Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Legea 186 din 02 Iulie 2015 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0495 din 6 Iulie 2015.
Actul normativ analizat astazi aproba cu modificari OUG nr. 8/2015, act normativ ce a avut cea mai importanta pondere normativa in anul 2015 din punctul de vedere al reglementarilor privind casele de marcat fiscale.
Sa analizam punctual aspectele si noutatile aduse de aceasta lege:
1. Dispare notiunea de bacsis din reglementarile privind casele de marcat fiscale. Cu aceasta ocazie este abrogata si obligatia de a intocmi regulament de ordine interioara cu privire la bacsis si totodata dispare si obligatia de a evidentia pe bon fiscal distinct bacsisul.
2. Nu mai exista obligatia inregistrarii banilor personali la inceperea programului in Registrul banilor personali.
3. Persoanele fizice ce deservesc casele de marcat fiscale nu mai au obligatia sa prezinte echipelor de inspectie fiscala sumele personale de bani detinute asupra acestora.
In ciuda faptului ca s-a delegalizat bacsisul, legea este un pas inapoi deoarece ne vom afla in aceeasi situatie anterioara modificarilor legislative ce au introdus bacsisul, respectiv vor exista plusuri de casierie generate de bacsisurile care nu dispar in viata de zi cu zi.
Activitatea operatorului economic nu este la fel de usor inchisa insa amenzile sunt mai mari.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Cartea verde a contabilitatii
Manual de politici contabile - Stick USB
Procedura fiscala corecta a bacsisului trebuia sa fie:
evidentiere pe casa de marcat fiscala;
venit neimpozabil atat la operatorul economic cat si la persoana fizica deoarece bacsisul reprezinta un cadou din partea clientului iar clientul persoana fizica il acorda din veniturile proprii deja impozitare
scutit de TVA deoarece nu reprezinta o livrare de bunuri sau o prestare de servicii in conceptul art. 128-129 din Codul fiscal.
4. S-au abrogat contraventiile cu privire la nerespectarea obligatiilor aferente bacsisului.
5. Se pastreaza pentru un numar de 11 abateri sanctiuni contraventionale cumulative ce consta in amenda intr-o suma de bani si ca sanctiuni suplimentare confiscarea veniturilor si suspendarea activitatii agentului economic.
6. O alta sectiune a legii ne arata ca reprezentantii nostrii din Parlament habar nu au ce voteaza. Va prezentam in acest sens faptul ca s-a reglementat situatia in care operatorul economic va primi contravaloarea sumei reprezentand de 10 ori amenda achitata daca instanta de judecata constata nevinovatia acestuia, suma platita pentru permisiunea de a desfasura activitate economica, insa este REGLEMENTATa DE DOUa ORI! in doua legi diferite, cu continut identic in acest sens!
Sa analizam cele doua legi:
Legea nr. 166/2015 publicata in Monitorul 0460 din 25 Iunie prevede la pct. 7 urmatoarele aspecte:
"7. La articolul 10, dupa punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 3, cu urmatorul cuprins:
3. La articolul 11 alineatul (1) litera e), punctul (viii) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(viii) in situatiile prevazute la pct. (vii), daca operatorul economic achita amenda contraventionala sau jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de zece ori amenda aplicata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire, daca aceasta a fost transmisa prin posta."
Legea nr. 186/2015 prevede la pct. 6 urmatoarele:
"6. La articolul I punctul 13, la articolul 11 alineatul (1), punctul (viii) al literei e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(viii) in situatiile prevazute la pct. (vii), daca operatorul economic achita amenda contraventionala sau jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de zece ori amenda aplicata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire daca aceasta a fost transmisa prin posta."
Existenta in doua acte normative a unor prevederi identice sau similare este interzisa in mod expres chiar de Legea nr. 24/2000 privind tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
7. Neinmanarea bonului fiscal, cand acesta a fost emis, se sanctioneaza in continuare cu amenda de 1.250 lei aplicata persoanei fizice operator al casei de marcat fiscale. Aceeasi contraventie se aplica si daca operatorul casei de marcat fiscale refuza emiterea facturii la cererea clientului.
Legea intra in vigoare la 3 zile de la publicarea in Monitorul Oficial, respectiv joi 9 Iulie 2015.
Autor: Adrian Benta, consultant fiscal si doctor in economie
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cine nu va plati impozit pe BACSIS de la 1 mai 2015?Actiune fulger in Centrul Vechi al Capitalei: Munca la negru in sali de jocuri de noroc si restauranteNoile praguri privind diferentele nefiscalizate din casele de marcat. Proiect OUGCe prevederi raman in vigoare privind BACSISul?Eliminarea prevederilor privind impozitarea BACSISului. Explicatii ec. Irina DumitrescuUltimele articole
Monografie contabila BACSIS 2023. Exemplu util de monografie contabila pentru inregistrarea BACSISuluiImpozitare BACSIS 2023: ANAF reaminteste operatorilor economici ca BACSISul se evidentiaza pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de incasareRestaurantele si barurile care NU evidentiaza BACSISul pe bonul fiscal vor fi amendate cu pana la 4.000 leiLegea 376/2022: BACSISul NU poate fi asimilat, din punctul de vedere al TVA, unei livrari de bunuri sau unei prestari de serviciiStadiul in care se afla proiectul privind impozitarea BACSISului. Aspecte fiscaleArticole similare
Raportare ANAF prin Declaratia 394, in cazul incasarii prin bon fiscal cu emitere de factura.Split TVA. Cum procedam cu tichetele de masa?Livrare de bunuri cu amanuntul. Aparat de marcatVenituri din inchiriere fundatie. Sunt obligatorii CASA DE MARCAT fiscala si plata TVA?Combustibil achizitionat de salariat. Ce tratament fiscal se aplica in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Ultimele articole
Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasCum se declara in D394 facturile si bonurile fiscaleFormularul c801 – Ghidul CompletCare este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorTVA zahar 2024. Studii de caz practiceArticole similare
Tot ce trebuie sa stii despre decontari si asocierea in participatiune!Reminder ANAF! 16 august 2021- termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021Inregistrari contabile, studii de caz rezolvate, monografii contabile, modele de calcul, formulare cu exemple de completareNoutati legislative cu explicatii oferite de autoritatile din domeniu. Ce acte normative sunt importante?Controale ITM la angajatorii care desfasoara activitati cu cod CAEN 4724Ultimele articole
Ce OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024E-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind SANCTIUNIle aplicate in sistemNoi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorFacturi care NU au fost trimise in SPV in termen de 5 zile. Se aplica SANCTIUNI?Controale ANPC in perioada 9-13 septembrie 2024. Cine a fost vizatArticole similare
Achizitie bunuri in baza unor bonuri fiscale. Deductibilitate cheltuiala si TVANoile sanctiuni pentru firme de la 1 martie. Ce se intampla daca nu emiteti bon fiscal?Vanzare marfa in sistem buy-back. Care e legislatia si cum intocmim monografia contabila?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorDeducerea TVA la achizitii. Invins sau invingator? CE, CAT si CUM poate fi dedusUltimele articole
A fost introdusa o noua exceptie de la obligativitatea folosirii caselor de marcatCum se declara in D394 facturile si bonurile fiscaleCum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariE-Factura. Ce trebuie sa contina un bon fiscal echivalent unei facturi simplificateNoutati legislative referitoare la casele de marcat, conform OUG 69/2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"