Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Decontul de TVA A) Perioada fiscala Perioada fiscala este luna calendaristica. 1. Pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifra de afaceri din operatiuni ...
A) Perioada fiscala
Perioada fiscala este luna calendaristica.
1. Pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere care nu a depasit plafonul de 100.000 euro, perioada fiscala este trimestrul calendaristic.
Transformarea in lei a plafonului stabilit se face pe baza cursului de schimb comunicat de BNR, valabil pentru 31 decembrie al anului precedent sau cursul de schimb comunicat de BNR, valabil pentru data solicitarii inregistrarii prin optiune.
2. Semestrul calendaristic, daca persoana impozabila efectueaza operatiuni impozabile numai pe maximum trei luni calendaristice dintr-un semestru.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
3. Anul calendaristic, daca persoana impozabila efectueaza operatiuni impozabile numai pe maximum sase luni calendaristice dintr-o perioada de un an calendaristic.
✗
Aprobarea unei alte perioade fiscale decat luna sau trimestrul calendaristic se solicita autoritatilor fiscale competente pana la data de 25 februarie a anului in care se exercita optiunea si va fi valabila pe durata cat persoana impozabila se incadreaza in conditiile avute anterior in vedere.
Persoana impozabila care se inregistreaza in scopuri de TVA in cursul anului trebuie sa declare, cu aceasta ocazie,
cifra de afaceri pe care preconizeaza sa o realizeze in perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
Daca cifra de afaceri estimata nu depaseste plafonul, recalculat corespunzator numarului de luni ramase pana la sfarsitul anului calendaristic, persoana impozabila va depune deconturi trimestriale in anul inregistrarii.
Intreprinderile mici care depasesc plafonul de 35.000 euro si sunt obligate sa se inregistreaza in scopuri de TVA, conform art. 153, trebuie sa declare cu ocazia inregistrarii cifra de afaceri obtinuta, recalculata in baza activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg:
– daca aceasta cifra depaseste plafonul de 100.000 euro perioada fiscala va fi luna calendaristica;
– daca aceasta cifra de afaceri recalculata nu depaseste plafonul, persoana impozabila va utiliza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala.
B) Decontul de TVA pentru persoanele inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal
Codul fiscal obliga persoanele inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 sa depuna la organele fiscale competente, pentru fiecare perioada fiscala, un decont de taxa, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se incheie perioada fiscala respectiva.
In decontul de TVA se vor inscrie:
– suma taxei deductibile pentru care ia nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare;
– suma taxei pentru care se exercita dreptul de deducere, in conditiile prevazute la art. 1471 alin. (2);
– suma taxei colectate a carei exigibilitate ia nastere in perioada fiscala de raportare;
– suma taxei colectate care nu a fost inscrisa in decontul perioadei fiscale in care a luat nastere exigibilitatea taxei, precum si alte informatii prevazute in modelul stabilit de MFP;
– regularizarile care se fac in perioada fiscala raportata.
In decontul de TVA nu se vor inscrie:
– taxa pe valoarea adaugata din facturile de executare silita de catre persoanele abilitate prin lege sa efectueze vanzarea bunurilor supuse executarii silite;
– diferentele de taxa pe valoarea adaugata de plata constatate de organele de control, pentru care nu este reglementata includerea in decont;
– documentele neevidentiate in jurnalele pentru cumparari sau vanzari, constatate de organele de control fiscal;
– taxa pe valoarea adaugata pentru care a fost aprobata inlesnire la plata.
Conform Ordinului M.F.P. nr. 94/2008 (publicat in Monitorul Oficial nr. 68 din 29 ianuarie 2008), formularul (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata“ se depune, in format electronic, astfel:
– la registratura organului fiscal competent;
– la posta, prin scrisoare recomandata;
– prin completare pe pagina de Internet a Ministerului Economiei si Finantelor de catre contribuabilii eligibili conform reglementarilor de utilizare a serviciului;
– prin Sistemul electronic national (SEN), de catre marii contribuabili.
Formatul electronic al formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata“ se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de MFP si se transmite organului competent pe suport electronic.
Contribuabilii care dispun de un certificat digital eliberat de MFP pot depune decontul de TVA, direct pe site-ul MFP.
Formatul pe suport de hartie, care insoteste formatul electronic, va fi editat cu ajutorul programului de asistenta, pus la dispozitie gratuit persoanelor impozabile de unitatile fiscale sau poate fi descarcat de pe serverul de web al MFP, la adresa www.mfinante.ro.
Formatul pe hartie se editeaza in doua exemplare, semnat si stampilat conform legii:
– un exemplar se depune la unitatea fiscala, impreuna cu suportul electronic;
– un exemplar se pastreaza de catre persoana impozabila.
Corectarea deconturilor de TVA
Corectarea datelor din decontul de TVA se realizeaza potrivit Ordinului M.E.F. nr. 179/2007 (publicat in Monitorul Oficial nr. 347 din 22 mai 2007) care aproba
Instructiunile de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata, abrogandu-se astfel Ordinul M.F.P. nr. 520/2005.
Ordinul M.E.F. deschide calea reevaluarii obligatiilor de plata la TVA la bugetul de stat, chiar dupa implinirea termenului de prescriptie, contrar normelor procedurale. Art. 91 alin. (1) – (2) din Codul de procedura fiscala, stabileste in mod imperativ dreptul Fiscului de a stabili obligatii fiscale intr-un termen de 5 ani, incepand cu 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala. Interpretand acest text de lege, ajungem la o concluzie simpla si rationala: dupa termenul de prescriptie nu mai pot fi stabilite obligatii de plata suplimentare, dar nici contribuabilii nu mai pot solicita restituirea unor sume platite anterior cu titlu de obligatii fata de bugetul de stat.
SFATUL NOSTRU
Desi teza finala a art. 91 alin. (2) se incheie astfel ... daca legea nu dispune altfel, consideram ca nu poate fi pusa in discutie o ierarhie a normelor legale in situatia de fata. Observam doar ca peste norme cu caracter general, care asigura stabilitate raporturilor juridice de drept fiscal, se suprapun reglementarile M.E.F. care incearca o nuantare.
In viziunea M.E.F., solicitarea corectarii erorilor materiale din decontul de TVA, dupa expirarea termenului de prescriptie constituie o recunoastere voluntara a TVA de plata si a diferentelor de TVA de plata astfel stabilite, acestea fiind considerate legal datorate.
Procedand astfel, practic transformam o
obligatie naturala imperfecta (fara sanctiune), certificata de implinirea termenului de prescriere a dreptului de a stabili obligatii fiscale, intr-o
obligatie perfecta (cu sanctiune), deoarece de la data depunerii cererii de corectare, plata se considera legal datorata impreuna cu accesoriile aferente. Interesanta aceasta abordare nu neaparat din perspectiva economica (suma datorata), ci din perspectiva juridica (renasterea unui drept).
Art. 93 din Codul de procedura fiscala precizeaza expressis verbis, faptul ca, daca organul fiscal constata implinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiei fiscale, va proceda la incetarea procedurii de emitere a titlului de creanta fiscala.
Decretul nr. 167/1958 (publicat in Buletinul Oficial nr. 19 din 21 aprilie 1958) privitor la
prescriptia extinctiva precizeaza in art. 1 ca dreptul la actiune, avand un obiect patrimonial, se stinge prin prescriptie, daca nu a fost exercitat in termenul stabilit in lege. Odata cu stingerea dreptului la actiune privind un drept principal se stinge si dreptul la actiune privind accesoriile.
Orice clauza care se abate de la reglementarea legala a prescriptiei este nula.
In acelasi sens sunt si dipozitiile art. 1837 din Codul civil, potrivit carora prescriptia este un mijloc de (...) a se libera de obligatie sub conditiile determinate prin lege.
Concluzia este simpla si rationala, pe fond justificand optiunea Fiscului de a nesocoti efectele termenul de prescriptie, si anume ca odata implinit acest termen
se stinge dreptul material la actiune, fara a se stinge insa si obligatia naturala in sarcina contribuabilului. Desi in mod frecvent doctrina de drept fiscal utilizeaza termenul
prescrierea dreptului la actiune, in fapt are loc
o prescriptie a dreptului de a cere plata prin executare silita.
In concluzie, chiar daca solutia aleasa de M.E.F. este in contradictie cu dispozitiile legale anterioare, pe fondul ei este corecta, astfel ca prin executarea de buna voie, contribuabilul isi poate realiza o obligatie preexistenta, scopurile putand fi multiple (ex. punerea in concordanta a evidentelor contabile cu cele fiscale in scopul taxei).
Concluzia este confirmata chiar de art. 20 din Decretul nr. 167/1958 care dispune ca debitorul care a executat obligatia dupa ce dreptul la actiune al creditorului s-a prescris, nu are dreptul sa ceara inapoierea prestatiei, chiar daca la data executarii nu stia ca termenul prescriptiei era implinit.
Apreciem ca aceasta solutie nu este echidistanta in raportul de drept fiscal – contribuabil/Fisc – deoarece aceasta posibilitate nu este prevazuta si in sarcina organelor fiscale, daca astfel de erori ar fi descoperite dupa termenul de prescriptie, de exemplu in cazul unor controale din oficiu sau controale incrucisate. Cu siguranta, dupa expirarea prescrierii termenului, inapoierea sumelor platite in plus nu ar mai fi posibila, fiscul prevalandu-se de implinirea termenului de prescriptie, deoarece textul cu pricina referindu-se doar la contribuabili.
In lipsa obligatiei de plata, contribuabilii pot sa-si reglementeze doar inregistrarile contabile, fara afectarea obligatiilor fiscale realizate inainte de termenul de prescriptie. Raportandu-ne la legislatia subsecventa Legii contabilitatii (Legea nr. 82/1991– republicata), contribuabilii au obligatia sa-si corecteze sumele inscrise eronat in evidentele contabile, deoarece:
- Normele de aplicare a Ordinului M.F.P. nr. 1.850/2004 privind registrele si formularele
fnanciar-contabile prevede la art. 7 ca „
corectarea inregistrarilor facute in contabilitate se face numai pe baza notelor de contabilitate intocmite in acest scop“.
- Reglementarile contabile din 17 noiembrie 2005 conforme cu Directiva a IV-a CEE, aprobate prin Ordinului M.F.P. nr. 1.752/2005 prevad de asemenea la pct. 63 ca „corectarea erorilor constatate in contabilitate se efectueaza pe seama rezultatului reportat. Erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare ale entitatii pentru una sau mai multe perioade anterioare, rezultand din greseala de a utiliza sau de a nu utiliza informatii credibile care:
– erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
– ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare.
Astfel de erori includ efectele greselilor matematice, greselilor de aplicare a politicilor contabile, ignorarii sau interpretarii gresite a evenimentelor si fraudelor. In notele la situatiile financiare trebuie prezentate informatii suplimentare cu privire la erorile constatate.
Ordinul M.E.F. nr. 179/2007 identifica ca eroare materiala nebifarea prin omisiune a casetei de rambursare a soldului sumei negative de TVA, din decont.
Sub aspect practic, deconturile de TVA depuse de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA pot fi corectate din punctul de vedere al erorilor materiale de catre organul fiscal competent,
la initiativa acestuia sau la solicitarea persoanei impozabile.
Potrivit ordinului M.E.F., pot fi corectate de catre organul fiscal competent deconturile de TVA care contin doar erorile materiale de tipul:
-
erori de transcriere: preluarea eronata a sumelor din jurnale, inversarea unor cifre din sumele trecute in decont, preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (ex. declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare);
- inregistrarea in decont a diferentelor de TVA de plata, constatate de Fisc, contrar reglementarilor legale in materie;
- erori provenind din inscrierea in decontul de TVA a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara.
Pentru corectarea erorilor materiale, contribuabilul trebuie sa prezinte o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte constatarea situatiei, precum si exprimarea intentiei de a indrepta eroarea materiala, cel mai tarziu pana la depunerea decontului de TVA pentru perioada fiscala urmatoare.
Conform Ordinului M.E.F. nu mai pot fi corectate deconturile aferente perioadelor fiscale care au fost supuse inspectiei fiscale sau pentru care este in curs de derulare o inspectie fiscala.
Prin exceptie, aceasta interdictie nu este aplicabila atunci cand corectarea erorilor materiale din decontul de TVA se face in baza unei dispozitii de masuri comunicate de inspectorii fiscali in timpul sau dupa efectuarea controlului fiscal.
In situatiile in care corectarea erorilor materiale se face in baza unei dispozitii de masuri, cererea de corectare transmisa organelor fiscale va fi insotita in mod obligatoriu de dispozitia de masuri, in copie si original.
Corectarea erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se realizeaza de compartimentul de analiza a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare.
1. Corectarea erorilor materiale din initiativa Fiscului se face:
➢ in cazul in care in decontul depus se poate identifica tipul erorii (eroare de calcul sau preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidentele de TVA);
➢ daca in decont se constata erori a caror sursa nu poate fi stabilita.
Pentru situatiile in care compartimentul de analiza a deconturilor cu optiune de rambursare nu poate stabili sursa erorilor, acesta are obligatia sa notifice in scris contribuabilul pentru a se prezenta la sediul organului fiscal cu documente justificative, pentru a da informatii si lamuriri necesare corectarii erorilor semnalate.
Solicitarea va cuprinde in mod obligatoriu:
➢ data, ora si locul stabilite pentru prezentarea documentelor;
➢ baza legala a solicitarii si scopul solicitarii;
➢ documentele care trebuie prezentate.
2. Corectarea erorilor materiale la solicitarea persoanei impozabile:
➢ se face prin prezentarea unei cereri la registratura organului fiscal sau la posta, prin scrisoare recomandata;
➢ compartimentul de analiza va comunica in scris data, ora si locul la care trebuie sa se prezinte contribuabilul, precum si documentele necesare justificarii erorilor.
Constatarile compartimentului de analiza a deconturilor de TVA cu optiune de rambusare se materializeaza intr-un referat care va sta la baza emiterii Deciziei de corectare.
Formatul deciziei de corectare este asemanator formatului decontului de TVA care urmeaza sa fie corectat. Utilizand acest format, se vor completa doar randurile care au suferit modificari cu diferentele in plus sau in minus fata de suma declarata initial.
Decizia de corectare va cuprinde in mod obligatoriu:
➢ denumirea organului fiscal emitent;
➢ data la care a fost emis si data de la care isi produce efectele;
➢ datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei imputernicite de contribuabil, dupa caz;
➢ obiectul actului administrativ fiscal;
➢ motivele de fapt si temeiul de drept;
➢ numele si semnatura persoanelor imputernicite ale organului fiscal, potrivit legii;
➢ stampila organului fiscal emitent;
➢ posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul fiscal la care se depune contestatia;
➢ mentiuni privind audierea contribuabilului.
Decizia de corectare semnata de seful compartimentului de analiza si aprobata de conducatorul organului fiscal se intocmeste in doua exemplare din care unul este destinat contribuabilului.
Constatarile din Decizia de corectare se opereaza de organul fiscal in Registrul jurnal obligatii declarate la bugetul general consolidat, iar ulterior se opereaza si in evidenta analitica pe platitori.
Sumele negative de TVA vor fi preluate in urmatorul decont de TVA aferent lunii in care a fost emisa Decizia de corectare, la randul 30 – soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare – conform modelului formularului 300, aprobat prin Ordinului M.E.F. nr. 273/2007.
Sumele de plata rezultate in urma corectarii vor fi preluate in urmatorul decont la randul 28 – soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente neachitate pana la data depunerii decontului de TVA.
Ordinul M.E.F. nr. 179/2007 stabileste ca sumele pozitive rezultate din corectarea deconturilor de TVA se
achita de catre contribuabil
la termenele stabilite prin
reglementarile fiscale, in functie de data comunicarii.
Dupa emiterea Deciziei de corectare, prin evidentierea diferentelor de TVA in randurile de regularizari la taxa colectata/ deductibila conform art. 9 din Ordinului M.E.F. nr. 179/2007, acestea se „dematerializeaza“ intrand practice in balanta TVA colectat/TVA deductibil din decontul lunii in care se opereaza corectiile, astfel ca suma de plata, respective soldul sumei negative de TVA de rambursat afferent acelui decont, va contine si sumele rezultate din corectare.
Conform art. 2 lit. a)-c) din Instructiunile de corectare a deconturilor de TVA, doar cazurile prezentate acolo pot fi tratate ca erori materiale.
Pentru alte situatii, regularizarile se fac direct prin decontul lunii in care acestea au fost descoperite si corectate. In astfel de situatii se poate face o aplicare directa a art. 82 din Codul de procedura fiscala, care ofera contribuabililor posibilitatea sa-si
corecteze declaratiile fiscale din proprie initiativa, procedandu-se ca si in situatia anterioara la
inregistrarea sumelor.
C) Decontul special de TVA pentru persoanele inregistrate in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal
Art. 156 din Codul fiscal obliga persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania, conform art. 153, sa depuna la organelle fiscale competente un decont special de taxa – formularul 301, conform Ordinului MEF nr. 254/2008 (publicat in M. Of. nr. 146 din 26 februarie 2008).
Operatiunile pentru care se depune decontul
1. Achizitii intracomunitare
(altele decat mijloacele de transport noi si produsele accizabile): se completeaza numai de catre persoanele inregistrate conform art. 1531 Codul fiscal care nu au obligatia sa se inregistreze conform art. 153, si anume:
- persoanele impozabile care efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care taxa nu este deductibila (ex. operatiuni scutite conform art. 141 din Codul fiscal), sau persoanele impozabile supuse regimului special de scutire pentru intreprinderile mici, prevazut la art. 152 si care sunt inregistrate conform art. 1531 neavand obligatia inregistrarii conform art. 153 din Codul fiscal;
- persoanele juridice neimpozabile, care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal.
Persoanele obligate sa depuna formularul 301 vor declara doar achizitiile intracomunitare, inclusiv cele realizate in cadrul operatiunilor triunghiulare, pentru care sunt obligate la plata taxei conform art. 150 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal si pentru care, exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv sumele inscrise in facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitii intracomunitare de bunuri.
Exigibilitatea taxei intervine in a 15 zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc faptul generator, sau la data emiterii facturii (facturi de avans) daca aceasta este anterioara datei de 15 a lunii urmatoare faptului generator.
2. Operatiuni pentru care beneficiarul este obligat la plata
(operatiunile prevazute la art. 150 alin. (1)
lit. b)- d) si f)-g) din Codul fiscal). Persoanele vizate in
acest caz sunt:
undefined
undefined
–
persoanele inregistrate sau neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal si care bene ficiaza de serviciile prevazute la art. 133 alin. (2) lit. g)
undefined
undefined
–
servicii prestate de catre persoane nestabilite in Romania, pentru care locul prestarii este in Romania
– chiar daca prestatorul este inregistrat in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 alin. (4) sau (5) din Codul fiscal;
– persoanele inregistrate in scopuri de TVA conform art. 1531, obligate la plata taxei in calitate de beneficiare a prestarilor de servicii prevazute la art. 133 alin. (2) lit. c) – f), lit, h) pct. 2 si lit. i) din Codul fiscal – transporturi intracomunitare, inclusiv servicii accesorii si de intermediere a
transporturilor intracomunitare sau
lucrari de expertiza si prelucrare asupra bunurilor
mobile –, daca aceste servicii sunt prestate de o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania, chiar daca este inregistrata in scopuri de TVA in Romania, conform art. 153 alin. (4) sau (5) Cod fiscal, iar beneficarul din Romania ii comunica prestatorului codul sau de TVA (locul prestarii este in Romania);
undefined
undefined
–
persoanele inregistrate in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal, obligate la plata taxei in calitatea de beneficiar al –
livrarilor de gaze naturale sau
de energie electrica – conform art. 150 alin. (1) lit. d) Cod fiscal, efectuate de o persoana impozabila care niste stabilita in Romania, chiar daca este inregistrata in scopuri de TVA in Romania, conform art. 153 alin. (4) sau (5) din Codul fiscal;
undefined
undefined
–
persoanele inregistrate sau neinregistrate in scopuri de TVA in baza art. 1531 Cod fiscal, obligate la plata taxei in conformitate cu art. 150 alin. (1) lit. f) –
pentru
bunurile care ies din regimurile vamale suspensive
sau regimul de antrepozit de TVA –, cu exceptia situatiei in care are loc un import de bunuri sau o achizitie intracomunitara;
– persoanele impozabile actionand ca atare sau personae juridice neimpozabile, stabilite sau nestabilite in Romania dar inregistrate printr-un reprezentant fiscal sart. 150 alin. (1) lit. g) Cod fiscalt, in calitate de beneficiare ale unor livrari de bunuri ori prestari de servicii care au loc in Romania conform art. 132 sau 133 din acelasi cod, altele decat cele prezentate anterior, daca sunt realizate de o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania si care nu este inregistrata in Romania conform art. 153 din acelasi cod.
3. Achizitii intracomunitare de mijloace de transport
noi: in cazul acestor operatiuni formularul 300 se depune indiferent daca persoanele sunt inregistrate sau neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 1531, care efectueaza achizitii intracomunitare de mijloace de transport noi, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitiile intracomunitare de bunuri.
undefined
undefined
2.
Achizitii intracomunitare de produse accizabile:
la fel ca si in cazul precedent, formularul 300 se depune indiferent daca persoanele sunt inregistrate sau neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 1531, care efectueaza achizitii de produse accizabile, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitiile intracomunitare de bunuri.
Depunerea decontului special de taxa pe valoarea
adaugata
Decontul special de taxa pe valoarea adaugata se
depune la unitatea fiscala in a carei raza teritoriala contribuabilul
isi are domiciliul fiscal sau este luat in evidenta
fiscala, dupa caz, pana la data de 25 inclusiv a
lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea operatiunilor.
Decontul special de taxa trebuie depus numai pentru perioadele in care ia nastere exigibilitatea taxei.
Decontul special de taxa pe valoarea adaugata se
depune, in format electronic, astfel:
● la registratura organului fiscal competent;
● la posta, prin scrisoare recomandata;
● prin completare pe pagina de internet a Ministerului
Economiei si Finantelor de catre contribuabilii
eligibili, conform reglementarilor de utilizare a
serviciului;
● prin Sistemul Electronic National (SEN).
Formatul electronic depus pe suport electronic va fi
insotit de formularul editat de contribuabil cu ajutorul
programului de asistenta, semnat si stampilat conform
legii.
Formularul se editeaza in doua exemplare:
undefined
undefined
–
un exemplar se depune la unitatea fiscala, impreuna
cu suportul electronic;
undefined
undefined
–
un exemplar se pastreaza de contribuabil.
Formatul electronic al decontului special de TVA se obtine prin
folosirea programului de asistenta elaborat de MEF, pus la dispozitie gratuit contribuabililor de unitatile fiscale sau poate fi
descarcat de pe serverul de web al Ministerului Economiei sI
Finantelor, la adresa
www.mfinante.ro
.
Direct pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor depun contribuabilii care dispun de un certificate digital eliberat de MEF.
Declaratii informative
In vederea punerii in aplicare a unor dispozitii anterioare
cu privire la notificarea organelor fiscale, MEF a emis
Ordinul nr. 1/2008 (publicat in M.Of. nr. 46 din 21 ianuarie
2008) cu privire la urmatoarele declaratii informative:
Declaratia informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul ..., – formularul 392 A
(vezi pagina O 10/089)
In conformitate cu dispozitiile art. 1563 alin. (6) Cod
fical, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de
TVA, conform art. 153, a caror cifra de afaceri, realizata
la finele unui an calendaristic,
este inferioara sumei de 10.000 euro, calculata la cursul de schimb valutar din
ultima zi lucratoare a anului, trebuie sa comunice printr-o
notificare scrisa (formularul 392 A) organelor fiscale de
care apartin, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului
urmator, urmatoarele informatii:
● suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de
servicii, precum si suma taxei, catre persoane
inregistrate in scopuri de TVA;
● suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de
servicii si suma taxei aferente, catre persoane care
nu sunt inregistrate in scopuri de TVA.
Declaratia informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul ..., – formularul 392 B
(vezi pagina O 10/090)
Pentru persoanele neinregistrate in scopuri de TVA,
art. 1563 alin. (7) Cod fical le obliga, daca obtin venituri
din vanzarea de bilete de transport international rutier de
persoane, la finele unui an calendaristic,
intre 10.000 sI 35.000 euro, calculata la cursul de schimb valutar din
ultima zi lucratoare a anului, sa comunice, printr-o notificare
scrisa (formularul 392 B) organelor fiscale competente,
pana la data de 25 februarie inclusiv a anului
urmator, informatiile de mai jos:
● suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de
servicii catre persoane
inregistrate in scopuri de TVA;
● suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de
servicii catre persoane care
nu sunt inregistrate in scopuri de TVA;
● suma totala si taxa aferenta a achizitiilor de la personae
inregistrate in scopuri de TVA;
● suma totala a achizitiilor de la persoane care nu
sunt
inregistrate in scopuri de TVA.
Declaratia informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania in anul ...., – formularul 393
(vezi pagina O
10/091)
Obligatia depunerii formularului 393 este impusa de
art. 1563 alin. (8) Cod fiscal care dispune ca: persoanele
impozabile inregistrate in scopuri de TVA care presteaza
servicii de transport international trebuie sa comunice
printr-o notificare scrisa organelor fiscale competente,
pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator,
suma totala a veniturilor obtinute din vanzarea de bilete
pentru transportul rutier international de persoane cu
locul de plecare din Romania.
Procedura de gestiune a formularelor 392A, 392 B si 393
Pentru fiecare declaratie informativa, organul fiscal
competent va verifica corectitudinea codului de identificare
fiscala a persoanei impozabile, prin verificarea
datelor de identificare din declaratie cu cele existente in
Registrul contribuabililor.
Datele rezultate din declaratiile depuse se stocheaza
intr-o baza de date care va cuprinde:
● declaratii informative depuse de persoane impozabile
inregistrate in scopuri de TVA, cu cifra de
afaceri mai mica de 10.000 euro, in echivalent lei;
● declaratii informative depuse de persoane impozabile
neinregistrate in scopuri de TVA, cu cifra de
afaceri cuprinsa intre 10.000 euro si 35.000 euro,
in echivalent lei;
● declaratii informative privind veniturile obtinute
din vanzarea biletelor pentru transportul rutier
international de persoane, cu locul de plecare din
Romania.
Declaratiile informative depuse de persoanele impozabile se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
Utilizarea si pastrarea formularelor
Declaratiile informative se depun in format electronic,
astfel:
undefined
undefined
–
la registratura organului fiscal competent;
undefined
undefined
–
la posta, prin scrisoare recomandata.
Formatul electronic depus pe suport electronic va fi
insotit de formularul editat de persoana impozabila cu
ajutorul programului de asistenta,
semnat si stampilat.
Formularul se editeaza in doua exemplare:
1. un exemplar se depune la unitatea fiscala, impreuna
cu suportul electronic;
2. un exemplar se pastreaza de catre persoana impozabila.
Programul de asistenta este pus la dispozitia persoanelor
impozabile, gratuit, de unitatile fiscale sau
poate fi descarcat de pe serverul de web al Ministerului
Economiei si Finantelor, la adresa
www.mfinante.ro
.
Declaratia recapitulativa
Ordinul M.F.P. nr. 537/2007 (publicat in Monitorul
Oficial nr. 260 din 18 aprilie 2007) stabileste procedura,
data-limita de depunere si formatul declaratiei recapitulative
–
formularul 390 VIES.
Obligatiile stabilite prin Ordinul M.E.F. nr. 537/2007
pun in aplicare dispozitiile art. 1564 din Codul fiscal, fiind
conforme cu Regulamentul CE nr. 1798/2003. Odata cu
intrarea in vigoare a acestui Ordin a fost abrogat Ordinul
M.F.P. nr. 955/2006.
Obligatia depunerii declaratiei 390 VIES revine doar
persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, data-limita fiind 25 a lunii urmatoare celei care incheie trimestrul. Nerespectarea termenului legal se sanctioneaza
cu o amenda de la 50 la 1.500 lei pentru persoanele fizice sI
500 la 10.000 lei pentru persoanele juridice;
In declaratia recapitulativa sunt raportate:
● suma totala a livrarilor intracomunitare de bunuri
scutite de la plata taxei, pe fiecare cumparator,
pentru care exigibilitatea taxei a luat nastere in trimestrul
calendaristic, respectiv;
● suma totala a livrarilor de bunuri efectuate in cadrul
unei operatiuni triunghiulare, efectuate in statul membru
de sosire a bunurilor expediate sau transportate,
pe fiecare beneficiar al livrarii ulterioare care are
desemnat un cod T, si pentru care exigibilitatea taxei
a luat nastere in trimestrul calendaristic respectiv,
● suma totala a achizitiilor intra omunitare de
bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care aceasta persoana
impozabila este obligata la plata taxei, conform
art. 151 si pentru care exigibilitatea taxei a
intervenit in trimestrul calendaristic respectiv;
In situatia in care platitorul de impozite, taxe si contributii a utilizat
pentru aceeasi obligatie bugetara si aceeasi perioada de
raportare mai multe cai de transmitere a declaratiei fiscale, va fi
inregistrata prima declaratie depusa, conform legii. Orice corectie
ulterioara a unei sume declarate se face prin depunerea unei
declaratii fiscale rectificative, in conditiile legii.
Certificarea utilizarii metodei de declarare electronica
Pentru utilizarea metodei de depunere a declaratiilor
prin mijloace electronice, contribuabilii au obligatia
solicitarii
certificatului digital de identificare a reprezentantului legal, denumit in continuare certificate
digital, care este utilizat de catre contribuabil numai in
relatia cu organul fiscal.
Solicitarea certificatului digital se realizeaza prin depunerea unei
cereri la DGFP sau la DGFP a Municipiului Bucuresti, in a carei
raza teritoriala contribuabilul isi are domiciliul fiscal. Atribuirea
certificatul digital este gratuita.
Cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
undefined
undefined
–
actul de autorizare a functionarii contribuabilului,
in original si copie;
undefined
undefined
–
documentele de identitate ale reprezentantului
legal, in original si copie;
undefined
undefined
–
extras din registrul comertului care sa certifice persoanei
calitatea de reprezentant legal, in original si copie.
In cazul in care cererea se depune de catre
persoana imputernicita, cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
undefined
undefined
–
actul de autorizare a functionarii contribuabilului,
in original si copie;
undefined
undefined
–
documentele de identitate ale reprezentantului
legal, in copie legalizata;
undefined
undefined
–
documentele de identitate ale persoanei imputernicite,
in original si copie;
undefined
undefined
–
documentul de imputernicire, in original si copie
legalizata;
undefined
undefined
–
extras din registrul comertului care sa certifice persoanei
calitatea de reprezentant legal, in original sI
copie.
Certificatul digital se transmite reprezentantului legal al contribuabilului, prin posta electronica, la adresa mentionata in cerere.
Declaratia Intrastat
Raportarile Intrastat sunt reglementate de urmatoarele acte normative:
● Legea nr. 422/2006 privind organizarea si functionarea sistemului statistic de comert international cu bunuri (publicata in M.Of. nr. 967 din 4 decembrie 2006);
● Ordinul INS nr. 748/2007 privind Normele de completare a Declaratiei statistice Intrastat pentru anul 2008 (publicat in M.Of. nr. 879 din 21 decembrie 2007);
● Regulamentul CEE nr. 638/2004 din 31 martie 2004 privind statisticile comunitare referitoare la schimbul de bunuri intre statele membre ale Uniunii Europene (publicat in JO nr. L102 7 aprilie 2004).
Persoanele obligate sa depuna declaratia statistica– Intrastat:
Declaratia Intrastat se depune de catre toti operatorii economici care indeplinesc simultan urmatoarele conditii:
● sunt inregistrati in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (au cod de identificare fiscala);
● realizeaza schimburi de bunuri cu alte state member ale Uniunii Europene;
● valoarea totala anuala a schimburilor de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene, pentru fiecare dintre cele doua fluxuri, introduceri si, respectiv, expedieri, depaseste pragul valoric Intrastat stabilit pentru fiecare an.
Praguri valorice Intrastat si tipul declaratiei utilizate (anul 2008)
Pentru anul 2008, INS a stabilit un nivel al pragurilor valorice Intrastat de declarare de 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri si de 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.
Daca un operator economic este obligat sa transmita declaratii statistice Intrastat pentru ambele fluxuri, este posibil ca pentru unul dintre fluxuri sa transmita declaratia standard, iar pentru celalalt flux sa transmita declaratia extinsa, in acest caz este permisa transmiterea declaratiei extinse pentru ambele fluxuri.
Dupa un an calendaristic intreg in care nu se realizeaza nivelul schimburilor intracomunitare de bunuri, exprimat in valori cumulate de la inceputul anului calendaristic, superior nivelului pragului valoric Intrastat stabilit pentru introduceri si/sau expedieri,
obligatia
de a raporta date pentru sistemul statistic Intrastat inceteaza sI nu va mai trebui transmisa Declaratia statistica Intrastat incepand cu una ianuarie a anului urmator sub rezerva ca pragul statistic sa nu fie depasit nici in anul urmator.
Perioada de raportare
Datele statistice Intrastat trebuie furnizate catre INS lunar, in termen de cel mult 15 zile calendaristice de la sfarsitul lunii pentru care se realizeaza raportarea.
Responsabilitatea pentru corectitudinea informatiilor statistice cuprinse in Declaratia statistica Intrastat si transmiterea acesteia la termenul legal conform legislatiei in vigoare apartine in exclusivitate furnizorului de informatii statistice.
Conform art. 10 alin. (2) din Legea nr. 422/2006, nerespectarea acestor obligatii se sanctioneaza contraventional cu amenda cuprinsa intre 7.500 lei si 15.000 lei.
Utilizarea serviciilor unui tert
In realizarea obligatiei de raportare, agentii economici apeleaza la serviciile unui alt operator economic pentru intocmirea si transmiterea Declaratiei statistice Intrastat, care poarta denumirea de parte terta declaranta.
In cazul in care declararea se realizeaza printr-un tert, agentul economic are obligatia de a face dovada existent ei unui contract intre furnizorul de informatii statistice si partea terta declaranta pentru completarea si transmiterea Declaratiei statistice Intrastat.
Incetarea raportului contractual cu partea terta, trebuie notificata catre INS.
Ce trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?
Declaratia statistica Intrastat trebuie intocmita pentru
introducerile si/sau expedierile intracomunitare de bunuri
in urmatoarele cazuri:
● schimburi intracomunitare de bunuri care implicatransfer de proprietate si sunt destinate utilizarii,
consumului, investitiei sau revanzarii;
● miscari de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii
Europene in altul, fara transfer de proprietate; spre
exemplu, transferul de stocuri, miscari de bunuri
inainte si dupa procesare etc.;
● returnarea de bunuri;
● miscari specifice de bunuri;
● leasing financiar si leasing operational cu o durata
de peste 2 ani.
Ce nu trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?
Pentru urmatoarele cazuri nu trebuie intocmita
Declaratia statistica Intrastat:
● comertul cu servicii;
● bunuri in tranzit simplu;
● miscari temporare de bunuri;
● miscari de bunuri pentru/dupa reparatii si/sau
intretinere;
● schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor
membre ale Uniunii Europene ce nu apartin teritoriului
statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;
● schimburi de bunuri in cadrul comertului triunghiular, in situatia in care bunurile nu intra pe teritoriul
national al Romaniei din alte state membre ale
Uniunii Europene sau nu sunt expediate din Romania
catre alt stat membru al Uniunii Europene.
Modalitati de completare si transmitere a declaratiilor statistice Intrastat
Declaratiile statistice Intrastat se transmit la INS
numai in format electronic, utilizand:
● aplicatia Intrastat on-line, disponibila pe site-ul
www.intrastat.ro
;
● aplicatia Intrastat off-line, disponibila pe site-ul
www.intrastat.ro
.
Utilizarea aplicatiei off-line permite crearea unui
fisier ce va contine Declaratia statistica Intrastat, care
urmeaza sa fie transmisa la INS prin:
a. e-mail, la adresa
declaratie.intrastat@insse.ro
;
b. incarcarea fisierului in aplicatia on-line Intrastat
disponibila pe site-ul
www.intrastat.ro
;
● utilizand un software propriu, existent sau dezvoltat
de furnizorul de informatii statistice, pentru
realizarea fisierului care sa contina Declaratia statistica
Intrastat intr-un format predefinit.
Asistenta persoanelor obligate sa declare Intrastat
Pentru informatii metodologice detaliate privind statisticile de comert intracomunitar cu bunuri, puteti accesa site-ul
www.intrastat.ro
.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"