Tags: consecinte fiscale, platitor de tva
Cooperativa de consum in cauza nu mai are activitate de comert dupa cum reiese din codul caen. Cooperativa inregistreaza venituri din chirii. Chiria se factureaza fara TVA, iar utilitatile se refactureaza cu TVA. Cooperativa a cerut inapoi tva -ul aferent achizitiilor de bunuri, iar ANAF a aprobat TVA -ul de rambursat, mai putin TVA -ul aferent utilitatilor, motivand ca COOPERATIVA in perioada verificata nu a respectat art. 316 aliniat 20 din Legea 227/2015. Mentionez inca odata ca s-a colectat TVA pentru facturile de utilitati.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Intr-adevar, prin articolul 316 aliniatul (20) se reglementeaza obligatia persoanei impozabile de a solicita retragerea din evidenta platitorilor de TVA inregistrati in regim normal conform prevederilor art. 316, fie la incetarea activitatii, fie la realizarea exclusiva de operatiuni scutite fara drept de deducere, asa cum este si inchirierea bunurilor imobile reglementata prin art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal "(20) In cazul incetarii desfasurarii de operatiuni care dau drept de deducere a taxei sau in cazul incetarii activitatii sale economice, orice persoana inregistrata conform prezentului articol va anunta in scris organele fiscale competente in termen de 15 zile de la producerea oricaruia dintre aceste evenimente in scopul scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA. Prin norme procedurale se stabilesc data de la care are loc scoaterea din evidenta si procedura aplicabila."
Aceste prevederi se regasesc si in normele de aplicare ale acestui articol, la pct. 88 alin. (10)
"(10) Conform prevederilor art. 316 alin. (20) din Codul fiscal, orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA si care, ulterior inregistrarii respective, desfasoara exclusiv operatiuni ce nu dau dreptul la deducere solicita anularea inregistrarii in termen de 15 zile de la incheierea lunii in care se desfasoara exclusiv operatiuni fara drept de deducere. Dovada faptului ca persoana nu mai realizeaza operatiuni cu drept de deducere trebuie sa rezulte din obiectul de activitate si, dupa caz, din declaratia pe propria raspundere data de imputernicitul legal al persoanei impozabile in cazul operatiunilor scutite pentru care persoana impozabila poate opta pentru taxare conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal."
In acest caz, anularea este aplicabila din prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a solicitat anularea sau anularea a fost operata, din oficiu, de catre organul fiscal competent conform prevederilor pct. pct. 88 alin. (11)
" (11) In cazul persoanelor care au solicitat anularea inregistrarii conform prevederilor art. 316 alin. (20) din Codul fiscal, anularea inregistrarii in scopuri de TVA se efectueaza in prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila a solicitat anularea. "
Chiar daca la refacturarea utilitatilor aferente spatiilor inchiriate locatorul a colectat TVA, echipa de inspectie fiscala nu a acordat drept de deducere deoarece a reincadrat locatorul din persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 in persoana impozabila care nu este inregistrata TVA conform prevederilor art. 310, aceasta avand obligatia sa solicite retragerea din evidenta platitorilor din momentul in care singura activitatea economica a fost inchirierea de bunuri imobile in regim de scutire fara drept de deducere. Din momentul retragerii din evidenta platitorilor de TVA, se considera ca persoana impozabila aplica regimul special de scutire, caz in care nu are nici drept de deducere, dar nici obligatia colectarii TVA. In acest sens, am in vedere prevederile art. 310 alin. (10) din Codul fiscal
"(10) Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire:
a) nu are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor, in conditiile prevazute la art. 297 si 299;
b) nu are voie sa mentioneze taxa pe
factura sau pe alt document."
Avand in vedere ca echipa de inspectie fiscala nu a luat in considerare suma TVA colectata prin facturile emise, aveti posibilitatea sa emiteti facturi de corectie conform prevederilor pct. 83 alin. (15) din normele de aplicare ale art. 316
"(15) Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici nu are voie sa mentioneze taxa pe valoarea adaugata pe factura sau pe alt document, in conformitate cu prevederile art. 310 alin. (10) lit. b) din Codul fiscal. In cazul in care o persoana impozabila a facturat in mod eronat cu taxa livrari de bunuri si sau prestari de servicii scutite conform art. 310 din Codul fiscal, este obligata sa storneze facturile emise in conformitate cu prevederile art. 330 din Codul fiscal. Beneficiarii unor astfel de operatiuni nu au dreptul de deducere sau de rambursare a taxei aplicate in mod eronat pentru o astfel de operatiune scutita. Acestia trebuie sa solicite furnizorului/prestatorului stornarea facturii cu taxa si emiterea unei noi facturi fara taxa."
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Clarificare privind aplicarea impozitului pe profit si IMCA pentru o Societate infiintata in Romania, in contextul in care aceasta detine o Sucursala in alt stat membru (Bulgaria)
Speta:
O societate din Romania desfasoara activitate de comert in Bulgaria prin intermediul unei Sucursale inregistrate acolo (sediu permanent). Activitatea Sucursalei este supusa normelor fiscale din Bulgaria in ceea ce priveste impozitul pe profit, TVA si alte...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate platitoare de impozit pe profit a semnat un contract de parteneriat pentru formarea profesionala a elevilor prin invatamantul dual prin care doreste instruirea a 2 elevi.
1. Ce document se semneaza intre elev si operatorul economic, contract de instruire practica, contract de ucenicie sau CIM cu norma partiala? Trebuie declarat in Revisal?
2. Care este monografia contabila in cazul acordarii de burse, echipament de protectie si instruire?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societatea romaneasca vinde legume si fructe catre o firma din UE, care este inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Societatea romaneasca achizitioneaza produsele de la furnizori din Romania, in lei si le vinde catre clientul din UE in euro. Cand incaseaza euro, ii schimba in lei la cursul bancii, de 4,93 lei/euro si face plata la furnizorii din Romania, care au facturat in lei la cursul BNR, de 4,98 lei/euro, de exemplu. Astfel, fiind foarte multe tranzactii intr-un an se strang...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Pentru societatea D, a fost depusa in data de 27 martie 2017, Declaratia 010, in scopul scoaterii din evidenta a impozitului si contributiilor aferente salariilor (ultimul cim incheiat in 24.02.2017). Pentru depasirea termenului (15 martie 2017), impreuna cu cele doua exemplare D010, a fost depusa si o solicitare de inregistrare cu Avertisment, la care nu am primit raspuns.
Din martie 2017 pana in prezent au fost transmise D112, cu valoare zero.
Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Compania acorda masini de serviciu catre angajati incadrati ca manageri de zona. Un manager de zona are in subordine mai multe magazine si se deplaseaza cu masina de serviciu intre acestea pentru diverse activitati (management, administrative, etc).
Managerul de zona intocmeste foaie de parcurs din care reiese ca deplasarile efectuate sunt efectuate doar in interes de serviciu.
Avand in vedere ca angajatul nu este incadrat ca agent de vanzari, putem totusi...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societatea are doua puncte de lucru la care s-a schimbat denumirea strazii, fizic nu s-au mutat in alta locatie. Avand in vedere ca sunt declarate la alta adresa in certificatul constatator si ca in declaratia 700 pentru deschiderea unui punct de lucru nu exista rubrica de schimbare a adresei, iar pe imprimanta fiscala F4105, trebuie sa fie inscrisa noua adresa, cum procedam pentru a fi in legalitate?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<