Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei firme care nu a desfasurat activitate in ultimul an si careia i s-a anulat codul TVA conform art. 153 alin 9 lit e cu data de 31 iulie 2012. Societatii i-au fost aprobate fonduri europene pentru construirea unei pensiuni. In 25 iulie s-a virat catre o firma ce va efectua o parte din lucrari un avans de 400.000 lei + TVA 96.000 lei. Lucrarile nu au inceput deoarece nu a fost eliberata inca autorizatia de constructie. In contul 4424 societatea mai avea 3.000 lei, totalul TVA de recuperat fiind astfel de 99.000 lei. Vom stabili ce inregistrari se fac pentru a inchide contul 4424, precum si ce procedura se va efectua pentru inregistrarea ca platitor de TVA.
Raspuns:(i) In ceea ce priveste operatiunile ce trebuie facute in cazul anularii codului de TVA conf.art. 153 alin 9 lit e. Aceasta situatie presupune efectuarea de ajustari de taxa, iar rezultatele ajustarii (respectiv suma de TVA de plata rezultata) trebuie inscrise in ultimul decont de taxa depus inainte de anularea inregistrarii in scop de TVA. Daca in acest ultim decont de TVA nu s-au evidentiat si rezultatele ajustarii, acestea se vor reflecta prin declaratia 307, care va trebui depusa pina la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a intervenit obligatia de declarare a sumelor rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, pentru persoana impozabila pentru care inregistrarea in scopuri de TVA a fost anulata conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) sau g) din Codul fiscal care nu a efectuat ajustarile de taxa conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal in ultimul decont depus inaintea scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA sau care a efectuat ajustari incorecte.
Ajustarea se efectueaza in conformitate cu prevederile urmatoarelor articole, dupa caz:
1) art. 128 alin. (4) din Codul fiscal , pentru livrarile catre sine - daca este cazul;
2) art. 148 din Codul fiscal , pentru serviciile si bunurile ce nu sunt bunuri de capital, aflate in sold la data anularii inregistrarii in scop de TVA;
3) art. 149 din Codul fiscal , pentru bunurile de capital;
4) art. 161 din Codul fiscal , pentru achizitii de active imobilizate efectuate inainte de data aderarii Romaniei la Comunitatea Europeana.
Conform art. 149 se fac ajustari pentru taxa aferenta bunurilor imobile, dar si mobile care au o durata de utilizare mai mare de 5 ani si care sint achizitionate dupa data aderarii (dupa 01.07.2012).
Perioada de ajustarea a TVA pentru aceste bunuri mobile este de 5 ani, cu incepere de la 1 ianuarie a anului in care bunurile au fost achizitionate sau fabricate, pentru bunurile de capital mentionate la alin. (2) lit. a), daca acestea au fost achizitionate sau fabricate dupa data aderarii.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Conform procedurii de ajustare redata la acest articol si in normele aferente, ajustarea se face pornind de la TVA dedusa initial inmultita cu numarul de ani in care a fost utilizat si impartit la 5 ani (perioada in care se face ajustarea).
Suma rezultata trebuie declarata prin 307 si achitata la bugetul de stat, intr-un cont special constituit, denumit "TVA de plata la bugetul de stat, rezultata ca urmarea ajustarilor". Mentionam ca sumele de TVA, rezultate din ajustare, mai mici de 1.000 lei se neglijeaza, conform punctului 54 alin. (13) din normele date pentru art. 149.
Conform art. 148 alin. (1) litera c), se fac ajustari de taxa pentru servciile aflate in sold si pentru bunurile mobile neamortizate care nu sint considerate de capital (au o durata de utilizare mai mica de 5 ani).
Potrivit acestui articol si normelor de aplicare (punctul 53 alin. (7)) se face ajustare la TVA insclusiv asupra serviciilor aflate in sold la data anularii inregistrarii in scop de tva (de exemplu, daca in sold exista contul 471 si la data inregistrarii lui a fost dedusa TVA, se va face ajustare inmultind soldul contului 471 cu cota in vigoare la data "achizitiei" acestuia). De asemenea, se va face ajustare de TVA si pentru soldul conturilor de marfa, de produse finite si alte asemenea, daca la momentul achizitiei / producerii s-a dedus TVA, cota fiind cea in vigoare la momentul respectiv.
In cazul mijloacelor fixe, ajustarea se efectueaza in functie de cota de taxa in vigoare la data achizitiei activului corporal fix. Prin valoare ramasa neamortizata se intelege valoarea de inregistrare in contabilitate diminuata cu amortizarea contabila. Asadar, se inmulteste valoarea contabila ramasa cu cota de TVA de la data achizitiei mijlocului fix, daca, bineinteles, s-a dedus TVA.
Inainte de efectuarea ajustarilor, se va proceda la inventariere si la determinarea pretului de achizitie al bunurilor si serviciilor supuse ajustarii. Rezultatele acestor ajustari, indiferent de valoarea lor, se declara prin declaratia 307 si se achita la bugetul de stat, impreuna cu cele efectuate conform art. 149 - daca este cazul.
Inregistrarea contabila privind ajustarea TVA este: 635 = 4426.
Cheltuiala 635 este deductibila la calculul impozitului pe profit doar daca operatiunea care a generat aceasta ajustare va conduce la realizarea de venituri impozabile (adica in cazul in care societatea, chiar daca i s-a anulat din oficiu inregistrarea in scop de TVA, va desfasura activitati economice generatoare de venituri impozabile). In caz contrar, cheltuiala va fi nedeductibila.
(ii) In ceea ce priveste implicatiile anularii codului de TVA conf.art. 153 alin 9 lit e.
Conform art 11 alin (1^3) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal : "Contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b)—e) nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva".
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, rezulta ca pe perioada anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA, societatea are obligatia de a colecta TVA si de a o plati la bugetul de stat, dar nu are dreptul de a deduce TVA din facturile de achizitii efectuate in perioada 01.08.2012-11.09.2012.
Potrivit art 156^3 alin (10) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal : "Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 153 alin.(9) lit. a)- e) trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata care trebuie platita, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3), pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA".
(declaratia 311 reglementata de OANAF 418/2012).
Referitor la declaratia 394 pe perioada anularii inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit art 1 din OANAF 3596/2011:
"Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania sunt obligate sa declare toate livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile de bunuri si servicii realizate, pe teritoriul Romaniei, catre/de la alte persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania".
Drept urmare, pe perioada anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA, nu se depune declaratia 394, intrucat in aceasta perioada societatea nu mai este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA.
(iii) In ceea ce priveste reinregistrarea in scop de TVA
Persoanele impozabile carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA pentru neevidentierea, in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, a niciunei operatiuni realizate, depun cererea de inregistrare in maximum 180 de zile de la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.
In cazul societatilor comerciale inmatriculate in Registrul comertului, cererea se depune insotita de certificatul constatator emis de ORC din care sa rezulte datele de identificare ale asociatilor si administratorilor persoanei impozabile la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA.
Important! In aceasta situatie persoana impozabila solicitanta declara pe propria raspundere ca va desfasura activitati economice cel tarziu in cursul lunii urmatoare in care a depus cererea de inregistrare in scopuri de TVA prin bifarea casetei corespunzatoare prevazuta de formularul 099.
Dupa primirea cererii de inregistrare in scopuri de TVA corect completate si depuse in termen, organul fiscal competent verifica daca persoana impozabila se incadreaza in alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA prevazuta la art. 153 alin. (9) lit. a) - d) din CF.
In situatia in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA este depusa peste termenul de 180 de zile, se intocmeste referatul si proiectul de decizie privind respingerea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile solicitante.
Daca persoana impozabila se incadreaza in alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, prevazuta la art. 153 alin. (9) lit. a) - d) din CF, se intocmeste referatul si proiectul de decizie privind respingerea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile solicitante.
In concluzie:
1. Ce inregistrari fac sa inchid contul 4424 ? - nu se inchide contul 4424 ci se ajusteaza TVA-ul conform celor detaliate la punctul (i). Cu privire la suma de 96.000 lei, opinia noastra este ca nu va puteti exercita dreptul de deducere, deci nu ar fi trebuit contabilizata in 4426 si implicit in 4424.
2. Cand incepem lucrarile pot sa cer din nou inregistrarea ca platitor de tva? - asa cum am specificat sunteti obligat sa solicitati reinregistrarea cat mai curand posibil, in maximum 180 de zile de la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, in sens contrar pierdeti acest drept iar tratamentul fiscal aplicabil nu va este favorabil.
3. Ce inregistrari fac daca intram din nou patitori de TVA. - Se ajusteaza favorabil TVA-ul ajustat la anularea codului de TVA asa cum am mentionat la puncutul (i).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Depunerea formularului 098 - inregistrare in scopuri de TVAObligatii fiscale aferente inchiderii exercitiului privind TVANoile modificari TVA: cum se aplica noul pragFactura din UE cu TVA. Inregistrarea TVAAnularea inregistrarii in scopuri de TVA: depuneti declaratia la 10 aprilie!Ultimele articole
Cum se declara TVA-ul de import in SAF-TJoi, 10 august 2023, termenul limita pentru depunerea formularelor de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVA: ajustarea TVAAchizitie intracomunitara cu TVA. Cum se inregistreaza corect factura receptionata?Cod de TVA utilizat pentru facturare in Declaratia 390. Prestari intracomunitare de servicii. Studiu de cazArticole similare
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA in cazul achizitionarii de utilajeAnulare inregistrare in scopuri de TVA de catre organul fiscalArticole similare
Documentar fiscal: Declaratia 394 privind livrarile sau prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul nationalDecontul de TVA si Declaratia 394. Corectare eroriBonuri combustibil. Cum raportam in Declaratia 394?Completare declaratie 394 si 300 taxare inversaLivrari de bunuri. Ce obligatii avem privind verificarea starii cumparatorului?Ultimele articole
Noul formular 394. Raspunsuri oferite de specialistiAchizitii platite cu cardul personal. Cum deducem cheltuielile inregistrate?Facturi in original solicitate de societatile de asigurari. Cum procedam privind Declaratia 394?Societate cu activitate suspendata | Deductibilitate cheltuieli si Declaratia 394Factura platita partial. Inregistrare in decontul de TVA si in declaratia informativaArticole similare
Sistemul de Raportare Contabila la 30 iunie 2020. Stuctura si mod de completare. Entitati care au obligatia depunerii bilantuluiRaportarile contabile la 30 iunie 2024 se depun doar de entitatile cu cifra de afaceri mai mare de 1 milion de euroCodul fiscal 2014. Cum a modificat HG 77/2014 normele de aplicare?Zoom fiscal: Registrul contribuabililor inactiviCe e nou privind cazierul fiscal. Vezi legea aparuta in MonitorUltimele articole
Situatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?Raportari contabile la 30 iunie 2024: pana cand se depun si cine are aceasta obligatieFinantele propun cresterea subventiei la acciza pentru combustibil de la 13 la 20 de baniNeindeplinirea obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu amenzi care pot ajunge pana la 5.000 leiCum a fost modificat impozitul micro prin OUG 115/2023 si ce trebuie sa stie firmeleArticole similare
Prestari servicii legate de bunuri imobile. Care sunt aspectele TVA obligatorii?Bonurile fiscale sunt cheltuieli deductibile?Ziua in care romanii l-au sechestrat pe Ministrul de FinanteCum se procedeaza in cazul in care exista bunuri cu risc fiscal ridicat nereceptionate sau receptionate partialDocumente obtinere autorizatie utilizator finalUltimele articole
E-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITFurnizori care NU transmit factura. Cum trebuie emisa autofactura de catre firmeAFIRMAtii eronate aparute in presa privind aplicarea OUG 107/2024. Care este pozitia ANAFAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVADefiscalizarea casei de marcat. Cand si cum se faceAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"