Tags: consecinte fiscale, inregistrare in scopuri de tva
Societate comerciala neplatitoare de TVA constata in luna iunie 2020 ca a depasit plafonul de TVA la data de 30.07.2019. Se inregistreaza ca platitor de TVA incepand cu data de 01.08.2020. In fapt, depasirea plafonului de 300.000 lei a avut loc in luna iulie 2019 avand obligatia inregistrarii in luna august, urmand a fi platitor de TVA incepand cu luna septembrie 2019.
Astfel, societatea are obligatia colectarii TVA aferent facturilor emise pentru perioada septembrie 2019-iulie 2020.
1. Cum se calculeaza TVA colectat (19% din valoarea sumei facturate sau la suma facturata) avand in vedere ca aceste sume au fost deja facturate si incasate de catre clienti si nu pot fi recuperate?
2. Exista posibilitatea deducerii TVA in perioada septembrie 2019-iulie 2020, pentru achizitiile si serviciile efectuate in acea perioada? Multumesc.
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
In primul rand, de retinut este faptul ca, in situatia in care persoana impozabila se inregistreaza cu intarziere in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. b), nu are obligatia corectarii, din proprie initiativa, a facturilor emise pentru perioada in care ar fi trebuit sa figureze ca
platitoare de TVA.
In al doilea rand, de retinut este faptul ca totusi, corectarea din proprie initiativa a facturilor emise initial, eronat, prin aplicarea regimului special de scutire conform prevederilor art. 310, nu este interzisa dupa inregistrarea, cu intarziere, in scopuri de TVA, in regim normal, conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. b). In acest caz, corectarea se efectueaza pentru fiecare
factura emisa, conform procedurii reglementate prin art. 330 din Codul fiscal si pct. 108 din normele de aplicare ale acestui articol, respectiv alin. (4) si alin. (5)
"(4) Furnizorii/Prestatorii care emit facturi de corectie dupa inspectia fiscala, in conformitate cu prevederile art. 330 alin. (3) din Codul fiscal, inscriu aceste facturi in jurnalul pentru vanzari intr-o rubrica separata, iar acestea se preiau de asemenea intr-o rubrica separata din decontul de taxa, fara a avea obligatia sa colecteze taxa pe valoarea adaugata inscrisa in respectivele facturi. Pentru a evita situatiile de abuz si pentru a permite identificarea situatiilor in care se emit facturi dupa inspectia fiscala, in cuprinsul acestor facturi furnizorii/prestatorii trebuie sa mentioneze ca sunt emise dupa inspectia fiscala. Beneficiarii au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in aceste facturi in limitele si in conditiile stabilite la art. 297 - 301 din Codul fiscal, taxa fiind inscrisa in rubricile din decontul de taxa aferente achizitiilor de bunuri si servicii. Emiterea facturilor de corectie nu poate depasi perioada prevazuta la art. 301 alin. (2) din Codul fiscal.
(5) Prevederile alin. (4) se aplica inclusiv in cazul micilor intreprinderi care nu s-au inregistrat in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal la depasirea plafonului prevazut de art. 310 din Codul fiscal si organele de inspectie fiscala au stabilit taxa colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii efectuate in perioada in care ar fi trebuit sa fie inregistrate in scopuri de taxa."
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA incepand cu data de 1.08.2020, pentru corectarea regimului fiscal aplicat anterior, persoana impozabila poate proceda, asa cum ar proceda si organul de inspectie fiscala in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA, daca ar constata faptul ca inregistrarea in scopuri de TVA nu s-a efectuat in termen si bugetul de stat a fost afectat in intervalul 01.09.2019 – 31.07.2020. In acest sens, am in vedere prevederile pct. 84 alin. (2) si alin. (3) din normele de aplicare ale art. 310 "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici"
" (2) In cazul in care persoana impozabila a atins sau a depasit plafonul de scutire si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA conform legii, organele fiscale competente procedeaza dupa cum urmeaza:
a) stabilesc obligatii privind taxa de plata, constand in diferenta dintre taxa pe care persoana impozabila ar fi trebuit sa o colecteze si taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, daca taxa colectata este mai mare decat taxa deductibila, precum si accesoriile aferente, sau dupa caz;
b) determina suma negativa a taxei, respectiv diferenta dintre taxa pe care ar fi avut dreptul sa o deduca, de la data la care persoana impozabila respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege, si taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze, de la data la care ar fi trebuit sa fie inregistrata in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal, daca taxa deductibila este mai mare decat taxa colectata;……..
(3) In aplicarea prevederilor alin. (2), in ceea ce priveste determinarea taxei pe care persoana impozabila ar fi avut dreptul sa o deduca, organele fiscale competente trebuie sa aiba in vedere urmatoarele:
a) taxa deductibila aferenta bunurilor aflate in stoc, a activelor corporale aflate in curs de executie si serviciilor neutilizate, la data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege;
b) ajustarea pozitiva, calculata conform prevederilor art. 305 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 79, aferenta bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea persoanei impozabile la data la care aceasta ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege;
c) ajustarea pozitiva, calculata potrivit prevederilor art. 306 din Codul fiscal si pct. 80, aferenta activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege;
d) taxa deductibila aferenta achizitiilor de bunuri, inclusiv a bunurilor de capital, si serviciilor efectuate in perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat in termenul prevazut de lege inregistrarea si data la care a fost inregistrata, precum si taxa deductibila aferenta achizitiilor de bunuri si servicii pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc in perioada cuprinsa intre data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege si data la care a fost inregistrata."
Aceasta procedura nu este obligatorie si pentru persoana impozabila care nu s-a inregistrat in termen in scopuri de TVA, caz in care aceasta isi poate asuma riscul sa nu efectueze corectiile necesare, urmand ca acestea sa fie efectuate de catre echipa de inspectie fiscala, daca pentru perioada respectiva va fi efectuata o inspectie fiscala avand ca obiect TVA. Totusi, persoana impozabila poate efectua aceste corectii, fiind avantajata doar de faptul ca, in eventualitatea unei inspectii fiscale, suma accesoriilor va fi mai mica, doar pentru intervalul 27.10.2019 reprezentand scadenta lunii septembrie 2019 – 25 septembrie 2020 (daca facturile sunt corectate pana la 31.08.2020, iar perioada fiscala este luna calendaristica. Data de 25 septembrie 2020 este termenul de depunere al primului decont de TVA cod 300 aferent lunii august 2020).
Daca decideti efectuarea corectiilor din proprie initiativa, la aceasta data, la stabilirea sumei TVA colectate se aplica procedeul sutei marite prin aplicarea cotei recalculate 19 x 100 /119.
In acest sens, aduc drept argument, prevederile pct. 36 lit. b) din normele de aplicare ale art. 291 "Cotele"
"36. Pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile, respectiv cele care sunt supuse cotei standard de TVA sau cotelor reduse de TVA, prevazute de art. 291 din Codul fiscal, taxa colectata se determina dupa cum urmeaza:
a) se aplica cota legala de TVA la contravaloarea livrarii/prestarii, in cazul in care rezulta ca partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii, sau in cazul in care contrapartida nu este stabilita de parti, ci este stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei, sau alte situatii similare, si nu include taxa;
b) contrapartida unei livrari de bunuri/prestari de servicii trebuie considerata ca incluzand deja taxa pe valoarea adaugata, taxa determinandu-se prin aplicarea procedeului sutei marite, respectiv 20 x 100 / 120 in cazul cotei standard si 19 x 100 / 119 incepand cu data de 1 ianuarie 2017, 9 x 100 / 109 sau 5 x 100 / 105 in cazul cotelor reduse, in urmatoarele situatii:
1. atunci cand partile au convenit ca TVA este inclusa in contravaloarea livrarii/prestarii;
2. in cazul livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii direct catre populatie pentru care nu este necesara potrivit legii emiterea unei facturi;"
Daca societatea decide emiterea de facturi pentru perioada 01.09.2019 – 31.07.2020 incepand cu luna august 2020, pentru colectarea TVA, trebuie sa aiba in vedere ca, pe fiecare factura emisa trebuie sa inscrie si data faptului generator al livrarii bunului facturat initial. De exemplu, chiar daca emite o factura in data de 20 august 2020, in acea factura, societatea trebuie sa inscrie, pe langa informatiile referitoare la natura bunului livrat, valoarea acestuia (baza de impozitare) si TVA aferenta, si data livrarii, de exemplu data de 8 septembrie 2019. Practic, in factura emisa, prestatorul trebuie sa inscrie toate informatiile reglementate, in mod expres, prin art. 319 "Facturarea" alin. (20). In ceea ce priveste data faptului generator, am in vedere prevederile art. 319 alin. (20) lit. c) "(20) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii: ….. c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data este anterioara datei emiterii facturii;"
Suma TVA colectata dupa inregistrarea in scopuri de TVA pentru perioada 01.09.2019 – 31.07.2020 se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari intocmit pentru perioada 01.09.2019 – 31.07.2020 in coloana Regularizari TVA colectata si se raporteaza prin
decontul de TVA cod 300 intocmit pentru luna august 2020 la randul 16 alocat pentru “Regularizari taxa colectata”.
De asemenea, suma TVA colectata in perioada curenta 01.08. – 31.08.2020 se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari intocmit pentru luna august 2020 si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, la randul 9 alocat pentru “Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 19%”.
In ceea ce priveste suma TVA deductibila aferenta achizitiilor din perioada 01.09.2019 – 31.07.2020 (utilitati chirie contabilitate bunuri de capital diverse achizitii), aceasta poate fi dedusa (ajustare pozitiva), fiind evidentiata in jurnalul pentru cumparari in coloana de regularizari si raportata prin decontul de TVA cod 300 la randul 34 “Regularizari taxa dedusa”. Astfel, persoana impozabila aplica prevederile pct. 84 alin. (3) lit. d) din normele de aplicare ale art. 310 mentionat anterior.
Totusi, exercitarea acestui drept se efectueaza numai daca bunurile si serviciile respective au fost destinate realizarii de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile. Aceasta conditie de exercitare a dreptului de deducere a TVA este reglementata prin art. 297 alin. (4) de la lit. a) la lit. e) din Codul fiscal conform careia “Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
..........”
De asemenea, suma deductibila, dedusa pentru luna august 2020, se evidentiaza, in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna iulie 2020 si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, la randul 24 alocat pentru “Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decat cele de la rd. 27”.
Prima declaratie cod 394 se intocmeste in calitate de
platitor de TVA doar pentru facturile emise si primite in luna august 2020, fara a se intocmi si pentru facturile primite in perioada 01.09.2019 – 31.07.2020 sau pentru facturile emise pentru perioada 01.09.2019 – 31.07.2020.
In alta ordine de idei, nu va recomand calcularea si virarea, din proprie initiativa, a accesoriilor aferente sumelor de plata (majorari, penalitati de nedeclarare) deoarece cuantumul acestora nu poate fi declarat la organul fiscal competent astfel incat sa fie preluat in fisa sintetica pe platitor, drept debit care poate fi stins prin plata. Practic, pana la aceasta data nu s-a reglementat un formular fiscal pentru raportarea accesoriilor calculate din initiativa contribuabilului cu intentia de a le declara si vira bugetului de stat.
Totusi, nu este interzis sa inregistrati in evidenta contabila cuantumul estimativ al acestora, sub forma unui provizion, tratat drept cheltuiala nedeductibila din punct de vedere fiscal la determinarea rezultatului fiscal, dar prevazut in politicile contabile ale societatii. Provizionul se anuleaza la momentul calcularii accesoriilor de catre organul de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor, in eventualitatea unei inspectii fiscale care va intocmi o decizie de impunere pentru diferentele suplimentare de plata TVA stabilite pentru perioada 1.09.2019 – 31.07.2020.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie de servicii intracomunitare
Intrebare:
O societate care vinde produse digitale, platitoare de tva, primeste o factura de la abillio ou, vat reg ee102447312, valid in vies, serviciul it support, consultation, un serviciu efectuat de un freelancer, care lucreaza print-o platforma (abilio). Se poate deconta acest serviciu? Se declara in 390? In decontul de tva la ce rand se trece? Care este considerat locul prestarii avand in vedere ca sunt servicii it, consultanta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Mentinere statut fiscal de microintreprindere, detineri persoane afiliate
Intrebare:
Pentru a ramane microintreprindere, platitoare de impozit de venit in anul 2025, una din conditii sa nu detii mai mult de 25% in mod direct sau indirect din totalul drepturilor de vot si veniturile cumulate sa nu depaseasca 500.000 euro.
Intrebare: Gradul de rudenie, tata - fiu, sot - sotie conteaza in cazul impozitului (deoarece la TVA incasare se tine cont de gradul de rudenie)?
Concret, tatal are o firma unde detine 100% din actiuni si in acelasi timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Stimulente financiare acordate prin contractul de inchiriere a unui bun imobil
Intrebare:
O societate a incheiat un contract de inchiriere pentru un spatiu de depozitare. Conform acestui contract proprietarul ofera un stimulent financiar chiriasului sub forma unei transe pe baza facturii emise de chirias. Oferirea acestui stimulent financiar are la baza relatia contractuala de lunga durata dintre proprietar si chirias, fiind parte intr-un contract cu o durata mai mare de 10 ani.
Va rog sa imi spuneti daca acest stimulant financiar intra in sfera...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere la impozit pe profit ca urmare a nedepunerii situatiilor financiare anuale
Intrebare:
Un SRL a depus bilantul pe 2023 cu cateva zile intarziere. A primit acum o luna notificare de la ANAF sa depuna declaratia de trecere de la micro la profit incepand cu 04 2024. Daca depun declaratia 700, zic eu, ca se considera ca am optat pentru trecere la impozit pe profit si trebuie sa fie 2 ani la profit. Daca trece din oficiu poate fi iar micro de la 01 ian 2025? Este corect asa? Exista vreo sanctiune ca nu depun declaratia 700 de trecere de la micro la profit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<