorizati de servicii de certificare. Acestia sunt acreditati conform legislatiei nationale si europene, asigurandu-se ca semnatura electronica respecta cele mai inalte standarde de securitate.
Cuprins
Ce este semnatura electronica
Pentru a asigura autenticitatea si integritatea unui document electronic, este folosita semnatura electronica. Aceasta are, deci, rolul de a asigura ca semnatarul unui document a fost cel care a semnat efectiv acel document si ca nu a fost modificat dupa semnarea propriu-zisa.
Validitate semnatura electronica
Valabilitatea semnaturii electronice se verifica in raport cu conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca la momentul semnarii documentului electronic, iar expirarea valabilitatii certificatului in baza caruia a fost aplicata semnatura nu afecteaza valabilitatea sau efectele documentului semnat.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Cartea neagra a controlului fiscal
Prevederile prezentului alineat sunt valabile si in cazul semnaturilor electronice avansate care nu se bazeaza pe un certificat pentru semnatura electronica, ci folosesc alte tehnologii.
Registrul furnizorilor acreditati in baza Legii 455/2001
Avand in vedere aspectele semnalate cu privire la Registrul furnizorilor acreditati in baza Legii 455/2001 pentru furnizorii de servicii de certificare cu statutul neactualizat pe Legea 455/2001 (acreditare expirata), Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei precizeaza urmatoarele:
Hotararea de Guvern nr. 89/2020 privind organizarea si functionarea Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei prevede la art. 5 lit f) pct. 10, 11 si 12 faptul ca Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei (ADR) exercita atat atributiile de reglementare si supraveghere in domeniul semnaturii electronice, prevazute de Legea nr. 455/2001 privind semnatura electronica, republicata, cat si atributiile organismului de supraveghere pentru prestatorii de servicii de incredere calificati stabiliti pe teritoriul Romaniei, precum si luarea masurilor, dupa caz, in legatura cu prestatorii de servicii de incredere necalificati stabiliti pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE si instituie, mentine si publica liste care includ informatii referitoare la prestatorii de servicii de incredere calificati pentru care este responsabila, impreuna cu informatii referitoare la serviciile de incredere calificate prestate de acestia.
Cum poate fi achizitionata semnatura electronica
Semnatura electronica poate fi achizitionata astfel:
1. de la FURNIZORII de servicii de certificare cu acreditarea valabila, publicati in Registrul furnizorilor de semnatura electronica, semnatura fiind emisa in baza Legii 455/2001 privind semnatura electronica, republicata.
Conform legislatiei in vigoare:
„FURNIZOR de servicii de certificare reprezinta orice persoana, romana sau straina, care elibereaza certificate sau care presteaza alte servicii legate de semnatura electronica”, doar pe teritoriul Romaniei. ( Definitie FURNIZOR conform art. 4, pct. 13 din Legea nr. 455/2001)
„PRESTATOR de servicii de incredere calificat inseamna un prestator de servicii de incredere care presteaza unul sau mai multe servicii de incredere calificate si caruia i se acorda statutul de calificat de catre organismul de supraveghere”, pe teritoriul Romaniei, precum si in orice alt stat mebru UE. ( Definitie PRESTATOR conform art. 2, alin (1), lit. c) din Ordinul nr. 449 din 30 mai 2017)
Semnatura electronica emisa in baza Legii 455/2001
Semnatura electronica emisa in baza Legii 455/2001 privind semnatura electronica, republicata poate fi achizitionata de la un furnizor de servicii de certificare cu acreditarea valabila, publicat in Registrul furnizorilor de semnatura electronica. Registrul poate fi consultat pe site-ul www.adr.gov.ro sau accesand link-ul https://www.adr.gov.ro/semnatura-electronica-trusted-list/- in meniul de la Societate Informationala, sectiunea Semnatura Electronica, de unde poate fi downloadat Registrul furnizorilor acreditati in baza Legii 455/2001.
Continutul informational, structura Registrului furnizorilor acreditati si modalitatea de actualizare sunt in conformitate cu art. 5, 6 si 8 din Normele Tehnice si Metodologice din 13 decembrie 2001 pentru aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica publicate in Monitorul Oficial nr. 847 din 28 decembrie 2001.
ATENTIE! Semnaturile electronice achizitionate in concordanta cu prevederile Legii 455/2001 sunt recunoscute doar la nivel national.
FURNIZORII de servicii de certificare cu statutul neactualizat pe Legea 455/2001, au obtinut statutul de PRESTATOR de servicii de incredere calificat si pot furniza servicii de incredere (semnaturi electronice, sigilii electronice, marci temporale etc) in baza Regulamentului eIDAS nr. 910/2014 si se gasesc publicati in Lista sigura (Trusted List) care include toti prestatorii de servicii de incredere din Uniunea Europeana, inclusiv prestatorii din Romania.
Toate semnaturile electronice calificate furnizate de prestatorii de servicii de incredere care au obtinut statutul de prestator calificat in baza Regulamentului eIDAS nr. 910/2014, publicati in Trusted List, sunt valabile pe teritoriul Romaniei, precum si in orice alt stat mebru UE.
Lista completa a prestatorilor de servicii cu statut de calificat din statele membre UE, conform prevederilor Regulamentului eIDAS nr. 910/2014 de unde pot fi achizitionate servicii de incredere se regasesc in Lista sigura (Trusted List), publicata la nivelul CE (Comisiei Europene), lista care poate fi accesata la adresa: https://eidas.ec.europa.eu/efda/tl-browser/#/screen/home.
Furnizori autorizati semnatura digitala
Conform legislatiei in vigoare, furnizorii acreditati de certificate digitale (semnatura electronica) la data scrierii acestui articol sunt:
- Digisign – digisign.ro
- Certsign – certsign.ro
- Alfatrust Certification – alfatrust.ro
- UM 0296 Bucuresti
- Serviciul de Telecomunicatii Speciale – sts.ro

Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Reglementari privind facturile electronice. Cum facem deducerea?Inregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileNoi prevederi referitoare la Spatiul Privat VirtualCare este termenul pentru depunerea situatiilor financiare de catre persoanele juridice fara scop patrimonial?4 intrebari si raspunsuri esentiale privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneUltimele articole
SEMNATURA ELECTRONICA. Ce valabilitate are SEMNATURA ELECTRONICAInregistrarea in Registrul RO e-Factura: Procedura ActualizataDepunere declaratii online. Cum se poate achizitiona SEMNATURA ELECTRONICAFormularul c801 – Ghidul CompletDepunerea Declaratiei Unice [Ghid Complet]
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"