Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In analiza urmatoare, cazul se refera la o societate care a efectuat o achizitie intracomunitara dintr-un alt stat membru UE. Factura a fost emisa cu data de 20.11.2015 si a fost raportata in Declaratia 390, precum si in decontul de TVA al lunii noiembrie 2015. Marfa a sosit in tara in luna decembrie 2015. La momentul efectuarii receptiei s-a constatat ca nu au sosit toate produsele din factura. In plus, s-a constat ca unele produse lipsesc. Managerul firmei a luat hotararea ca diferenta de marfa nereceptionata, dar platita (factura a fost achitata integral in luna noiembrie 2015), sa fie trecuta pe pierderile anului 2015.
Aceasta cheltuiala este nedeductibila fiscal? Ce corectii se impun asupra TVA? Datoreaza firma TVA pentru aceasta diferenta? Daca raspunsul este da, care este inregistrarea contabila aferenta? Cum se va corecta decontul de TVA al lunii noiembrie 2015?
Varianta corecta ar fi sa intocmiti o reclamatie si sa-o transmiteti furnizorului intracomunitar pentru a emite o factura de stornare ( credit note) pentru marfa nelivrata. In baza facturii de stornare, societatea beneficiara va ajusta baza de impozitare a achizitiei intracomunitare, conform pct. 20 alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a art. 138 din Codul fiscal.
In situatia in care ati luat decizia ca marfa nereceptionata sa fie inregistrata ca pierdere, va fi tratata ca o lipsa din gestiune chiar daca este impropriu spus lipsa din gestiune intrucat nu a intrat in gestiune.
In aceasta situatie ar trebui sa fie receptionata ca marfa si ulterior ca lipsa din gestiune.
Potrivit prevederilor pct. 6 alin (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, dat in aplicarea art 128, bunurile constatate lipsa din gestiune nu sunt considerate livrari de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 148 din Codul fiscal si ale pct. 53 din Normele metodologice. Potrivit prevederilor mentionate se va ajusta TVA dedusa initial la momentul constatarii evenimentului.
Astfel, din punct de vedere a TVA, se vor aplica prevederile prevederile art.148 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit carora persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.
Potrivit prevederilor pct.53 alin. (6) lit.d) din Normele metodologice de aplicare, persoana impozabila realizeaza aceste ajustari ca urmare a unor situatii cum ar fi: bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal
.
In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei.
Ajustarea reprezinta anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse initial si se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea, in cazul dvs. in decontul de TVA aferent lunii decembrie 2015. Atata timp cat nu primiti factura de stornare, declaratia recapitulativa nu va fi corectata.
Din punct de vedere a cheltuielilor cu marfa si taxa pe valoarea adaugata ajustata , vor fi tratate ca cheltuieli nedeductibile potrivit prevederilor art.21 alin. (1) coroborat cu prevederile art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi, potrivit pct. 41 din Normele metodologice cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor neimputabile, sau a activelor corporale, constatate lipsa din gestiune sau degradate si inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, dupa caz, pentru care s-au incheiat contracte de asigurare.
Dreptinregistrari contabile, vom avea:
1) Ajustare TVA dedusa initial:
635=4426
2) Descarcare gestiune
607=371
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal
Autor: Redactia Infotva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Bunuri lipsa la receptie. Care va fi tratamentul fiscal?":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
TVA pentru perisabilitatile admise de legeBunuri furate si TVA dedus. Ce implicatii fiscale la determinarea profitului impozabil?Ajustare TVA BUNURI LIPSA in gestiune si protocol. Cum declaram?Inventarierea. Inregistrarea bunurilor neimputabileSe colecteaza TVA pentru contravaloarea bunurilor furate?Ultimele articole
Scoatere din inventar a unor obiecte lipsa din gestiune: Ajustare negativa TVA deductibilaDeducere TVA pentru achizitie intracomunitara de marfuriBUNURI LIPSA, neimputabile. Care este tratament fiscal si TVA?Ce facem cu TVA-ul platit in vama cand se constata BUNURI LIPSA la import?Studiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatori
Mai multe articole despre bunuri lipsa
Articole similare
Declaratii fiscale iunie 2014. Lista completa cu fiecare termen-limita stabilitObligatiile declarative ale lunii octombrie. TermeneServicii de publicitate pe internet - inregistrarea platitor de TVA. Declaratia 390Tratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?Raspunderea individuala si in solidar pentru plata TVAUltimele articole
REMINDER! 7 aprilie, termenul limita pentru depunerea formularului 092Inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune. Stabilirea perioadei fiscaleACHIZITIE INTRACOMUNITARA de masti de protectie pentru salariati. Firma este scutita de TVA?Obligatia de plata TVA acoperita din microgranturi. Este aceasta suma eligibila?ANAF modifica formularul 700! Efectuarea mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale se poate face prin mijloace electronice pentru toti contribuabilii
Mai multe articole despre achizitie intracomunitara
Articole similare
Justificare TVA: folosim si facturi venite prin e-mail?Proceduri in materie de TVA privind achizitiile intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVACesiune contract de leasing financiar. Dreptul de deducere a TVA. Inregistrari contabileAlocare serie de facturi externe. Cum procedam?Cifra de afaceri si FACTURAre. In ce conditii se depune Declaratia 392A?Ultimele articole
FACTURA TVA emisa eronat. Cum se face corectareaExport bunuri. Documente justificative necesare pentru aplicarea scutirii de TVACum a fost modificata taxa pe valoarea adaugata in 2021 de Legea 296/2020Calcularea impozitului pe profit. Bonificatii, case de marcat si profit reinvestitComert online. Care este regimul TVA pentru aceste magazine?
Mai multe articole despre factura
Articole similare
Refacturare cheltuieli de promovare catre partenerii UE. Regimul TVA aplicabilDecontul de TVA cod 300, corectarea erorilor contabile si fiscaleCorectare DECONT TVA. Ce solutii avem in cazul unei erori materiale?Corelatii intre decontul TVA si declaratia 394. Vezi opinia consultantului!Facturi prestari servicii cercetare. DECONT TVAUltimele articole
Factura inregistrata de doua ori. Corectie DECONT TVAGarantii de buna executie, inregistrare in jurnal de cumparari si in decontul de TVAAchizitie de servicii publicitate. Decont special de TVAANAF ramburseaza TVA in valoare de aproape 2 miliarde de lei, in aprilieDECONT TVA cod 300 si declaratia cod 394 pentru ONG (persoana partial impozabila)
Mai multe articole despre decont TVA
Articole similare
Studii de caz: Cum trebuie emisa factura catre clientul din afara UE din punct de vedere al TVA-ului si la ce rand se inregistreaza in decontul de TVA?Totul despre cheltuielile DEDUCTIBILE si nedeductibile ale afacerii dvs.Confruntarea cu FMI: Ce s-a realizat pana acum de la ultimul acord?VIDEO: Procedura de retur aplicabila achizitiilor intracomunitareOperatiune de achizitie urmata de export. Ce tratament contabil si fiscal aplicam?Ultimele articole
Obligatie de raportare conform DAC 6 pentru operatiuni in cadrul grupului si plata unor venituri din comisionOFICIAL! Starea de alerta a fost prelungita cu 30 de zile in RomaniaMARFA expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareJustificarea scutirii de TVA pentru exportul de bunuri. Tratament fiscal si documente necesareRegimul TVA in cazul produselor expirate si degradate. Studiu de caz
Mai multe articole despre marfa

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"