Tags: bonuri fiscale, tva
Societatea este platitoare de TVA. Va rugam sa ne spuneti care situatie este corecta?
1. Achizitii cu bon fiscal fara RO
Achizitii de materiale (nu trec prin gestiune)
604=401
4426
635 (ch nedeductibila)=4426
Sau
604=401 (inclusiv TVA) 100% deductibila?
Achizitii servicii
628=401
4426
635 (ch nedeductibila)=4426
Sau
628=401 (inclusiv TVA) 100% deductibila?
2. Achizitii cu bon fiscal fara RO
Achizitii de materiale (nu trec prin gestiune)
604=401
4426
635 (ch nedeductibila)=4426
Sau
604=401 (inclusiv TVA) 100% deductibila?
Achizitii servicii
628=401
4426
635 (ch nedeductibila)=4426
Sau
628=401 (inclusiv TVA) 100% deductibila?
La achizitii /prestatii exista ordin de deplasare, decont de cheltuieli
3. In situatia in care materialele trec prin gestiune (exista NIR) TVA-ul se include obligatoriu in costul de achizitie? (bonul fiscal nu are RO/CUI).
Este corect sa se inregistreze materiale la costul de achizitie fara TVA si partea de TVA sa o consideram cheltuiala nedeductibila?
Societatea utilizeaza costul mediu ponderat.
Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu:
Bonul fiscal este documentul emis de aparatul de marcat electronic fiscal la efectuarea unei tranzactii - de livrare a unui produs sau de prestare a unui serviciu. Acesta include toate datele referitoare la tranzactia efectuata, informatiile variind in functie de specificul activitatii desfasurate.
Operatorii economici au obligatia de a elibera clientilor bonuri fiscale pentru toate bunurile si serviciile prestate, iar la solicitarea acestora, pot sa elibereze si
factura.
Mentionam totodata ca, bonurile fiscale sunt in general documente pe baza carora este justificata doar efectuarea platii, iar pentru inregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate de societate si achitate este necesara fie detinerea facturii emise de furnizor/prestator, fie intocmirea altor documente corespunzatoare (documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, ordine de deplasare, deconturi de cheltuieli, la care se anexeaza bonurile fiscale).
Suma TVA inscrisa intr-un bon fiscal poate fi dedusa de catre cumparator numai in situatia in care este indeplinita conditia de la punctul 69 alin. (6) din normele de aplicare ale art. 299, cu privire la inscrierea in cuprinsul bonului a codului de inregistrare TVA a cumparatorului "(6) Pentru achizitiile de bunuri si servicii pe baza de bonuri fiscale emise in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, deducerea taxei poate fi justificata cu bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, in conformitate cu prevederile art. 319 alin. (12), (13) si (21) din Codul fiscal, daca furnizorul/prestatorul a mentionat pe bonul fiscal cu ajutorul aparatului de marcat electronic fiscal codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului. Prevederile acestui alineat se completeaza cu cele ale pct. 67 referitoare la situatiile in care persoana impozabila poate emite facturi simplificate.
Astfel, un bon fiscal trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente asa cum sunt enumerate la art. 319 alin. (21) pentru facturile simplificate si anume: data emiterii, identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile, identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate, suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia si, in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura, o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica.
In cazul in care pe bonul fiscal primit nu este inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA, normele emise in aplicarea art. 299 specifica faptul ca persoana cumparatoare sau beneficiara a serviciilor respective nu-si poate exercita dreptul de deducere a taxei.
Ca urmare a celor prezentate, inregistrarea corecta pe baza bonului fiscal fara RO este:
604 = 401, inclusiv TVA, pentru materialele nestocate
sau
3028 = 401, inclusiv TVA, pentru materialele inregistrate prin gestiune, iar eliberarea lor prin nota:
6028 = 3028.
Intrarea lor in gestiune (pe baza facturii si eventual al NIR-ului) este prevazuta de Omfp nr. 2634/2015 privind documentele financiar – contabile, cu modificarile ulterioare.
Pentru serviciile primite pe baza de bon fiscal fara RO, inscrierea in evidenta contabila se efectueaza prin nota 628 = 401, cu TVA inclusa.
Justificarea cheltuielilor efectuate (materiale sau servicii) se face pe baza documentelor care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate sau a altor documente aprobate de persoanele care autorizeaza efectuarea acestor operatiuni (ordin de deplasare, decont de cheltuieli) care se anexeaza la bonul fiscal, intocmite conform prevederilor Omfp nr. 2634/2016.
Faptul ca nu se poate deduce taxa pe valoarea adaugata din bonurile fiscale care nu au inscrise inregistrarea beneficiarului in scop de TVA, nu conditioneaza si nerecunoasterea cheltuielilor efectuate pentru activitatea societatii. Aceste cheltuieli care intra in costul serviciilor de curatenie prestate de d-voastra sunt considerate ca fiind deductibile atunci cand se determina impozitul pe profit.
Pentru ca TVA inscrisa pe bonul fiscal fara RO sa poata fi dedusa este necesar sa solicitati furnizorilor care nu si-au adaptat casele de marcat, factura aferenta bunurilor pe care vi le livreaza sau serviciilor pe care le presteaza, care sa cuprinda toate informatiile prevazute de Codul fiscal.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Asociat unic, achizitie imobil proprietatea firmei
Intrebare:
Asociatul unic al unui srl, platitor de tva, doreste sa achizitioneze de la firma imobilul - sediu social si terenul aferent. Imobilul a fost construit in anul 2009 si a intrat in patrimoniul firmei in anul 2011.
Va rugam sa ne confirmati, daca dpdv procedural, asociatul poate achizitiona respectivul imobil in rate, la valoarea stabilita de un evaluator autorizat.
Care sunt implicatiile fiscale dpdv al tva (cladire veche) si al impozitului pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cesiune parti sociale. Asociat nerezident din Italia
Intrebare:
O societate cu raspundere limitata (SRL) italiana Y srl detine de peste un an 100% din partile sociale a unei societate romanesti X srl. X srl detine peste 50% din activele sale in proprietati imobiliare. Conventia de evitare a dublei impuneri dintre Italia si Romania prevede impozitarea simultana in ambele tari. Prin urmare, se pune intrebarea: transferul partile sociale societatii X SRL este impozabil in Romania? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Comision Stripe - neplatitor de TVA
Intrebare:
O asociatie non profit incaseaza sume prin platforma STRIPE. Asociatia nu este platitoare de TVA. Pentru serviciile prestate platforma STRIPE emite o factura pentru comision plati. In aceasta situatie asociatia este necesar sa se inregistreze ca platitor de TVA cu cod special de TVA? Daca da, ce obligatii lunare are asociatia odata inregistrata in regim special?
Multumim.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Promotii vanzare produse 1+1 acordate prin distribuitori
Intrebare:
O societate comerciala hotaraste printr-o decizie interna a administratorilor, implementarea unei promotii de 1+1 gratis pentru stimularea vanzarii.
Acesta promotie este implementata cu ajutorul distribuitorilor in sensul in care produsele pleaca de la societatea comerciala la distribuitori care ulterior ofera clientilor finali, persoane fizice un produs gratuit la unul cumparat.
Care este monografia contabila, documentele fiscale necesare, regim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistari decizie de impunere
Intrebare:
In urma unui control fiscal s-a ajuns la concluzia ca am incadrat gresit niste mijloace fixe, ce nu se incadreaza la subgrupa 2.1 sau clasa 2.2.9 din catalogul mijloacelor fixe si nu beneficiaza de facilitatea privind profitul reinvestit.
Inregistrarile facute de mine sunt urmatoarele:
1171 = 4411 78.770 impozit pe profit stabilit suplimentat conf Dec Impunere
4411 = 5121 78.770 plata impozitului pe profit
129 = 1061 -78.770...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<