Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, cazul se refera la o societate care a efectuat o achizitie intracomunitara dintr-un alt stat membru UE. Factura a fost emisa cu data de 20.11.2015 si a fost raportata in Declaratia 390, precum si in decontul de TVA al lunii noiembrie 2015. Marfa a sosit in tara in luna decembrie 2015. La momentul efectuarii receptiei s-a constatat ca nu au sosit toate produsele din factura. In plus, s-a constat ca unele produse lipsesc. Managerul firmei a luat hotararea ca diferenta de marfa nereceptionata, dar platita (factura a fost achitata integral in luna noiembrie 2015), sa fie trecuta pe pierderile anului 2015.
Aceasta cheltuiala este nedeductibila fiscal? Ce corectii se impun asupra TVA? Datoreaza firma TVA pentru aceasta diferenta? Daca raspunsul este da, care este inregistrarea contabila aferenta? Cum se va corecta decontul de TVA al lunii noiembrie 2015?
Varianta corecta ar fi sa intocmiti o reclamatie si sa-o transmiteti furnizorului intracomunitar pentru a emite o factura de stornare ( credit note) pentru marfa nelivrata. In baza facturii de stornare, societatea beneficiara va ajusta baza de impozitare a achizitiei intracomunitare, conform pct. 20 alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a art. 138 din Codul fiscal.
In situatia in care ati luat decizia ca marfa nereceptionata sa fie inregistrata ca pierdere, va fi tratata ca o lipsa din gestiune chiar daca este impropriu spus lipsa din gestiune intrucat nu a intrat in gestiune.
In aceasta situatie ar trebui sa fie receptionata ca marfa si ulterior ca lipsa din gestiune.
Potrivit prevederilor pct. 6 alin (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, dat in aplicarea art 128, bunurile constatate lipsa din gestiune nu sunt considerate livrari de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 148 din Codul fiscal si ale pct. 53 din Normele metodologice. Potrivit prevederilor mentionate se va ajusta TVA dedusa initial la momentul constatarii evenimentului.
Astfel, din punct de vedere a TVA, se vor aplica prevederile prevederile art.148 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit carora persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Potrivit prevederilor pct.53 alin. (6) lit.d) din Normele metodologice de aplicare, persoana impozabila realizeaza aceste ajustari ca urmare a unor situatii cum ar fi: bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal
.
In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei.
Ajustarea reprezinta anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse initial si se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea, in cazul dvs. in decontul de TVA aferent lunii decembrie 2015. Atata timp cat nu primiti factura de stornare, declaratia recapitulativa nu va fi corectata.
Din punct de vedere a cheltuielilor cu marfa si taxa pe valoarea adaugata ajustata , vor fi tratate ca cheltuieli nedeductibile potrivit prevederilor art.21 alin. (1) coroborat cu prevederile art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi, potrivit pct. 41 din Normele metodologice cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor neimputabile, sau a activelor corporale, constatate lipsa din gestiune sau degradate si inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, dupa caz, pentru care s-au incheiat contracte de asigurare.
Dreptinregistrari contabile, vom avea:
1) Ajustare TVA dedusa initial:
635=4426
2) Descarcare gestiune
607=371
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Lipsuri in gestiune imputabile. Cum se poate recupera paguba de catre firma?BUNURI LIPSA din gestiune, imputabile. Regim TVAAjustarea TVA la minusul de inventar. Facem raportarea prin decontul de TVA?Studiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatoriAjustare TVA pentru BUNURI LIPSA, imputate. Cu ce cota de TVA facem ajustarea?Ultimele articole
Scoatere din inventar a unor obiecte lipsa din gestiune: Ajustare negativa TVA deductibilaDeducere TVA pentru achizitie intracomunitara de marfuriBUNURI LIPSA, neimputabile. Care este tratament fiscal si TVA?Ce facem cu TVA-ul platit in vama cand se constata BUNURI LIPSA la import?Ajustare TVA pentru BUNURI LIPSA, imputate. Ce cota de TVA se foloseste la ajustare?Articole similare
Reminder ANAF: Pana pe 9 decembrie trebuie depusa declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleORDIN AL ANAF Nr. 77 din 2010Operatiune de achizitie urmata de export. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?TVA - Operatiuni impozabileMarfuri in curs de aprovizionare. Cum inregistram bunurile si cum calculam taxarea inversa?Ultimele articole
Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiCalendar ANAF: Declaratii scadente in 7 octombrie 2024Vineri, 6 septembrie 2024, termen limita pentru declaratia privind schimbarea perioadei fiscaleArticole similare
Stornare FACTURA pentru livrare intracomunitara de bunuri. Ce regim TVA se aplica?ReFACTURAre taxa salubritate. Regim TVAStudiu de caz: Servicii de expertize privind bunurile mobile corporaleTVA. Transport intracomunitarReduceri financiare. Ce obligatii declarative are societatea?Ultimele articole
Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITCe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Cladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?E-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind sanctiunile aplicate in sistemArticole similare
Completare DECONT TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Plata avans marfa pentru o achizitie intracomunitara nefinalizata. Ce obligatii declarative avem?Declaratia 394 si raportare facturi primite. Cum facem raportarea in D 394?Corectare declaratii si transfer dosar fiscal. Posibilitatea ca cererea din partea ANAF sa fie prescrisaFactura de la furnizor si erori in decontul de TVA. Sfatul expertuluiUltimele articole
E-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemDECONT TVA completat si transmis eronat. Cum se poate corecta procedura?Formularul 300 pentru 2021. De cand se va folosi noul Decont de TVA?Factura inregistrata de doua ori. Corectie DECONT TVAGarantii de buna executie, inregistrare in jurnal de cumparari si in decontul de TVAArticole similare
Deductibilitate cheltuieli cu MARFA la PFA. Cum vom proceda?Exigibilitatea TVA pentru factura avans emisa de un furnizor intracomunitar. Cum declaram?Achizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam cand furnizorul are doua coduri TVA?Studiu de caz: Situatii problematice la inventariere si procesul-verbal de aprobareAjustarea TVA ca urmare a inregistrarii societatii in scop de TVA. Cum procedam?Ultimele articole
Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVARadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasE-TVA: Firme care inregistreaza diferente justificate intre D300 si decontul precompletat. Cum trebuie sa procedezeImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?RO e-Transport: Amenzile pentru neactualizarea codului UIT se dau firmei sau soferului?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"