Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Anularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 07 Oct. 2019 Exclusiv
Tags: anulare cod tva, deducere tva, cod fiscal

"Suntem o firma cu impozit pe venit si am avut anulat TVA-ul din oficiu, potrivit dispozitiilor art. 316 alin.11 lit. a) din Codul Fiscal din 26.072019 pana in data de 12.09.2019. Pentru achizitiile de la furnizorii externi sau intracomunitari, putem sa ne deducem TVA-ul din perioada codului anulat, in decontul de septembrie 2019? Va rog sa ne spuneti ce avem deductibil in septembrie, atat TVA cat si cheltuiala?"

La aceste intrebari va raspunde, in cele ce urmeaza, specialistul nostru.
 

Raspunsul specialistului


Situatia prezentata de dumneavoastra este reglementata (in principal, dar nu numai) de art. 11 alin. (6) si urmatoarele din Codul Fiscal, precum si de Normele Metodologice date in aplicarea acestui articol.

Astfel, contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. 

I. Cheltuieli.

In ceea ce priveste cheltuielile, in situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II din Codul Fiscal, incepand cu trimestrul reactivarii. 

In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii.

Societatea dumneavoastra fiind inregistrata ca platitoare de impozit pe venit, inactivarea si reactivarea societatii nu au impact pe calcul de impozit, art. 11 din Codul Fiscal referindu-se la platitorii de impozit pe profit.

II. TVA.

In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) (reinregistrare in scop TVA), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile. 

Dupa reinregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323. 

Prevederile de mai sus sunt valabile pentru achizitiile efectuate de la parteneri inregistrati ca platitori de TVA in Romania. 

In cazul achizitiilor intracomunitare efectuate in perioada in care societatea a avut codul de TVA anulat, partenerul din celalalt stat membru, la verificarea codului dumneavoastra de TVA in sistemul VIES, a constatat ca exista un cod de TVA invalid si, in consecinta, a emis factura (sau asa ar fi trebuit) cu cota de TVA din tara de unde s-a efectuat achizitia. Societatea dumneavoastra a efectuat o achizitie impozabila (taxabila) in Romania conform prevederilor art. 268 alin. (3) “Sunt, de asemenea, operatiuni impozabile si urmatoarele operatiuni efectuate cu plata, pentru care locul este considerat a fi in Romania, potrivit art. 276:
“a) o achizitie intracomunitara de bunuri, altele decat mijloace de transport noi sau produse accizabile, efectuata de o persoana impozabila ce actioneaza ca atare, care nu beneficiaza de exceptia prevazuta la alin. (4), care urmeaza unei livrari intracomunitare efectuate in afara Romaniei de catre o persoana impozabila ce actioneaza ca atare si care nu este considerata intreprindere mica in statul sau membru, si careia nu i se aplica prevederile art. 275 alin. (1) lit. b) cu privire la livrarile de bunuri care fac obiectul unei instalari sau unui montaj sau ale art. 275 alin. (2) cu privire la vanzarile la distanta”.

Precizam faptul ca societatea din Romania cu codul de TVA anulat din oficiu, nu beneficiaza de regimul de scutire pentru achizitiile intracomunitare de bunuri, asa cum ar beneficia o persoana impozabila care aplica regimul special de scutire reglementat prin art. 310 din Codul fiscal (nu a atins o cifra de afaceri de 300.000 lei), chiar daca valoarea A.I.C. din anul 2019 nu a atins plafonul de 10.000 euro, (echivalent 34.000 lei). Din acest motiv, datoreaza TVA in Romania (a se vedea si art. 316 alin. 14 dn Codul Fiscal).

In perioada in care societatea a avut codul de TVA anulat (nu a avut un cod valid de TVA), valoarea achizitiei intracomunitare nu se raporta prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES, cu simbolul A, ci doar prin formularul cod 311.

Acest TVA achitat catre bugetul de stat, la fel ca si in cazul importurilor de bunuri, reprezinta, pentru societatea din Romania cu cod de TVA anulat, cost al bunurilor achizitionate. (componenta a pretului de achizitie).

Pentru achizitiile de bunuri si servicii efectuate in perioada in care nu ati avut cod valabil de TVA (ati avut codul de TVA anulat si nu ati dedus TVA), destinate operatiunilor pe care urmeaza sa le efectuati dupa data inregistrarii in scopuri de TVA, aveti dreptul sa va ajustati TVA in favoarea dumneavoastra, prin inscrierea in primul Decont de TVA depus dupa inregistrarea in scopuri de TVA sau intr-un decont ulterior a taxei aferente (a se vedea si Normele Metodologice date in completarea art. 304 si 305 din Codul Fiscal):
- bunurilor aflate in stoc si serviciilor neutilizate (constatate pe baza de inventariere, in momentul reinregistrarii). Atentie! Ne referim la bunurile aflate in stoc, achizitionate in perioada in care ati avut codul de TVA anulat (nu si cele pentru care ati dedus TVA, inaainte de anularea codului de TVA) si care urmeaza a fi vandute dupa inregistrarea in scop TVA. Acest aspect este valabil si pentru servicii. 
- bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat;
- imobilizarilor in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, aflate in proprietate in momentul inregistrarii in scopuri de TVA;
- achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute (pentru care exigibilitatea TVA a intervenit inainte de data inregistrarii in scopuri de TVA si al caror fapt generator are loc dupa aceasta data).

Operatiunea de ajustare a TVA in favoarea dumneavoastra (ajustare pozitiva) se realizeaza prin diminurea pretului de achizitie al bunurilor/serviciilor si transferal valorii aferente in contul de TVA deductibil. 

In consecinta:
a. Puteti sa va deduceti TVA din facturile de achizitie primite de la parteneri inregistrati ca platitori de TVA in Romania in perioada in care ati avut cod de TVA anulat doar pentru bunurile pe care le mai aveti in stoc la data reinregistrarii si serviciile neutilizate la data reinregistrarii ca platitor TVA;
b. Pentru importurile de bunuri: puteti deduce TVA pentru bunurile achizitionate din import in perioada cand ati avut cod de TVA anulat doar pentru bunurile aflate in stoc la data reinregistrarii, constatate pe baza de inventar.
c. Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri consideram ca nu puteti aplica taxarea inversa (nici pentru bunurile din stoc). 
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Anularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016