Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, avem ca subiect al analizei noastre o societate platitoare de TVA la incasare si impozit pe profit, care a fost declarata inactiva si careia i s-a anulat codul de TVA ca urmare a expirarii sediului social.
Pe perioada inactivitatii, pana la reactivare, societatea va emite facturi de prestari servicii catre clientii sai. In cazul in care valoarea serviciului prestat este de 2.000 lei + TVA 20%, stabilim daca va emite factura cu TVA.Daca se emite fara TVA, stabilim ce se va completa in dreptul coloanei de TVA si daca e obligatorie o mentiune speciala pe factura. De asemenea, vom stabili monografia contabila aferenta si implicatiile fiscale.
Iata raspunsul specialistului:
O societate al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) datorita faptului ca a fost declarata inactiva, are obligatia sa colecteze TVA pentru operatiunile taxabile realizate, dar nu are dreptul sa deduca suma TVA deductibila inscrisa in facturile emise de furnizori/prestatori. De asemenea, nu are drept de deducere nici pentru cheltuielile aferente achizitiilor efectuate.
Aceste consecinte fiscale negative sunt reglementate prin art. 11 alin. (6) din Codul fiscal, redate in continuare:
"Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.
![Contabilitatea organizatiilor non-profit](https://www.rs.ro/dbimg/product/1977-contabilitatea-.png)
Contabilitatea organizatiilor non-profit
![Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2851-marea-carte-ver.jpg)
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
![Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS](https://www.rs.ro/dbimg/product/2976-declaratia-unic.jpg)
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care persoana nu are un cod valabil de TVA, destinate operatiunilor care urmeaza a fi efectuate dupa data inregistrarii in scopuri de TVA care dau drept de deducere potrivit titlului VII, se ajusteaza in favoarea persoanei impozabile, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus de persoana impozabila dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, taxa aferenta:
a) bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate, constatate pe baza de inventariere, in momentul inregistrarii;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, precum si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietatea sa in momentul inregistrarii;
RECOMANDAREA NOASTRA: >>> Zoom fiscal: Registrul contribuabililor inactivi
c) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) inainte de data inregistrarii si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data. "
Suma TVA colectata conform prevederilor art. 11 alin. (6) de catre o persoana impozabila al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu este inclusa in valoarea totala a facturii emise pe numele cumparatorului/beneficiarului. Este recomandabil ca pe factura emisa, furnizorul/prestatorul sa inscrie mentiunea "TVA inclusa, cota 20% art. 11 alin. (6) Legea nr. 227/2015".
Suma TVA colectata se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal "reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 795 din 19 februarie 2016 si se achita, efectiv, bugetului de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea bunurilor/prestarea serviciilor.
Suma TVA care nu poate fi dedusa reintregeste costul de achizitie al bunurilor/serviciilor.
In perioada in care codul de TVA este anulat din oficiu, societatea nu isi poate exercita dreptul de deducere, nici pentru TVA deductibila, neexigibila, in sold, dar nici pentru TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate dupa anularea codului de TVA. In acest context, se retine faptul ca societatea nu mai poate depune decontul de TVA cod 300 prin care sa raporteze suma TVA deductibila, dar nici sa efectueze decontarea cu bugetul de stat prin plata diferentei dintre TVA colectata si TVA deductibila. Practic, societatea respectiva nu mai poate utiliza conturile de TVA 4426, 4427, 4428, 4423, 4424, ci numai contul 446 pentru inregistrarea sumei TVA colectate pentru operatiuni taxabile, datorate bugetului de stat, raportate prin formularul cod 311.
Prin urmare inregistrarea contabila, va fi:
4111 %
704
446 (TVA colectata 20%)
Plata TVA se va inregistra prin articolul contabil:
446 = 5121
Desi furnizorul/prestatorul al carui cod de TVA a fost anulat colecteaza TVA, cumparatorul bunurilor/prestatorul serviciilor nu are drept de deducere pentru suma TVA respectiva, chiar daca este inscrisa pe factura primita. Aceasta interdictie este reglementata prin art. 11 alin. (7) din Codul fiscal
"Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa."
Suma TVA achitata bugetului de stat pentru toate achizitiile de bunuri in perioada in care a figurat cu un cod valid de TVA, dar si suma TVA neexigibila inregistrata inainte de anularea codului, pentru care s-au achitat facturile furnizorilor/prestatorilor in periodada de anulare a codului de TVA, va putea fi dedusa de catre societatea numai dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, si numai pentru bunurile existente in patrimoniu la data reinregistrarii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.05 din 5 din 11 voturi
Articole similare
SOCIETATE DECLARATA INACTIVA pentru expirare sediu. Cum depunem Declaratia 010 cand firma redevine activa?Vanzare catre o SOCIETATE DECLARATA INACTIVA. Ce aspecte fiscale trebuie respectate?SOCIETATE DECLARATA INACTIVA la Registrul Comertului. Cum procedam la vanzarea autoturismului din patrimoniu?Articole similare
Neindeplinirea criteriilor pentru inregistrarea in scop de TVA. Cum vom factura si cum se inregistreaza facturile?COD TVA ANULAT pentru beneficiar. Implicatii fiscale la furnizorATENTIE! Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu COD TVA ANULATFurnizor cu cod de TVA anulat si emiterea facturii cu TVA. Cum procedam corect?COD TVA ANULAT si restituri de sume platite in plus. Tratament fiscalUltimele articole
Firme cu COD TVA ANULAT. Care este tratamentul fiscal si contabil al facturilor primite?Anulare cod TVA. 3 studii de caz importanteAnulare cod de inregistrare in scopuri de TVA. Factura de executare silitaCOD TVA ANULAT. Reinregistrare in scopuri de TVACOD TVA ANULAT din oficiu, deducere TVA dupa reinregistrareArticole similare
Societate declarata inactiva la Registrul Comertului. Cum procedam la vanzarea autoturismului din patrimoniu?Achizitii de la o societate inactiva si vanzare bunurilor respective. Cum facturam?Calcul plafon scutire TVA 2012. Reluarea activitatiiExpirarea perioadei de inactivitate inscrisa la Registrul Comertului. Cum se poate desfasura activitatea in prezent?Articole similare
Rate de leasing si avans. Care este regimul TVA?Studiu de caz: Regimul TVA in cazul casei de amanetAjustarea TVA la vanzarea de terenuri. Care e regimul fiscal?Determinarea venitului net din activitati independente pe baza contabilitatii in partida simplaSinteza Ordin ANAF nr. 640 privind Declaratia 307 si ajustarea TVAUltimele articole
Operatiuni scutite de TVA, reglementate de art. 294 din Legea 227/2015Cum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariD216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024E-Factura: Care este modalitatea prin care poate fi corectata o factura incarcata in SPVRegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaArticole similare
Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 130/2021 care intra in vigoare din 1 ianuarie 2022Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru zilele de 12 si 15 martieContractele de leasing devin nerentabile. TVA-ul se deduce doar pe jumatate!Regim TVA pentru exportul de bunuri si prestari servicii intr-un stat non-UEEvidentierea taxarii inverse pentru servicii intracomunitare. Inregistrare import in contabilitateUltimele articole
Operatiuni scutite de TVA, reglementate de art. 294 din Legea 227/2015Cum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariMarti, 30 iulie 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394E-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024![Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB0724b240722141113.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"