Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Daca o firma este inactiva sau inactiva temporar, dar si in alte situatii prevazute de lege, aceasta poate sa isi piarda calitatea de platitor de TVA. Codul de TVA este anulat atunci cand este pronuntata decizia de declarare a inactivitatii.
Avand in vedere aceasta situatie, vom vedea un studiu de caz util cu privire la obligatiile fiscale TVA dupa anularea din oficiu a codului de TVA.
1. Ce obligatii declarative are societatea si care sunt termenele legale de depunere D300 si D394? In declaratia 300 ca si perioada se va selecta luna/trimestru?
2. Avand in vedere ca are TVA de recuperat, decontul se depune cu valoare zero sau se completeaza in declaratie 300 valoarea de recuperat?
3. Declaratia 311 se depune cu valoare zero sau doar daca apar tranzactii in care se colecteaza TVA?
Cuprins
Completarea si transmiterea D300 si D394
Referitor la completarea si transmiterea decontul de TVA cod 300 si a declaratiei informative cod 394:
Ultimul decont de TVA in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316 se depune pana pe data de 26 februarie 2024 inclusiv deoarece codul de TVA se anuleaza incepand cu data de 1 februarie 2024. Astfel, in formular se bifeaza luna calendaristica drept perioada fiscala de raportare, chiar daca anterior anularii din oficiu a codului de TVA perioada fiscala a fost trimestrul calendaristic. In mod similar se va completa si transmite si declaratia informativa cod 394 corespunzator operatiunilor efectuate in luna ianuarie 2024.
De retinut este faptul ca dupa anularea din oficiu a codului de TVA, societatea respectiva nu pierde dreptul de deducere pentru bunurile achizitionate anterior anularii din oficiu a codului de TVA, de exemplu, pentru materii prime, materiale, etc., dar pierde dreptul de deducere doar pentru bunurile achizitionate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu.
In ceea ce priveste mentinerea dreptului de deducere pentru stocul de produse finite, existent la data anularii, am in vedere prevederile pct. 78 alin. (9) din normele de aplicare ale art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" alin. (9) din Codul fiscal
"(9) In cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de organele fiscale competente, conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, nu se fac ajustari ale taxei aferente serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie, prevazute la alin. (1), fiind supuse obligatiei de plata a TVA colectate conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal."
Vanzarea produselor finite in perioada in care societatea are codul de TVA anulat din oficiu reprezinta operatiune taxabila prin colectarea TVA, daca locul livrarii este pe teritoriul Romaniei.
Referitor la bunurile de capital din patrimoniu, conform prevederilor art. 305 alin. (4) lit. a) pct. 2, persoana respectiva trebuie sa efectueze ajustarea negativa a sumei TVA deduse pentru bunurile de capital deoarece se considera ca acestea nu sunt utilizate pentru realizarea de realIzarea de operatiuni cu drept de deducere TVA
"4) Ajustarea taxei deductibile prevazute la alin. (1) lit. d) se efectueaza:
a) in situatia in care bunul de capital este folosit de persoana impozabila:
.......
2. pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere a taxei;"
In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 79 alin. (14) lit. b) din normele de aplicare ale art. 305 prin care se reglementeaza si modul de ajustare negativa:
" (14) In cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de organele fiscale competente conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, se considera ca bunurile de capital nu sunt alocate unei activitati economice pe perioada in care nu au avut un cod valabil de TVA, fiind obligatorie ajustarea taxei conform art. 305 alin. (4) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal. Ajustarea TVA se realizeaza astfel:
b) persoanele impozabile carora li se anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA dupa data de 1 ianuarie 2017 trebuie sa efectueze o ajustare negativa pentru bunurile de capital existente la data anularii codului de TVA care se reflecta, pentru anul in care codul de TVA a fost anulat, in ultimul decont de taxa depus pentru perioada fiscala in care a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial.
Daca in anii urmatori persoana impozabila nu este reinregistrata in scopuri de TVA, va efectua ajustari negative pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial in "Declaratia privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" (formularul 307) aferenta ultimei luni a fiecarui an, in aceleasi conditii, pana la finele perioadei de ajustare, cu exceptia situatiei in care intervine un alt eveniment care sa genereze alta ajustare.
Daca persoana impozabila este reinregistrata in scopuri de TVA in acelasi an in care codul sau a fost anulat, va avea dreptul sa efectueze o ajustare pozitiva pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial aferenta bunurilor de capital existente la data anularii codului de TVA in primul decont depus dupa data reinregistrarii sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Daca persoana impozabila a livrat bunurile de capital in regim de taxare in perioada in care nu a avut un cod valid de TVA, in acelasi an in care i s-a anulat inregistrarea, aceasta va avea dreptul sa efectueze o ajustare pozitiva pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial, in primul decont depus dupa data reinregistrarii sau, dupa caz, intr-un decont ulterior;"
TVA de recuperat dupa anularea din oficiu a codului de TVA
Referitor la TVA de recuperat, se recomanda bifarea casetei prin care se solicita rambursarea TVA.
D.p.d.v. contabil, din momentul anularii codului de TVA, se efectueaza inregistrarea contabila:

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
4482 "Alte creante privind bugetul statului " = 4424 "TVA de recuperat"
In acest context, trebuie retinut faptul ca, avand codul de TVA anulat din oficiu, societatea nu mai poate utiliza conturile specifice de TVA, respectiv 4426, 4427, 4428, 4423 si 4424.
Cand se transmite Declaratia cod 311
Referitor la declaratia cod 311, se transmite numai daca persoana impozabila a realizat operatiuni taxabile in cadrul unei luni calendaristice, caz contrar declaratia nu se transmite completata cu valoarea zero.
Aceasta obligatie de raportare fiscala a sumei TVA datorate pentru livrari taxabile efectuate este reglementata prin anexa 2 INSTRUCTIUNI de completare a formularului (311), prima liniuta:
"Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata, datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal", denumita in continuare declaratie, se depune, dupa cum urmeaza:
- potrivit art. 324 alin. (10) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, din oficiu, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal si care efectueaza, dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, livrari de bunuri/prestari de servicii si/sau achizitii de bunuri si/sau de servicii pentru care sunt obligate la plata taxei, pentru care exista obligatia platii taxei colectate in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscala; ".
Art. 324 alin. (10) lit. a) se refera la obligatia de plata a persoanei impozabile al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu pentru livrari de bunuri efectuate in perioada in care are codul de TVA anulat din oficiu:
" (10) Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, respectiv:
a) taxa colectata care trebuie platita in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (6) si (8) pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, efectuate in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA;"
Chiar daca, anterior anularii codului de TVA, perioada fiscala a fost trimestrul calendaristic.
In perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, persoana impozabila care realizeaza operatiuni taxabile trebuie sa completeze si sa transmita lunar formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" reglementat in prezent prin O.P.A.N.A.F. nr. 188 din 22 ianuarie 2018.
Deci, formularul se transmite numai daca persoana impozabila realizeaza operatiuni traxabile intr-o luna calendaristica, fara a se transmite daca nu au loc astfel de opratiuni.
Avand in vedere ca in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, persoana impozabila nu poate evidentia suma TVA de colectata in creditului conttului 4427, recomand inregistrarea sumei TVA colectate prin creditul contului 446 analitic distinct.
Referitor la operatiunile taxabile realizate in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu incepand cu data de 01.02.2024, persoana impozabila este obligata sa plateasca TVA si sa raporteze suma TVA respectiva. De exemplu, daca anularea din oficiu a codului de TVA s-a efectuat conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (8) din Codul fiscal "(8) Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva."
Suma TVA datorata se raporteaza prin formularul cod 311, in subsectiunea A " Operatiuni efectuate dupa anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA in conditiile art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal ", pct. 1 "Livrari de bunuri si/sau prestari de servicii".
Atat pentru operatiunile de la sectiunea A, cat si pentru cele de la sectiunea B, suma TVA datorata se vireaza lunar bugetului de stat, pana pe data de 25 a lunii urmatoare.
Prin formularul cod 311 nu se raporteaza valoarea achizitiilor de bunuri si servicii de la furnizori/prestatori inregistrati in scopuri de TVA in Romania, ci doar valoarea livrarilor de bunuri, taxabile in Romania pentru care este obligatorie colectarea TVA. De asemenea, prin declaratia cod 311 se raporteaza suma TVA datorata in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri si servicii impozabile in Romania.
Astfel, pentru intreaga activitate economica desfasurata in perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat, persoana impozabila este obligata sa aplice prevederile art. 11 alin. (8) conform carora este obligata sa colecteze TVA pentru toate operatiunile taxabile realizate "(8) Persoanele impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h), nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supuse obligatiei de plata a TVAcolectate, in conformitate cu prevederile titlului VII, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva.
In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.
Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, persoanele impozabile emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323."
Asa cum rezulta si din textul de lege, in perioada de anulare, persoana impozabila nu are nici dreptul de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor de bunuri si servicii necesare pentru desfasurarea activitatii economice.
In alta ordine de idei, persoana impozabila cu codul de TVA anulat din oficiu trebuie sa cunoasca faptul ca urmare anularii din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA obtinut in regim normal conform prevederilor art. 316, nu se considera ca poate aplica regimul special de scutire reglementat prin art. 310 "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici" "(14) Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute la alin. (12) nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 310 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (6) si (8)."
Raspuns oferit in luna MARTIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Anularea codului de TVA din oficiu. Cum formulam optiunea de retragere din evidenta platitorilor de TVA?Plasare forta de munca, refacturari cheltuieli. Regim TVASunt persoana impozabila nerezidenta. Cand pot sa NU ma inregistrez in scopuri de TVA in Romania?Ce declaratii depunem pana la 25 august la Fisc?Furnizor cu cod TVA anulat din oficiu. Mare atentie la consecintele fiscale!Ultimele articole
Aspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVACalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Calendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleArticole similare
Inregistrare ROI: In ce conditii ajustam TVA pentru bunurile de capital existente?Anulare cod TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Anulare cod TVA. 3 studii de caz importanteANULARE COD DE TVA. Care sunt declaratiile pe care le depunem?Eroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"