Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, avem cazul unei firme care plateste un avans pentru cumpararea unei cladiri noi in luna aprilie 2016. Este neplatitoare de TVA. In luna mai 2016 devine platitoare de TVA si tot in luna mai furnizorul (platitor de TVA) factureaza aceasta cladire si storneaza avansul.
Stabilim daca e corect sa se factureze cu taxare inversa. Societatea doreste sa afle cum ar aprecia legiuitorul avand in vedere ca la momentul incasarii avansului cumparatorul era neplatitor de TVA. Vom stabili daca poate influenta acest lucru aplicarea masurii de simplificare la momentul facturarii cand ambii parteneri sunt platitori de TVA.Aplicarea masurilor de simplificare prevazute de art. 331 din Codul fiscal sunt obligatorii, deci furnizorul va factura livrarea cladirii in luna mai aplicand taxarea inversa.
Furnizorul va regulariza avansul aplicand acelasi regim de la data facturarii (cu tva si sumele in rosu), in conformitate cu prevederile art. 291 alin. (6) cu normele de aplicare punctul 39 alin. (2).
Potrivit punctului 83 alin. (11) lit. d) din Normele metodologice, persoanele impozabile care trec de la neplatitor de tva la platitor de tva au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data. Ajustarea se va inscrie in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
"ART. 291 (6) In cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cota in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, pentru cazurile prevazute la art. 282alin. (2), precum si in situatia prevazuta la alin. (5).
Norme metodologice
39. (2) Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii, inclusiv in cazul in care beneficiarul are obligatia platii taxei potrivit art. 331 sau art. 307 alin. (2) - (6) din Codul fiscal, in situatia modificarilor de cote se aplica regularizarile prevazute la art. 291 alin. (6) din Codul fiscal."
Examen Consultant Fiscal 2026
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
ART. 331 - Masuri de simplificare
"(1) Prin exceptie de la prevederile art. 307 alin. (1), in cazul operatiunilor taxabile, persoana obligata la plata taxei este beneficiarul pentru operatiunile prevazute la alin. (2). Conditia obligatorie pentru aplicarea taxarii inverse este ca atat furnizorul, cat si beneficiarul sa fie inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316.
Norme metodologice
109. (1) Taxarea inversa prevazuta la art. 331 din Codul fiscal reprezinta o modalitate de simplificare a platii taxei. Prin aceasta nu se efectueaza nicio plata de TVA intre furnizorul/prestatorul si beneficiarul unor livrari/prestari, acesta din urma datorand, pentru operatiunile efectuate, taxa aferenta intrarilor si avand posibilitatea, in principiu, sa deduca respectiva taxa. Aceasta modalitate de simplificare a platii taxei se realizeaza prin emiterea de facturi in care furnizorul/prestatorul nu inscrie taxa aferenta, inclusiv pentru avansuri, aceasta fiind calculata de beneficiar si inregistrata atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal. Furnizorul/Prestatorul are obligatia sa inscrie pe factura mentiunea "taxare inversa". Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator. Din punct de vedere contabil, beneficiarul inregistreaza in cursul perioadei fiscale in care taxa este exigibila suma taxei aferente in urmatoarea formula contabila: 4426 = 4427. Prevederile acestui alineat sunt valabile pentru orice alte situatii in care se aplica taxarea inversa.
(4) In cazul neaplicarii taxarii inverse prevazute de lege, respectiv in situatia in care furnizorul/prestatorul emite o factura cu TVA pentru operatiunile prevazute la art. 331 alin. (2) din Codul fiscal si nu inscrie mentiunea "taxare inversa" in respectiva factura, iar beneficiarul deduce taxa inscrisa in factura, acesta isi pierde dreptul de deducere pentru achizitia respectiva de bunuri sau servicii deoarece conditiile de fond privind taxarea inversa nu au fost respectate si factura a fost intocmita in mod eronat. Aceste prevederi se aplica si in situatia in care indreptarea respectivei erori nu este posibila din cauza falimentului furnizorului/prestatorului."
Norme metodologice:
"83. (11) In sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
(12) Ajustarile efectuate conform alin. (11) se inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
(13) Pentru ajustarea taxei prevazute la alin. (11), persoana impozabila trebuie sa indeplineasca conditiile si formalitatile prevazute la art. 297 - 306 din Codul fiscal. Prin exceptie de la prevederile art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, factura pentru achizitii de bunuri/servicii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 316 din Codul fiscal."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu – Economist
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Situatii cand TVA deductibila nu poate fi dedusaCorectarea facturilor emise pentru aplicare masuri de simplificare. Cum procedam?Aplicarea taxarii inverse la serviciile primite din UE. Cum procedam corect?Plata avans marfa pentru o achizitie intracomunitara nefinalizata. Ce obligatii declarative avem?Documentele necesare justificarii scutirii TVA pentru livrari intracomunitare, incepand cu 2020Ultimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectVanzarea lingourilor de aur de investitii in UE si non UE: regimul fiscal aplicabilTransport marfa. Regim TVA servicii de transport in cazul furnizorilor din afara UERegistru TVA si D700. Cum sa procedeze firmele care vor sa se reinregistreze in scop de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorArticole similare
Cota CAS – rectificarea Declaratiei 600Ajustarea dreptului de deducere in beneficiul persoanei impozabile inregistrate in scopuri de TVAFormulare pentru persoane inregistrate sau neinregistrate in scopuri TVACorectie de pret pe factura si, cum modificam in Declaratia 390E-Transport. Se declara transporturile si pentru clientii persoane fizice din strainatate?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
TVA corp funciar unic. Cum procedam in ce priveste deducerea?ACHIZITIE CLADIRE si teren. Care va fi regimul de taxare aplicabil?Articole similare
Inregistrare in Registrul Operatorilor IntracomunitariInregistrare Credit NoteOperatiuni de vanzare de catre persoana fizica. Ar trebui sa se inregistreze ca platitor de TVA?Anulare cod de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale apar?Factura de avans. Regimul TVAUltimele articole
Platitor de TVA trimestrial. CONDITII pentru a NU trece la TVA lunar in 2026Neplatitor de TVA: Drepturi si obligatii dupa iesirea optionala de la plata TVA in 2026Declaratia 700. EXEMPLU completare D700 pentru a deveni PLATITOR TVANeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVATrecere de la platitor la neplatitor de TVA. Cum se face ajustarea mijloacelor fixeArticole similare
Scutiri de TVA pentru operatiuni din interiorul tariiAtentie! Contribuabilii pot solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVAAnulare din oficiu inregistrare in scop de TVA - aspecte fiscale si contabileCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru zilele de 26 si 28 februarieCulturi agricole distruse de calamitati. Regim TVAUltimele articole
Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVACum se ajusteaza taxa deductibila dupa achizitionarea unui autoturismAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabili
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



