Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Inregistrarea in scopuri de TVA

de Infotva.ro la 26 Nov. 2007

Inregistrarea in scopuri de TVA Orice persoana impozabila care realizeaza sau intentioneaza sa realizeze activitatii economice care implica operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea ...

Inregistrarea in scopuri de TVA

Orice persoana impozabila care realizeaza sau intentioneaza sa realizeze activitatii economice care implica operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de taxa.

Persoanele obligate la inregistrare

In virtutea prevederilor Codului fiscal, alaturi de persoanele desemnate de regula generala, sunt, de asemenea, obligate a se inregistra in scopuri de TVA:

  • persoanele impozabile ce efectueaza operatiuni in afara Romaniei care dau drept de deducere – operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate;
  • persoanele impozabile care efectueaza operatiuni scutite de taxa si opteaza pentru taxarea acestora;
  • persoanele impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania, care au sau nu un sediu fix in Romania si care sunt obligate la plata taxei pentru o livrare de bunuri sau prestare de servicii;
  • persoanele impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania, care au sau nu un sediu fix in Romania, care intentioneaza sa efectueze o achizitie intracomunitara de bunuri, pentru care sunt obligate la plata taxei, sau o livrare
    intracomunitara de bunuri scutita de taxa;
  • un departament al unei institutii publice in conditiile in care este organizat ca parte distincta din structura organizatorica a institutiei;
  • persoanele fizice care desfasoara in mod independent activitati economice sau exercita profesii libere.
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii

Achizitii de servicii din afara Romaniei
Achizitii de servicii din afara Romaniei

Vezi detalii

Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri
Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri

Vezi detalii

Cu privire la persoanele care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania si care au sau nu un sediu fix in Romania, Codul fiscal si Normele de aplicare a acestuia prevad faptul ca inregistrarea in scopuri de TVA se poate realiza prin 2
modalitati distincte:

  • direct – pentru persoanele stabilite in spatiul comunitar situatie in care vor fi obligate sa declare adresa din Romania la care pot fi examinate toate evidentele si documentele ce trebuie pastrate in conformitate cu prevederile legale in vigoare;
  • prin desemnarea unui reprezentant fiscal, daca persoanele nu sunt stabilite in spatiul comunitar, chiar si in cazul in care acestea dispun un sediu fix in Romania.

Codul de inregistrare in scopuri de TVA reprezinta codul atribuit de catre autoritatile competente din Statul Membru persoanelor care au obligatia sa se inregistreze.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit atat persoanelor juridice, cat si persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere va avea prefixul „RO“. Acest prefix este urmat de codul de identificare fiscala, atribuit de organul fiscal competent potrivit prevederilor art. 69 alin. (1) din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cazul in care o persoana este obligata sa se inregistreze si nu solicita inregistrarea, organele fiscale competente vor inregistra persoana respectiva din oficiu.

Referitor la data inregistrarii sau solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA, Codul fiscal face referire la 2 momente distincte:

Inaintea desfasurarii de activitati economice in conditiile in care persoana impozabila:

- declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de scutire de 35.000 euro cu privire la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici; declara ca urmeaza sa

- realizeze o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire sus mentionat, dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.

In cursul anului calendaristic in conditiile in care:

- persoana impozabila atinge sau depaseste plafonul de scutire. In acest caz, solicitarea inregistrarii trebuie realizata in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a fost atins sau depasit plafonul de 35.000 de euro;

- persoana impozabila ce are o cifra de afaceri inferioara plafonului solicita inregistrarea in scopuri de TVA.

Inregistrarea este considerata valabila incepand cu:

  • data comunicarii certificatului de inregistrare in cazurile:

- persoanelor impozabile care realizeaza sau intentioneaza sa realizeze activitatii economice care implica operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere;

- persoanelor impozabile ce efectueaza operatiuni in afara Romaniei care dau drept de deducere;

- persoanelor impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania, care au sau nu un sediu fix in Romania in conditiile in care sunt obligate la plata taxei aferente unei prestari sau livrari de bunuri sau in cazurile in care intentioneaza sa realizeze o achizitie intracomunitara de bunuri sau o livrare intracomunitara de bunuri in Romania, pentru care sunt obligate la plata taxei, si, nu in ultimul rand, persoanelor inregistrate din oficiu din cauza neindeplinirii conditiei de solicitare a inregistrarii;

prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxare;

prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea in cazurile in care depaseste plafonul de scutire.

Nerespectarea obligatiei de inregistrare

Normele de aplicare a Titlului VI precizeaza ca nerespectarea obligatiei de inregistrare da dreptul organelor fiscale sa colecteze TVA pentru tranzactiile realizate in perioada cand societatea trebuia sa se inregistreze in scopuri de TVA.

Aceasta explicare sau detaliere a textului din Codul fiscal este una rationala si logica, in sensul ca pune pe picior de egalitate agentii economici care si-au respectat obligatia de inregistrare si au platit TVA aferenta operatiunilor realizate cu cei care nu si-au respectat aceasta obligatie.

Negarea existentei dreptului de deducere afferent acestei perioade duce practic la aplicarea unei sanctiuni implicite pentru nerespectarea obligatiei de inregistrare si mai mult, egalitatea de care vorbeam anterior s-ar transforma intr-o discriminare.

Argumentarea acestei opinii cu privire la dreptul de deducere are in vedere urmatoarele texte de lege:

● Art. 145 alin. (1) dispune ca dreptul de deducere ia nastere la momentul exigibilitatii si se poate aplica asupra operatiunilor de la alin. (2).

● Art. 146 alin. (1) pct. 2 precizeaza ca exercitarea dreptului de deducere este conditionata de inscrierea taxei dedcutibile in decontul de TVA.

Prin urmare, din analiza acestor prevederi legale si a realitatii economice a fenomenului, consideram ca implicatiile neinregistrarii la timp a contribuabilului necesita o analiza diferentiata, in functie de persoana care face aceasta inregistrare si data la care este realizata.

Asadar, o prima situatie posibila este cea in care contribuabilul nu respecta obligatia de a solicita la timp inregistrarea in scopuri de TVA, iar organele fiscale procedeaza la inregistrarea acestuia din oficiu. In acest caz, atragem atentia asupra faptului ca in situatia unui control, care este mai mult decat probabil in ipoteza discutata, organele fiscale vor emite o decizie de impunere prin care vor oblige contribuabilul la colectarea sumelor de TVA aferente tranzactiilor taxabile realizate dupa data la care acesta avea obligatia de inregistrare, alaturi de accesoriile aferente pentru perioada in discutie.

Totodata, conform practicii, in aceasta situatie organelle fiscale nu vor acorda societatii dreptul de deducere al taxei pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor realizate intre momentul in care societatea avea obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA si cel in care aceasta inregistrare a fost realizata de catre organele fiscale.

Cea de-a doua ipoteza, intalnita in practica de altfel, este cea in care contribuabilul care avea obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA nu-si indeplineste aceasta obligatie la termen, dar solicita inregistrarea in scopuri de TVA la o data ulterioara, fara ca organele fiscale sa procedeze intre timp la inregistrarea acestuia din oficiu.

O

Referitor la aceasta situatie posibila apreciem ca urmarile ar fi aceleasi, in sensul ca exista riscul ca organele fiscale, in situatia unui control, in mod corect, sa considere ca obligatia contribuabilului de a colecta TVA s-a nascut de la data la care trebuia sa se inregistreze in scopuri de TVA si, prin urmare, sa emita o Decizie de impunere in sensul colectarii acestui TVA, alaturi de accesoriile aferente.

Mai mult decat atat, apreciem faptul ca riscul enuntat creste odata cu posibilitatea ca organele fiscale sa observe aceasta eroare la o perioada considerabila de timp dupa data la care s-a produs, materializarea acestui risc fiind reprezentata de nivelul accesoriilor ce ar putea fi calculate. In ceea ce priveste exercitarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata achitate de catre societate intre momentul la care avea obligatia de a solicita inregistrarea si momentul la care a realizat aceasta obligatie, subliniem faptul ca in practica organele fiscale nu acorda exercitarea acestui drept, in aplicarea aceleiasI „sanctiuni“ pentru neindeplinirea unei

obligatii

Anularea si radierea codului de inregistrare

Organele fiscale competente pot anula inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, daca:

● persoana nu era obligata sa solicite inregistrarea;

● persoana nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA;

● persoana impozabila figureaza in evidenta speciala si in lista contribuabililor inactivi.

Anularea poate opera si la cererea persoanei impozabile inregistrate care, in urma inregistrarii respective, desfasoara exclusiv opera- tiuni ce nu dau dreptul la deducere.

Asadar, aceasta va solicita anularea inregistrarii in termen de 10 zile de la incheierea lunii in care se desfa- soara exclusiv operatiuni fara drept de deducere.

Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, persoanele impozabile pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA numai daca inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta.

Radierea persoanelor impozabile se solicita de catre:

● orice persoana impozabila inregistrata care isi inceteaza activitatea economica;

● persoanele impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania, care au sau nu un sediu fix in Romania, care s-au inregistrat in Romania, in cazul in care nu mai realizeaza achizitii sau livrari intracomunitare in Romania pentru care sunt obligate la plata taxei in Romania;

● persoanele impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania, care au sau nu un sediu fix in Romania, dar care s-au inregistrat in Romania, in cazul in care nu mai realizeaza livrari de bunuri/prestari de servicii in Romania pentru care sunt obligate la plata taxei in Romania.

Radierea se va solicita in termen de 15 zile de la atestarea cu documente a celor de mai sus si va fi valabila din prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a depus declaratia de incetare a activitatii.

Atribuirea codului de inregistrare fiscala si a codului de inregistrare in scopuri de TVA pentru persoanele fizice care desfasoara in mod independent activitatI economice sau exercita profesii libere.

Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, codul de identificare fiscala este cel atribuit de organul fiscal competent din subordinea A.N.A.F.

Pentru atribuirea codului de inregistrare fiscala sI eliberarea noului certificat de inregistrare fiscala, contribuabilii depun la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi au sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala, „Declaratia de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere“ (070).

Aceasta declaratie trebuie insotita de:

  • copie de pe certificatul de inregistrare fiscala emis anterior (pentru persoanele fizice care detin astfel de certificate);
  • copie dupa actul de identitate;
  • copie dupa dovada spatiului unde se desfasoara activitatea;
  • copie dupa autorizatie sau documentul de autorizare a profesiei libere.

Pentru contribuabilii care se inregistreaza ca persoana impozabila in scopuri de TVA, codul de identificare in scopuri de TVA este codul fiscal atribuit de catre organul fiscal competent, precedat de prefixul RO“.

Data luarii in evidenta ca persoana impozabila in scopuri de TVA va ramane neschimbata ori de cate ori platitorul isi schimba certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, din diverse motive, cu exceptia cazului in care contribuabilul este scos din evidenta ca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA.

Contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA, incepand cu data de 1 ianuarie 2007, au obligatia sa inscrie codul de inregistrare in scopuri de TVA pe documentele prevazute
la art. 71 din O.G. nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza conform aceleiasi ordonante a Guvernului.

Solicitarea verificarii valabilitatii codului de inregistrare in scopuri de TVA si a datelor de identificare ale persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in celelalte state membre, de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania

Persoanele inregistrate in scopuri de TVA pentru a justifica regimul de scutire cu drept de deducere in cazul unei livrari intracomunitare, trebuie sa detina codul valid, de inregistrare in scopuri de TVA, al cumparatorului.

Neindeplinirea acestei conditii sau utilizarea unui cod de TVA incorect/invalid obliga persoana din Romania (vanzatorul) sa colecteze TVA in momentul efectuarii livrarii, operatiunea transforma ndu-se astfel dintr-o operatiune scutita cu drept de deducere
intr-o operatiune cu plata.

In acest sens, persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania pot verifica valabilitatea codurilor de inregistrare in scopuri de TVA si a datelor de identificare ale
persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in celelalte state membre ale Uniunii Europene prin trei mijloace:

1. accesand pagina de Internet a Comisiei Europene, la adresa: http://ec.europa.eu/taxationcustoms/vies/en/vieshome.htm utilizand adresa: http://anaf.mfinante.ro/wps/portal/VIES.htm

2. transmitand o solicitare, prin posta electronica, utilizand formularul tipizat prevazut in anexa nr. 2 la O.M.F.P. nr. 1.706/2006 (publicat in Monitorul Oficial nr. 894 din 2 noiembrie 2006), care se va atasa mesajului transmis, la una din adresele mentionate pe portalul A.N.A.F. utilizand adresa: http://anaf.mfinante.ro/wps/portal

3. transmitand o solicitare in scris, prin posta sau direct la registratura directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, prin utilizarea unui formular tipizat prevazut in anexa nr. 2 la O.M.F.P. nr. 1.706/2006.

Raspunsul la solicitarile prevazute la punctele 2 si 3 de mai sus va fi transmis solicitantului in termen de 3 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii.

In ceea ce priveste verificarea valabilitatii codurilor de inregistrare in scopuri de TVA, furnizate vanzatorilor din Romania de catre cumparatorii din celelalte state membre ale Uniunii Europene, aceasta reprezinta o sarcina ce revine vanzatorului, persoana juridica
inregistrata in scopuri de TVA in Romania.

Inregistrarea in scopuri de TVA - cazuri particulare

Persoana impozabila care nu este inregistrata si nu are obligatia sa se inregistreze conform „procedurii standard“ si persoana juridica neimpozabila care intentioneaza sa efectueze o achizitie intracomunitara in Romania au obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, in cazul in care valoarea achizitiei intracomunitare respective depaseste plafonul pentru achizitii intracomunitare de 10.000 de euro in anul calendaristic in care are loc achizitia intracomunitara.

In cazul in care persoana obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA, in conditiile alin. (1), nu solicita inregistrarea, organele fiscale competente vor inregistra persoana
respectiva din oficiu.

Persoanele inregistrate conform acestei proceduri pot solicita anularea inregistrarii sale oricand, dupa expirarea anului calendaristic urmator celui in care au fost inregistrate.

Solicitarea poate fi realizata daca valoarea achizitiilor intracomunitare nu a depasit plafonul de achizitii de 10.000 de euro in anul in care este facuta solicitarea sau in anul calendaristic anterior.

Persoanele inregistrate conform acestei proceduri pot solicita anularea inregistrarii oricand dupa expirarea a 2 ani calendaristici care urmeaza anului in care au optat pentru inregistrare, daca valoarea achizitiilor intracomunitare nu a depasit plafonul de achizitii in anul in care depune aceasta solicitare sau in anul calendaristic anterior.

Daca dupa expirarea perioadelor prevazute mai sus, perioade ce urmeaza anului in care s-a efectuat inregistrarea, persoanele impozabile efectueaza o achizitie intracomunitara in baza codului de inregistrare in scopuri de TVA, se considera ca acestea au optat pentru aplicarea regimului de impozitare pentru inca cel putin 2 ani calendaristici.

Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA

Organele fiscale competente vor anula inregistrarea unei persoane, conform prezentului articol, daca:

  • persoana respectiva este inregistrata in scopuri de TVA, conform procedurii standard“, prevazute de art. 153 Cod fiscal, sau
  • persoana respectiva are dreptul la anularea inregistrarii in
    scopuri de TVA si solicita acest fapt.
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Inregistrarea in scopuri de TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016