Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Bonul fiscal reprezinta mai mult decat o simpla formalitate in relatia comerciala dintre vanzator si cumparator, el fiind un instrument esential de transparenta fiscala, protectie a consumatorului si conformitate legala. Intr-un context economic in care digitalizarea si reglementarile fiscale evolueaza constant, cunoasterea obligatiilor privind emiterea bonurilor fiscale devine esentiala pentru orice operator economic.
In continuarea articolului vom vedea o prezentare detaliata si actualizata a rolului bonului fiscal, continutul obligatoriu, modificarile legislative recente, precum si sanctiunile aplicabile in caz de nerespectare a prevederilor legale. Totodata, explicam importanta pastrarii bonului fiscal si oferim raspunsuri clare la intrebarile frecvente, astfel incat atat contribuabilii, cat si consumatorii sa fie informati.
Cuprins
Ce este bonul fiscal si cine are obligatia sa-l emita
Bonul fiscal este un document emis in mod automat de aparatul de marcat electronic fiscal, care atesta efectuarea unei tranzactii comerciale si inregistrarea acesteia in evidentele contabile ale operatorului economic.
Obligatia de a emite bon fiscal revine tuturor operatorilor economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin alte mijloace de plata (precum cardul), contravaloarea bunurilor livrate ori a serviciilor prestate catre populatie. Acestia trebuie sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale omologate, conform reglementarilor legale in vigoare.
Emiterea bonului fiscal nu este doar o responsabilitate legala, ci si o garantie pentru consumator ca tranzactia s-a desfasurat in mod transparent, contribuind totodata la combaterea evaziunii fiscale si la asigurarea unei concurente loiale pe piata.
Continutul bonului fiscal
Acesta cuprinde informatii esentiale, precum denumirea si codul de identificare fiscala al vanzatorului, data si ora emiterii, denumirea produselor sau serviciilor vandute, cantitatea, pretul unitar, valoarea totala si TVA-ul aferent.
Mai exact, conform HG 479/2003 privind aprobarea Normelor de aplicare a OUG 28/1999, bonul fiscal este format din trei parti: antet, continut si parte finala.
In antet regasim urmatoarele:
-denumirea si codul fiscal/codul unic de inregistrare ale comerciantului,
-adresa de la locul de instalare a aparatului si
-dupa caz, mentiunea “comert ambulant” sau “taxi”.

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Examen Consultant Fiscal 2025
Continutul unui bon fiscal, cu exceptia celor emise de casele de marcat electronice utilizate in activitatile de schimb valutar si taximetrie, trebuie sa includa urmatoarele informatii:
- data, ora si minutul in care bonul a fost emis;
- un numar de ordine unic, valabil pentru ziua respectiva de lucru;
- identificarea operatorului sau casierului, fie prin nume, fie printr-un cod specific;
- denumirea produselor vandute sau a serviciilor oferite;
- pretul unitar sau tariful pentru fiecare articol ori serviciu;
- cantitatea livrata/prestata;
- valoarea fiecarei tranzactii, TVA inclus, cu mentionarea cotei aplicate;
- suma totala a bonului, inclusiv TVA-ul;
- totalul TVA-ului defalcat pe cote, cu indicarea procentelor corespunzatoare;
- valoarea totala aferenta operatiunilor scutite de TVA;
- alte taxe aplicabile, care nu intra in baza de calcul a TVA-ului, daca este cazul.
La finalul bonului, trebuie sa apara logotipul fiscal si seria unica a aparatului de marcat. In situatiile in care se lucreaza cu un sistem de gestiune, se va mentiona si numarul de identificare al aparatului fiscal.
Bacsisul pe bon
A cum a fost implementat prin Legea nr. 376/2022, inca din anul 2023, bacsisul oferit voluntar de catre clienti este supus impozitarii, indiferent daca unitatea este sau nu platitoare de TVA. ATENTIE! Aceasta obligatie revine operatorilor economici care desfasoara activitati in cadrul codurilor CAEN 5610 (Restaurante) si 5630 (Baruri si alte activitati de servire a bauturilor). in aceste cazuri, valoarea bacsisului trebuie evidentiata distinct pe bonul fiscal, alaturi de produsele sau serviciile prestate, fara a conta forma de plata utilizata (numerar sau card).
O exceptie de la aceasta regula este reprezentata de livrarile efectuate la domiciliul clientului, situatie in care bacsisul nu trebuie mentionat pe bon.
Din punct de vedere tehnic, bacsisul se va inregistra in aparatul de marcat electronic fiscal ca articol separat, sub denumirea „bacsis”. Este important de subliniat ca, desi este impozitat, bacsisul nu intra in sfera de aplicare a TVA.
Sanctiuni pentru nerespectarea regulilor
- Emiterea unui bon fiscal care contine informatii gresite este pedepsita cu o amenda intre 2.000 lei si 4.000 lei;
- Daca suma nejustificata implicata este de maximum 300 lei si nu depaseste 3% din valoarea totala a livrarilor sau serviciilor, amenda este de 2.000 lei;
- Daca aceeasi suma (pana in 300 lei) depaseste 3% din valoarea totala a bunurilor sau serviciilor, sanctiunea este de 5.000 lei;
- In cazul in care suma nejustificata este cuprinsa intre 300 lei si 1.000 lei, iar aceasta nu depaseste 3%, se aplica o amenda de 6.000 lei;
- Daca suma este tot intre 300 lei si 1.000 lei, dar depaseste 3% din valoarea totala, amenda este de 12.000 lei;
- Pentru sume mai mari de 1.000 lei, dar care nu trec de 3%, sanctiunea este de 15.000 lei;
- Daca suma nejustificata este mai mare de 1.000 lei si depaseste 3% din valoarea bunurilor sau serviciilor, amenda urca la 30.000 lei.
De ce sa pastrezi bonul fiscal
Pastrarea bonului fiscal este esentiala pentru a putea dovedi achizitia in caz de reclamatii sau retururi. Acesta reprezinta garantia legala a tranzactiei si iti protejeaza drepturile de consumator. De asemenea, bonul poate fi util pentru verificarea corectitudinii preturilor si pentru evidenta personala a cheltuielilor.
In plus, in context fiscal, bonul sustine transparenta si respectarea obligatiilor fiscale ale comerciantilor. Astfel, pastrarea lui asigura siguranta si claritate in relatia comerciala.
Cum se corecteaza sau anuleaza un bon gresit
Procedura de anulare a unui bon fiscal implica doar documentarea si justificarea interna a corectiilor, conform pasilor prevazuti de lege.
Documentele care trebuie intocmite si pastrate sunt:
- Sesizarea scrisa a casierului cu explicatiile privind motivul anularii si datele exacte ale bonului emis gresit (numar, ora, minut);
- Decizia scrisa de aprobare emisa de persoana responsabila financiara din firma (director financiar, contabil sef etc.);
- Copia notei de receptie care confirma pretul corect al produselor;
- Nota contabila de corectie, care va reflecta ajustarile cu semnul minus in conturile de venituri si casa;
- Aceste documente trebuie pastrate pentru eventuale controale fiscale, dar nu necesita raportarea online a corectiilor sau modificarea fisierului A4200.
Potrivit art. 36 din Hotararea Guvernului nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
Pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
a)sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
b)decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
c)copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
d)nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata .
Asadar, dosarul cu documentele prezentate mai sus se anexeaza la bonul /bonurile fiscale emis eronat impreuna cu nota contabila de corectie, cu sumele corectate inscrise cu semnul minus.
FAQ - intrebari si raspunsuri despre bonul fiscal
In continuare vom vedea cateva intrebari si raspunsuri despre bonul fiscal.
La scoaterea bonului fiscal trebuie emisa fi factura?
Conform art. 2 din HG 479/2003 Norme Metodologice din 2003 pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale republicata cu modificarile si completarile ulterioare,
Utilizatorii, cu exceptiile prevazute de ordonanta de urgenta, au obligatia sa elibereze clientilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul si/sau serviciile prestate, iar la solicitarea acestora, sa elibereze si factura, conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la data eliberarii bonului fiscal.
Prin urmare, aveti obligatia eliberarii bonului fiscal pentru serviciile prestate si numai daca la data eliberarii bonului fiscal clientul solicita, intocmiti si factura.
Daca am un bon fiscal cu valoare peste 100 euro, cheltuiala cu combustibilul este nedeductibila 50% sau 100%?
In lipsa facturii, bonul fiscal care depaseste 100 eur nu este nu este suficient pentru a justifica deducerea taxei pe valoarea adaugata, dar este acceptat pentru a inregistra cheltuielile in contabilitate atat timp cat exista alte documente justificative care sa confirme aceste cheltuieli conform legislatiei aplicabile, respectiv decont de cheltuieli.
Ca urmare, aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, in conditiile in care se justifica prin decont de cheltuieli la care se anexeaza la bonul fiscal, intocmite conform prevederilor OMFP nr. 2634/2015.
Daca in cadrul societatii autoturismele sunt utilizate exclusiv in folosul activitatii economice, deductibilitatea pentru combustibili, reparatii, asigurari etc este de 100%, daca utilizarea este mixta, deductibilitatea tva este deductibila 50%.
Sunt societatile obligate sa emita bon fiscal la plata cu cardul?
Incepand cu data de 01.01.2025, prin Legea nr. 317/2024 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum si pentru modificarea art. 319 din Codul fiscal, se introduce o exceptie de la obligatia de tiparire a bonurilor fiscale si inmanarea acestora clientilor pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii incasate prin utilizarea cardurilor de credit/debit.
Legea 317/2024, art I: “La articolul 1, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru incasarile realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, utilizatorii nu au obligatia sa imprime/sa inmaneze bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii pot imprima si inmana acestora bonul fiscal. Lipsa bonului fiscal tiparit nu afecteaza drepturile consumatorilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, extrasul de cont bancar tinand locul bonului fiscal drept mijloc de proba al achizitiei."
2. La articolul 1 alineatul (10) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(10) In cazul in care operatorii economici prevazuti la alin. (1) nu inmaneaza clientului bonul fiscal sau inmaneaza un alt document decat bonul fiscal, cu exceptia situatiilor prevazute la alin. (2^1) si (8), clientul este obligat sa solicite operatorului economic inmanarea bonului fiscal."
Societatile nu mai sunt obligate sa imprime/sa inmaneze bon fiscal la plata cu cardul. In cazul platii cu cardul, avand in vedere ca oricum se emite chitanta POS, intentia a fost mai de graba de a evita tiparirea bonului fiscal (consumul de hartie). Cel mai probabil in activitatea practica se va continua emiterea bonului fiscal, tocmai pentru a pastra o evidenta contabila si fiscala corecta.
Riscam amenda in cazul in care nu se emit bonuri fiscale pentru platile cu cardul si se emit doar facturi?
Pentru incasarile realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, utilizatorii nu au obligatia sa imprime/sa inmaneze bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii pot imprima si inmana acestora bonul fiscal.
Utilizatorii, cu exceptiile prevazute de ordonanta de urgenta, au obligatia sa elibereze clientilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul si/sau serviciile prestate, iar la solicitarea acestora, sa elibereze si factura, conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la data eliberarii bonului fiscal (art. 2 din NORME METODOLOGICE pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale).
Insa, potrivit art. 10 punct 3 lit. c din OUG 28/1999, (articol care inca nu a fost modificat prin Legea 317/2024) Constituie contraventieneemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate, ( ). Contraventia mentionata este sanctionata cu amenda in baza art. 11 lit. e din OUG 28/1999, actualizata.

Alina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Combustibil achizitionat de salariat. Ce tratament fiscal se aplica in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Inregistrare bon fiscal in Declaratia 394. Cum procedam?Cine nu va plati impozit pe bacsis de la 1 mai 2015?Autoturism. Cum exercitam dreptul de deducere a TVA?Presedintele HORA: Bacsisul dat in mod voluntar, sa fie impozitat!Ultimele articole
BONUL FISCAL. Cum poate fi corectat bonul emis cu TVA de 21% in luna iulie 2025Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileAparate de marcat electronice fiscale. Ce modificari au fost aduse prin Legea 317/2024Proiect: Bonurile fiscale vor fi acordate doar la solicitarea clientilor in cazul platilor cu cardulFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emise
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"