Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, cazul se refera la o societate care a efectuat o achizitie intracomunitara dintr-un alt stat membru UE. Factura a fost emisa cu data de 20.11.2015 si a fost raportata in Declaratia 390, precum si in decontul de TVA al lunii noiembrie 2015. Marfa a sosit in tara in luna decembrie 2015. La momentul efectuarii receptiei s-a constatat ca nu au sosit toate produsele din factura. In plus, s-a constat ca unele produse lipsesc. Managerul firmei a luat hotararea ca diferenta de marfa nereceptionata, dar platita (factura a fost achitata integral in luna noiembrie 2015), sa fie trecuta pe pierderile anului 2015.
Aceasta cheltuiala este nedeductibila fiscal? Ce corectii se impun asupra TVA? Datoreaza firma TVA pentru aceasta diferenta? Daca raspunsul este da, care este inregistrarea contabila aferenta? Cum se va corecta decontul de TVA al lunii noiembrie 2015?
Varianta corecta ar fi sa intocmiti o reclamatie si sa-o transmiteti furnizorului intracomunitar pentru a emite o factura de stornare ( credit note) pentru marfa nelivrata. In baza facturii de stornare, societatea beneficiara va ajusta baza de impozitare a achizitiei intracomunitare, conform pct. 20 alin. 2 din Normele metodologice de aplicare a art. 138 din Codul fiscal.
In situatia in care ati luat decizia ca marfa nereceptionata sa fie inregistrata ca pierdere, va fi tratata ca o lipsa din gestiune chiar daca este impropriu spus lipsa din gestiune intrucat nu a intrat in gestiune.
In aceasta situatie ar trebui sa fie receptionata ca marfa si ulterior ca lipsa din gestiune.
Potrivit prevederilor pct. 6 alin (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, dat in aplicarea art 128, bunurile constatate lipsa din gestiune nu sunt considerate livrari de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 148 din Codul fiscal si ale pct. 53 din Normele metodologice. Potrivit prevederilor mentionate se va ajusta TVA dedusa initial la momentul constatarii evenimentului.
Astfel, din punct de vedere a TVA, se vor aplica prevederile prevederile art.148 alin. (3) din Codul fiscal, potrivit carora persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Potrivit prevederilor pct.53 alin. (6) lit.d) din Normele metodologice de aplicare, persoana impozabila realizeaza aceste ajustari ca urmare a unor situatii cum ar fi: bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal
.
In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, sumele imputate nu sunt considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA, indiferent daca pentru acestea este sau nu obligatorie ajustarea taxei.
Ajustarea reprezinta anularea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata deduse initial si se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea, in cazul dvs. in decontul de TVA aferent lunii decembrie 2015. Atata timp cat nu primiti factura de stornare, declaratia recapitulativa nu va fi corectata.
Din punct de vedere a cheltuielilor cu marfa si taxa pe valoarea adaugata ajustata , vor fi tratate ca cheltuieli nedeductibile potrivit prevederilor art.21 alin. (1) coroborat cu prevederile art. 21 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal.
Nu intra sub incidenta acestor prevederi, potrivit pct. 41 din Normele metodologice cheltuielile cu bunurile de natura stocurilor neimputabile, sau a activelor corporale, constatate lipsa din gestiune sau degradate si inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, dupa caz, pentru care s-au incheiat contracte de asigurare.
Dreptinregistrari contabile, vom avea:
1) Ajustare TVA dedusa initial:
635=4426
2) Descarcare gestiune
607=371
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Scoatere din inventar a unor obiecte lipsa din gestiune: Ajustare negativa TVA deductibilaAchizitie intracomunitara cu bunuri deteriorate integral la transport. Care e tratament fiscal TVA?Studiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatoriCe facem cu TVA-ul platit in vama cand se constata BUNURI LIPSA la import?Deducere TVA pentru achizitie intracomunitara de marfuriUltimele articole
BUNURI LIPSA, neimputabile. Care este tratament fiscal si TVA?Ajustare TVA pentru BUNURI LIPSA, imputate. Cu ce cota de TVA facem ajustarea?Ajustare TVA pentru BUNURI LIPSA, imputate. Ce cota de TVA se foloseste la ajustare?Ajustare TVA BUNURI LIPSA in gestiune si protocol. Cum declaram?Schimbare utilizare autoturism. Cum facem ajustarea de TVA?Articole similare
Livrare bunuri cu instalare pe teritoriul comunitar. Care sunt implicatiile TVA?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA efectuata de catre o societate neplatitoare de TVAORDIN AL ANAF Nr. 77 din 2010Plata in avans in strainatate. Ce declaratii depunem?Avans in baza de proforma pentru ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cum gestionam situatia?Ultimele articole
Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileArticole similare
Reguli de FACTURAre, continut obligatoriu si termene de emitere in 2017Contract de comision. Care sunt obligatiile de inregistrare si declarare a unui PFA?TVA livrare intracomunitara mijloc de transportAchizitii intracomunitare de bunuri second hand. Marja profitului. TVA. ExempluTVA pentru livrarile de bunuri cu plata in rateUltimele articole
TVA locuinte 2025: Studii de caz utilePerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemFACTURAre in RO e-FACTURA. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Firme care incaseaza online. Cum se declara veniturile in E-TVAArticole similare
ONG. Costuri purtatoare de TVA. Cum se poate recupera taxa?Plata avans marfa pentru o achizitie intracomunitara nefinalizata. Ce obligatii declarative avem?TVA nedeductibil. Stabilim cum evidentiem facturi in acest cazOPANAF nr.3665 modifica decontul de TVA. Vezi ce altceva se schimbaDeducere TVA la stoc de marfa. Cum declaram in decontul de TVA?Ultimele articole
Perioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriE-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemDECONT TVA completat si transmis eronat. Cum se poate corecta procedura?Formularul 300 pentru 2021. De cand se va folosi noul Decont de TVA?Factura inregistrata de doua ori. Corectie DECONT TVAArticole similare
VIDEO: Procedura de retur aplicabila achizitiilor intracomunitareGestiune global-valorica insa facturata doar global. Se considera contraventie?TVA leasing deducere in anul 2012ANOFM anunta peste 20.000 de locuri de munca vacante la nivel national. Domeniile in care se cauta lucratoriNIR-ul. La ce serveste, in ce conditii e obligatoriu sa intocmesti un NIR si cum se intocmesteUltimele articole
Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulE-Transport in 2025. Sanctiuni care se aplica de anul acestaDistrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?E-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITLivrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"