Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza urmatoare, cazul se refera la o societate care a efectuat o achizitie intracomunitara dintr-un alt stat membru UE. Factura a fost emisa cu data de 20.11.2015 si a fost raportata in Declaratia 390, precum si in decontul de TVA al lunii noiembrie 2015. Marfa a sosit in tara in luna decembrie 2015. La momentul efectuarii receptiei s-a constatat ca nu au sosit toate produsele din factura. In plus, s-a constat ca unele produse lipsesc. Managerul firmei a luat hotararea ca diferenta de marfa nereceptionata, dar platita (factura a fost achitata integral in luna noiembrie 2015), sa fie trecuta pe pierderile anului 2015.
Aceasta cheltuiala este nedeductibila fiscal? Ce corectii se impun asupra TVA? Datoreaza firma TVA pentru aceasta diferenta? Daca raspunsul este da, care este inregistrarea contabila aferenta? Cum se va corecta decontul de TVA al lunii noiembrie 2015?
Varianta corecta ar fi sa intocmiti o reclamatie si sa-o transmiteti furnizorului intracomunitar pentru a emite o factura de stornare ( credit note) pentru marfa nelivrata. In baza facturii de stornare, societatea beneficiara va ajusta baza de impozitare a achizitiei intracomunitare, conform pct. 20 alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a art. 138 din Codul fiscal.
In situatia in care ati luat decizia ca marfa nereceptionata sa fie inregistrata ca pierdere, va fi tratata ca o lipsa din gestiune chiar daca este impropriu spus lipsa din gestiune intrucat nu a intrat in gestiune.
In aceasta situatie ar trebui sa fie receptionata ca marfa si ulterior ca lipsa din gestiune.
Potrivit prevederilor pct. 6 alin (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, dat in aplicarea art 128, bunurile constatate lipsa din gestiune nu sunt considerate livrari de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 148 din Codul fiscal si ale pct. 53 din Normele metodologice. Potrivit prevederilor mentionate se va ajusta TVA dedusa initial la momentul constatarii evenimentului.
Astfel, din punct de vedere a TVA, se vor aplica prevederile prevederile art.148 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit carora persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.

Portal Institutii Publice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Potrivit prevederilor pct.53 alin. (6) lit.d) din Normele metodologice de aplicare, persoana impozabila realizeaza aceste ajustari ca urmare a unor situatii cum ar fi: bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal
.
In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei.
Ajustarea reprezinta anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse initial si se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea, in cazul dvs. in decontul de TVA aferent lunii decembrie 2015. Atata timp cat nu primiti factura de stornare, declaratia recapitulativa nu va fi corectata.
Din punct de vedere a cheltuielilor cu marfa si taxa pe valoarea adaugata ajustata , vor fi tratate ca cheltuieli nedeductibile potrivit prevederilor art.21 alin. (1) coroborat cu prevederile art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi, potrivit pct. 41 din Normele metodologice cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor neimputabile, sau a activelor corporale, constatate lipsa din gestiune sau degradate si inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, dupa caz, pentru care s-au incheiat contracte de asigurare.
Dreptinregistrari contabile, vom avea:
1) Ajustare TVA dedusa initial:
635=4426
2) Descarcare gestiune
607=371
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
BUNURI LIPSA, neimputabile. Care este tratament fiscal si TVA?Minusuri la inventar. Colectare TVA pentru bunurile lipsaScoatere din inventar a unor obiecte lipsa din gestiune: Ajustare negativa TVA deductibilaDeducere TVA pentru achizitie intracomunitara de marfuriInventarierea. Inregistrarea bunurilor neimputabileUltimele articole
Ce facem cu TVA-ul platit in vama cand se constata BUNURI LIPSA la import?Studiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatoriAjustare TVA pentru BUNURI LIPSA, imputate. Cu ce cota de TVA facem ajustarea?Ajustare TVA pentru BUNURI LIPSA, imputate. Ce cota de TVA se foloseste la ajustare?Ajustare TVA BUNURI LIPSA in gestiune si protocol. Cum declaram?Articole similare
Achizitie servicii. Cum tratam fiscal serviciile prestate si activitatea derulata intre doua intreprinderi partenere?Studiu de caz: Obligatiile declarative in cazul achizitiei intracomunitare de bunuriCalendar fiscal martie 2013: Cine depune declaratii luna aceasta?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA de bunuri. Care va fi cota TVA pentru cheltuieli accesorii?Studiu de caz: Decontul de TVA. FacturareUltimele articole
ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cand devine platitoare de TVA firma din RomaniaAchizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVAACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Ce trebuie sa stii daca nu esti platitor de TVAFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriArticole similare
MFP MODIFICA metodologia de acordare a tichetelor de masa, a voucherelor de vacanta si a tichetelor cadouCum tratam achizitiile peste plafonul de scutire de o unitate inregistrata in scopuri de TVA?Situatii cand TVA deductibila nu poate fi dedusaFACTURA cu TVA de la o persoana neinregistrata in scopuri de TVA. CorectiiDe la 1 ianuarie 2018, firmele care aplica Split TVA vor emite doua bilete la ordinUltimele articole
E-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVADeclaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVATVA in era digitala. Ce formalitati fiscale vor fi ELIMINATE prin ViDAPFA neplatitor de TVA. Cum se factureaza serviciile din UEAjustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingArticole similare
Tranzactii intracomunitare. Inregistrare in scopuri de TVA. Cum procedam?Depune la timp declaratiile fiscale! Ce obligatii au termen la 25 iunieStudiu de caz: Decontul de TVA si scoaterea din evidenta a clientilor incertiDeducerea TVA in 50 de studii de cazAvansuri incasate pentru o livrare intracomunitara de bunuri. Cum declaram?Ultimele articole
E-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVAPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriE-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemDECONT TVA completat si transmis eronat. Cum se poate corecta procedura?Formularul 300 pentru 2021. De cand se va folosi noul Decont de TVA?Articole similare
Avem gestiunea in Cloud: cat de repede si usor facem retururile si stornarea?Achizitie intracomunitara de bunuri. Cand intervine exigibilitatea TVA?Controale mai aprige in vama din 2024! Birourile vor fi dotate cu 26 noi sisteme de scanare, pentru monitorizarea marfurilor care intra in taraDeclaratie INTRASTAT import MARFA din afara ComunitatiiNoutati legislatie fiscala 28 septembrie - 2 octombrie 2009 - Monitorul OficialUltimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliSpatii de inchiriat. Cum se aplica TVA de catre firmele care inchiriaza spatiiDeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATENeclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertul
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"