Tags: recuperare cod tva, achizitii efectuate in lunile anterioare, deducere tva
Unei societati comerciale, microintreprindere, infiintata in 2011, fara activitate, i se anuleaza din oficiu codul de tva in august 2012.
In septembrie 2020, societatea isi incepe activitatea ca neplatitoare de tva, (emite facturi fara tva, nu deduce tva din facturi de achizitii, nu depune decont de tva) iar in octombrie 2020, deoarece a depasit plafonul de scutire solicita inregistrarea in scopuri de tva si-l obtine (tot in octombrie 2020).
Poate societatea sa deduca in luna octombrie 2020 si tva ul de pe facturile de achizitii din luna septembrie 2020, chiar daca de la anularea codului fiscal din oficiu au trecut 8 ani? La ce rand trebuie inregistrat in
decontul de tva?
Raspunsul specialistului Olga Crevelescu:
Daca societatea ar fi depasit plafonul de tva in luna octombrie 2020, ar fi solicitat trecerea la
platitor de tva pana pe 10 noiembrie 2020 si ar fi devenit platitor de tva incepand cu luna decembrie 2020.
In cazul dumneavoastra, nu v-ati inregistrat ca urmare a depasirii plafonului, ci ati recuperat codul de tva anulat anterior.
Potrivit art. 11 alin. (6) din Codul fiscal, contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.
- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii si/sau pentru achizitiile de bunuri si/sau de servicii pentru care persoanele impozabile sunt obligate la plata TVA, efectuate de persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, din oficiu, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal, in situatia in care exigibilitatea taxei pentru aceste operatiuni intervine in perioada in care persoanele impozabile nu au cod valabil de TVA;
Tot potrivit art. 11 alin. (6) din Codul fiscal, in cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca
factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 324.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Calculul CASS pentru PFA si C.I.M. 2024
Intrebare:
Un PFA care in 2024 a avut activitatea pe pierdere, a fost si salariat in perioada ianuarie - decembrie 24 obtinand venituri astfel: ian. 24 cu un venit de 660 lei, febr. 24 = 1414 lei, martie 24 = 786 lei, nov. 24 = 2643 lei si dec. 24 = 185 lei, in restul timpului avand contractul suspendat. Este si coasigurat pe pensia de handicap a sotiei - deci asigurat la sanatate.
Intrebare: Plateste cass pentru activitatea de la PFA la nivelul a 6 salarii minime (1980 lei) sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie servicii transport din afara UE
Intrebare:
Suntem casa de expeditii. Se exporta marfuri din RO catre Republica Moldova. Factura de transport aferenta exportului o emitem catre exportatorul roman fara tva (scutit cf. art. 294 alin.1 Cod Fiscal; avem documentele necesare). Transportul se realizeaza efectiv de catre un transportator cu sediul in Moldova, care ne emite factura fara TVA. Cum trebuie inregistrata factura de transport de la societatea din Moldova? Cu tva 0 sau se face taxare inversa? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Descriere servicii in factura emisa
Intrebare:
In cadrul societatii noastre se desfasoara diverse proceduri de chirurgie plastica (augumentare mamara, rinoseptoplastie, injectari, abdominoplastie, blefaroplastie etc).
Este obligatorie detalierea serviciului prestat pe factura?
Care este impactul fiscal daca nu detaliem serviciile?
Putem trece doar servicii medicale? Exista riscul sanctionarii la un eventual control Anaf?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<