Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Legea 186 din 02 Iulie 2015 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 0495 din 6 Iulie 2015.
Actul normativ analizat astazi aproba cu modificari OUG nr. 8/2015, act normativ ce a avut cea mai importanta pondere normativa in anul 2015 din punctul de vedere al reglementarilor privind casele de marcat fiscale.
Sa analizam punctual aspectele si noutatile aduse de aceasta lege:
1. Dispare notiunea de bacsis din reglementarile privind casele de marcat fiscale. Cu aceasta ocazie este abrogata si obligatia de a intocmi regulament de ordine interioara cu privire la bacsis si totodata dispare si obligatia de a evidentia pe bon fiscal distinct bacsisul.
2. Nu mai exista obligatia inregistrarii banilor personali la inceperea programului in Registrul banilor personali.
3. Persoanele fizice ce deservesc casele de marcat fiscale nu mai au obligatia sa prezinte echipelor de inspectie fiscala sumele personale de bani detinute asupra acestora.
In ciuda faptului ca s-a delegalizat bacsisul, legea este un pas inapoi deoarece ne vom afla in aceeasi situatie anterioara modificarilor legislative ce au introdus bacsisul, respectiv vor exista plusuri de casierie generate de bacsisurile care nu dispar in viata de zi cu zi.
Activitatea operatorului economic nu este la fel de usor inchisa insa amenzile sunt mai mari.

Cartea Verde a Contabilitatii

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Procedura fiscala corecta a bacsisului trebuia sa fie:
evidentiere pe casa de marcat fiscala;
venit neimpozabil atat la operatorul economic cat si la persoana fizica deoarece bacsisul reprezinta un cadou din partea clientului iar clientul persoana fizica il acorda din veniturile proprii deja impozitare
scutit de TVA deoarece nu reprezinta o livrare de bunuri sau o prestare de servicii in conceptul art. 128-129 din Codul fiscal.
4. S-au abrogat contraventiile cu privire la nerespectarea obligatiilor aferente bacsisului.
5. Se pastreaza pentru un numar de 11 abateri sanctiuni contraventionale cumulative ce consta in amenda intr-o suma de bani si ca sanctiuni suplimentare confiscarea veniturilor si suspendarea activitatii agentului economic.
6. O alta sectiune a legii ne arata ca reprezentantii nostrii din Parlament habar nu au ce voteaza. Va prezentam in acest sens faptul ca s-a reglementat situatia in care operatorul economic va primi contravaloarea sumei reprezentand de 10 ori amenda achitata daca instanta de judecata constata nevinovatia acestuia, suma platita pentru permisiunea de a desfasura activitate economica, insa este REGLEMENTATa DE DOUa ORI! in doua legi diferite, cu continut identic in acest sens!
Sa analizam cele doua legi:
Legea nr. 166/2015 publicata in Monitorul 0460 din 25 Iunie prevede la pct. 7 urmatoarele aspecte:
"7. La articolul 10, dupa punctul 2 se introduce un nou punct, punctul 3, cu urmatorul cuprins:
3. La articolul 11 alineatul (1) litera e), punctul (viii) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(viii) in situatiile prevazute la pct. (vii), daca operatorul economic achita amenda contraventionala sau jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de zece ori amenda aplicata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire, daca aceasta a fost transmisa prin posta."
Legea nr. 186/2015 prevede la pct. 6 urmatoarele:
"6. La articolul I punctul 13, la articolul 11 alineatul (1), punctul (viii) al literei e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(viii) in situatiile prevazute la pct. (vii), daca operatorul economic achita amenda contraventionala sau jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de zece ori amenda aplicata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. - S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire daca aceasta a fost transmisa prin posta."
Existenta in doua acte normative a unor prevederi identice sau similare este interzisa in mod expres chiar de Legea nr. 24/2000 privind tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
7. Neinmanarea bonului fiscal, cand acesta a fost emis, se sanctioneaza in continuare cu amenda de 1.250 lei aplicata persoanei fizice operator al casei de marcat fiscale. Aceeasi contraventie se aplica si daca operatorul casei de marcat fiscale refuza emiterea facturii la cererea clientului.
Legea intra in vigoare la 3 zile de la publicarea in Monitorul Oficial, respectiv joi 9 Iulie 2015.
Autor: Adrian Benta, consultant fiscal si doctor in economie

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Legea 376/2022: BACSISul NU poate fi asimilat, din punctul de vedere al TVA, unei livrari de bunuri sau unei prestari de serviciiLamuriri privind BACSISul: inregistrari contabile si regimul TVANoile praguri privind diferentele nefiscalizate din casele de marcat. Proiect OUGSunteti la curent cu prevederile referitoare la utilizarea caselor de marcat din proiectul de OUG?Presedintele HORA: BACSISul dat in mod voluntar, sa fie impozitat!Ultimele articole
Actiune fulger in Centrul Vechi al Capitalei: Munca la negru in sali de jocuri de noroc si restauranteMonografie contabila BACSIS 2023. Exemplu util de monografie contabila pentru inregistrarea BACSISuluiImpozitare BACSIS 2023: ANAF reaminteste operatorilor economici ca BACSISul se evidentiaza pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de incasareRestaurantele si barurile care NU evidentiaza BACSISul pe bonul fiscal vor fi amendate cu pana la 4.000 leiStadiul in care se afla proiectul privind impozitarea BACSISului. Aspecte fiscaleArticole similare
SAF-T in 2025. Cum se face declararea facturilor emise cu codul 751Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileAutoturism. Cum exercitam dreptul de deducere a TVA?ANAF raspunde: Sanctionarea operatorilor economici aflati in imposibilitatea folosirii noilor case de marcatCum se introduc in declaratia VIES factura de depozit si marfa primita cu aviz?Ultimele articole
Bonul fiscal. Cum poate fi corectat bonul emis cu TVA de 21% in luna iulie 2025De la executant la consultant: Cum redefineste tehnologia rolul angajatului in retailul modernDeclaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVAAchizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineArticole similare
Reminder ANAF: Utilizatorii de aparate de marcat electronice au obligatia de a depune formularul D4109Totul despre balanta contabila. Chei de verificare, sfaturi practice, exempleNoutati fiscale publicate in Monitorul Oficial. Acte normative importante din februarie 2017Articol de specialitate: compensari intre persoane juridice romane si persoane juridice nerezidente. Cadru legislativE-Trasport: Ce amenzi ar putea fi SUSPENDATE pana la 31 decembrie 2024Ultimele articole
e-TVA: SANCTIUNIle se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVALegea prevenirii 270/2017: Afla cand NU se aplica amenziTermen limita e-Factura: Cum sa eviti amenzile de pana la 10.000 leiE-TVA, operational din 1 IULIE 2025. NU amanati verificarea fisierelor din SPV! Control antifrauda in 2025: TVA nedeductibil si obligatii suplimentare pentru firmeArticole similare
Masa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe BONUL FISCAL. Poate fi dedus TVA-ul?Split TVA. Cum procedam cu tichetele de masa?Ce obligatii noi vom avea de la 1 ianuarie 2017 privind avansurile in numerar?Casa de marcat va putea fi inlocuita de un smarthphone, de o tableta sau de un laptop. Revolutia fiscala, aprobataFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseUltimele articole
BONUL FISCAL. Cum poate fi corectat bonul emis cu TVA de 21% in luna iulie 2025Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileAparate de marcat electronice fiscale. Ce modificari au fost aduse prin Legea 317/2024Proiect: Bonurile fiscale vor fi acordate doar la solicitarea clientilor in cazul platilor cu cardulLivrari cu plata la scadenta. Cand se emite BONUL FISCAL
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"