Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In evidentele societatii platitoare de TVA sunt inregistrate si doua cladiri:o cladire achizitionata in anul 1991 cu TVA (cladirea A) si o cladire achizitionata in anul 2011 cu TVA (cladirea B). In cazul in care societatea va inchiria in regim de scutire de TVA cladirea achizitionata inainte de intrare in UE (cladirea A), vom vedea daca va fi obligatorie ajustarea TVA-ului dedus pentru cladirea B.
Solutia consultantului:
Ajustarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei in anul 1991 nu se mai efectueaza in anul 2013 la momentul vanzarii chiar daca bunul imobil a suportat lucrari de modernizare si transformare inainte de data aderarii. In acest caz, bunul imobil nu se afla in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani. Ajustarea se efectueaza in cadrul unei perioade de ajustare de 20 in situatia in care bunul imobil (cladirea A) a suportat lucrari de modernizare si transformare dupa data aderarii a caror valoare depaseste 20% din valoarea bunului imobil modernizat/transformat.
Conform dispozitiilor din Circulara M.F.P. nr. 52657/13.09.07 prin care se precizeaza faptul ca ajustarea sumei TVA deduse se face distinct, in functie de perioada in care bunul imobil a fost construit, achizitionat, transformat sau modernizat. Astfel, pentru un bun imobil inregistrat in patrimoniul persoanei impozabile inainte de data aderarii, sunt aplicabile prevederile art. 161 "Dispozitii tranzitorii" din Legea 571/2003 privind Codul fiscal de la alineatul 1 la 14 si punctul 83 din normele de aplicare iar pentru un bun imobil pus in functiune sau modernizat/transformat dupa data aderarii sunt aplicabile prevederile art. 149 din Codul fiscal si punctul 54 din normele de aplicare.
Astfel, pentru un bun imobil achizitionat inainte de aderare, perioada de ajustare a fost de 5 ani chiar si in situatia in care, anterior aderarii, asupra acelui bun imobil s-ar fi efectuat lucrari de modernizare/transformare care nu ar fi depasit 20% din valoarea bunului imobil dupa transformare sau modernizare (exclusiv valoarea terenului).
In situatia in care lucrarile de modernizare si transformare au avut loc inainte de data aderarii, ajustarea taxei deduse in baza facturilor emise de catre prestator se face doar in cadrul perioadei de ajustare de 5 ani.
O astfel de situatie posibila este reglementata prin alineatul 8 al articolului 161 din Codul fiscal
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
" (8) Persoana impozabila care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei aferente unei constructii sau unei parti din aceasta, terenului pe care este situata sau oricarui alt teren care nu este construibil, construite, achizitionate, transformate sau modernizate inainte de data aderarii, si care, la sau dupa data aderarii, nu opteaza pentru taxarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f), va ajusta taxa deductibila aferenta, in conditiile prevazute la art. 149, dar perioada de ajustare este limitata la 5 ani."
Prevederile articolului 149 privind ajustarea sunt aplicabile doar cladirilor achizitionate dupa data aderarii sau cladirilor achizitionate inainte de data aderarii pentru care s-au efectuat lucrari de modernizare care depasesc 50 % din valoarea de piata a acelei cladiri. Conform art. 149, perioada de ajustare este de 20 de ani calculata de la data achizitiei, modernizarii sau transformarii bunului imobil.
In concluzie, se considera ca perioada de 5 ani impusa prin art. 161 pentru ajustarea bunului imobil achizitionat in anul 1991 a expirat la momentul vanzarii in situatia in care nu s-a efectuat modernizarea /transformarea dupa data aderarii. Din acest motiv, ajustarea nu mai trebuie efectuata in anul 2013, la momentul vanzarii, prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere reglementat prin art. 141 alin. (2) lit. f).
De retinut este faptul ca in categoria modernizarilor/transformarilor nu se includ lucrarile de reparatii si intretinere ale cladirii.
Avand in vedere ca cladirea A se vinde in regim de scutire TVA, iar cladirea B ramane in patrimoniul societatii nu aveti obligatii de ajustare pentru cladirea B.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ORDIN AL ANAF Nr. 5 din 2010Strategia fiscala a Guvernului: majorare penalitati, deduceri impozite, noi taxe pentru proprietatiScutiri de TVA si deduceri in caz de sponsorizare. Ce trebuie sa stim daca vrem sa facem astfel de operatiuni!Achizitii efectuate cu bonuri fiscale. Cum, deducem in baza bonului?Impozit persoana fizica autorizataUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Vanzare cladiri vechi. Ce regim TVA se aplica?TVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentAjustarea de TVA si facturare. Solutii pentru vanzarea unei cladiriCod TVA anulat. Ce tratament fiscal se aplica in caz de vanzare teren si constructie?VANZARE CLADIRE amortizata partialUltimele articole
VANZARE CLADIRE. Inchidere conturi rezerve din reevaluare. Regim fiscal TVA.VANZARE CLADIRE. FacturareVANZARE CLADIRE in stadiu de investitie in curs de executie. De ce nu se incadreaza la constructii si cum se face vanzarea?VANZARE CLADIRE. Care este tratamentul TVA care se aplica?VANZARE CLADIRE si factura cu TVA de 5 la suta. Ajustam taxa? Ce implicatii fiscale sunt?Articole similare
Aspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVA: ajustarea TVAActivitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!Ajustarea TVA in cazul creantelor aferente falimentuluiAjustarea TVA in cazul scoaterii din evidenta platitorilor de taxaSchimbare destinatie cladiri: Tratament fiscal si TVA. Monografie contabilaUltimele articole
AJUSTARE TVA vanzare autoturism. Calcul si monografie contabilaMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + ajustarea TVA-uluiPlatitor de TVA de la 1 august 2025. Cota TVA aplicabila + reguli pentru ajustarea TVAAJUSTARE TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Articole similare
Primarii vor decide nivelul taxelor locale in 2013Taxarea inversaSubventie PFA cu activitate in agricultura. ImpoziteAchizitii de la un prestator din stat tert. Ce tratament privind TVA-ul si impozitul se aplica?Aplicarea scutirii de TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii destinate unitatilor spitalicesti si altor categorii de beneficiariUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Microintreprinderi in 2023: Venitul obtinut din creditare poate fi luat in considerare la calculul plafonului de 300.000 lei?Formularul 096 - Anularea inregistrarii in scopuri de TVACertificatul de SCUTIRE TVA: reguli introduse prin Legea nr. 170/2026Livrare intracomunitara de bunuri. Cum justificam scutirea de TVA?Livrari neimpozabile in Romania, regim contabil si fiscal TVAUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Calculul plafonului de SCUTIRE TVA: ce venituri intra in cifra de afaceri de referinta? Intrebari frecvente si studii de cazPlafon TVA de 395.000 lei depasit in 2025. De cand devin PFA-urile platitoare de TVAGhid ANAF 2025: TOT ce trebuie sa fie firmele despre plafonul de SCUTIRE TVA, modificat prin OG 22/2025e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelor
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



