Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In analiza urmatoare, cazul se refera la o societate care a efectuat o achizitie intracomunitara dintr-un alt stat membru UE. Factura a fost emisa cu data de 20.11.2015 si a fost raportata in Declaratia 390, precum si in decontul de TVA al lunii noiembrie 2015. Marfa a sosit in tara in luna decembrie 2015. La momentul efectuarii receptiei s-a constatat ca nu au sosit toate produsele din factura. In plus, s-a constat ca unele produse lipsesc. Managerul firmei a luat hotararea ca diferenta de marfa nereceptionata, dar platita (factura a fost achitata integral in luna noiembrie 2015), sa fie trecuta pe pierderile anului 2015.
Aceasta cheltuiala este nedeductibila fiscal? Ce corectii se impun asupra TVA? Datoreaza firma TVA pentru aceasta diferenta? Daca raspunsul este da, care este inregistrarea contabila aferenta? Cum se va corecta decontul de TVA al lunii noiembrie 2015?
Varianta corecta ar fi sa intocmiti o reclamatie si sa-o transmiteti furnizorului intracomunitar pentru a emite o factura de stornare ( credit note) pentru marfa nelivrata. In baza facturii de stornare, societatea beneficiara va ajusta baza de impozitare a achizitiei intracomunitare, conform pct. 20 alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a art. 138 din Codul fiscal.
In situatia in care ati luat decizia ca marfa nereceptionata sa fie inregistrata ca pierdere, va fi tratata ca o lipsa din gestiune chiar daca este impropriu spus lipsa din gestiune intrucat nu a intrat in gestiune.
In aceasta situatie ar trebui sa fie receptionata ca marfa si ulterior ca lipsa din gestiune.
Potrivit prevederilor pct. 6 alin (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, dat in aplicarea art 128, bunurile constatate lipsa din gestiune nu sunt considerate livrari de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 148 din Codul fiscal si ale pct. 53 din Normele metodologice. Potrivit prevederilor mentionate se va ajusta TVA dedusa initial la momentul constatarii evenimentului.
Astfel, din punct de vedere a TVA, se vor aplica prevederile prevederile art.148 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit carora persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.
Potrivit prevederilor pct.53 alin. (6) lit.d) din Normele metodologice de aplicare, persoana impozabila realizeaza aceste ajustari ca urmare a unor situatii cum ar fi: bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal
.
In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei.
Ajustarea reprezinta anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse initial si se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea, in cazul dvs. in decontul de TVA aferent lunii decembrie 2015. Atata timp cat nu primiti factura de stornare, declaratia recapitulativa nu va fi corectata.
Din punct de vedere a cheltuielilor cu marfa si taxa pe valoarea adaugata ajustata , vor fi tratate ca cheltuieli nedeductibile potrivit prevederilor art.21 alin. (1) coroborat cu prevederile art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi, potrivit pct. 41 din Normele metodologice cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor neimputabile, sau a activelor corporale, constatate lipsa din gestiune sau degradate si inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, dupa caz, pentru care s-au incheiat contracte de asigurare.
Dreptinregistrari contabile, vom avea:
1) Ajustare TVA dedusa initial:
635=4426
2) Descarcare gestiune
607=371
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal
Autor: Redactia Infotva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Bunuri lipsa la receptie. Care va fi tratamentul fiscal?":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Minusuri la inventar. Colectare TVA pentru bunurile lipsaAjustarea TVA la minusul de inventar. Facem raportarea prin decontul de TVA?Ajustare TVA BUNURI LIPSA in gestiune si protocol. Cum declaram?Bunuri furate si TVA dedus. Ce implicatii fiscale la determinarea profitului impozabil?Anulare inregistrare in scopuri de TVA. Ce ajustari efectuam?Ultimele articole
Scoatere din inventar a unor obiecte lipsa din gestiune: Ajustare negativa TVA deductibilaDeducere TVA pentru achizitie intracomunitara de marfuriBUNURI LIPSA, neimputabile. Care este tratament fiscal si TVA?Ce facem cu TVA-ul platit in vama cand se constata BUNURI LIPSA la import?Studiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatori
Mai multe articole despre bunuri lipsa
Articole similare
Schimbare perioada fiscala pentru TVA in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri. Cum procedam?Cum gestionam o ACHIZITIE INTRACOMUNITARA cu marfa livrata la client final?Refacturare costuri intre societatile din grup. Ce tratament fiscal si TVA se aplica?Studiu de caz: Decontul de TVA. FacturareAchizitie intracomunitare prin licitatie externa. Situatii in care este necesara inscrierea in scopuri de TVA in regim specialUltimele articole
ANAF modifica formularul 700! Efectuarea mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale se poate face prin mijloace electronice pentru toti contribuabiliiReminder ANAF! 26 octombrie - termen limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale -Modificarea perioadei fiscale TVA, de la luna la trimestru. ProceduriImplicatii vamale, fiscale si declarative in cazul importului intr-un stat UE. Achizitie in RomaniaLivrare intracomunitara de bunuri. Documente justificative pentru scutirea de TVA
Mai multe articole despre achizitie intracomunitara
Articole similare
Regimul TVA aplicat pentru facturile de avans in cazul unei achizitii terenFiscalitate: un studiu confirma pierderi de miliarde de euro din cauza deficitului de incasare a TVA-uluiDeducere cheltuieli si TVA bonuri fiscale. Ce limitari se aplica?Studiu de caz: Baza TVA aferenta serviciilor de manipulare in zona liberaCheltuieli cu combustibilul consumat in UE. Cum deducem?Ultimele articole
Lichidare II. Aspecte privind TVA si impozit pe venitSistemul TVA la incasare, ajustarea negativa a bazei de impozitare. TVA neexigibilaEvidentierea ajustarii de TVA pentru clienti intrati in faliment. Se poate emite doar o singura FACTURA centralizatoare?Inregistrarea platii unei facturi din contul personal al administratorului. Exista implicatii pe TVA?Cesiune de creante la o microintreprindere. Care sunt implicatiile fiscale?
Mai multe articole despre factura
Articole similare
Inregistrarea TVA si anularea codului de TVA. Cum procedam?Deconturi false de TVA in valoare de peste 2,5 milioane de euroStudiu de caz: Inspectie tehnicaRefacturare cheltuieli de promovare catre partenerii UE. Regimul TVA aplicabilCe declaratii depunem pana la 27 februarie 2012Ultimele articole
Factura inregistrata de doua ori. Corectie DECONT TVAGarantii de buna executie, inregistrare in jurnal de cumparari si in decontul de TVAAchizitie de servicii publicitate. Decont special de TVAANAF ramburseaza TVA in valoare de aproape 2 miliarde de lei, in aprilieDECONT TVA cod 300 si declaratia cod 394 pentru ONG (persoana partial impozabila)
Mai multe articole despre decont TVA
Articole similare
Inregistrari contabile MARFA ce va fi livrata ulterior pe baza de avizPerisabilitati peste limitele maxime admise | Tratament fiscal si inregistrari contabileStudiu de caz: Deducerea TVA in cazul marfurilor degradateRetragerea optionala din evidenta platitorilor de TVA. Cum se procedeaza?Garda Financiara Ilfov a confiscat in weekend MARFA de milioane de euroUltimele articole
MARFA expirata si bunuri degradate. Bilant de lichidareJustificarea scutirii de TVA pentru exportul de bunuri. Tratament fiscal si documente necesareRegimul TVA in cazul produselor expirate si degradate. Studiu de cazMasti, manusi si materiale igienico sanitare pentru salariati. Tratament contabil si fiscalImport bunuri prin curier. ONG neplatitor de TVA. Obligatii declarative
Mai multe articole despre marfa

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"