Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Avand in vedere ca se doreste digitalizarea sistemului fiscal din Romania, semnatura electronica a inceput sa fie din ce in ce mai ceruta pentru diferite documente, in detrimentul celei clasice. Iar Parlamentul a adoptat inca de anul trecut Legea nr. 214/2024, care reglementeaza utilizarea semnaturii electronice, sigiliului electronic, marcii temporale si documentelor electronice.
Actul juridic in format electronic, semnat cu tipul de semnatura electronica prevazut de lege sau cu semnatura electronica calificata, produce aceleasi efecte juridice ca acelasi act juridic in format letric.
Cuprins
Clasificare semnatura electronica
Conform Legii nr. 214/2024, semnatura electronica in Romania este clasificata in trei categorii:
- Semnatura electronica simpla – ofera un nivel scazut de securitate si este adecvata pentru acte cu valoare patrimoniala redusa;
- Semnatura electronica avansata – asigura un nivel mediu de securitate si este recunoscuta in conditii specifice ca avand aceleasi efecte juridice ca semnatura olografa;
- Semnatura electronica calificata – cel mai inalt nivel de securitate, echivalenta deplin cu semnatura olografa in toate contextele juridice.
Valabilitatea semnaturii electronice
Valabilitatea semnaturii electronice se verifica in raport cu conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca la momentul semnarii documentului electronic, iar expirarea valabilitatii certificatului in baza caruia a fost aplicata semnatura nu afecteaza valabilitatea sau efectele documentului semnat.
Prevederile prezentului alineat sunt valabile si in cazul semnaturilor electronice avansate care nu se bazeaza pe un certificat pentru semnatura electronica, ci folosesc alte tehnologii.
Perioada maxima de valabilitate a certificatului pentru semnatura electronica avansata se stabileste de emitentul certificatului pentru o perioada de maximum 2 ani.

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Examen Consultant Fiscal 2025
Autoritatea de supraveghere si reglementare in domeniu este responsabila pentru stabilirea perioadelor de valabilitate in cazul semnaturilor electronice avansate care nu se bazeaza pe un certificat pentru semnatura electronica, ci folosesc alte tehnologii.
Prin exceptie, certificatul pentru semnatura electronica avansata emis conform legii de catre Ministerul Afacerilor Interne si inscris pe cartea electronica de identitate este valabil pentru o perioada de maximum 5 ani.
Efecte semnatura electronica simpla
Potrivit art. 4 alin. 9) din lege, documentul electronic semnat cu semnatura electronica simpla produce aceleasi efecte juridice ca un inscris semnat cu o semnatura olografa, in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) in cazul actelor patrimoniale evaluabile in bani, cu o valoare mai mica de jumatate din salariul minim brut pe economie la data semnarii actului;
b) inscrisul semnat cu o semnatura electronica simpla este recunoscut de cel caruia ii este opus, recunoasterea putand sa rezulte si din faptul neechivoc al executarii in tot sau in parte, de catre cel care contesta semnatura electronica simpla, a obligatiilor care s-au nascut din inscrisul in forma electronica;
c) in cazul in care ambele parti sunt profesionisti, acestea au agreat in mod expres, printr-un inscris semnat cu semnatura olografa sau cu semnatura electronica calificata, ca vor conferi semnaturii electronice simple efectele juridice ale semnaturii olografe. Partile confirma prin acelasi act ca au inteles riscurile si sarcina probei privind semnatura electronica simpla.
Efecte semnatura electronica avansata
Potrivit art. 4 alin. 5) din lege, documentul electronic semnat cu o semnatura electronica avansata produce aceleasi efecte juridice ca un inscris semnat cu o semnatura olografa, in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) actul juridic a fost semnat cu o semnatura electronica avansata creata cu un certificat pentru semnatura electronica emis de o autoritate sau o institutie publica din Romania sau de un prestator de servicii de incredere calificat;
b) documentul electronic este recunoscut de cel caruia ii este opus, recunoasterea putand sa rezulte si din faptul neechivoc al executarii in tot sau in parte, de catre cel care contesta semnatura electronica avansata, a obligatiilor care s-au nascut din documentul electronic;
c) partile au agreat in mod expres, printr-un inscris distinct, semnat cu semnatura olografa sau cu semnatura electronicacalificata, faptul ca vor conferi semnaturii electronice avansate efectele juridice ale semnaturii olografe. Partile confirma prin acelasi act faptul ca au inteles riscurile si sarcina probei privind semnatura electronica avansata. In cazul raporturilor juridice in care ambele parti sunt profesionisti, inscrisul distinct se poate semna si cu semnatura electronica avansata.
Potrivit art. 4 alin. 1) din lege, semnatura electronica calificata produce aceleasi efecte juridice ca semnatura olografa.
Documentul electronic emis de catre o autoritate sau o institutie publica sau de catre o persoana in exercitarea si in limitele atributiilor sale de putere publica, semnat cu o semnatura electronica calificata sau care are aplicat un sigiliu electronic calificat, este asimilat unui inscris autentic.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Emiterea si transmiterea electronica a facturilorObligatii fiscale 2013: Contributii datorate de platitorii de venituri cu retinere la sursaDeclaratia de inactivitate a ajuns la o noua versiuneCum va puteti inscrie in Spatiul Privat Virtual si care sunt beneficiile utilizatorului!Situatii financiare 31 decembrie 2011: exercitiul financiar coincide cu anul calendaristicUltimele articole
Inregistrarea in Registrul RO e-Factura: Procedura ActualizataDepunere declaratii online. Cum se poate achizitiona SEMNATURA ELECTRONICAFormularul c801 – Ghidul CompletDepunerea Declaratiei Unice [Ghid Complet]Cum a fost modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024. Tabel comparativ
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"