Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Subiectul analizat mai jos se refera la o persoana juridica suspendata prin optiune in anul 2010 la Registrul Comertului. La momentul suspendarii activitatii era platitoare de TVA. ANAF a anulat prin decizie din oficiu codul de TVA "inregistrarea in scop de TVA conform art.1 53 alin. (1) din Cod fiscal (Lege 571/2003) a fost anulata,ca urmare a inscrierii in Registrul Comertului a starii de inactivitate temporara".
S-a reactivat firma la Registrul Comertului in anul 2016. Vom vedea daca firma poate sa desfasoare activitate in prezent ca neplatitor de TVA sau ca platitor de TVA si daca se va depune Declaratia 088.
In acest stadiu, chiar daca perioada de inactivitate a expirat sau a fost reactivata conform cererii de mentiuni depuse la Registrul Comertului, societatea figureaza drept persoana impozabila cu codul de TVA anulat din oficiu. Acest aspect rezulta si din consultarea, pe site ANAF, a evidentei organizate prin Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata.
Articolul 316, in vigoare din anul 2016, este echivalent al art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aplicabil pana la data de 31 decembrie 2015. Pentru a evita efectele negative ale unui cod de TVA anulat, este recomandabil sa solicitati organului fiscal competent reinregistrarea in scopuri de TVA. Reinregistrarea nu se efectueaza din oficiu de catre organul fiscal competent, la expirarea perioadei de inactivitate, fiind solicitata, din proprie initiativa, de catre persoana impozabila in cauza.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 316, alin. (12) lit. a) "Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin normele procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a) - e) si h), la solicitarea persoanelor impozabile organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA aplicand prevederile alin. (9) astfel:
a) in situatiile prevazute la alin. (11) lit. a) si b), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA; "
Situatia prezentata de dvs. se incadreaza in prevederile art. 316, alin. (11) lit. b) din noul Cod fiscal.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Anterior intrarii in vigoare a prevederilor noului cod fiscal, reinregistrarea s-a efectuat conform Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 18 din 7 ianuarie 2015 pentru aprobarea, publicat in M.Of. nr. 32 din 15 ianuarie 2015.
Acest act normativ nu a fost abrogat la aceasta data pentru a fi actualizat cu echivalentul art. 153 din Noul Cod fiscal. Astfel, la aceasta data reinregistrarea se efectueaza prin completarea formularului cod 099 "Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (099)", cod 14.13.01.10.11/9.1 care se poate descarca de pe site www.anaf.ro. Aceasta cerere de inregistrare se depune insotita si de formularul cod 088 " Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni in sfera TVA "
Astfel, reactivarea calitatii de persoana impozabila in scopuri de TVA se efectueaza numai pe baza cererii depuse de catre platitorul de TVA al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu si numai daca indeplineste criteriile inscrise in formularul cod 088.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca o societate cu codul de TVA anulat din oficiu nu poate aplica regimul special de scutire reglementat in Noul Cod fiscal prin art. 310. Acest aspect este reglementat, in mod expres, prin art. 316 " Inregistrarea persoanelor impozabile in scopuri de TVA", alin. (14) din Codul fiscal "Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute la alin. (12) nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 310 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (6) si (8). ".
Deci, la aceasta data, societatea poate desfasura activitatea, dar, pana la reinregistrarea in scopuri de TVA, este obligata sa colecteze TVA, dar fara a avea drept de deducere pentru suma TVA deductibila aferenta achizitiilor efectuate.
Suma TVA colectata de persoana impozabila al carui cod de TVA este anulat din oficiu, datorata pentru toate operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, trebuie raportata organului fiscal competent prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal", reglementat prin O.M.F.P. nr. 795 din 19 februarie 2016.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.5 din 5 din 3 voturi
Articole similare
Formularul 088 de la 1 august: ce documente anexam, ce acte se elimina si ce alte simplificari au fost facuteDeclararea contribuabililor inactivi/ reactivati si evidenta acestoraRegistrul operatorilor intracomunitari – Partea a II-aImpozitul specific unor activitati. Informare ANAF 2017Antreprenorii romani pot beneficia de cursuri de mentorat in afaceriUltimele articole
Raportarile contabile la 30 iunie 2024 se depun doar de entitatile cu cifra de afaceri mai mare de 1 milion de euroRaportari contabile la 30 iunie 2024: pana cand se depun si cine are aceasta obligatieFinantele propun cresterea subventiei la acciza pentru combustibil de la 13 la 20 de baniNeindeplinirea obligatiilor fiscale se sanctioneaza cu amenzi care pot ajunge pana la 5.000 leiCum a fost modificat impozitul micro prin OUG 115/2023 si ce trebuie sa stie firmeleArticole similare
Societate declarata inactiva la Registrul Comertului. Cum procedam la vanzarea autoturismului din patrimoniu?Achizitii de la o societate inactiva si vanzare bunurilor respective. Cum facturam?Societate declarata inactiva si cod TVA anulat. Cum procedam si care sunt consecintele fiscale?Calcul plafon scutire TVA 2012. Reluarea activitatiiArticole similare
PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEDeclararea si plata impozitului pe profit in 2013 | Cine nu aplica sistemul?Legea 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor, modificata de OUG 111/2020. Ce s-a schimbatRadiere PFA si Legea 209/2015. In ce conditii se aplica amnistia fiscala?Noutati legislatie Fiscala 01-05 decembrie 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
Proiect: PFA-urile, II-urile, IF-urile ar putea deveni SRL-uri. Ce documente sunt necesareCase de marcat electronice dotate cu POS. ONG-urile au aceasta obligatie?Depunere declaratii online. Cum se poate achizitiona semnatura electronicaCare este structura raportarilor contabile la 30 iunie 2024Finantele propun cresterea subventiei la acciza pentru combustibil de la 13 la 20 de baniArticole similare
Leasing financiar. Ce regim TVA aplicam si cum intocmim monografiaReinnoire licenta servicii electronice. Ce impozit aplicam pe veniturile nerezidentilor?PFA in 2023: Se va plati CAS la nivelul a 12 salarii minime pe economie?Radierea din Registrul Operatorilor IntracomunitariClient in faliment. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Ultimele articole
Sistemul TVA la incasare. Ce beneficii ofera aplicarea sistemuluiLegea 254/2024. Modificari asupra cotei de TVA de 9% aplicate din anul 2025SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?Amenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaNotificare de conformare e-TVA. Raspunsul va fi obligatoriu din 1 ianuarie sau 1 august 2025Articole similare
Ajutor de minimis. Cum gestionam TVA-ul?Deducere TVA factura de la neplatitor de TVAAchizitii servicii si livrari intracomunitare de bunuri. Firma neplatitoare TVA. Studiu de cazPFA si declaratia 112. Colaborare client NEPLATITOR TVA. Ce optiuni are PFA-ul?Achizitii intracomunitara de bunuri sub plafonul de 10.000 euro. Ce obligatii vor avea neplatitorii de TVA?Ultimele articole
Monografie achizitie intracomunitara NEPLATITOR TVAFurnizor NEPLATITOR TVA, factura cu TVA colectataNerezidenti si certificat de nerezidenta. Ce documente sunt necesare?Deducere TVA | Intocmire retur marfaFacturi cu TVA de la neplatitor de TVA. Cum procedam?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"