Tags: consecinte fiscale, platitor de tva
Cooperativa de consum in cauza nu mai are activitate de comert dupa cum reiese din codul caen. Cooperativa inregistreaza venituri din chirii. Chiria se factureaza fara TVA, iar utilitatile se refactureaza cu TVA. Cooperativa a cerut inapoi tva -ul aferent achizitiilor de bunuri, iar ANAF a aprobat TVA -ul de rambursat, mai putin TVA -ul aferent utilitatilor, motivand ca COOPERATIVA in perioada verificata nu a respectat art. 316 aliniat 20 din Legea 227/2015. Mentionez inca odata ca s-a colectat TVA pentru facturile de utilitati.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Intr-adevar, prin articolul 316 aliniatul (20) se reglementeaza obligatia persoanei impozabile de a solicita retragerea din evidenta platitorilor de TVA inregistrati in regim normal conform prevederilor art. 316, fie la incetarea activitatii, fie la realizarea exclusiva de operatiuni scutite fara drept de deducere, asa cum este si inchirierea bunurilor imobile reglementata prin art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal "(20) In cazul incetarii desfasurarii de operatiuni care dau drept de deducere a taxei sau in cazul incetarii activitatii sale economice, orice persoana inregistrata conform prezentului articol va anunta in scris organele fiscale competente in termen de 15 zile de la producerea oricaruia dintre aceste evenimente in scopul scoaterii din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA. Prin norme procedurale se stabilesc data de la care are loc scoaterea din evidenta si procedura aplicabila."
Aceste prevederi se regasesc si in normele de aplicare ale acestui articol, la pct. 88 alin. (10)
"(10) Conform prevederilor art. 316 alin. (20) din Codul fiscal, orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA si care, ulterior inregistrarii respective, desfasoara exclusiv operatiuni ce nu dau dreptul la deducere solicita anularea inregistrarii in termen de 15 zile de la incheierea lunii in care se desfasoara exclusiv operatiuni fara drept de deducere. Dovada faptului ca persoana nu mai realizeaza operatiuni cu drept de deducere trebuie sa rezulte din obiectul de activitate si, dupa caz, din declaratia pe propria raspundere data de imputernicitul legal al persoanei impozabile in cazul operatiunilor scutite pentru care persoana impozabila poate opta pentru taxare conform art. 292 alin. (3) din Codul fiscal."
In acest caz, anularea este aplicabila din prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a solicitat anularea sau anularea a fost operata, din oficiu, de catre organul fiscal competent conform prevederilor pct. pct. 88 alin. (11)
" (11) In cazul persoanelor care au solicitat anularea inregistrarii conform prevederilor art. 316 alin. (20) din Codul fiscal, anularea inregistrarii in scopuri de TVA se efectueaza in prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila a solicitat anularea. "
Chiar daca la refacturarea utilitatilor aferente spatiilor inchiriate locatorul a colectat TVA, echipa de inspectie fiscala nu a acordat drept de deducere deoarece a reincadrat locatorul din persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 in persoana impozabila care nu este inregistrata TVA conform prevederilor art. 310, aceasta avand obligatia sa solicite retragerea din evidenta platitorilor din momentul in care singura activitatea economica a fost inchirierea de bunuri imobile in regim de scutire fara drept de deducere. Din momentul retragerii din evidenta platitorilor de TVA, se considera ca persoana impozabila aplica regimul special de scutire, caz in care nu are nici drept de deducere, dar nici obligatia colectarii TVA. In acest sens, am in vedere prevederile art. 310 alin. (10) din Codul fiscal
"(10) Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire:
a) nu are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor, in conditiile prevazute la art. 297 si 299;
b) nu are voie sa mentioneze taxa pe
factura sau pe alt document."
Avand in vedere ca echipa de inspectie fiscala nu a luat in considerare suma TVA colectata prin facturile emise, aveti posibilitatea sa emiteti facturi de corectie conform prevederilor pct. 83 alin. (15) din normele de aplicare ale art. 316
"(15) Persoana impozabila care aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici nu are voie sa mentioneze taxa pe valoarea adaugata pe factura sau pe alt document, in conformitate cu prevederile art. 310 alin. (10) lit. b) din Codul fiscal. In cazul in care o persoana impozabila a facturat in mod eronat cu taxa livrari de bunuri si sau prestari de servicii scutite conform art. 310 din Codul fiscal, este obligata sa storneze facturile emise in conformitate cu prevederile art. 330 din Codul fiscal. Beneficiarii unor astfel de operatiuni nu au dreptul de deducere sau de rambursare a taxei aplicate in mod eronat pentru o astfel de operatiune scutita. Acestia trebuie sa solicite furnizorului/prestatorului stornarea facturii cu taxa si emiterea unei noi facturi fara taxa."
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<