Tags: recuperare cod tva, achizitii efectuate in lunile anterioare, deducere tva
Unei societati comerciale, microintreprindere, infiintata in 2011, fara activitate, i se anuleaza din oficiu codul de tva in august 2012.
In septembrie 2020, societatea isi incepe activitatea ca neplatitoare de tva, (emite facturi fara tva, nu deduce tva din facturi de achizitii, nu depune decont de tva) iar in octombrie 2020, deoarece a depasit plafonul de scutire solicita inregistrarea in scopuri de tva si-l obtine (tot in octombrie 2020).
Poate societatea sa deduca in luna octombrie 2020 si tva ul de pe facturile de achizitii din luna septembrie 2020, chiar daca de la anularea codului fiscal din oficiu au trecut 8 ani? La ce rand trebuie inregistrat in
decontul de tva?
Raspunsul specialistului Olga Crevelescu:
Daca societatea ar fi depasit plafonul de tva in luna octombrie 2020, ar fi solicitat trecerea la
platitor de tva pana pe 10 noiembrie 2020 si ar fi devenit platitor de tva incepand cu luna decembrie 2020.
In cazul dumneavoastra, nu v-ati inregistrat ca urmare a depasirii plafonului, ci ati recuperat codul de tva anulat anterior.
Potrivit art. 11 alin. (6) din Codul fiscal, contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate.
- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii si/sau pentru achizitiile de bunuri si/sau de servicii pentru care persoanele impozabile sunt obligate la plata TVA, efectuate de persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, din oficiu, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) sau h) din Codul fiscal, in situatia in care exigibilitatea taxei pentru aceste operatiuni intervine in perioada in care persoanele impozabile nu au cod valabil de TVA;
Tot potrivit art. 11 alin. (6) din Codul fiscal, in cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca
factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 324.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
1. O persoana are facultate si master pe informatica (5 ani), apoi are a 2-a facultate de 3 ani in Finante-Banci. Nu are master in domeniul economic. Aceasta persoana poate ocupa functia de director economic si/sau contabil sef? Pentru a ocupa aceste functii este necesar si master in domeniul economic?
2. O persoana este director economic la o societate pe actiuni. O ruda de gradul unu are voie sa fie cenzor la aceeasi unitate, fara a fi in conflict de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Din greseala s-a adaugat pe casa de marcat un bon de 22.000 lei in loc de suma corecta de 22 lei, ulterior a fost emis si bonul corect de 22 lei, s-a intocmit referat pentru anularea sumei de 22.000 lei, avand in vedere ca societatea are casa de marcat conectata la serverele ANAF si se transmit zilnic rapoartele Z, ce trebuie sa faca compania in acest caz ca sa nu se tina cont de suma gresita de pe casa de marcat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societatea noastra achizitioneaza componente de calculator pentru a-l realiza in regie proprie. Cum procedam la inregistrarea componentelor? Avand in vedere ca unele dintre acestea, de exemplu, monitorul, are o valoare de intrare, fara TVA, de 3.361,33 lei sau placa video este 5.024,73 lei, fara TVA. Au fost achizitionate separat fiecare dintre piesele necesare, investitia este in curs, deoarece nu a fost finalizat calculatorul.
Care este monografia contabila ce va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
SRL micro depaseste in septembrie plafonul de 500.000 euro, trec cu 1 iulie la profit, mai am o firma in care am peste 50% si ea la profit din ianuarie 2024, nu mai am la final de an nicio firma cu 1%. Intrebare: Daca in cursul anului viitor imi mai fac o firma o pot pune la micro? Sau se ia ca la final de an anterior cumulat firmele mele depaseau 500.000 euro si trebuie sa o fac tot la profit?
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate pierde calitatea de microintreprindere din cauza intarzierii depunerii bilantului aferent anului 2023 si, incepand cu aprilie 2024, trebuie sa devina platitoare de impozit pe profit. Poate sa redevina microintreprindere de la 1 ianuarie 2025, daca indeplineste conditiile?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate din Romania care face parte din grup de firme multinationale, are actionar unic o societate din Germania cu cifra de afaceri anuala de peste 750 mil. euro.
Societatea din Germania este societatea mama, obligatia de calcul si raportare a impozitului minim global ii revine acesteia.
Societatea din Romania aplica o singura facilitate fiscala, respectiv sponsorizari in limita de 20% din impozitul pe profit datorat.
Calculul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<