Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam astazi cazul unei societati comerciale care primeste in perioada de suspendare a activitatii o factura de servicii pentru intocmirea situatiilor financiare anuale care este intocmita cu TVA.
Inregistrarea acestei facturi se va intocmi de catre societatea beneficiara doar in prima luna dupa reactivare, conform prevederilor legale.
Vom oferi astfel informatii cu privire la urmatoarele aspecte:
- Cand este corect sa se inregistreze factura mentionata in declaratia 394: in luna (trimestrul) in care a fost intocmita factura sau in perioada fiscala in care se inregistreaza in decontul de TVA (dupa reactivare)?
- Ce regim fiscal are factura de servicii in anul cand se va inregistra, dupa reactivare? Se inregistreaza ca o cheltuiala nedeductibila?
Solutia consultantului:
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Potrivit art 6 alin. (1) din Legea 82/1991 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
In conformitate cu dispozitiile art. 41 punctul 1 din legea mentionata, constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
1. detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate.
Legea 82/1991 nu face distinctie intre societatile active si cele care au activitatea suspendata.
Prin urmare, pe perioada suspendarii, in baza documentelor justificative se vor inregistra in contabilitate, cronologic si sistematic, operatiunile efectuate .
Potrivit art. 21 alin. (1) din Codul fiscal , pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.
Pct. 13 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala.
Asadar, la determinarea profitului impozabil veniturile si cheltuielile se iau in considerare in perioada fiscala careia ii apartin. Suspendarea activitatii unei societati presupune inactivitatea activitatii economice. Starea de inactivitate temporara a societatii inseamna ca societatea nu mai poate desfasura fapte de comert, care sa aiba efect obtinerea de venituri impozabile. De aceea apreciem ca, cheltuielile inregistrate in perioada in care societatea nu desfasoara activitate si, ca atare, nu obtine venituri impozabile, nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil.
Persoanele aflate in inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului au obligatia de a solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA in 15 zile de la data la care a fost declarata starea de inactivitate temporara. Daca acestea nu solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA organele fiscale anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA a acestora de la data de intai a lunii urmatoare celei in care a fost declarata starea de inactivitate temporara, in conformitate cu prevederile art. 153 alin. (9) din Codul fiscal si OANAF 700/2012.
Potrivit Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA aprobata prin OANAF 700/2012, in vederea anularii inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit dispozitiilor art. 153 alin. (9) lit. b) sau art. 1531 alin. (11) din Codul fiscal , dupa caz, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal selecteaza, pe baza informatiilor transmise de Oficiul National al Registrului Comertului, persoanele impozabile din sfera de administrare, inregistrate in scopuri de TVA, pentru care a fost inscrisa in registrul comertului mentiunea privind inactivitatea temporara.
Compartimentul de specialitate din cadrul fiecarui organ fiscal competent intocmeste pentru fiecare persoana selectata urmatoarele documente:
a) referatul prin care propune anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA si anularea certificatului de inregistrare in scopuri de TVA, potrivit modelului prevazut in anexa;
b) proiectul Deciziei privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, avand bifata casuta corespunzatoare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4 la ordin.
Aceste documente se verifica si se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale si se inainteaza, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
Data anularii, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA este data inscrierii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara. Cu aceeasi data se anuleaza si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
In conformitate cu prevederile art. 1 din OANAF 3596/2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania sunt obligate sa declare toate livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile de bunuri si servicii realizate, pe teritoriul Romaniei, catre/de la alte persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania.
Instructiunile de completare a formularului 394, aprobate prin ordinul mai sus mentionat stabilesc ca, declaratia se completeaza si se depune de catre:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si care sunt obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (1) si (7) din Codul fiscal pentru operatiuni impozabile in Romania conform art. 126 alin. (1) si taxabile cu cota prevazuta de lege. Declaratia se depune pentru orice operatiune taxabila pentru care, conform titlului VI din Codul fiscal, este emisa o factura, inclusiv pentru avansuri, precum si pentru operatiunile la care se aplica sistemul TVA la incasare.
Declaratia trebuie sa contina toate facturile care au fost emise in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea «taxare inversa» sau «TVA la incasare».
Declaratia nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare;
b) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul fiscal , care realizeaza in Romania, de la persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, achizitii de bunuri sau servicii taxabile cu cota prevazuta de lege.
Declaratia trebuie sa contina toate facturile care au fost primite in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea «taxare inversa» sau «TVA la incasare».
Declaratia nu se depune pentru facturile emise prin autofacturare.
Asadar, declaratia 394 se depune de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania. In principiu, societatii aflata in inactivitate temporara inscrisa in Registrul comertului trebuia sa i se anuleze inregistrarea in scopuri de TVA. Data anularii, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA este data inscrierii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara.
In acest caz, nefiind inregistrata in scopuri de TVA societatea nu are obligatia de a depune declaratia 394.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"