Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Renuntarea la calitatea de platitor de TVA implica o serie de obligatii contabile si fiscale, mai ales pentru firmele care au aplicat sistemul de TVA la incasare. Este important ca toate ajustarile necesare sa fie realizate corect, iar soldurile ramase in balanta sa fie analizate si inchise conform prevederilor legale. In continuarea articolului vom vedea o prezentare clara a pasilor ce trebuie urmati intr-o astfel de situatie.
Avem acest caz. Am preluat o societate care in ianuarie 2025 a cerut anularea in scopuri de TVA. In prezent, in balanta, avem furnizori si clienti cu sume care sunt prescrise sau ale caror documente de achitare/incasare s-au pierdut. Cum stingem aceste sume? Ce facem cu 4428 neexigibil la incasare/plata? Ce declaratii depunem? Multumesc!
Cuprins
Cum poti renunta la inregistrarea in scopuri de TVA
Persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA poate renunta la aceasta calitate daca indeplineste cumulat cele 2 conditii:
-in anul 2024, sa nu fi depasit plafonul de scutire de 300.000 lei; si
-la data solicitarii, sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs.
Ce obligatii aveti daca renuntati la a fi inregistrat in scopuri de TVA
In ultimul Decont de TVA depus, aveati obligatia sa efectuati toate ajustarile de TVA care se impun (stocuri, servicii in curs, imobilizari etc.).

Cartea Verde a Contabilitatii

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu.
Taxa deductibila aferenta trebuie ajustata in mod obligatoriu
Conform prevederilor de la pct. 83 alin. (7) din Normele metodologice, persoana impozabila care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal in vederea aplicarii regimului special de scutire are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta.
(7) Persoana impozabila care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal in vederea aplicarii regimului special de scutire are obligatia sa ajusteze taxa deductibila aferenta:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 270 alin. (4) lit. c) si art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul de scutire, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data anularii calitatii de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Deci, la anularea inregistrarii in scopuri de TVA din initiativa societatii, pentru aplicarea regimului special de scutire, societatea trebuie sa procedeze la ajustarea TVA aferenta bunurilor de capital, stocuri etc. aflate in evidenta.
Unde trebuie inclusa ajustarea taxei deductibile
Ajustarea trebuie inclusa in ultimul decont de TVA depus inainte de data anularii inregistrarii in scopuri de TVA, fara sa se tina cont de soldul TVA de recuperat.
Din punct de vedere contabil, tva ajustata devine taxa nerecuperabila si se include in costul bunurilor (daca aveti bunuri pe stoc)
2xx,3xx = 4426
Iar amortizarea se recalculeaza corespunzator pe durata de viata ramasa.
Referitor la 4428 ramas in sold in balanta
Potrivit art. 310 alin. 97) din codul fiscal Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. In ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu.
In aceasta situatie, chiar daca se opteaza pentru anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, suma TVA colectata si deductibila, neexigibila, nu devine exigibila la data anularii codului de TVA, ci treptat, la data incasarii fiecarei facturi emise sau la data platii fiecarei facturi primite, conform art.282, alineatul (7), litera b) din codl fiscal.
Din acest motiv, suma TVA neexigibila la incasare anterior anularii codului de TVA nu se raporteaza prin ultimul decont de TVA cod 300 daca valoarea facturii nu a fost incasata de la client.
Suma TVA colectata in perioada in care persoana impozabila a fost inregistrata in scopuri de TVA devine exigibila la data incasarii fiecarei facturi emise, chiar daca incasarea are loc dupa anularea codului de TVA ca urmare a formularii optiunii de retragere.
Suma TVA de plata rezultata ca urmare a incasarii facturilor emise anterior anularii inregistrarii in scopuri de TVA se raporteaza prin formularul cod 311 conform art. 324 alineatul (9) din codul fiscal care prevede ca (9) Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (11) lit. g), persoanele impozabile depun o declaratie pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit obligatia sau, dupa caz, dreptul de ajustare/corectie a ajustarilor/regularizare a taxei pe valoarea adaugata privind sumele rezultate ca urmare a acestor ajustari/corectii a ajustarilor/regularizari efectuate in urmatoarele situatii:
...............................
c) trebuie sa efectueze alte ajustari ale taxei pe valoarea adaugata in conformitate cu prevederile din normele metodologice.
Conform OPANAF 2326/2017, in locul decontului de TVA societatea va depune formularul 311 Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal"
Conform instructiunilor de completare aprobate prin OPANAF 188/2018 D311 se depune potrivit art. 324 alin. (11) din Codul fiscal, de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, la cerere, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, care au aplicat sistemul TVA la incasare si care au efectuat livrari de bunuri/prestari de servicii inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA, dar a caror exigibilitate de taxa, potrivit sistemului TVA la incasare prevazut de art. 282 alin. (3)-(8) din Codul fiscal, a intervenit in perioada in care persoanele impozabile nu au un cod valabil de TVA;
Anularea creantelor neincasate
Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt mai vechi de 3 ani si nu s-a facut niciun demers pentru incasarea acestora sau s-au facut demersuri pentru recuperare dara fara succes.
Conform prevederilor de la pct.328 din OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile, societatea trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale pentru incasarea acestora. Redam in continare aceste prevederi:
"328. La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
Conform pct. 28 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante si datorii care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit extrasului de cont sau punctajelor reciproce scrise.
Scaderea din evidenta a creantelor neincasate se poate face in temeiul Reglementarilor contabile, aprobate prin OMFP 1802/2014.
Inregistrarea in contabilitate a scaderii din evidenta a creantelor se poate face in baza unei decizii a administratorului societatii care va cuprinde: numele clientului, numarul si data facturilor neincasate, valoarea neincasata si motivele care au dus la luarea acestei decizii.
Ce trebuie sa stiti din punct de vedere al cheltuielilor
Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederileLegii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6. au fost incheiate contracte de asigurare;
Daca nu va incadrati in niciuna din situatiile precizate mai sus, cheltuiala nu va fi deductibila la determinarea rezultatului fiscal.
Totusi, societatea dvs. fiind microintreprindere, nu este relevant aspectul deductibilitatii.
Scaderea din evidenta a creantei la valoarea integrala:
654 = 411 cheltuiala nedeductibila.
La scoaterea creantei neincasate din evidenta contabila, societatea va inchide contul 4428, fiind obligata sa colecteze TVA devenit exigibil:
4428 = 4427
Suma se evidentiaza in decontul de TVA (D300), pe randul de Regularizari taxa colectata in mod normal, daca ati fi avut in continuare cod de tva valid.
Dat fiind ca este anulat, tva ul de plata il declarati prin D311.
Cand poate fi efectuata anularea datoriilor
Anularea datoriilor din evidenta contabila poate fi efectuata dupa prescrierea termenului de plata conform prevederilor pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
Sumele rezultate din operatiunea de scadere/anulare din evidenta contabila a datoriilor se inregistreaza la venituri din activitatea de exploatare, aspect reglementat la pct. 435 din O.M.F.P. nr.1802/2014 "Venituri din exploatare alin. (1) lit. e)
Veniturile din exploatare cuprind:
e) alte venituri din exploatarea curenta, cuprinzand veniturile din creante recuperate, penalitati contractuale, datorii prescrise, scutite sau anulate potrivit legii, precum si alte venituri din exploatare."
Inainte de inregistrarea veniturilor rezultate din anularea datoriei fata de furnizor, avand in vedere ca nu a intervenit exigibilitatea sumei TVA deductibile deoarece cumparatorul nu a platit contravaloarea facturii primite, taxa neexigibila inregistrata initial trebuie anulata prin formula contabila 401 = 4428 pentru suma tva 19% , fara ca suma respectiva sa fie dedusa de catre cumparator. Astfel, cumparatorul nu poate exercita dreptul de deducere pentur tva din factura furnizorului.
Astfel, prin anularea taxei deductibile neexigibile se respecta prevederile art. 282 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" alin. (10) lit. d) conform carora:
"(10) In situatia livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care se aplica sistemul TVA la incasare, in cazul evenimentelor mentionate la art. 287, regimul de impozitare, cotele aplicabile si cursul de schimb valutar sunt aceleasi ca si ale operatiunii de baza care a generat aceste evenimente, dar pentru stabilirea exigibilitatii taxei se aplica urmatoarele prevederi:
d) pentru situatia prevazuta la art. 287 lit. d) se opereaza anularea taxei neexigibile aferente;"
Soldul creditor al contului 401 la valoarea neta in suma trebuie inregistrat drept un venit realizat, impozabil d.p.d.v. al impozitului pe profit.
Pentru inchiderea contului furnizori care prezinta un sold creditor se efectueaza inregistrarea contabila:
401 = 7588
401 = 4428
Prin decontul de TVA cod 300 se raporteaza in mod nrmal doar d.p.d.v. informativ (dvs. nu puteti declara prin D300 si aceste facturi ) doar anularea sumei TVA neexigibile in sectiunea:
INFORMATII PRIVIND TAXA PE VALOAREA ADAUGATA NEEXIGIBILA SAU NEDEDUCTIBILA
SOLDUL TAXEI PE VALOAREA ADAUGATA AFERENTA OPERATIUNILOR REALIZATE INCLUSIV IN ALTE PERIOADE DE RAPORTARE
la pct. B Achizitii de bunuri si servicii realizate pentru care nu s-a exercitat dreptul de deducere a TVA aferenta existenta in sold la sfarsitul perioadei fiscale de raportare.
Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Expert contabil din 2007 Experienta in: contabilitate financiara, impozit pe profit, impozit venit si contributii sociale obligatorii, TVA, state de salarii, REVISAL, completare registre obligatorii societati comerciale, resurse umane, gestiune imobilizari, intocmire situatii financiare anuale si semestriale, consultanta manageriala si fiscala, interpretarea fisei de platitor obtinuta de la A.N.A.F., intocmire declaratii lunare in vederea depunerii la A.N.A.F. si la alte autoritati, spre exemplu Autoritatea Fondului de Mediu, declaratia lunara Intrastat pentru tranzactii intracomunitare, consiliere vis-a-vis de documentarea dosarului de depus la ONRC pentru diverse mentiuni (deschidere punct de lucru, adaugare coduri CAEN, prelungire sediu social sau sedii secundare, prelungire mandat administrator etc.)
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Pana pe 20 martie 2024 trebuie depuse declaratiile pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA LA INCASARECe declaratii depunem la 26 august?D700 in 2023: Ce operatiuni se pot face cu ajutorul formularului?Tratament fiscal pentru creante clienti neincasateGuvernul a aprobat 6 prevederi noi in domeniul impozitelor si taxelor localeUltimele articole
e-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVATVA dedus gresit: Ce faci cand ai completat eronat D300 si D394Aplicarea TVA LA INCASARE. Conditii, termene si erori frecvente in 2025TVA LA INCASARE in 2025 pentru firme noi: cum se face corect optiunea in D700RO e-TVA: De ce NU este bine sa ignorati Notificarile de conformare de la 1 iulie 2025Articole similare
Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAANULARE COD TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Societatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Anularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAUltimele articole
ANULARE COD TVA din oficiu. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?ANULARE COD TVA. 3 studii de caz importanteAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseTVA. Cum se aplica regimul special?ANULARE COD TVA. Furnizor in faliment. Cum procedam?Articole similare
Facturi cu TVA de la neplatitor de TVA. Cum procedam?Deducerea TVA poate fi refuzata numai daca s-a aplicat regimul normal de TVA. Circulara nr.693567/2016Anulare din oficiu TVA. Cum emitem facturile si ce declaratii se depun?ATENTIE! Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu COD TVA anulatDeducerea dupa reinregistrarea in scopuri de TVA. Cum sa evitati consecintele negative ale anularii codului de TVAUltimele articole
COD TVA intracomunitar 2025. Cum il obtii singur, fara ajutorul unui contabilSAF-T: Firmele cu COD TVA intracomunitar depun D406?COD TVA anulat, firma reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii aparD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAAchizitii intracomunitare: Cand este necesar codul de TVA si cum sa il obtiiArticole similare
Anulare cod de TVA. Care sunt declaratiile pe care le depunem?Iesirea din sistemul TVA. Procedura. Studiu de caz cu Irina DumitrescuAnularea codului de inregistrare in scopuri de TVA la retragerea optionala. Efecte fiscaleFirme care vor sa iasa din sistemul TVA. Pana cand poate fi depusa D700TVA la incasare. Cum se face intrarea si iesirea din sistem in 2025Ultimele articole
Sistemul TVA la incasare, iesirea din evidenta platitorilor de TVA si cont 4428. Care sunt efectele fiscale?Ce implica optiunea pentru aplicarea sistemului TVA la incasare?Analiza TVA in 2014: Optiunea pentru aplicarea sistemului TVA la incasareAplicarea sistemului TVA la incasare in 2014. Ce presupune aplicarea optionala?Iesirea din sistemul TVA la incasare. Cum facem colectarea TVA?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"