Tags: tva deductibila, inchiriere spatiu, inregistrare investitie, tva lucrari amenajare
		Obligatiile fiscale ale unei persoane fizice care inchiriaza un spatiu unei societati comerciale. 
O societate comerciala incheie un contract de inchiriere pentru un spatiu cu o persoana fizica. 
			   
        
 	
    
        
 	            
            Conform contractului, societatea efectueaza lucrari de renovare a cladirii, pe care ulterior o inchiriaza, obtinand venituri din chirii. Cum inregistreaza societatea investitia realizata? Este deductibila TVA aferenta facturilor cu lucrarile de amenajare? Ce obligatii are persoana fizica ?
 
Solutia propusa de specialistii portalfiscalitate.ro
 
Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuiala aferenta amenajarilor efectuate asupra unui imobil luat in chirie/comodat intra sub incidenta prevederilor art. 24 alin. 3 lit. a din Codul fiscal , potrivit carora sunt considerate mijloace fixe amortizabile investititiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune sau altele asemenea.
 
In consecinta, daca amenajarile au imbracat forma unor investitii la mijloacele fixe luate cu chirie (pct. III.2 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin H.G. nr. 2.139/2004), atunci ele trebuie amortizate pe perioada initiala prevazuta in contract (art. 24 alin. 3 lit. a si alin. 11 lit. c din Codul fiscal , pct. 702 alin. 2 din Normele metodologice), neavand nicio importanta faptul ca durata initiala a contractului se prelungeste ulterior.
Daca amenajarile nu imbraca forma unor investitii, ci sunt mici reparatii curente (denumite si reparatii locative) efectuate conform prevederilor contractuale, atunci ele sunt deductibile direct, prin inregistrarea lor in cheltuielile de exploatare ale perioadei.
In concluzie, cheltuielile cu amenajarea sunt deductibile la calculul impozitului pe profit (direct sau pe calea amortizarii fiscale), daca bunul imobil luat cu chirie/in comodat este folosit in scopul realizarii de venituri, conform art. 21 alin. 1 din Codul fiscal .
In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, pentru a fi deductibila taxa aferenta achizitiilor efectuate in scopul amenajarii, in primul rand este nevoie ca imobilul se fie folosit in scopul realizarii de operatiuni taxabile, conform art. 145 alin. 2 lit. a din Codul fiscal (deci taxa este deductibila la momentul achizitiilor).
Daca prin amenajare se modernizeaza/transforma imobilul, iar modernizarea/transformarea imbraca forma unui bun de capital, adica 20% din valoarea totala a bunului imobil modernizat, atunci utilizatorul este obligat sa respecte perioada de ajustare de 20 ani (art. 149 alin. 1 lit. a si alin. 3 lit. d din Codul fiscal coroborat cu pct. 54 alin. 2 din Normele metodologice).
Astfel, daca imobilul este restituit proprietarului inainte de expirarea perioadei de 20 ani, atunci se considera ca bunul de capital (modernizarea) si-a incetat existenta in cadrul activitatii economice a persoanei impozabile (chiriasul/comodatarul), conform art. 149 alin. 4 lit. d din Codul fiscal si pct. 54 alin. 3 din Normele metodologice, iar persoana impozabila care a efectuat modernizarea este obligata sa ajusteze taxa dedusa initial, in conformitate cu prevederile art. 149 alin. 5 lit. c din Codul fiscal .
Din punct de vedere contabil, cheltuielile efectuate cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, fie la imobilizari corporale (investitii), fie la cheltuieli ale perioadei, in functie de beneficiile economice aferente, in mod similar cu tratamentul contabil aplicat in cazul propriilor imobilizari corporale.
	
	
			Daca este vorba de investitii, ele se amortizeaza pe perioada contractului de inchiriere/comodat, iar la expirarea contractului valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii.
231=404 cu toate cheltuielie efectuate pentru amenajare(toate facturile de imobilizari)
212=231 la terminarea lucrarilor + Proces-verbal de receptie a lucrarilor
681= 2812 amortizarea lunara (pe perioada contractului)
2812=212 la incetarea contractului
 
Persoana fizica are obligatii din punct de vedere al impozitului pe venitul din cedarea folosintei bunurilor, in cazul in care valoarea investitiei initiale creste cu 20%; va avea de plata impozitul aferent noii valori.
		
 de 
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tratament fiscal corectie servicii intracomunitare
Intrebare:  
 Societatea noastra, X_RO vinde role de produs tiparit catre client Y_Germania in baza unei comenzi ferme (nu avem contract cu clauze).
 Se constata ca sensul rolelor nu este corect, clientul Y_Germania apleaza la o alta entitate Z_Germania care rebobineaza rolele si emite factura servicii catre societatea X_RO.
 Factura emisa de Z_Germania contine TVA, nu este mentionat "taxare inversa".
 Cum este cel mai sigur sa procedam in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie autoturism. Deductibilitate cheltuieli
Intrebare:  
 Societatea a achizitionat o Dacie DusterTCe 150 EDC Journey, in leasing. Are sub 3500 kg si 5 locuri. Daca va fi folosita exclusiv de administrator pentru contractare clienti, vizionari si stabilire detalii comenzi se poate deduce 100% TVA-ul si cheltuielile aferente, in timp?
 Ce trebuie sa intocmim sau cum putem demonstra ca exista activitate economica 100% cu aceasta masina?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Preluare societate cu solduri nereglate
Intrebare:  
 Am preluat evidenta unei societati comerciale si, verificand soldurile, am constatat ca am foarte multi furnizori neachitati desi platile au fost facute la vremea respectiva. Am cerut furnizorilor fise de cont pentru solduri. Problema este cum fac achitarea lor. Prin casa nu pot, deoarece nu am sold, iar unele chitante sunt de anul trecut. As dori o solutie pentru situatia asta. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<