Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul in care firma mica s-a infiintat ca platitor de TVA sau devine platitor prin atingerea plafonului sau prin optiune daca doreste acest lucru, trebuie sa cunoasca urmatoarele:
- Codul valid de TVA atribuit de organul fiscal trebuie mentionat in toate documentele fiscale, iar certificatul de inregistrare in scop de TVA se ridica de la organul fiscal pe baza de cerere;
- Daca efectueaza operatiuni cu companii din Uniunuea Europeana trebuie sa se inregistreze in Registrul Operatorilor Intracomunitari potrivit unei proceduri stabilite clar in legislatia fiscala;
- Tine evidente corecte si complete ale tuturor operatiunilor efectuate in desfasurarea activitatii lor economice din punct de vedere al TVA adica jurnale de cumparari si vanzari, registrul bunurilor de capital si altele necesare;
- Emite facturi catre clienti si mai jos prezentam elementele obligatorii ale formularului;
- Plateste trimestrial (data fiind cifra de afaceri anuala sub 100.000 euro) sau lunar (daca face operatiuni in cadrul UE) valoarea TVA la stat;
- Are obligatii declarative catre organul fiscal si acestea sunt prezentate mai jos la termene de declarare;
In concluzie, un platitor de TVA trebuie sa fie foarte atent la operatiunile cuprinse in sfera de TVA si sa respecte obligatiile declarative si de plata catre organul fiscal.
Precizari privind obligatiile platitorului de salarii
Cartea verde a contabilitatii
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
La infiintare o firma mica poate opta sa fie platitor de impozit pe salari si platitor de taxe aferente salariilor functie de faptul daca va angaja sau nu salariati. In situatia in care nu angajeaza salariati nu are obligatii in acest sens, insa daca angajeaza trebuie sa se asigure ca acest lucru este preluat in vectorul sau fiscal.
Vectorul fiscal este o informatie atasata datelor de identificare ale contribuabililor si care defineste obligatiile permanente ale acestora. Aceasta informatie este necesara pentru identificarea contribuabililor care nu isi indeplinesc obligatia de a depune declaratiile, prin verificarea incrucisata a informatiei existente in vectorul fiscal cu declaratiile efectiv depuse de contribuabil. Categoriile de obligatii fiscale de plata datorate conform legii se completeaza pe baza informatiilor comunicate de Registrul Comertului din constatarile proprii ale organului fiscal si pe baza informatiilor comunicate de contribuabil prin depunerea formularului 010 " Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asociatii familiale si asociatii fara personalitate juridica".
Astfel daca vectorul fiscal se completeaza cu obligatiile legate de salarii acest lucru presupune depunerea formularului 010 in termen de maxim 30 zile de la data angajarii primului salariat:
010 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica (OMFP 34/2011) se completeaza de persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica. Declaratia de inregistrare se completeaza la infiintare, iar declaratia de mentiuni se completeaza cand se modifica datele declarate anterior. Se utilizeaza la atribuirea codului de identificare fiscala si eliberarea certificatului de inregistrare fiscala, precum si la actualizarea informatiilor. Se completeaza in doua exemplare.
Atragem atentia ca fiecare angajator are obligatia de a infiinta un registru general de evidenta a salariatilor (REVISAL), denumit in continuare registru, si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.
Registrul se intocmeste in forma electronica. Registrul se completeaza in ordinea angajarii si cuprinde urmatoarele elemente:
a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele, codul numeric personal (CNP);
b) data angajarii;
c) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din Romania (COR) sau altor acte normative;
d) tipul contractului individual de munca;
e) data si temeiul incetarii contractului individual de munca.
La angajarea fiecarui salariat, elementele mentionate se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre salariatul in cauza. Elementele mentionate se inregistreaza in registru la data incetarii contractului individual de munca. Registrul se transmite la inspectoratul teritorial de munca in format electronic, prin utilizarea uneia dintre urmatoarele modalitati:
a) prin completarea on-line a bazei de date existente pe portalul Inspectiei Muncii;
b) prin e-mail, pe baza de semnatura electronica;
c) prin depunerea la sediul inspectoratului teritorial de munca in format electronic, insotit de o adresa de inaintare semnata de angajator.
Evidenta registrelor, respectiv a datelor cuprinse in acestea, transmise de angajatori la inspectoratul teritorial de munca, se tine intr-o baza de date organizata la nivelul Inspectiei Muncii. Angajatorii au obligatia de a transmite registrul in forma electronica la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul sau domiciliul, dupa caz, cel tarziu in ziua lucratoare anterioara inceperii activitatii de catre primul salariat. Ulterior inregistrarii in REVISAL si a actualizarii vectorului fiscal, firma mica are obligatia intocmirii statului lunar de calcul salarii, care incepand cu anul 2011 nu se mai depune la ITM si a declaratiei lunare numarul 112 si a platii contributiilor de salarii.
112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (HG 1397/2010) se depune de catre angajatori si entitatile asimilate acestora. Se completeaza cu programul pus la dispozitie gratuit de Ministerul Finantelor Publice.
Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator au obligatia depunerii declaratiei 112 prin mijloace electronice de transmitere la distanta prin intermediul portalului e-Romania. Prin exceptie pana la data de 1 iulie 2011, formularul "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" se poate depune la organul fiscal competent sau la oficiile acreditate de Ministerul Finantelor Publice, in format hartie, semnat si stampilat, conform legii, insotit de declaratia in format electronic, pe suport electronic.
In cazul in care firma mica inregistreaza un sediu secundar sau punct de lucru se pune problema daca vor exista acolo mai mult de 5 salariati, astfel:
060 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru sediile secundare (OMFP 2296/2007) se utilizeaza la inregistrarea sediilor secundare care au obligatii de plata. Se intocmeste in doua exemplare. Declaratie privind sediile secundare (OMFP 1329/2004) se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al contribuabilului care le infiinteaza. Se
intocmeste in doua exemplare. In cazul in care exista mai mult de 5 salariati pentru sediul secundar se obtine cod de inregistrare distinct si in cadrul declaratiei 112 se declara separat impozitul pe salarii aferenet acestor salariati.
Anual angajatorul are obligatia intocmirii pentru angajatii proprii a fiselor fiscale:
210 Fisa fiscala (OMEF 2293/2007) privind impozitul pe veniturile din salarii se completeaza de catre angajatori pentru fiecare persoana fizica care realizeaza venituri din salarii sau asimilate acestora. Fisele fiscale se depun in format electronic, insotite de un borderou privind continutul acestora, semnat si stampilat. Se foloseste programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor Publice si termenul este finele lunii februarie a anului urmator celui de completare.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.67 din 5 din 3 voturi
Articole similare
Interpretarea OUG 69/2020 privind anularea accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale. Debite stinse la data de 31 martie 2020Amenzi de pana la 10.000 lei pentru contribuabilii mici si mijlocii care nu isi conecteaza casele de marcat la ANAFInfluente fiscale ale pensiilor facultative la calcul salarial si la impozitul pe profit – Plionul IIIOUG 220/2020 care prevede aplicarea masurilor de protectie sociala pentru angajati si angajatori dupa 1 ianuarie 2021 a fost publicata in MonitorRegistrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%, in consultare publica la ANAFUltimele articole
ANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Proiect: Va fi MAJORATA valoarea sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale pentru sem. I 2024Masuri fiscal-bugetare 2024. Cresc anumite salarii, iar unele facilitati sunt amanate sau eliminate, conform OUG 115/2023Cadouri de Craciun. Suma de 300 lei se acorda angajatilor pentru fiecare copil sau doar o singura data?Valori noi acordate tichetelor culturale, conform Ordinului 2540/2023Articole similare
Noutati ANAF: Aprobare formulare de inregistrare fiscala si obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscalIn atentia persoanele inregistrare in scopuri de TVANoutati legislative anuntate recent de ANAFOG nr.92/2003: modificarile se efectueaza prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuniCe obligatii avem privind inregistrarea in scopuri de TVA?Articole similare
Noua versiune REVISAL. Raspunsuri cu privire la situatiile frecvente ce pot aparea in timpul utilizarii aplicatieiImpozit pe venit microintreprindere. In ce conditii se poate opta pentru impozitul de 3 la suta?Oficial de la ITM: Importanta carnetului de munca in 2020Mai multe domenii de activitate au fost verificate de inspectorii ITM in perioada 5-9 iulie 2021. Ce deficiente au fost depistateMinisterul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiUltimele articole
Amenzi de peste 1.700.000 de lei aplicate de Inspectia Muncii pentru firmele din domeniul restauranteVerificari Inspectia Muncii. Ce domenii au fost in vizorul inspectorilor in perioada 14-17 mai 2024Controale ale Inspectiei Muncii in anumite domenii: munca nedeclarata si in conditii impropriiControale ITM la inceput de aprilie 2024. Incalcarile grave ale legii, sanctionate cu amenzi de pana la 50.000 de leiControale ITM in 2024. Inspectorii au verificat angajatorii din domeniile Coafura si Activitati de intretinere corporalaArticole similare
Renuntarea la calitatea de PLATITOR TVAExpirarea perioadei de inactivitate inscrisa la Registrul Comertului. Cum se poate desfasura activitatea in prezent?Nerezidenti si certificat de nerezidenta. Ce documente sunt necesare?Firma mica: Obligatiile privind inregistrarea ca platitor de TVARenuntare la calitatea de platitor de TVA. Pana cand poti anula inregistrareaUltimele articole
Monografie achizitie intracomunitara nePLATITOR TVAInregistrare ca platitor de TVA la depasirea plafonuluiAchizitii servicii si livrari intracomunitare de bunuri. Firma neplatitoare TVA. Studiu de cazTrecerea de la platitor de TVA la neplatitor de TVA in 2024Retragerea optionala din evidenta platitorilor de TVA. Ajustare negativa TVA pentru obiecte de inventar in folosintaArticole similare
FIRMA MICA: Obligatiile privind inregistrarea ca platitor de TVACare sunt obligatiile fiscale legate de evidenta contabila la o FIRMA MICA?Legea concurentei neloiale se modifica. Vezi cum va arata proiectul!Finantele returneaza TVA chiar si cu un an intarziere: Din ce in ce mai multe companii romanesti in pragul falimentului!Lectia de management - Avem un IMM, cum facem profit? Raspunsul a pus sala pe ganduri. Si pe cautat pe internetUltimele articole
Formularele la CONTROL! Ce amenzi riscati?Manualul contabilului din firmele mici, un instrument esential in 2013!Obligatii legate de optiunea de a fi platitor de impozit pe venituri pe microintreprinderi sau pe profitAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"