Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza urmatoare, cazul se refera la o societate care a efectuat o achizitie intracomunitara dintr-un alt stat membru UE. Factura a fost emisa cu data de 20.11.2015 si a fost raportata in Declaratia 390, precum si in decontul de TVA al lunii noiembrie 2015. Marfa a sosit in tara in luna decembrie 2015. La momentul efectuarii receptiei s-a constatat ca nu au sosit toate produsele din factura. In plus, s-a constat ca unele produse lipsesc. Managerul firmei a luat hotararea ca diferenta de marfa nereceptionata, dar platita (factura a fost achitata integral in luna noiembrie 2015), sa fie trecuta pe pierderile anului 2015.
Aceasta cheltuiala este nedeductibila fiscal? Ce corectii se impun asupra TVA? Datoreaza firma TVA pentru aceasta diferenta? Daca raspunsul este da, care este inregistrarea contabila aferenta? Cum se va corecta decontul de TVA al lunii noiembrie 2015?
Varianta corecta ar fi sa intocmiti o reclamatie si sa-o transmiteti furnizorului intracomunitar pentru a emite o factura de stornare ( credit note) pentru marfa nelivrata. In baza facturii de stornare, societatea beneficiara va ajusta baza de impozitare a achizitiei intracomunitare, conform pct. 20 alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a art. 138 din Codul fiscal.
In situatia in care ati luat decizia ca marfa nereceptionata sa fie inregistrata ca pierdere, va fi tratata ca o lipsa din gestiune chiar daca este impropriu spus lipsa din gestiune intrucat nu a intrat in gestiune.
In aceasta situatie ar trebui sa fie receptionata ca marfa si ulterior ca lipsa din gestiune.
Potrivit prevederilor pct. 6 alin (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, dat in aplicarea art 128, bunurile constatate lipsa din gestiune nu sunt considerate livrari de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 148 din Codul fiscal si ale pct. 53 din Normele metodologice. Potrivit prevederilor mentionate se va ajusta TVA dedusa initial la momentul constatarii evenimentului.
Astfel, din punct de vedere a TVA, se vor aplica prevederile prevederile art.148 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit carora persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Potrivit prevederilor pct.53 alin. (6) lit.d) din Normele metodologice de aplicare, persoana impozabila realizeaza aceste ajustari ca urmare a unor situatii cum ar fi: bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal
.
In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei.
Ajustarea reprezinta anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse initial si se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea, in cazul dvs. in decontul de TVA aferent lunii decembrie 2015. Atata timp cat nu primiti factura de stornare, declaratia recapitulativa nu va fi corectata.
Din punct de vedere a cheltuielilor cu marfa si taxa pe valoarea adaugata ajustata , vor fi tratate ca cheltuieli nedeductibile potrivit prevederilor art.21 alin. (1) coroborat cu prevederile art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi, potrivit pct. 41 din Normele metodologice cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor neimputabile, sau a activelor corporale, constatate lipsa din gestiune sau degradate si inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, dupa caz, pentru care s-au incheiat contracte de asigurare.
Dreptinregistrari contabile, vom avea:
1) Ajustare TVA dedusa initial:
635=4426
2) Descarcare gestiune
607=371
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce facem cu TVA-ul platit in vama cand se constata BUNURI LIPSA la import?Inventarierea. Inregistrarea bunurilor neimputabileScoatere din inventar a unor obiecte lipsa din gestiune: Ajustare negativa TVA deductibilaBUNURI LIPSA din gestiune, imputabile. Regim TVABunuri furate si TVA dedus. Ce implicatii fiscale la determinarea profitului impozabil?Ultimele articole
Deducere TVA pentru achizitie intracomunitara de marfuriBUNURI LIPSA, neimputabile. Care este tratament fiscal si TVA?Studiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatoriAjustare TVA pentru BUNURI LIPSA, imputate. Cu ce cota de TVA facem ajustarea?Ajustare TVA pentru BUNURI LIPSA, imputate. Ce cota de TVA se foloseste la ajustare?Articole similare
Plata in avans in strainatate. Ce declaratii depunem?Prestari servicii Elvetia. Decont TVA. Cum procedam cu inregistrarea contractului si cu obligatiile declarative?Completare declaratia 390ACHIZITIE INTRACOMUNITARA de bunuri, furnizor din stat tert. Cum se inregistreaza TVA in contabilitate?Ce declaratii trebuie sa depui in luna augustUltimele articole
Foaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cand si cum se face trecerea la TVA lunarACHIZITIE INTRACOMUNITARA. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAComert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaArticole similare
Achizitii pe baza de aviz de insotire a marfii, fara FACTURA. Monografie contabilaContul 711. Plafonul de 35.000 euroFACTURA primita cu intarziere. Cum corectam erorile de inregistrare?Onorarii executor judecatoresc de la debitori persoane fizice. Cand e obligatorie emiterea facturii?Cand FACTURAti cu TVA serviciile de transport intracomunitar?Ultimele articole
Majorare cota TVA. Ce cota se aplica in cazul stornarii unui avans incasat INAINTE de august 2025De la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modernMajorare cota TVA de la 1 august 2025. 3 spete de interes pentru contribuabiliSpatii de inchiriat. TVA de 19% sau de 21% pentru FACTURArea chiriei INAINTE de 1 august 2025?Facturi electrice intocmite gresit. Ce cota TVA se aplica pentru facturile stornoArticole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam in ce priveste TVA si Declaratia 390?Inregistrarea in scopuri de TVA intarziata. Cum se poate rezolva situatia?E-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemAchizitie de servicii publicitate. Decont special de TVAAchizitii intracomunitare. AutofacturaUltimele articole
E-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVAPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriDECONT TVA completat si transmis eronat. Cum se poate corecta procedura?Formularul 300 pentru 2021. De cand se va folosi noul Decont de TVA?Factura inregistrata de doua ori. Corectie DECONT TVAArticole similare
Materiale publicitare. Ce documente justificative sunt necesare si cum inregistram?Aplicarea sau scutirea de TVA. Bunuri in regim de consignatieCe documente sunt obligatorii pentru vanzarea in regim de consignatie?Vanzare de bunuri la un targ extern. Tratament fiscalDespagubiri pentru pierderi pe parcursul transportului. Tratament fiscal TVA si inregistrari contabileUltimele articole
Stocuri si TVA majorat. Cum modifici gestiuneaTVA de recuperat prescris: scadere automata din fisa de rol si ajustare contabilaE-Transport vs E-TVA: Cum gestionam neconcordanteleNeplatitor de TVA? Ghid pentru achizitii din UE, cu accent pe fiscalitatea TVA-uluiTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stii
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"