Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Nu ocoliti O.M.E.F. nr. 1823 din 29 octombrie 2007, publicat in M.Of. nr. 770 din 14 noiembrie 2007. Realitatea este ca un ordin cuprinde mai multe solutii practice decat normele de aplicare ale ...
Nu ocoliti O.M.E.F. nr. 1823 din 29 octombrie 2007, publicat in M.Of. nr. 770 din 14 noiembrie 2007.
Realitatea este ca un ordin cuprinde mai multe solutii practice decat normele de aplicare ale legii fiscale la care se refera.
Din pacate ordinele fiscale nu ofera si solutii contabile astfel incat sa stim cum trebuie sa procedam corect din toate punctele de vedere, de la inceputul pana la sfarsitul tranzactiei.
Norocul nostru este ca o inregistrare contabila eronata nu trebuie sa ne sperie, sa ne crispeze in fata organului de inspectie fiscala. Important este sa nu omitem inregistrarea in evidenta contabila a tuturor documentelor justificative primite sau emise in cadrul firmei noastre.
La fel de importanta este si respectarea legislatiei fiscale si determinarea corecta a bazelor de impunere a impozitelor, taxelor si contributiilor datorate bugetului general consolidat.
Totusi, sa nu uitam ca astazi ne-am propus sa abordam pe scurt tema reparatiilor efectuate in perioada de garantie si postgarantie. Stiu ca nu aveti prea mult timp la dispozitie, de aceea nu vrem decat sa punctam ideile principale.
Pornim de la contract sau orice alta intelegere de acest gen existenta intre furnizor si cumparator.
Totusi, contractul este mult mai sigur in situatia in care bunurile respective sunt complexe. Prin contract se stabileste termenul de garantie si modalitatile de asigurare a garantiei prin intretinere, reparare sau inlocuire.
Din punct de vedere juridic, garantia este obligatorie pentru vanzator care trebuie sa asigure calitatea produsului asa cum l-a prezentat in ofertele sale.
Asa cum se defineste prin legea nr. 449 din 12 noiembrie 2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, publicata in M.Of. nr. 812 din 18 noiembrie 2003, garantia este angajamentul vanzatorului sau producatorului asumat fata de consumator de a nu solicita acestuia costuri suplimentare, indiferent de modalitatea de solutionare:
a) prin restituirea pretului platit de consumator;
b) prin reparare;
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
SAF-T Ghid de raportare corecta
c) prin inlocuirea produsului cumparat.
Repararea sau remedierea este procedeul de aducere a produsului care nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile de garantie, la specificatiile mentionate in
contractul de vanzare-cumparare.
Am sintetizat pentru dvs. urmatoarele trei modalitati concrete de solutionare a reclamatiile cumparatorilor pentru bunuri aflate in perioada de garantie:
a) acordarea unor reduceri comerciale, in procente sau global valoric calculate la valoarea totala a bunurilor in cauza, livrate initial;
b) efectuarea reparatiilor de catre cumparator, fara returnarea bunurilor catre furnizor.
In acest caz, cumparatorul trebuie sa recupereze de la furnizor contravaloarea manoperei si a pieselor de schimb utilizate. Recuperarea se face pe baza de factura emisa de cumparator care are si obligatia intocmirii unui deviz pentru justificarea sumei facturate.
Pentru cumparator operatiunea reprezinta o lucrare prestata asupra unui bun mobil care are locul in statul sau. Din acest motiv, serviciul se taxeaza de catre cumparator in regim normal, cu cota de TVA aplicabila in statul sau.
c) returnarea efectiva a bunurilor defecte la furnizor, sub rezerva primirii ulterioare a acestora, dupa inlaturarea defectiunilor.
Fiecare dintre cele trei modalitati de inlaturare a motivelor de reclamatii trebuie negociata intre partile participante la tranzactie, rezultatele negocierii fiind consemnate in c ontracte , comenzi, corespondenta letrica sau electronica si in orice alte documente.
Nu neglijati faptul ca organul de inspectie fiscala va avea in vedere responsabilitatea
suportarii cheltuielilor aferente de catre fiecare partener.
Cum este si firesc, defecte pot sa apara la orice fel de bun pentru care se prevede sau nu se prevede un termen de garantie, indiferent de statul unde este stabilit
furnizorul: intr-un stat comunitar sau intr-un stat tert.
Referitor la reparatii, problema trebuie abordata din doua unghiuri:
1. cand o firma din Romania a efectuat initial o operatiune de export sau o operatiune de livrare intracomunitara de bunuri, caz in care are calitatea de furnizor cu obligatia efectuarii reparatiilor in perioada de garantie;
2. cand o firma din Romania a efectuat initial o operatiune de import sau o operatiune de achizitie intracomunitara de bunuri, caz in care are calitatea de cumparator si are dreptul sa solicite furnizorului efectuarea de reparatii.
Pentru relatiile cu parteneri stabiliti in state terte
D.p.d.v. al TVA, daca bunurile sunt livrate intr-un stat tert sau sunt importate dintr-un stat tert, problema este simpla in cazul unui retur de bunuri defecte. Pentru astfel de situatii nu se organizeaza evidenta fiscala a operatiunii de retur deoarece avem ca document justificativ declaratia vamala cu caracter temporar.
Astfel:
- daca ati exportat bunuri si acestea sunt defecte partial sau in totalitate, iar prin contract s-a convenit cu cumparatorul ca bunurile sa fie returnate: returul se incadreaza la import temporar de bunuri pentru care se intocmeste o declaratie vamala de import, cu termen stabilit de vama pentru inchiderea operatiunii.
Operatiunea nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si nu se declara in decontul de TVA deoarece aceasta operatiune nu este taxabila;
- daca ati importat bunuri si acestea sunt defecte partial sau in totalitate, iar prin contract s-a convenit cu furnizorul sa returnati bunul: returul se incadreaza la export temporar de bunuri pentru care se intocmeste o declaratie vamala de export, cu termen stabilit de vama pentru inchiderea operatiunii. Pentru o astfel de operatiune nu se datoreaza TVA;
Pentru relatiile cu parteneri stabiliti in state membre
D.p.d.v. al TVA, daca bunurile sunt livrate intr-un stat comunitar sau sunt achizitionate dintr-un stat comunitar, problema se complica din cauza faptului ca nu mai avem un document justificativ de natura unei declaratii vamale care sa confirme intrarea sau iesirea temporara a bunurilor de pe teritoriul Romaniei.
In lipsa unui document justificativ, se organizeaza evidenta fiscala a acestor bunuri defecte returnate.
Astfel, o firma din Romania se poate afla intr-una din urmatoarele situatii:
1. are calitatea de furnizor:
- daca s-au livrat bunuri catre un partener intracomunitar iar bunurile sunt defecte partial sau in totalitate, daca prin contract s-a convenit cu cumparatorul, bunurile urmeaza sa fie returnate in Romania.
In acest caz:
a) pentru cumparatorul din statul membru: operatiunea nu reprezinta o livrare intracomunitara de bunuri. Operatiunea este un nontransfer care nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari, nu se declara in decontul de TVA si nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa trimestriala .
b) pentru vanzatorul din Romania: operatiunea nu reprezinta o achizitie intracomunitara de bunuri, nu se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari, nu se declara in decontul de TVA si nu se raporteaza prin declaratia recapitulativa trimestriala.
Bunurile returnate se inregistreaza in registrul bunurilor mobile corporale primite si operatiunea se inchide in registru dupa repararea bunurilor si expedierea acestora catre cumparator.
-
In situatia in care reparatiile se efectueaza in perioada de garantie, operatiunea nu reprezinta o prestare de servicii deoarece nu se realizeaza cu plata, fiind o obligatie contractuala asumata in cadrul perioadei de garantie conform prevederilor art. 129 alin. 5, lit. c;, deoarece repararea bunurilor este o prestare de serviciu.
Nu incadreaza la prestari servicii nici contravaloarea pieselor de schimb inlocuite deoarece sunt acestea sunt accesorii operatiunii de remediere efectuata fara plata in cadrul perioadei de garantie.
Pentru lucrarile efectuate in perioada postgarantei, furnizorul emite factura, fara a taxa operatiunea daca proprietarul bunului ii comunica codul de inregistrare in scopuri de TVA eliberat de autoritatile fiscale din statul sau.
Pe factura se inscrie pe factura emisa mentiunea "neimpozabil in Romania";
In aceste conditii, operatiunea de remediere se incadreaza in prevederileart. 133, alin. (2), lit. h, pct. 2 din Codul fiscal. In valoarea totala a facturii de prestari servicii se cuprinde contravaloarea manoperei directe, a regiilor si a pieselor de schimb inlocuite ;
-
In situatia in care reparatiile se efectueaza in afara perioadei de garantie, operatiunea reprezinta o prestare de servicii deoarece este efectuata cu plata. in valoarea prestarilor de servicii efectuate cu plata se incadreaza si contravaloarea pieselor de schimb inlocuite deoarece acestea sunt accesorii operatiunii de remediere efectuata cu plata .
2. Are calitatea de cumparator:
- daca s-au achizitionat bunuri si acestea sunt defecte partial sau in totalitate, iar prin contract s-a convenit cu furnizorul stabilit intr-un stat membru, ca bunurile sa fie returnate.
In acest caz:
a) pentru cumparatorul din Romania: operatiunea nu reprezinta o livrare intracomunitara de bunuri deoarece operatiunea este un nontransfer pe care trebuie sa il evidentieze
obligatoriu in registrul nontransferurilor. Aces registru se inchide la pozitia respectiva o data cu returnarea bunurilor remediate.
b) pentru vanzatorul din statul membru: operatiunea nu reprezinta o achizitie intracomunitara de bunuri.
Cea mai simpla metoda de solutionare a unei reclamatii calitative pentru defecte minore ?
Daca defectele sunt minore, clientul va fi multumit cu primirea unor reduceri financiare din partea furnizorului. Aceasta modalitate de solutionare a unor reclamatii de calitate este benefica pentru ambele parti, in special pentru furnizor care economiseste astfel sume importante ocazionate de ambalarea si returnarea produselor defecte, suportate pe cheltuiala sa.
Consider ca pentru astfel de situatii, nu este necesara emiterea unei facturi in rosu deoarece nu poate fi vorba despre o operatiune economica de livrare de bunuri ci despre o intelegere intre furnizor si cumparator legata de decontarea bunurilor livrate initial.
Operatiunea are un caracter financiar, fara a fi legata de pretul bunurilor livrate.
Desi prin lege nu se mentioneaza in mod expres, astfel de reduceri nu intra in sfera taxarii.
Deoarece reducerile financiare se acorda ulterior livrarii, d.p.d.v. contabil operatiunea se inregistreaza astfel:
furnizorul:
667 = 411
cumparatorul:
401 = 767
Daca prin contractul initial sau printr-un act aditional, incheiat ulterior, se stabileste ca solutionarea reclamatiei sa se efectueaze si prin acordarea unui discount, firma din Romania urmeaza sa emita o nota de credit care va fi inregistrata prin formula contabila
667 = 411.
In cazul in care exista un acord scris intre parti, o alternativa a diminuarii sumei de plata datorata de client firmei dvs. ar fi ajustarea bazei de impozitare reglementata prin art. 138, lit. b care prevede reducerea bazei de impozitare si in situatia refuzurilor totale sau partiale privind calitatea bunurilor livrate, in conditiile anularii partiale a contractului pentru livrarea respectiva.
Acest articol este aplicabil si livrarilor intracomunitare, fapt ce rezulta si din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal aprobate prin H.G. nr. 44/2004, pct. 20, alin. (1).
In situatia in care decideti ajustarea bazei de impozitare, aveti obligatia sa corectati factura initiala prin reducerea bazei de impozitare prin emiterea unei facturi care va trebui transmisa si beneficiarului (art. 159, alin. 1 si 2).
Atentie!
Nu confundati ajustarea bazei de impozitare cu acordarea unei reduceri financiare.
Ajustarea bazei se face pe baza emiterii unei facturi de catre furnizor iar reducerea financiara se face doar pe baza intelegerii contractuale intre partile participante la tranzactie.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Factura emisa de furnizor strain cu cod de TVA din Romania. Cum se inregistreaza TVA si ce declaratii se depun?Facturare intreprindere individualaCine aplica obligatoriu sistemul TVA la incasare. Norme de la 1 ianuarie 2013Masuri de simplificare pentru operatiuni tripartite. Cum procedam la facturare?Serviciu intracomunitar efectuat de un PFA | Declaram prin 200 sau 201?Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Vanzare bunuri prin automate. Ce DOCUMENTE JUSTIFICATIVE sunt obligatorii?Livrare intracomunitara de bunuri in alt stat membru decat statul care a emis codul de TVAOperatiuni triunghiulare. Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA?Microintreprindere. Cum se face decontarea cheltuielilor pentru masina personala?Inspectorii antifrauda, in actiune: Sanctiuni de peste 7,6 milioane de euro!Ultimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Prime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Controale ANAF la persoanele fizice. Ce probleme au gasit inspectorii in sem. I din 2024Firme care depasesc plafonul de 300.000 lei. De cand trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVAControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceArticole similare
Ghid TVA 2023: noile reguli, legislatie, monografiiCertificarea declaratiei privind nedeductibilitatea TVATVA in cazul PFI impozitate pe norma de venitDiferente suplimentare de plata TVA stabilite de organul de INSPECTIE FISCALA. Care este tratamentul contabil si fiscal?Culturi agricole distruse de calamitati. Regim TVAUltimele articole
ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneArticole similare
OUG nr. 12 modifica regimul de control al operatiunilor cu produse cu dubla utilizareNoi autorizatii de export sunt necesare in regim de urgenta pentru produsele cu dubla utilizareModalitatea corecta de facturare transport intracomunitar in ceea ce priveste TVA-ulOperatiuni legate de exportul de bunuri. Regim TVANoutati legislatie Fiscala 09-13 iunie 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
OPERATIUNE DE EXPORT sau livrare intracomunitara de bunuriVideoclipul publicitar: prestare de serviciu sau bun mobil corporal? - publicat in noiembrie 2007Articole similare
Ordinul ANAF nr. 614/2015 - aprobarea Instructiunilor de utilizare a formularelor declaratiei vamale de import/export in cazul aplicarii procedurii alternativeImpozitare TVA. Reglementari contabileCafea cu accize, TVA si declaratia 390TVA - Operatiuni impozabileImportul de bunuri. Obligatii TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"