Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Unei societati cu TVA la incasare, plata trimestriala, i se anuleaza codul de TVA la 22 mai a.c. (trim. II). Ce declaratie se va depune dupa aceasta TVA? Va deveni ulterior TVA-ul neexigibil exigibil tot in momentul platii si incasarii? In caz afirmativ, in ce declaratie se declara si ce termen se aplica?
In cazul in care exista TVA neexigibil la facturi de avansuri si se primeste factura finala dupa data de 22.05, ce inregistari se fac cu privire la TVA?
Societatea are obligatia de a depune ultimul decont de TVA cod 300 pana pe data de 25 iunie 2015 (decontul lunii mai 2015), chiar daca perioada fiscala de care a beneficiat (in perioada in care a figurat ca platitoare de TVA) a fost trimestrul calendaristic, art. 152 alin.(7) din Codul fiscal.
Asadar si operatiunile aferente lunii aprilie se raporteaza tot pana la date de 25 iunie 2015.
Prin decontul de TVA aferent lunii mai 2015, societatea comerciala trebuie sa raporteze pe langa livrarile si achizitiile de bunuri si servicii, conform evidentei fiscale organizate pe baza jurnalului pentru vanzari si a jurnalului pentru cumparari si operatiunile de ajustare a sumei TVA deduse, in conformitate cu prevederile art. 148 alin. 1 lit. c din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct. 53 din normele de aplicare ale acestui articol respectiv prevederile art. 149 alin. 4 lit. a pct. 1 din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct. 54 din normele de aplicare ale acestui articol in situatia in care aceasta ajustare se refera la bunuri de capital.
Astfel, ajustarea va fi reflectata in ultimul decont de taxa depus inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile.
De asemenea, pentru aceiasi perioada, societatea trebuie sa depuna/transmita la organul fiscal competent declaratia informativa cod 394 si cod 390 (daca este cazul).
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Suma TVA colectata neexigibila la momentul emiterii care devine exigibila prin incasare dupa iesirea din evidenta platitorilor de TVA, se achita bugetului de stat si se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e) sau g) din Codul fiscal" reglementat prin O.M.F.P. nr. 632/2015 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311). Formularul se descarca gratuit de pe site-ul: www.anaf.ro.
Declaratia se depune pana la 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei potrivit sistemului TVA la incasare, pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Exigibilitatea intervine la data incasarii. Declaratia se depune la organul fiscal competent , fie direct la registratura, fie la posta, prin scrisoare recomandata. Suma declarata trebuie virata bugetului de stat pana la termenul de depunere a declaratiei cod 311.
Referitor la suma TVA deductibila din facturile primite anterior datei de iesire din sistemul TVA la incasare, trebuie sa retineti ca societatea pe care o reprezentati poate beneficia de exercitarea dreptului de deducere a TVA, aspect reglementat in mod expres la pct. 45 alin. (14) si (15) in functie de situatia dvs.( daca ati fost scos din evidenta la solicitarea dvs. sau de catre organele fiscale) din normele de aplicare ale art. 145 din Codul fiscal Astfel, pentru recuperarea sumei TVA deductibile, neexigile, devenita exigibila prin achitarea facturilor primite, se completeaza, de asemenea, formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" reglementat initial prin O.M.F.P. nr. 640 din 3 mai 2012, modificat recent prin O.M.F.P. nr. 2223 din 22.08.2013.
Pentru suma TVA colectata neexigibila care se regaseste in soldul creditor al contului 4428V este recomandabil sa efectuati inregistrarea contabila 4428V "TVA neexigibila" = 4482 "Alte datorii fata de bugetul statului" deoarece societatea nu mai este platitoare de TVA si nu mai efectueaza inregistrari prin aceste conturi. Astfel, dupa incasarea facturii de la client, suma TVA colectata, virata bugetului de stat, se inregistreaza prin creditul contului 5121 prin formula 4482 = 5121 in baza extrasului de cont ca document justificativ.
In privinta avansurilor cu factura finala primita dupa data de 22.05.2015, se vor storna inregistrarile initiale, presupunand ca ati efectuat la data facturii de avans :
%=401
409
4428
Pentru sumele inregistrate in debitul contului 4428 nu se mai exercita deducerea pe masura platilor catre furnizori. TVA de pa factura finala va fi inregistrata in costul de achizitie al bunurilor respective.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declaratia 010. Pana cand o poti depune pentru a renunta la codul de TVA prin optiuneAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeAnulare cod TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Inregistrare ROI: In ce conditii ajustam TVA pentru bunurile de capital existente?Eroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Ultimele articole
Anulare cod TVA. 3 studii de caz importanteArticole similare
Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Reminder ANAF! 30 mai 2022, termen limita de depunere a situatiilor financiare anuale pentru anumiti contribuabiliSAF-T in 2023: Pot fi depuse DECLARATII rectificative pentru D406 in sistem? Daca da, care este termenul limita?Cum se face inregistrarea facturii primita cu intarziere sau neinregistrata in contabilitate ca urmare a unei eroriImpozit administrator nerezident. Cum declaram?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce DECLARATII trebuie depuse daca NU esti platitor de TVACartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaDeclaratia 394: 4 intrebari frecvente despre completare si depunereCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Factura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaArticole similare
Scutire TVA export auto. Ce documente sunt necesare?Conditiile pentru inregistrarea in scopuri de TVALivrare intracomunitara. Decont de TVA si declaratie recapitulativae-TVA: Exista un formular tipizat pentru raspuns la Notificarea de conformare?Declaratiile premierului despre stadiul actual al noului Cod fiscalUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Ajustarea (reducerea) TVA colectata pentru facturi neincasate. Aspecte legaleCum fac firmele trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in 2024Atentie: Noul COD FISCAL se aplica de la 1 februarie 2013Split TVA: Ce facilitati au cei care opteaza pentru aplicarea sistemului?Amenajare spatiu inchiriat si cedat. Cum calculam ajustarea sumei TVA deduse?Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Venitul net anual din activitati independente se va calcula diferit din 2018!Studiu de caz - Locul prestarii serviciului de intermediereReprezentant fiscal. Cum procedam privind raportarea fiscala, informativa si statistica?Noi reguli pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit. In ce constau modificarile?Zoom fiscal: Modificarile aduse de Legea 112/2016 privind CAS-ul platit pentru unele categorii de venituriUltimele articole
Compensare impozit pe profit platit in plus cu TVA de plata. Conditii, EVIDENTA FISCALA, procedura de urmatReprezentant fiscal TVA in Romania: cine poate fi desemnat, ce obligatii are si cum se intocmeste contractul de mandatImpozitul pe profit si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeAmnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetare
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



