Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In acest articol va prezentam 3 studii de caz importante, cu privire la anularea codului de TVA, asa cum au fost explicate de specialistii nostri.
Speta 1. Anulare cod TVA in 22.06.2023 si reinregistrare in 11.07.2023 - Consecinte
In data de 22.06.2023 este declarat inactiv ca urmare a expirarii sediului social, pe 23.06.2023 - decizie anulare cod de tva - art. 316 (11), 11.07.2023 - a fost inregistrat in scopuri de tva conform art. 316 (12). Este platitor de tva lunar, nu a emis facturi pentru perioada in care a avut codul de tva anulat, doar a achizitionat materiale. Ce declaratii va trebui sa depuna, avand in vedere perioada scurta de inactivitate? Multumesc.
Raspuns: In perioada 22.06.2023-11.07.2023 nu puteti sa deduceti tva, aferent facturilor de materiale.
Daca organul fiscal a dispus anularea codului de TVA al societatii, atunci exista obligatia depunerii decontului 300 de TVA (pentru luna iunie in cazul d-voastra) pana in data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata aceasta decizie de anulare a TVA.
In acest decont nu se deduce tva pentru facturile de materiale din perioada 22.06.2023-30.06.2023. In perioada in care codul de TVA este anulat din oficiu, societatea nu isi poate exercita dreptul de deducere, nici pentru TVA deductibila, neexigibila, in sold, dar nici pentru TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate dupa anularea codului de TVA.
Daca ati fi emis facturi in perioada respectiva, TVA colectata trebuia declarata la organul fiscal competent prin intermediul formularului 311.(nu este cazul d-voastra).
In momentul reinregistrarii in scopuri de TVA firma va avea dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de TVA depus dupa reinregistrare sau intr-un decont ulterior.
Asadar in decontul 300 care se va depune pentru luna iulie 2023, cu termen de depunere 25.08.2023, veti putea sa deduceti tva din facturile de materiale pentru perioada 01.07.2023-11.07.2023.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Speta 2. Exercitarea dreptului de deducere din facturi emise anterior anularii codului de TVA la furnizor
Un furnizor are decizie de la ANAF de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA incepand cu data de 28.02.23. In luna februarie a emis facturi cu TVA cota 19% si ni le-a dat. Precizez ca facturile au data calendaristica inainte de 28.02.23. Astazi ne-a trimis decizia, ce are data de 06.03.23, ca nu mai e platitor de TVA incepand cu 28.02.23. Este corect sa inregistram si sa deducem TVA-ul la aceste facturi in D300 pentru februarie 2023? Sau trebuie sa ii cerem sa le storneze si sa ni le refaca fara TVA in ultima zi a lunii februarie, adica in data de 28.02.23 si sa ne dea banii inapoi pentru TVA, ca nu avem cum sa il deducem? Multumesc.
Raspuns: Avand in vedere ca anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA s-a efectuat incepand cu data de 28.02.2023, data care poate fi verificata pentru conformitate si pe site A.N.A.F., prin consultarea evidentei organizate de catre A.N.A.F. prin Registrul persoanelor impozabile al caror cod de TVA este anulat din oficiu, cumparatorul persoana impozabila cu un cod valid de TVA, poate inregistra contabil si exercita fiscal dreptul de deducere al sumei TVA deductibile inscrise in facturile emise de catre furnizorul A pana pe data de 28.02.2023. Astfel, valoarea acestor facturi primite de catre cumparatorul B, trebuie raportata pentru luna februarie 2023 (cel tarziu in data de 27.03.2023 inclusiv), atat d.p.d.v. fiscal prin decontul de TVA cod 300 la randul 24 (cota 19% TVA), din care baza de impozitare TVA si TVA, cat si d.p.d.v. informativ prin declaratia cod 394 in cartusul C.
In mod similar, va proceda si furnizorul A care va raporta facturile emise pe numele lui B, atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 9, cat si prin declaratia informativa cod 394, in cartusul C. Astfel, nu se vor inrergistra neconcordante intre raportarile efectuate de catre furnizorul A si cumparatorul B.
Deci, nu este corect sa solicitati stornarea facturilor respective emise anterior datei de 28.02.2023 si emiterea unor noi facturi cu data de 28.02.2023. Practic, prin emiterea facturilor, de exemplu, in data de 10.02.2023 si 24.02.2023, furnizorul a respectat prevederile legislatiei fiscale privind TVA, referitoare la:
- data faptului generator;
- data exigibilitatii TVA.
Conform prevederilor art. 280 "Faptul generator si exigibilitatea - definitii"
" (1) Faptul generator reprezinta faptul prin care sunt realizate conditiile legale necesare pentru exigibilitatea taxei.
(2) Exigibilitatea taxei reprezinta data la care autoritatea fiscala devine indreptatita, in baza legii, sa solicite plata de catre persoanele obligate la plata taxei, chiar daca plata acestei taxe poate fi amanata.
(3) Exigibilitatea platii taxei reprezinta data la care o persoana are obligatia de a plati taxa la bugetul statului, conform prevederilor art. 326 alin. (1).
(4) Regimul de impozitare aplicabil pentru operatiunile impozabile este regimul in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 282 alin. (2), pentru care se aplica regimul de impozitare in vigoare la data exigibilitatii taxei."
Astfel, furnizorul a respectat cerinta privind aplicarea regimului TVA in vigoare la data la care a intervenit faptul generator (data livrarii si/sau data prestarii) si exigibilitatea TVA care este anticipata faptului generator in situatia incasarii unui avans total sau partial pentru bunurile care urmeaza a fi livrate sau pentru serviciile care urmeaza a fi prestate.
In concluzie, nu trebuie solicitata corectarea facturilor si restituirea sumei TVA platite deoarece cumparatorul are drept de deducere pentru suma TVA inscrisa in factura emisa in perioada in care furnizorul a figurat in baza de date A.N.A.F. cu cod valid de TVA.
Revenire: Societatea care are decizie de la ANAF de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA incepand cu data de 28.02.23 intocmeste si depune D311. In aceasta situatie noi putem deduce Tva-ul aferent? Mentionez ca serviciile achizitionate si platite reprezinta chirie si utilitati. Multumesc.
Raspuns: Asa cum am precizat in raspunsul formulat initial, in situatia in care facturile primite sunt emise de catre prestator/locator inainte de data de 28.02.23, perioada in care prestatorul persoana impozabila avea un cod valid de TVA, chiriasul/beneficiarul poate exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile respective, daca spatiul inchiriat este destinat realizarii de operatiuni cu drept de deducere (operatiuni taxabile, operatiuni neimpozabile in Romania, operatiuni scutite cu drept de deducere de natura L.I.C. si exporturi). Acest drept de deducere nu poate fi exercitat in situatia in care facturile sunt emise de catre prestator incepand cu data de 28.02.2023 (data anularii din oficiu al codului de TVA al prestatorului), fiind aplicabile prevederile art. 11 alin. (9) conform carora
"(9) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. c) - e) si lit. h) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 a fost anulata, nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (8), prin inscrierea in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior."
Astfel, in calitate de prestator, locatorul va completa si va transmite pentru luna februarie 2023 doua declaratii fiscale privind operatiunile realizate in sfera de aplicare a TVA:
- Decontul de TVA cod 300 pentru serviciile prestate/facturate si achizitiile efectuate in intervalul 01 – 27.02.2023;
- Declaratia cod 311 pentru serviciile prestate/facturate in data de 28.02.2023.
De asemenea, va raporta operatiunile taxabile efectuate in intervalul 01 – 27.02.2023 si prin declaratia informativa cod 394.
In acest caz, in declaratia cod 394 nu vor aparea neconcordante intre raportarea efectuata de catre chirias si raportarea efectuata de catre locator/proprietar pentru operatiunile derulate anterior datei de 28.02.2023.
Speta 3. Cod TVA anulat din oficiu, obligatii fiscale TVA dupa reinregistrarea TVA
O societate a avut codul de TVA anulat in perioada 26.09.2023 - 19.10.2023, ca urmare a inactivarii fiscale din oficiu. Pentru luna septembrie am intocmit declaratiile dupa cum urmeaza: D300, D390, D394 pentru perioada 01.09.2023 - 25.09.2023; D311 pentru perioada 26.09.2023-30.09.2023;
Nu am inclus in D300 si D394 facturile primite si emise avand data emiterii cuprinsa in intervalul 26.09.2023-30.09.2023.
Pentru luna octombrie vom completa declaratiile dupa cum urmeaza: D311 pentru perioada 01.10.2023-19.10.2023; D300, D390, D394 pentru perioada 20.10.2023-31.10.2023; in D394 pentru perioada 20.10.2023-31.10.2023 vom include si facturile primite si emise avand data emiterii cuprinsa in intervalul 26.09.2023-19.10.2023.
In D300 aferent lunii octombrie voi include si facturile primite de la furnizorii interni in intervalul 26.09.2023 - 19.10.2023.
In perioada in care codul de TVA a fost anulat, au fost emise facturi in care a fost colectat si TVA.
Pentru aceste facturi, am intocmit D311 si am virat TVA la buget. Dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, am emis facturi care contin doua pozitii (prima pozitie cu minus pentru anularea facturilor emise in perioada in care codul de TVA a fost anulat si a doua pozitie cu plus pentru a repune sumele in perioada in care codul de TVA a fost reactivat).
Scopul acestor facturi este pentru ca beneficiarii sa poata deduce TVA dupa reactivarea codului nostru de TVA. In D311, respectiv in D300 (sectiunea Facturi emise, conform art. 11 alin. (6) dupa inregistrarea in scopuri de TVA), aceste facturi nu vor genera niciun impact valoric.
Va rog sa confirmati daca am procedat corect sau daca sunt necesare alte abordari.
Raspuns: Intervalul in care societatea a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, respectiv 26.09.2023 - 19.10.2023, trebuie sa corespunda cu cel inscris in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, a fost anulata.
Suma TVA de plata sau de recuperat care rezulta din decontul de TVA cod 300 aferent intervalului 01.09.2023 - 25.09.2023 trebuie sa se regaseasca in fisa sintetica pe platitor care poate fi solicitata organului fiscal competent.
Prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii septembrie 2023 nu trebuia raportata valoarea facturilor emise de catre furnizori/prestatori in intervalul 26 – 30.09.2023 si a facturilor emise de catre persoana impozabila in cadrul aceluiasi interval, iar prin declaratia cod 394 nu trebuiau raportate facturile emise de catre furnizori/prestatori in intervalul 26 – 30.09.2023, inclusiv valoarea facturilor emise pentru intervalul 1 – 25.09.2023 care nu au fost primite in termen. Deci, s-a procedat corect, daca declaratiile au fost deja completate si depuse, astazi fiind ultima zi de transmitere. Atat facturile primite, cat si facturile emise in intervalul 26.09.2023-30.09.2023, evidentiate distinct intr-un jurnal pentru cumparari si jurnal pentru vanzari, documente de evidenta fiscala intocmite distinct, nu trebuiau incluse la raportare, nici in decontul de TVA cod 300, dar nici in declaratia informativa cod D394. Acest tratament fiscal trebuie sa corespunda inregistrarilor contabile efectuate din care sa rezulte ca nu s-a exercitat dreptul de deducere a sumei TVA inscrise in facturile furnizorilor/prestatorilor si s-a colectat TVA prin facturile emise.
In mod similar, se va proceda si pentru luna octombrie 2023 in cazul decontului de TVA cod 300 in D394 care se va completa si se va transmite pentru facturile primite si emise avand data cuprinsa in intervalul 20.10.2023-31.10.2023.
Astfel, pentru fiecare din cele doua intervale din cadrul lunii septembrie si octombrie 2023 trebuie intocmite jurnale distincte de TVA, atat pentru cumparari, cat si pentru vanzari. In mod similar, trebuie intocmit un jurnal pentru vanzari distinct aferent facturilor emise cu TVA in intervalul in care persoana impozabila a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, totalul bazei de impozitare a TVA si a sumei TVA de plata fiind raportata prin declaratia cod 311 aferenta lunii septembrie si lunii octombrie 2023. In situatia in care jurnalele pentru TVA nu sunt intocmite prin programul de contabilitate, acestea pot fi emise in fisiere excel ca documente operative pentru organizarea evidentei fiscale a operatiunilor din sfera de aplicare a TVA, necesare persoanei impozabile, atat pentru completarea corecta a declaratiilor fiscale/informative, cat si in eventualitatea unei inspectii fiscale TVA in vederea justificarii aplicarii corecte a prevederilor art. 11 alin. (6) completate cu cele din normele de aplicare ale acestui articol.
Referitor la facturile de corectie intocmite din momentul reactivarii codului de TVA, consider ca ati respectat intocmai:
- precizarile de la pct. 5 1 alin. (2) lit. b) din normele de aplicare ale art. 11 alin. (6) din Codul fiscal
"(2) Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa emita facturi.......
b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata";
- instructiunile de completare a decontului de TVA cod 300 reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 1253 din 9 august 2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" conform carora valoarea facturilor de corectie emise care nu genereaza diferente suplimentare de plata se raporteaza doar d.p.d.v. informativ in sectiunea alocata pentru
"FACTURI EMISE, CONFORM ART. 11 ALIN. (6) SI (8) DIN CODUL FISCAL, DUPA INREGISTRAREA IN SCOPURI DE TVA PENTRU OPERATIUNI EFECTUATE IN PERIOADA IN CARE CODUL DE INREGISTRARE IN SCOPURI DE TVA A FOST ANULAT" cu urmatoarele informatii:
- Numar total facturi emise;
- Total baza de impozitare
- Total TVA aferenta
Aceste informatii pot fi preluate din jurnalul pentru vanzari intocmit in acest scop, in excel, sub forma unui document operativ (excel worksheet).
De asemenea, consider ca, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA s-au respectat si prevederile referitoare la exercitarea dreptului de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat din oficiu, procedand conform prevederilor pct. 5 1 alin. (1) din norme
" (1) In sensul art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior."
Raspuns oferit de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Persoana impozabila cu cod TVA anulat din oficiu. Care sunt obligatiile fiscale?ANULARE COD TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Reinregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a anularii codului | Depunere deconturi fara sumeANULARE COD TVA si raportare eronata 394. Ce implicatii fiscale si amenzi apar?Care sunt efectele fiscale si contabile la anularea din oficiu a codului de inregistrare TVA?Ultimele articole
Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseTVA. Cum se aplica regimul special?ANULARE COD TVA. Furnizor in faliment. Cum procedam?Articole similare
RECUPERARE COD TVA. Deducere TVA pentru achizitii efectuate in lunile anterioareArticole similare
Raspunsul consultantului fiscal: Invalidarea codului TVA din oficiu de catre autoritatea fiscala. Conditii si consecinte fiscalePierderea valabilitatii codului de TVA - o catastrofa fiscala pentru platitorul de TVAStudiu de caz: SOCIETATE PLATITOARE DE TVASAF-T si D406: Termenele de depunere a D406 pentru contribuabilii mijlocii incadrati la aceasta categorie din ianuarie 2023Reziliere contract de leasing. Inregistrari contabileUltimele articole
TVA locuinte 2024: Studii de caz utileDarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVARegimul special pentru agricultori - spete utileTVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliRefacturare taxa de acces. SOCIETATE PLATITOARE DE TVA. Studiu de cazAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"