Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Legea 186 din 02 Iulie 2015 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0495 din 6 Iulie 2015.
Actul normativ analizat astazi aproba cu modificari OUG nr. 8/2015, act normativ ce a avut cea mai importanta pondere normativa in anul 2015 din punctul de vedere al reglementarilor privind casele de marcat fiscale.
Sa analizam punctual aspectele si noutatile aduse de aceasta lege:
1. Dispare notiunea de bacsis din reglementarile privind casele de marcat fiscale. Cu aceasta ocazie este abrogata si obligatia de a intocmi regulament de ordine interioara cu privire la bacsis si totodata dispare si obligatia de a evidentia pe bon fiscal distinct bacsisul.
2. Nu mai exista obligatia inregistrarii banilor personali la inceperea programului in Registrul banilor personali.
3. Persoanele fizice ce deservesc casele de marcat fiscale nu mai au obligatia sa prezinte echipelor de inspectie fiscala sumele personale de bani detinute asupra acestora.
In ciuda faptului ca s-a delegalizat bacsisul, legea este un pas inapoi deoarece ne vom afla in aceeasi situatie anterioara modificarilor legislative ce au introdus bacsisul, respectiv vor exista plusuri de casierie generate de bacsisurile care nu dispar in viata de zi cu zi.
Activitatea operatorului economic nu este la fel de usor inchisa insa amenzile sunt mai mari.

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Procedura fiscala corecta a bacsisului trebuia sa fie:
evidentiere pe casa de marcat fiscala;
venit neimpozabil atat la operatorul economic cat si la persoana fizica deoarece bacsisul reprezinta un cadou din partea clientului iar clientul persoana fizica il acorda din veniturile proprii deja impozitare
scutit de TVA deoarece nu reprezinta o livrare de bunuri sau o prestare de servicii in conceptul art. 128-129 din Codul fiscal.
4. S-au abrogat contraventiile cu privire la nerespectarea obligatiilor aferente bacsisului.
5. Se pastreaza pentru un numar de 11 abateri sanctiuni contraventionale cumulative ce consta in amenda intr-o suma de bani si ca sanctiuni suplimentare confiscarea veniturilor si suspendarea activitatii agentului economic.
6. O alta sectiune a legii ne arata ca reprezentantii nostrii din Parlament habar nu au ce voteaza. Va prezentam in acest sens faptul ca s-a reglementat situatia in care operatorul economic va primi contravaloarea sumei reprezentand de 10 ori amenda achitata daca instanta de judecata constata nevinovatia acestuia, suma platita pentru permisiunea de a desfasura activitate economica, insa este REGLEMENTATa DE DOUa ORI! in doua legi diferite, cu continut identic in acest sens!
Sa analizam cele doua legi:
Legea nr. 166/2015 publicata in Monitorul 0460 din 25 Iunie prevede la pct. 7 urmatoarele aspecte:
"7. La articolul 10, dupa punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 3, cu urmatorul cuprins:
3. La articolul 11 alineatul (1) litera e), punctul (viii) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(viii) in situatiile prevazute la pct. (vii), daca operatorul economic achita amenda contraventionala sau jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de zece ori amenda aplicata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire, daca aceasta a fost transmisa prin posta."
Legea nr. 186/2015 prevede la pct. 6 urmatoarele:
"6. La articolul I punctul 13, la articolul 11 alineatul (1), punctul (viii) al literei e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(viii) in situatiile prevazute la pct. (vii), daca operatorul economic achita amenda contraventionala sau jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de zece ori amenda aplicata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire daca aceasta a fost transmisa prin posta."
Existenta in doua acte normative a unor prevederi identice sau similare este interzisa in mod expres chiar de Legea nr. 24/2000 privind tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
7. Neinmanarea bonului fiscal, cand acesta a fost emis, se sanctioneaza in continuare cu amenda de 1.250 lei aplicata persoanei fizice operator al casei de marcat fiscale. Aceeasi contraventie se aplica si daca operatorul casei de marcat fiscale refuza emiterea facturii la cererea clientului.
Legea intra in vigoare la 3 zile de la publicarea in Monitorul Oficial, respectiv joi 9 Iulie 2015.
Autor: Adrian Benta, consultant fiscal si doctor in economie

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Monografie contabila BACSIS 2023. Exemplu util de monografie contabila pentru inregistrarea BACSISuluiSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate. Profita de oferta: Consultanta personalizata GRATUITANoile praguri privind diferentele nefiscalizate din casele de marcat. Proiect OUGNoile norme modificate din Codul fiscal privind TVA-ul la alimenteBACSIS cu TVA sau fara? Se declara in decont 300?Ultimele articole
Actiune fulger in Centrul Vechi al Capitalei: Munca la negru in sali de jocuri de noroc si restauranteImpozitare BACSIS 2023: ANAF reaminteste operatorilor economici ca BACSISul se evidentiaza pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de incasareRestaurantele si barurile care NU evidentiaza BACSISul pe bonul fiscal vor fi amendate cu pana la 4.000 leiLegea 376/2022: BACSISul NU poate fi asimilat, din punctul de vedere al TVA, unei livrari de bunuri sau unei prestari de serviciiStadiul in care se afla proiectul privind impozitarea BACSISului. Aspecte fiscaleArticole similare
Inregistrare venituri ONG din consultatii. Cum facturam?Lipsa din casierie impozitata. Decizie de impunereCASA DE MARCAT va putea fi inlocuita de un smarthphone, de o tableta sau de un laptop. Revolutia fiscala, aprobataNoile praguri privind diferentele nefiscalizate din casele de marcat. Proiect OUGPersoane afiliate. Aplicam sistemul TVA la incasareUltimele articole
Declaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVAAchizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineNeclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileFirme care incaseaza online. Cum se declara veniturile in E-TVAArticole similare
Noutati legislative cu explicatii oferite de autoritatile din domeniu. Ce acte normative sunt importante?Noutati Legislatie Fiscala 20-24 aprilie 2009 - Monitorul OficialControale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Inregistrarea in Registrul RO e-Factura: Procedura ActualizataFirme care lucreaza cu zilieri. Deficiente constatate de inspectori in urma controalelorUltimele articole
Control antifrauda in 2025: TVA nedeductibil si obligatii suplimentare pentru firmeContractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceAu inceput controalele privind E-Transport si utilizarea codului UIT! Ce SANCTIUNI au oferit inspectoriiFirme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
BONUL FISCAL e singurul document care atesta contravaloarea bunurilorDeducere TVA leasing auto. Cum deducem corect?Raportare ANAF prin Declaratia 394, in cazul incasarii prin bon fiscal cu emitere de factura.Finantele introduc obligatoriu, de la 1 ianuarie 2025, facturarea electronica pentru relatia B2CDeducerea si rambursarea TVAUltimele articole
Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileAparate de marcat electronice fiscale. Ce modificari au fost aduse prin Legea 317/2024Proiect: Bonurile fiscale vor fi acordate doar la solicitarea clientilor in cazul platilor cu cardulFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseLivrari cu plata la scadenta. Cand se emite BONUL FISCAL
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"