Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Unei societati comerciale ii este anulat in anul 2018 codul de TVA de catre organul fiscal din cauza faptului ca administratorului i-a fost intocmit cazier fiscal. Societatea a dat in judecata organul fiscal si la finalul a trei ani de procese, in 2021, instanta a anulat prin decizie definitiva, decizia de anulare a codului de TVA.
Va rog sa imi spuneti care ar fi trebuit sa fie tratamentul fiscal privind TVA-ul in perioada celor 3 ani, de la data la care i-a fost anulat codul de TVA pana la data la care si-a recuperat codul de TVA? Cum ar fi trebuit sa procedeze societatea din punct de vedere al TVA-ului? (De mentionat ca in prezent, pe portalul ANAF, societatea figureaza ca avand cod de TVA din 2017).
Din detaliile prezentate, rezulta ca organul fiscal competent a anulat codul de TVA din oficiu, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) din Codul fiscal
" (11) Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, conform prezentului articol:
c) daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 4 alin. (4) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente....."
In acest caz, inseamna ca in perioada celor 3 ani, societatea a fost obligata sa aplice prevederile art. 11 alin. (8) din Codul fiscal
"(8) Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, persoanele impozabile emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323."
Astfel, daca anularea din oficiu a codului de TVA nu s-ar fi produs, in perioada celor 3 ani, societatea trebuia sa aiba drepturile si obligatiile persoanei impozabile cu un cod valid de TVA. Altfel spus, conform Hotararii judecatoresti, pentru perioada respectiva societatea isi pastreaza calitatea de platitoare de TVA in regim normal, aspect reglementat in Codul fiscal prin art. 316 alin. (17) aplicabil in cazul anularii eronate, din oficiu, a codului de TVA
" (17) Cand se constata ca persoanei impozabile i-a fost anulat din oficiu de organele fiscale codul de inregistrare in scopuri de TVA conform prezentului articol, ca urmare a unei erori, aceasta va fi inregistrata, din oficiu sau la cererea persoanei impozabile, de organele fiscale competente. Pe perioada cuprinsa intre data anularii si data inregistrarii in scopuri de TVA persoana respectiva isi pastreaza calitatea de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, mentinandu-se data inregistrarii in scopuri de TVA anterioara. Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate pe aceeasi perioada de beneficiari de la persoanele impozabile respective se exercita in limitele si in conditiile prevazute la art. 297 - 301, considerandu-se ca achizitiile au fost efectuate de la o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform prezentului articol."
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Pornind de la aceste prevederi legale, consider ca societatea respectiva trebuie:
-sa solicite organului fiscal competent Decizia privind reinregistrarea in scopuri de TVA in baza Hotararii Judecatoresti pronuntate de instanta, ramase definitive;
-sa corecteze facturile emise in perioada 2018 2021 pentru a acorda beneficiarilor posibilitatea sa exercite dreptul de deducere a sumei TVA inscrise in facturile de corectie. Totusi, avand in vedere ca obiectul de activitate este Comert cu amanuntul in magazine conform cod CAEN 4711 pentru care incasarea se efectueaza doar prin casa de marcat electronica fiscala, pot fi corectate numai facturile emise la solicitarea clientilor persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316;
-sa exercite dreptul de deducere pentru achizitiile efectuate in perioada respectiva in primul decont de TVA cod 300 sau in urmatoarele deconturi de TVA. In cazul bunurilor de capital, trebuie efectuata ajustarea pozitiva a sumei TVA deductibile pentru care nu s-a exercitat dreptul de deducere. Ajustarea pozitiva trebuie efectuata si pentru stocurile de marfa si orice alte bunuri din patrimoniu care nu sunt de natura bunurilor de capital. Exercitarea acestui drept de deducere, inclusiv ajustarea pozitiva a sumei TVA deductibile in cazul stocurilor, a imobilizarilor necorporale conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si a bunurilor de capital conform prevederilor art. 305 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" conduce, implicit, la diminuarea costurilor si afectarea impozitului pe profit;
-in situatia in care a fost afectat impozitul pe profit prin reintregirea costurilor cu suma TVA deductibila pentru care nu era permisa exercitarea dreptului de deducere, sa recalculeze impozitul pe profit datorat sau pierderea fiscala datorata si sa consemneze rezultatul fiscal corect in Registrul de evidenta fiscal. Aceasta corectie are ca efect depunerea unei declaratii cod 101 rectificative pentru fiecare an fiscal afectat de eroarea organului fiscal competent;
-sa stabileasca suma TVA de plata sau de recuperat pentru fiecare perioada fiscala de raportare pentru care se efectueaza regularizarea la momentul repunerii in drepturi fiscale d.p.d.v. al TVA. In situatia in care in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu a avut obligatii de plata TVA, dar care nu erau datorate conform regularizarii situatiei TVA dupa reinregistrarea din oficiu in scopuri de TVA, intocmita pentru fiecare perioada fiscala de raportare TVA, sa solicite dobanzi conform prevederilor art. 182 conform prevederilor Codul de procedura fiscala art. 182 "Dobanzi in cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget"sa solicite pe baza de cerere formulata in scris, dobanzi calculate pentru intervalul cuprins intre data la care suma a fost platita si data la care s-a formulat cererea de solicitare a dobanzii
"(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget, contribuabilul/platitorul are dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului prevazut la art. 168 alin. (4) sau la art. 77, dupa caz, pana la data stingerii prin oricare dintre modalitatile prevazute de lege. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabilului/platitorului.
(2) In cazul creantelor contribuabilului/platitorului rezultate din anularea unui act administrativ fiscal prin care au fost stabilite obligatii fiscale de plata si care au fost stinse anterior anularii, contribuabilul/platitorul este indreptatit la dobanda incepand cu ziua in care a operat stingerea creantei fiscale individualizate in actul administrativ anulat si pana in ziua restituirii sau compensarii creantei contribuabilului/platitorului rezultate in urma anularii actului administrativ fiscal. Aceasta prevedere nu se aplica in situatia in care contribuabilul/platitorul a solicitat acordarea de despagubiri, in conditiile art. 18 din Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si in situatia prevazuta la art. 107 alin. (5).
(3) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si pentru creantele fiscale ce au facut obiectul unei cereri de restituire, respinsa de organul fiscal, dar admisa definitiv de organul de solutionare a contestatiilor sau de instanta judecatoreasca.
(4) Nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. (5) si se suporta din acelasi buget din care se restituie ori se ramburseaza, dupa caz, sumele solicitate de contribuabil/platitor.
(5) Dreptul contribuabilului/platitorului de a solicita dobanda prevazuta de prezentul articol se prescrie in termen de 5 ani. Termenul incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care:
a) au fost stinse prin oricare dintre modalitatile prevazute de lege sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilului/platitorului;
b) anularea actului administrativ fiscal a devenit definitiva, in cazul prevazut la alin. (2);
c) restituirea a fost admisa definitiv, in cazul prevazut la alin. (3). "
Aceste dobanzi nu trebuie solicitate in situatia in care au fost pretinse in instanta, fiind acceptate prin Hotararea Judecatoreasca pronuntata in anul 2021. Solicitarea poate fi efectuata pentru perioada urmatoare celei inscrise in cererea de judecata, pana la data repunerii in drepturi d.p.d.v. al TVA urmare regularizarilor efectuate prin decontul de TVA cod 300.
Pentru efectuarea regularizarilor privind suma TVA colectata si suma TVA deductibila de dedus, inclusiv suma TVA deductibila ajustata pozitiv (daca este cazul), sunt aplicabile prevederile pct. 5 1 de la alin. (1) la alin. (5) din normele de aplicare ale art. 11 alin. (8) din Codul fiscal, in functie de modul in care societatea a actionat in perioada in care a avut codul de TVA anulat din oficiu, daca a depus sau nu a depus formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal".
Exemple suficiente privind modul de corectare al facturilor se regasesc la la pct. 5 1 alin. (7) din normele de aplicare ale art. 11 alin. (8) Codul fiscal.
Facturile de corectie trebuie transmise si beneficiarilor care aplica prevederile pct. 5 1 de la alin. (6).
Raspuns oferit in luna noiembrie 2022 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cine depune obligatoriu Declaratia 307?Venituri platite nerezidentilor. Cum procedam la inregistrarea facturilor?Clauza contract livrare intracomunitara. Cum procedam privind avizul de insotire?Plafonul pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul intreprinderilor individualeLivrare intracomunitara de bunuri. In ce conditii se aplica regimul de scutire?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Calendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleCCF propune modificarea legislatiei privind operatiunile triunghiulareArticole similare
Anulare cod TVA. Care sunt implicatiile fiscale?ANULARE COD DE TVA. Care sunt declaratiile pe care le depunem?Inregistrare ROI: In ce conditii ajustam TVA pentru bunurile de capital existente?Anulare cod TVA. 3 studii de caz importanteArticole similare
Onorarii executor judecatoresc de la debitori persoane fizice. Cand e obligatorie emiterea facturii?Decontarea combustibilului, in cazul autoturismelor personale ale salariatilorEfecte fiscale privind scoaterea din evidenta a imobilizarilor corporale in curs de executieSituatii care genereaza inactivitatea fiscala. Consecinte si conditii de reactivareInregistrarea unei societati comerciale in scopuri de TVA cu intarziere. Care sunt consecintele fiscale?Ultimele articole
Iesire din sistemul micro in timpul anului. D700 completata eronatObligatia retragerii din categoria platitorilor de TVA. CONSECINTE FISCALEFurnizor in insolventa. Deducerea TVA si a cheltuieliiCe CONSECINTE FISCALE negative apar la achizitii de la furnizor cu codul TVA anulat din oficiu?Societate declarata inactiva si cod TVA anulat. Cum procedam si care sunt consecintele fiscale?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"